We leggen de cijfers eens even onder de loep.
Vanmiddag vertelden we al dat het afgelopen jaar hartstikke goed is gegaan met de autoverkoop op de tweedehands markt. In het desbetreffende artikel gaven we echter vrijwel alleen aandacht aan de bestverkochte merken en modellen. In dit artikel gaan we meer in op de details, door de meest opmerkelijke zaken te bespreken van de tweedehands autoverkoop in 2018, op basis van de informatie van VWE.
1. Er zijn flink meer tweedehands auto’s verkocht dan een jaar eerder.
Goed, dit is natuurlijk een inkoppertje. In ons artikel van vanmiddag was namelijk al te lezen dat de tweedehands autoverkoop het afgelopen jaar netjes is gestegen. Dit in tegenstelling tot een jaar eerder, waar slechts een stijging van 0,1 procent werd genoteerd. In 2018 ging het beter, daar er in totaal 1.860.090 occasions aan de man werden gebracht. Een stijging van 2,6 procent t.o.v. 2017. Autobedrijven verkochten in totaal 1.164.038 tweedehandsjes (+3,1%) en particulieren verkochten gezamenlijk 696.052 (+2%) en daaraan hebben we de nette stijging te danken.
2. Het ging afgelopen jaar prima met de Europese automerken.
Wanneer we kijken naar de merken die afgelopen jaar de meeste occasions hebben verkocht, dan zien we in Nederland sowieso een groot aandeel Duitse en Franse merken. Dit is geen verrassing. Echter, het lijkt erop dat men steeds meer interesse krijgt in gebruikte, Europese premiummerken. Volvo (+8,9%), Mercedes (+8,4%) en BMW (+7,7%), stegen bijvoorbeeld zeer netjes. Nog opmerkelijker was het toenemend aantal MINI’s en Porsches dat werd verkocht. Van beide merken werden er ruim 20 procent meer auto’s verkocht. Overigens werden er ook flink meer Skoda’s verkocht, 13,4 procent om precies te zijn.
3. Terwijl niet-Europese auto’s juist enigszins werden vergeten.
Hoewel Toyota het als vanouds prima voor elkaar heeft op de okkaziemarkt, deden andere niet-Europese merken het minder goed. Met name Ford springt er hier uit, aangezien dit merk de enige daler is in de top tien. Terwijl nagenoeg iedere autofabrikant in het rijtje een forse stijging noteert, moet Ford meer dan 2 procent (~ 2.000 auto’s) toegeven. Ware het niet voor zijn SUV’s en MPV’s, dan was de daling nog groter geweest. Hetzelfde geldt voor o.a. Honda, Lexus en Subaru.
4. Men heeft wederom flink meer auto’s geïmporteerd.
Vorig jaar zagen we al dat de interesse in importauto’s toenam en ook in 2018 is dit nog waar. In totaal zijn er 14,3 procent meer auto’s het land binnengehaald dan een jaar eerder. De aanzienlijke groei brengt het totaal naar ruim boven de 200.000 auto’s. In 2018 werden er liefst 226.717 auto’s naar Nederland gehaald. Nog altijd komt het grootste gedeelte uit onze direct buurlanden. Uit Duitsland kwam 58 procent, 18 procent kwam uit België. Daarnaast waren Spanje, Frankrijk, Zweden en Kroatië populaire locaties. Afgezien van het feit dat men massaal SUV’s begon te importeren vielen merken als Lexus (+55%), Mazda (+42%), Seat (+36%) en ook Rolls-Royce in de smaak. Laatstgenoemde steeg met 67 procent naar 60 auto’s.
5. De export begint nu ook goed op gang te komen.
Waar de export de afgelopen jaren een beetje achter de feiten aanliep, is ook dit vlak in 2018 weer goed aangetrokken. In tegenstelling tot 2017 (236.584 stuks) vertrokken er vorig jaar liefst 264.531 tweedehands auto’s naar het buitenland. Dit is een stijging van 11,8 procent. Zoals gebruikelijk waren dit vooral oude Volkswagens en Opels, maar Kia (+45%), Skoda (+36%) en Mitsubishi (+36%) deden het eveneens goed. Met 21,2 procent is Polen nog altijd veruit de grootste afnemer.
6. De interesse naar Tesla’s neemt flink toe.
Het lag enigszins voor de hand dat er door het toenemende aantal Tesla’s in Nederland en de steeds groter wordende populariteit, ook meer tweedehands Tesla’s verkocht gingen worden. Inmiddels hebben we de concrete cijfers om dit te onderbouwen. Tesla was met een toename van 78 procent eenvoudig de grootste stijger onder de automerken. Dat gezegd hebbende betreft het slechts 574 exemplaren, tegenover 321 stuks in 2017. Wel duidelijk wordt hierdoor dat men het steeds vaker aandurft om een gebruikte elektrische auto aan te schaffen.
Beeld: Renault Megane RS, door @hhitalia
thomas96 zegt
Fraaie Megane RS
hplh zegt
@thomas96: over smaak valt niet te twisten. Maar dit heeft weinig met smaak te maken.
henk_he zegt
@thomas96: wat een lelijke kont heeft die Megane toch.
thomas96 zegt
@henk_he: vind het inderdaad niet de mooiste achterkant, maar vind hem in deze spec wel te pruimen.
seicilindri zegt
@henk_he: Absoluut niet, ik zou hem daar juist voir kunnen kopen bij wijze van spreken. Mensen hebben vaak problemen met “anders” . Kijk maar naar de afkeuring voor de Multipla. Ik vind de kont duidelijk wel wat weghebben van de Fiat 8V Demon Rouge. Die wordt overigens wel gewaardeerd. Mocht die te koop zijn (wat hij niet is) zou hij zeker over het milhoen heen gaan. Zover zal het met de Renault niet komen maar ik vind hem best fraai en uitstijgen boven de grauwe massa.
dieselkameel zegt
@henk_he: Ik vind hem juist prachtig uitgesproken, net als de C4 coupé uit ongeveer dezelfde tijd.
hhitalia zegt
@thomas96: met RS in z’n kenteken ?
gallardogt zegt
@thomas96: Met privacy glass, echt om te janken.
screamgt zegt
Ik durf het nog niet aan om een import VW Polo GTI/Golf GTI/ALFA GIULIETTA over te nemen. Hoe controleer je de KM stand van zo’n wagen? Je ziet er zo ontzettend veel op Marktplaats staan, voor redelijke prijzen. Maar als je bij sommige modellen naar de details kijkt (versleten stoel bij de bestuurderskant) dan weet je soms wel genoeg, of het is een twijfelgevalletje. Maar voor je het weet is dat ding met 60k teruggedraaid, en dan? Bij een particulier die bij beunt kan je garantie vergeten, een BOVAG garage maak je enigszins nog kans op retourrecht.
escort77 zegt
@screamgt: heel simpel, alleen doen als het totaalplaatje klopt, geloofwaardig is.
Ik heb mijn (niet-GTI) Polo in Duitsland bij een dealer gekocht, in de Duitse papieren kan je zien wie de vorige eigenaar was, waar die woonde en hoe lang die in bezit is geweest. Icm een onderhoudsboekje en factuur van de dealer heb je dan een prima verhaal volgens mij.
stationcar zegt
@escort77:
Echt waar, als je een auto wilt kopen moet je NIET op marktplaats zijn, dat je daar andere gebruikte troep haalt moet je helemaal zelf weten, maar auto’s is echt een verkeerd idee, daar zijn gespecialiseerde sites voor met veel mooiere filtermogelijkheden…
geenidee1975 zegt
@screamgt: precies wat @escort77 zegt. Boerenverstand, bij twijfel doorzoeken (hoe geil je inmiddels ook geworden bent ;)), rondje bellen naar de in het serviceboekje voorkomende merkdealers (dus alleen merkdealeronderhouden exemplaar kopen) en tja, als je iets meer wilt betalen dan inderdaad gewoon bij de merkdealer…dan is het domweg net zo betrouwbaar als bij de merkdealer in NL. En ohja, de prijzen dalen licht naarmate je meer oostelijk in Duitsland koopt. Bekijk het ook zo: als er echt zo vaak rotzooi tussenzat, zou de import dan zo hard stijgen? Be smart, have fun en trek je niets aan van normatieve angsthazen! :)
lekbak zegt
@screamgt: Net als in nederland blijft het een gok. De kans dat je hier een teruggedraaide auto tegenkomt is zeker zo groot, aangezien het in duitsland gewoon keihard verboden is. De slechte naam van import komt dan ook voornamelijk door handelaren die een auto hierheen halen, vervolgens de tellerstand terugdraaien en daarna op kenteken zetten. Daarmee wil ik niet zeggen dat het in duitsland niet voor komt, maar wel dat een nederlandse auto kopen niet veel veiliger is.
mashell zegt
@lekbak: een Nederlandse auto is juist wel veiliger door de autopas. Bij import gebakjes er gewoon vanuit gaan dat ze terug gedraaid zijn en dat accepteren of gewoon zelf in het buitenland controleren.
lekbak zegt
@mashell: Als je een auto in duitsland of België haalt dan is er meestal niks aan de hand…
thomasthomas zegt
@screamgt: als je zo angstig bent moet je gewoon in Nederland een auto kopen. Een auto kopen in het buitenland is net zoiets als ondernemen je hebt enige risico’s.
pa045 zegt
@screamgt: als ik hier zo die pro duitse reacties lees, vraag ik mij echt af hoe naïef je kan zijn. Duitsland. Het land die de laatste grote oorlogen begonnen is, het land waar de sjoemeldiesels vandaan komen, het land waar private lease met kilometerbeperking al sinds jaar en dag normaal is.
Nee. Daar komt geen slechte occasie vandaan. Dat zijn alleen maar eerlijke mensen. Alleen in Nederland hebben we louche handelaren die gebruikte import terug tikken. Want Nederlanders zijn de smeerlappen..
O ja. En kopen op Marktplaats is ook slecht? Mijn god.. wat een idiote gedachte is dat.
screamgt zegt
@pa045: Zeg ik dat kopen op marktplaats slecht is? Neen. Ik zeg dat een verkoper op marktplaats die als bijbaantje doodleuk auto’s importeert, er wellicht mee sjoemelt, en er een leukere winstmarge op maakt mij zonder garantie kan laten lopen. Je staat eigenlijk nergens in je recht m.b.t. enige garantie. DAT geef ik aan.
Ik kan in ieder geval zien dat de reacties je raken, soms ervaring met dit verhaal? Als in terugdraaien en verkopen. Doe rustig, pannekoek.
pa045 zegt
@screamgt: zeg ezeltje. Ik reageerde een beetje op al de reacties onder jouw. Lees maar eens goed.
Maar goed. Je hebt je oordeel al snel klaar. Vaak gepest?
escort77 zegt
Ford een niet-Europees merk…
Tsja, Henry Ford was een Amerikaan en het hoofdkantoor is Amerikaans, maar de Europese modellen van Ford (eigenlijk alles behalve de F-serie pick-ups en de grote USA-sedans) zou ik eerder Duits dan Amerikaans willen noemen.
Breinstein zegt
@escort77: gezien je naam ligt je hart bij het merk. Maar als je Ford Duits wil noemen, moet je dat ook voor Lamborghini en Bentley gaan gebruiken, met andere woorden: geen doen. Dus kijkt men naar land van herkomst, en dus is Fors Amerikaans.
lekbak zegt
@breinstein: De meeste ford modellen die we hier hebben worden in europa, voor europa gebouwd en ontwikkeld volgens europese standaarden en kwaliteiten. Behalve de plek van het hoofdkantoor kunnen het niet meer duitse auto’s zijn. Lambo word voor een groot deel nog steeds in italie door italianen ontwikkeld en gebouwd, en iwe noemen het een italiaanse auto terwijl het hoofdkantoor in duitsland staat. Zo is bentley in alles op en top brits, behalve het hoofdkantoor. We noemen het nog steeds een britse auto.
Als je consequent wilt zijn moet je juist Ford duits noemen dus.
Edge zegt
@lekbak: Precies. Dat geldt overigens ook voor Hyundai en Kia. De bread-and-butter modellen voor de Europese markt worden grotendeels in hun R&D center in Rüsselsheim ontworpen.
henrie zegt
@lekbak: De meeste ford modellen die we hier hebben, zijn overal ter wereld (waar Ford actief is) te koop. Ze hebben nauwelijks modellen specifiek voor de Europese, Amerikaanse of Aziatische markt…
Kortom, Ford is gewoon een Amerikaans merk. Toen ik dat een keer opmerkte tegen een van de schrijvers van Autoblog, die toen ook beweerde dat het een Duits merk was, werd ik tegengesproken. Mooi om te zien dat Autoblog nu toch mijn standpunt heeft overgenomen… :D
mashell zegt
@henrie: Ford maakt wereld auto’s, wagens om over de hele wereld te verkopen als er op een markt vraag naar is. Maar ze worden ontwikkeld daar waar de vraag naar zulke wagens het grootst is. Als je nu in de showroom van de Ford dealer lijkt zijn de Mondeo, Edge en Mustang uit de VS. Focus/Fiesta/Kuga etc zijn ontwikkelingen in Duitsland en Engeland (aandrijflijn). Je mag Ford dus ook gewoon Europees noemen.
406_v6 zegt
@breinstein: Ford-Werke GmbH is a German car manufacturer headquartered in Niehl, Cologne, North Rhine-Westphalia and a subsidiary of Ford of Europe, which in turn is a subsidiary of Ford Motor Company. (Bron Wikipedia)
Dus de Duitse Fords, zijn Duits. De door jou gememoreerde Bentley en Lamborghini zijn respectievelijk Italiaans en Brits.
Bentley Motors Limited is a British manufacturer and marketer of luxury cars and SUVs—and a subsidiary of the Volkswagen Group since 1998.
Automobili Lamborghini S.p.A. is an Italian brand and manufacturer of luxury sports cars and SUVs based in Sant’Agata Bolognese and tractors Lamborghini Trattori in Pieve di Cento, Italy. The company is owned by the Volkswagen Group through its subsidiary Audi.
(Bron Wikipedia)
gewoondirk zegt
@406_v6: Bron: Wikipedia…. Daar verloor je me.
flutterby zegt
@406_v6: Coca Cola heeft een hoofdkantoor in Duitsland. Maakt dat de Europese Coca Cola Duits? Nee..
Sterker nog Fanta is in Duitsland bedacht en “ontwikkeld” echter noemt niemand het een Duitse drank.
PunicaOase zegt
Pfff, nu wel een beetje gehad met die lijstjes, maar bedankt voor al het uitzoekwerk!
shibby zegt
Ik begrijp de daling van Ford wel, het grootste deel van hun gamma heeft een flink oubollig imago.
lekbak zegt
@shibby: Bij wie dan? De meeste mensen in mijn omgeving vinden het juist een auto voor jonge gezinnen. En ze rijden ook zeker niet oubollig. Opel, kia en toyota, dat zijn ouwe lullen bakken.
shibby zegt
@lekbak: hoewel ze inderdaad goed rijden, hebben de vorige generatie Fords wat mij betreft een hoog B-max gehalte. De nieuwe Focus daarentegen niet meer
henrie zegt
@shibby: De B-Max is inderdaad een ouwe lullen-bak. Daarom hebben m’n ouders er ook een (tweede hands) gekocht, vorig jaar… ;)
De rest van het gamma vind ik toch niet echt ouwbollig. Ok, op de Ka+ en de Ecosport na dan. Maar de Fiesta is gewoon een vlotte auto om te zien. De Focus is een nette, onopvallende middenklasser die wat dat betreft niet onder doet voor een Astra, een Golf of een 308. Een Mondeo vind ik nog altijd een strak gelijnde sedan (of wagon). De Kuga en de Edge zijn SUV’s, dus niet spannend, maar ook niet per se ouwbollig. En de Mustang en de GT zijn alles behalve ouwbollig…
jasperh zegt
Is niet heel vreemd dat de interesse en de koop van tweedehands Tesla’s toeneemt, er vloeien er immers steeds meer de tweedehands markt op. De vraag was er al even en nu wordt er enigszins aan voldaan.
kobus1967 zegt
Welke Mitsubishi’s worden er geexporteerd?
Ik ben benieuwd waar alle PHEV’s heengaan, ik hoor Noorwegen en Portugal maar heb er geen cijfers van.
Zie er ook wat bij particulieren op de oprit verschijnen hier in de buurt.
sanderp zegt
@kobus1967: Oost-Europa, daar kreeg je voordeel met een plugin als je hem als taxi gebruikte geloof ik.
moveyourmind zegt
Helaas nog niet voldoende budget voor een electrische auto, anders zou ik wel om willen switchen.
Maar heb al wel, om mijn steentje bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen, op de valreep van 2018 een palletkachel neergezet.
Helaas wel al gezeik met de buren, omdat ze zogenaamd last zouden hebben van de rook.
https://imgw.rgcdn.nl/7ecbfc28af534e4eb611fdf52add2681/opener/Brandstapel-op-Scheveningen-Foto-Regio15.jpg
moveyourmind zegt
@moveyourmind: Slome dat ik er ben, reactie bij het verkeerde artikel
lekkaah zegt
@moveyourmind: blijft net zo grappig +1
toyotaprius zegt
@moveyourmind: sloom of niet, we blijven je toch wel waarderen.
seicilindri zegt
@toyotaprius: Nou zogenaamd last. Het stinkt echt hoor.
Edge zegt
Ik vind het niet gek. Of je nou gaat kijken voor een stadsautootje van een paar duizend euro of voor een dikke Mercedes waar net de kop vanaf is, in vrijwel elke (prijs)klasse vind je over de grens vaak net even wat meer auto voor je geld. Die duurdere lakkleur, lagere kilometerstand of luxere uitvoering scoor je daar net even wat makkelijker.
Uiteraard moet je wel enigszins opletten dat je je geen gebrekkig koekblik met teruggedraaide tellerstand laat aannaaien, maar met flinke dosis gezond verstand en de juiste contacten in het buitenland kom je al een heel eind.
Dutchdriftking zegt
Mitsubishi flink in de export, alle Foutlanders de grens over!
jmwxantia zegt
Wat mij de laatste weken opvalt aan het occasionaanbod van Carnext (= Leaseplan) is dat waar voorheen de ex-leaseauto’s in Frankrijk beter verkoopbaar waren dan in NL, de Franse ex-leaseauto’s hier worden aangeboden, en ook goed verkocht:https://www.carnext.com/nl-nl/occasions/autos/-locatie-FR-/ Zou dit een nieuwe trend worden?
willemveenstra zegt
Een gebruikte EV ik waag me er niet aan! Moet helemaal geen EV! Ik ben autoliefhebber en als ik vervoer wil ga ik wel met de trein!