Biddinghuizen, dat is Walibi Holland! Daar zijn 6 elektrische auto’s helemaal uitgebrand en liepen er nog een paar schade op.
Bij pretpark Walibi Flevo in Biddinghuizen is er een autobrandje geweest. Het gaat – zoals we in de titel al een beetje weggeven – 6 elektrische auto’s die spontaan in de brand vlogen. Of wacht, nee, dat is niet correct. Niet spontaan. Het begon allemaal bij een auto die aan een laadpaal stond. Daar is er kennelijk iets is mis gegaan.
Een auto vatte daardoor vlam en dat vuur is overgeslagen naar de andere auto’s die ernaast stonden. Zes EV’s brandden aardoor helemaal uit en nog eens 3 andere auto’s hadden schade door de brand. Dat meldt Omroep Flevoland.
6 elektrische auto’s uitgebrand
Wat er precies gebeurd is, is nog niet helemaal duidelijk. De hulpdiensten uit de regio waren gelukkig heel erg snel ter plekke. Uiteraard moet je bij een elektrische auto het vuur net eventjes iets doven dan een auto met interne verbrandingsmotor.
Vanwege de aanhoudende hitte in een accu kan een elektrische auto niet op een normale manier geblust worden. De auto kan namelijk weer opnieuw vlam vatten door die hitte.
Dompelmethdoe
In plaats daarvan moet er gebruik gemaakt worden van de dompelmethode. Dat is een grote container vol met water waar de auto’s in zijn geheel in gedompeld worden.
Dat smoort de brand maar koelt als het goed is ook de accu’s af waardoor deze niet spontaan ontbranden. Dus in plaats van één brandweer die gaat blussen, komen bergingswerkers met een grote bak water:
Uiteraard is zes auto’s (plus drie andere beschadigde wagens) veel werk voor één sleepwagen en een dompelbak. Daarom werkten diverse bergingsbedrijven samen om zo de brand te blussen en de auto’s af te voeren. Alle zes elektrische auto’s zijn ‘geborgen’, de drie andere auto’s die beschadigd raakten zijn ook afgesleept.
Fotocredits: News United
heckblende zegt
met het tanken van een benzine auto is nooit wat misgegaan
dalmore zegt
Ooit van YouTube gehoord?
Flutterbear zegt
Jij van sarcasme?
Fernando zegt
Nou dat is zekerst en vast niet juist.
De schade die zo´n brandende EV veroorzaakt is wel een dingetje.
Stel je voor in een ondergrondse parkeergarage of parkeertoren.
Robert zegt
Een EV in een (ondergrondse) parkeergarage is zeker wel een dingetje. Het is er al lastig om een ‘reguliere’ autobrand te blussen, dus dan moeten er sprinklers worden toegepast. Voor een EV is dat echter niet voldoende en ‘even’ uittillen of slepen is ook vaak geen optie.
Eigenlijk zouden parkeergarages zo moeten worden ontworpen of aangepast, dat je een vloer (gedeeltelijk) kunt laten onderlopen. Op die manier zou je EV’s, waar de accu’s vrijwel altijd op of in de bodem zitten gemonteerd, kunnen koelen om (her)ontbranding te voorkomen.
@willeme: waarom nou weer ‘wachten op moderatie’?
willeme zegt
@rrrobert:
Ik heb echt geen flauw idee. Je staat niet op de modlist, namelijk.
Het filter pakt dingen als een teveel aan linkjes, tekst, bepaalde woorden en dergelijke eruit. Bij nieuwe reaguurders de eerste paar reacties. Dat soort dingen.
Als je reageert op iemand die WEL op de modlist staat, dan moet die reactie ook altijd eventjes wachten. Dus er zijn genoeg redenen waarom dat het geval kan zijn.
Soms vist het filter er iets uit dat gewoon direct erop had gemogen. Dat laten we dan ook altijd door, net zoals jouw reactie ;-)
Robert zegt
@willeme: dank voor de uitleg.
DeWitteCondor zegt
Ik ben allesbehalve een expert maar ik meende wel eens begrepen te hebben dat je met een goede sprinklerinstallatie in de garage in beginsel genoeg tijd kan kopen voor de brandweer. Er zijn grofweg 2 uitdagingen: 1) bij veel garages kan de bluswagen er niet in (te groot) en moet je dus met slangen helemaal daarheen – lange aanlooproute dus en 2) zo’n dompelbak krijg je er volgens mij niet in. Je moet m dus blijven sproeien totdat je m eruit kan slepen, maar dat kost veel tijd.
Zou helpen als je EV oplaadpunten / parkeerplekken zoveel mogelijk bij de ingang maakt maar op lange termijn (als we allemaal EV rijden) is dat ook geen optie meer lijkt me. Dan moeten garages dus nog meer maatregelen nemen, brandwerende materialen / beperkte laadpalen / veel sprinkler, om uitbreiding van de brand te voorkomen. En misschien ontwikkelt men ooit een blusbak die je eromheen kan zetten en vullen.
mashell zegt
Voordat we allerlei bouwkundige aanpassingen gaan doen als dure symptoombestrijding zullen we niet gewoon ons best doen om de auto’s en de laadpalen brandveiliger te maken? Dan zijn die dure bouwkundige aanpassingen waarschijnlijk helemaal niet nodig.
mashell zegt
De schade veroorzaakt door een EV brand en een brandstofauto brand is ongeveer gelijk. De hoeveelheid energie die vrij komt (pakweg 8MW) is ongeveer gelijk en voor beide geldt: dat wil je niet in een parkeergarage.
dailydriver zegt
Jawel. Pitstop bij Jos Verstappen ik meen in 1995 Barcelona!! Just kiddin :)
cdlop01 zegt
Geweldig nieuws weer, laadpaal ellende. Gisteren ook in nieuws dat 50% EV rijders geen EV meer neemt, nog beter!
Flutterbear zegt
Beter voor wie? De oliesjeiken?
petroldrinker zegt
Voor ons als auto liefhebbers allemaal, houd in dat er gebruikt keuze blijft voor autos ipv duracell konijnen die niet groen zijn
DeWitteCondor zegt
Dat bericht stond in maart ook al op AB. Denk dat we het met korreltje zout moeten nemen. De EV heeft zich inderdaad stormachtig ontwikkeld door de fiscale incentives die bij de lease rijder (in elk geval in Nederland) vrijwel altijd leidend zijn. Als dat wegvalt, is het (nu) een dure optie. Echter, het gaat niet lang meer duren voordat je überhaupt geen ICE meer kan krijgen (als leaserijder). A) omdat ze niet meer geproduceerd worden, B) omdat de ICE’s die er nog wel zijn fiscaal bizar onaantrekkelijk worden gemaakt en/of C) omdat de werkgever simpelweg oplegt dat men alleen een EV kan kiezen. Bovendien verbeteren een hoop punten ook in de tussentijd, zoals range. Dus ik denk wel dat dit een geval is van hard roepen door mensen die wat frustraties hadden met de vakantierit en laadpalen maar verder eigenlijk weinig te kiezen hebben.
Rokende Wielen zegt
Oké, ik parkeer dus maar niet in de buurt van een setje laadpalen. Ik word dan wel nieuwsgierig naar statistieken hierover; onder welke omstandigheden komt dit het vaakst voor? En is er een relatie te leggen tussen aantallen en fabrikanten of zelfs modellen van EV’s of laadpaal-apparatuur? En dan de controle vraag: hoe betrouwbaar/compleet zijn die statistieken dan? Want ik meen wel eens gelezen te hebben dat niet elke fabrikant even scheutig is met medewerking in de trant “leren van je fouten”?
Allison Burgers zegt
“Op dit moment is nog onduidelijk hoe de brand precies kon ontstaan.” (112vandaag)
Het kan ook maar zo een van de EV-haters van hier zijn geweest die een dagje naar dat Tokkiepark is geweest.
mashell zegt
Of dat het park een laadpaal gemaakt door de sociale werkvoorziening in Wuhan geïnstalleerd had en Hu Lang een paar weerstandjes vergeten was.
raoufff zegt
Die Tesla is nog wel te redden met een soort van Landaulet constructie
THSD zegt
Dit gaat niet lang duren dus kom er maar in @steephh wat zijn jouw bevindingen want uiteraard heb jij hier de onderste steen boven gehaald 😉
steephh zegt
@enginethsd Ben nu pas even terug aan het lezen van de afgelopen dagen haha. Brandjes van een EV zijn niet zo fijn, ze zijn lastig te blussen. Vandaar dat ze nu nog in een container gedropt worden. Je ziet overigens al wel dat er allerlei oplossingen bedacht worden om in de toekomst het risico op brand te minimaliseren / makkelijker te blussen.
Is dat een probleem? Auto’s waren vroeger ook maar lastig te blussen en paarden vlogen nooit in brand; het werd allemaal een stuk gemakkelijker toen met ging blussen met poeder en schuim. Wat ik persoonlijk wel interessant vind is:
https://www.trouw.nl/binnenland/elektrische-auto-s-blijken-relatief-veel-minder-in-brand-te-vliegen~bbdc94c5/
Omdat het nog allemaal “nieuw” en “spannend” is en mensen nu eenmaal erg graag lezen over elektrische voertuigen die branden haalt elk geval het nieuws; daar waar je vrijwel nooit leest over branden van een brandstofauto.
THSD zegt
Belangrijk punt is ook dat er tijdens het laden niet continu toezicht kan zijn en dat is wel belangrijk in het geval dat het fout gaat.Om maar een voorbeeld te noemen…ondergrondse parkeergarage waar ev’s staan te laden en het gaat dan fout.
Ice’s staan dan gewoon uitgeschakeld.
steephh zegt
@enginethsd
Terecht punt :) ik zit er niet zo diep in dat ik weet in hoeverre veiligheidssystemen reageren op een fout tijdens het laden, maar wellicht dat daar nog wel eens wat aanvullende wetgeving voor zou mogen komen om dat af te dwingen.
Nieuwere ICE’s staan overigens tegenwoordig absoluut niet uitgeschakeld. De brandstofmotor draait dan weliswaar niet, maar de elektronische systemen staan wel degelijk standby / aan. Uiteraard is het risico bij het laden van EV’s wel vele, vele malen groter.
mashell zegt
Vroeger was alles beter:
Opa: vroeger in 1983 waren we na een dagje pretpark teleurgesteld dat er een sticker op je auto geplakt was.
Zoon: vroeger in 2003 waren we na een dagje pretpark teleurgesteld dat de autoradio uit de auto gestolen was.
Kleinzoon: in 2023 waren we na een dagje pretpark teleurgesteld dat de auto afgefikt was.
b00st zegt
De pretpark stickers waren wel legendarisch. Wat een vakantiejob!
Robert zegt
Julianatoren in Apeldoorn was erom berucht.
fanboy zegt
@mashell: In het jaar 2043: Teleurgesteld dat de auto zelf is weggevlogen.
2063: ?
willemveenstra zegt
Sterkte met het parkeren van je elektrische vlammenwerper naast je woning!
Oscar zegt
Ik ben benieuwd hoe dat onderdompelen werkt, lijkt me dat je geen brandende auto in zo’n hijstuig krijgt. Dus eerst blussen en dan onderdompelen?
En de auto op de laatste foto (BYD?) ziet er onbeschadigd uit; worden ze ook ondergedompeld als ze te dichtbij hebben gestaan oid? Want dat lijkt me een direct total loss.
Allison Burgers zegt
Hij gaat er inderdaad in als hij geblust is, om te voorkomen dat hij opnieuw gaat branden.
potver7 zegt
Die BYD is wel degelijk uitgebrand; alleen de voorkant en linkerzijkant (die je op de foto’s ziet) lijken onbeschadigd. De rechterzijkant, achterkant en het dak laten wat anders zien. Check het bericht van Omroep Flevoland, met daarin een paar filmpjes waarop dat vrij duidelijk te zien is.
Allison Burgers zegt
Lekker zuur dit voor de eigenaren.
Bijzonder ook om meteen weer de fundamentalisten vol op het orgel te zien gaan terwijl er nog niks bekend is over de oorzaak. Aanname is dat het door het laden is gekomen. Zou kunnen. Kan ook brandstichting zijn. Of een peuk in het droge gras.
jje003 zegt
Ik blijf het herhalen, in de luchtvaart gelden accu’s en zelfs kleine batterijen als dangerous goods en zijn we gelimiteerd in het aantal mede door de onvoorspelbaarheid en de eigenschap van spontane zelfontbranding wanneer de temperatuur op loopt. Het is altijd heel stil geweest op dit gebied met betrekking tot elektrische auto’s , maar dat haalt niet weg dat er wel degelijk een probleem is. Een grote accu kan dagen branden en na 30 uur nog steeds zelf vlam vatten. Zet er meerdere bij elkaar en dit geeft een soort lucifer effect.
mashell zegt
Kleine accu’s hebben geen actieve cooling en monitoring en zijn dus een stuk gevaarlijker dan de accu’s in een auto. Uiteraard is het wel een probleem dat als er één cel fikt dat de cellen ernaast ook vlam kan vatten en er in een autobatterij veel cellen dicht op elkaar zitten.
fanboy zegt
@jje003: Als hij ontbrand door te hoge temperatuur is dat geen spontane ontbranding. Of noem jij een diesel ook een spontaanontbrander?
Ik zou de gemiddelde brandstoftank trouwens ook niet op dat soort temperaturen gaan houden.
Ik vermoed dat hier gewoon een lader te warm is geworden, de paal of in de auto. We hebben gewoon betere producten nodig, beter getest.
driver79 zegt
Vroeger… kon je niet voor een pretpark of aan huis tanken.
Tuurlijk schrik ik hier wel van, ik schrik ook van een benzine geur bij een auto. Ook link.
Het betreft een Skoda Enyaq die de aanstichter was. Toevallig de post van de eigenaar op LinkedIn gezien.
Ik hoop dat ze de oorzaak kunnen vinden.
thomcarspotter zegt
Ik zie een BYD op de foto die niet helemaal afgefikt is, maar toch moest ik even denken aan deze video:
https://m.youtube.com/watch?v=yOA7qKMcjcE&pp=ygUJc2VycGVudHph
3246cm252kw zegt
Je mooie ros met verbrandingsmotor zou maar naast die rommel staan…
racerx zegt
Erg vervelend voor de eigenaren, lijkt me echt waardeloos na een dagje lol om je auto zo terug te vinden: in een dompelbak.
Ik zet m’n auto vaak niet naast een EV oplaad plaats. Tuurlijk, de kans is enorm klein maar als je dit soort dingen dan weer leest… better safe than sorry.
reset zegt
Was een leuke puzzel. Ik zet in op een Q4 etron, ID3, Enyaq, Seal, Twingo, Model X, Mokka, Laadpalen EVBox Business Line.
pimk68 zegt
Toch ben ik stokbenieuwd welke er nu als eerste gegaan is. Tesla heeft op dat vlak een naam hoog te houden (onterecht denk ik) maar die lijkt nu alleen als slachtoffer aanwezig te zijn.
Ook zie ik een BYD en een Twingo. What else?
Dutch79 zegt
Wordt tijd voor veilige accu’s.