Audi is momenteel druk bezig met het testen van de nieuwe Q8. Wat is er eigenlijk bekend over deze SUV?
Wel, een aantal zaken. Audi presenteerde eerder dit jaar de Q8 Concept. Wat toen meteen opviel was de lengte van de SUV. De Q8 Concept is 502 centimeter lang, bij een wielbasis van 3 meter. Daarbij had de auto een sportief voorkomen. Hieronder lees je wat bekend is over de productievariant van de Q8 en wat er mogelijk (nog) gaat komen.
Een sportieve versie: SQ8 of RS Q8
De spyshots in de gallery tonen een Q8 in camouflage. De aandacht gaat meteen naar de uitlaatsierstukken. Vier schoorstenen wekken de indruk dat er een hete variant gaat komen van de nieuwe SUV. De kans is sterk aanwezig dat Audi de 4.0 biturbo V8 in petto heeft voor dit topmodel. Zo komt het merk uit Ingolstadt eindelijk met een antwoord op de BMW X6 M (rijtest) en de Mercedes-AMG GLE 63 Coupé (rijtest).
Een nieuw hybridesysteem
Het nieuwe Mild-Hybrid Electric Vehicles (MHEV)-systeem debuteert op de nieuwe Audi A8 en komt ook naar de Q8. Deze hybride techniek helpt de brandstofmotor tijdens acceleratie. Dit moet resulteren in een zuiniger verbruik. De Q8 Concept laat op papier al zien dat de SUV daarmee behoorlijk zuinig kan zijn. De SUV zou 2,3l per 100 km verbruiken, volgens de NEDC-testcyclus. Hoe zuinig de SUV echt gaan zijn, ten opzichte van andere SUV’s zonder deze technologie, is afwachten.
Virtual Cockpit 2
Het digitale scherm dat de analoge klokken vervangt, krijgt met de Q8 een update. De nieuwe generatie Virtual Cockpit krijgt 3D-mogelijkheden en werkt met een resolutie van 1920 x 720 op een 12,3-inch scherm. Daarbij zal de Q8 een head-up display krijgen dat compatibel is met augmented reality.
Geen knoppen
Ook nieuw, ten opzichte van de huidige Audi-modellen, is het interieur. De Duitsers nemen afscheid van fysieke knoppen. Touchscreens komen hiervoor in de plaats. Acties uitvoeren gaat door middel van een touchpad.
Platform
De Q8 komt op het MLB-platform van Volkswagen te staan. Hier staat bijvoorbeeld ook de Q7 op. In tegenstelling tot de Q7 zal de Q8 geen zevenzitter worden. Dit komt onder andere door de aflopende daklijn, die dat ‘SUV Coupé’-gevoel moet geven.
Wanneer komt ‘ie?
Audi presenteerde het concept in Genève en het productiemodel zal in september op de IAA in Frankfurt staan. De nieuwe SUV kun je eind 2018 bij de dealer bewonderen.
UPDATE 06-06-2018: de Q8 is officieel. Alle info lees je HIER! We hebben echter ook een eigen video, inclusief interview met de designer. Die check je hieronder:
Met dank aan Dennis voor de tip!
Ben hier oprecht benieuwd naar. Ik verwacht ook dat dit echt een verkooptopper gaat worden en dat de Cayenne er een gedulde concurrent bij heeft.
@eetvlagetmoney: *leasetopper.
@eetvlagetmoney: *geduchte
@str8six: je hebt gelijk, autocorrect foutje ;)
@eetvlagetmoney: net zo’n verkooptopper als zijn concurrenten zeker? X6 registraties: 48 stuks op 10.647 BMW van januari t/m juni. GLE 143 stuks op 8.463 voertuigen t/m juni. Echt een topsegment in NL…
@frits3000: De wereld is groter dan NL he ;)
@Frits3000: doet die GLE coupe het best goed :)
We weten in ieder geval dat het weer het zoveelste wanstaltige apparaat wordt (net als X6 enzo), voor mensen met geld te veel en smaak te weinig…
En die mensen zijn er zeker dus het zal wel aardig verkopen.
@fanboy: Smaak verschilt per mens gelukkig, anders willen we allemaal hetzelfde wijf n**ken.. Maar goed, over het algemeen belanden dit soort auto’s wel op de tweedehands markt bij ‘fout’ volk.
Ben toch wel benieuwd wat Audi gaat maken. Bij bijna elke auto in dit segment ben ik op het eerste moment niet verkocht, maar vind ik ze naderhand steeds fraaier worden.
@roberto: Ik kan aan veel auto’s wennen, maar deze gedrochten niet.
Eigenlijk ben ik alleen aan de Porsche SUV’s gaan wennen, en vond ik de Macan zelfs al meteen mooi. En de Mazda’s trouwens ook.
Maar deze coupe SUV’s kan ik maar niet aan wennen. Dacht vanmorgen toevallig nog hetzelfde toen ik een nieuwe X6 zag.
Beetje diversiteit op de weg is natuurlijk wel goed.
@fanboy: inderdaad! ?
Zien we op de foto’s niet de Urus ipv de Q8 (vorm achterlichten, oplopende vouw zijkant en ronde voorzijde zijn niet des Audi)? Is het overigens toeval dat de Urus, hoewel al een tijdje terug als concept gepresenteerd, ook nu pas op de markt komt of wordt er daadwerkelijk opnieuw aan broederlijk delen gedaan tussen Audi en Lambo?
@tewu: was inderdaad ook het eerste waar ik aan dacht. De lijn, de achterkant met Huracan achtige lampen. Dit is niet de Q8.
@tewu: Je bent me voor zie ik, ik dacht dat ook te zien. Juist geen Q8 maar een Urus. Ik zie er namelijk geen Audi gelijkenis in, wel dat van de huracan.
Leuk, met die foto’s van de Lamborghini Urus bij het artikel.
@rs133: Ik vind hem ook verdacht veel lijken op de Urus.
@berlinetta: deze foto’s zijn van de Urus, niet de Q8.
@berlinetta: dat kan toch niet? Die Urus lijkt namelijk nergens naar…
Serieus. Natuurlijk is de Urus net als de Gallardo, Huracan en Bentayga gewoon een aangepaste Audi. Ze zouden wel gek zijn om die “synergie voordelen” niet uit te melken.
@rs133: dat is toch duidelijk een mule van een mule. Duh
Ze hadden in Ingolstadt beter geen antwoord gegeven op de BMW X6 en de mercedes GLE..
Komt er ook nog een Q versie van de R8?
@rufctr01: lol ben wel benieuwd wat voor creatie dat moet worden
Lijkt wel een Urus
Aan de dakrails en en achteraam lijkt het me toch een audi ipv urus
@base: ja alleen als je spatbordranden bekijkt zit er ook zo’n knikje in
Is dit niet de urus?
@delahaye: nope, bij de urus zitten de uitlaten iets hoger en hebben ze een andere vorm.
Dus in feite een Volkswagen mqb, maar dan met een Audi logo. Of is het toch een urus.
Btw zuiniger verbruik ?
Hij is of zuiniger
Of hij heeft een lager verbuik