Doorgaans is het de wedstrijd in Rusland een slaapfestijn van jewelste, maar na zondag hebben we genoeg te vertellen over de sport.
Eigenlijk willen we dit lijstje beginnen met het feit dat Mercedes tegen alle verwachtingen in toch heeft gewonnen, maar gekeken naar de geschiedenis, dan komt het geenszins als een verrassing. Mercedes is in Rusland oppermachtig, schijnbaar zelfs als het niet de beste papieren in handen heeft. Gelukkig is er voldoende gebeurd voor ons om een nieuwe verzameling observaties met je te delen. Hieronder lees je ze, evenals alle andere feit die je moet weten.
Vettel heeft zijn mojo terug, maar het mag niet baten.
Het was Ferrari’s wedstrijd om te verliezen en dit is precies wat het heeft gedaan. Hoewel Vettel begon met een fantastische start en ruim 20 ronden aan de leiding ging, wees alles erop dat hij niet ging winnen. Na een belachelijk heen-en-weer over de boordradio verloor Vettel alsnog de koppositie aan Leclerc omdat het team hem langer door liet rijden. Het kapot gaan van zijn MGU-K (“bring back V12’s”) was een treurige afsluiter van een veelbelovende Grand Prix, maar de viervoudig wereldkampioen mag Rusland met opgeheven hoofd verlaten. Met één zege in zijn zak, die van de Grand Prix van Singapore, en de gedachte van “wat had kunnen zijn” in het achterhoofd, lijkt het erop dat Vettel zijn mojo weer heeft gevonden. En dat is héél fijn om te zien.
Arme Grosjean heeft weer pech.
Romain Grosjean is veelvuldig het doelwit van haat. De Fransman heeft dan misschien niet de beste tijd achter de rug, hij hoeft niet op zo’n heftige wijze afgeschreven te worden. In de kwalificatie liet Romain weer zien dat hij het wel degelijk in zich heeft, maar net als Sebastian Vettel had ook hij het lot niet aan zijn zijde. Een redelijke start liep uit op niets. Grosjean liet de deur aan het einde van de lange linker doordraaier volledig open staan, wat voor zowel Ricciardo als Giovinazzi een uitnodiging was hem aan de binnenkant te parkeren. Drie man door een scherpe bocht is simpelweg niet mogelijk en dit werd door het kleurrijke trio direct bewezen. Grosjean en Ricciardo konden er direct mee kappen, Antonio overleefde maar reed kleurloos naar de laatste positie.
McLaren, en vooral Sainz, presteert weer uitmuntend.
In de tijd dat Verstappen en Sainz samen bij Toro Rosso reden had Het Oranje Legioen veel te zeggen over “de zoon van”, maar sinds Carlos Jr. met Lando Norris een duo vormt bij McLaren mag de Spanjaard met afstand de beste coureur van het middenveld worden genoemd. Sterker: we durven hem zo in de top vijf overall te zetten. Het is niet voor niets dat Sainz zoveel punten heeft verzameld gedurende dit seizoen – met zijn fantastische rit in Sotsji heeft hij wederom bewezen dat hij een competitiever team verdient. Wellicht dat hij met McLaren Mercedes weer de top kan bereiken.
Leclerc blijft oppermachtig op zaterdag.
Door omstandigheden en het feit dat het smaakloze stratencircuit van Sotsji simpelweg niet het beste is voor inhaalmanoeuvres, is het makkelijk te vergeten dat Charles Leclerc nagenoeg ongenaakbaar is in de kwalificaties. Nu Ferrari eindelijk de zaken op orde heeft met de aerodynamica, kan de jonge Monegask laten zien wat hij in zich heeft. Met vier pole positions op rij is hij de eerste Ferrari-rijder die een dergelijke prestatie voor elkaar krijgt sinds Michael Schumacher. Of hij de grootste Formule 1-coureur ooit achterna kan, dat zal de tijd leren.
Renault komt de aversie maar niet te boven.
Die Fransen, het wil ze maar niet lukken. Zullen we een aantal van de problemen even op een rijtje zetten? Het chassis is nog lang niet op orde, de krachtbron is eveneens bij lange na niet de beste van de vier. De leiding van het team laat nog het een en ander aan zich te wensen over, het betaalt Ricciardo en ook Hulkenberg veel teveel geld voor een equipe die nog geen podiums kan scoren en klantenteam McLaren, dat aanzienlijk beter presteert, heeft de krachtbronnen “adieu!” gezegd. Uiteraard komt daarbij dat het op zondag regelmatig niet de zaken op orde heeft. Waar Ricciardo zichzelf in de problemen bracht, was het de pit crew die Hulkenberg een aantal posities deed verliezen. We kunnen nog even doorgaan, maar je begrijpt ons punt vast wel.
Williams wordt, langzaamheid daargelaten, ineens geteisterd door problemen.
Tot aan de Grand Prix van Singapore was Williams het enige team dat dit jaar iedere wedstrijd had uitgereden met beide auto’s. Na de uitvalbeurt van Russell onder de schijnwerpers noteerde het team in Rusland een dubbele DNF. George Russell maakte een zeldzame fout aan het einde van de safety car periode en parkeerde zijn auto in de muur, Kubica werd naar binnen gehaald en reed de race niet uit. Hopelijk weet het team zich dit jaar nog te herpakken.
Stand coureurs
Of hij hem nu in de schoot geworpen heeft gekregen of niet, met zijn overwinning is Lewis Hamilton weer een stapje dichter bij zijn zesde wereldtitel gekomen. Bottas blijft goed in zijn rol als wingman en doet daarmee eveneens goede zaken in het kampioenschap. Sebastian Vettel verliest enigszins de aansluiting met Leclerc en Verstappen, die redelijk hebben gescoord. In het middenveld doen vooral Sainz, Albon en Norris goede zaken. Norris stijgt enkele plaatsen dankzij een goede race, Sainz en Albon lopen juist weer verder uit op de rest. Alles zit in het middenveld echter zo dichtbij elkaar dat één uitschieter alles kan veranderen.
Stand constructeurs
Hier is werkelijk geen enkele verschuiving te bekennen. Wel is duidelijk dat Mercedes met het kampioenschap aan de wandel gaat. De beslissing zal snel komen. Ferrari bouwt zijn voorsprong op Red Bull eveneens netjes uit. McLaren lijkt zijn positie als ‘best of the rest‘ niet meer uit handen te geven. De strijd om de vijfde plaats zal nog spannend worden.
Snelste ronde
In de 143ste Grand Prix waaraan hij aan de leiding heeft gereden – een nieuw record in de sport – heeft Lewis Hamilton niet alleen de zege gepakt, ook de snelste ronde ging niet aan hem voorbij. Hamilton was uiteindelijk ongeveer vier tienden sneller dan Leclerc, die als een na snelste over het circuit reed.
Kwalificatieduel
Weinig veranderingen ook hier, maar wel zien we dat Hulkenberg en Sainz, die beide redelijk achter staan op hun teamgenoot, sneller waren op zaterdag.
Driver of the Day
De DOTD kan soms wel eens merkwaardige resultaten voortbrengen en ook ditmaal is dat weer gebeurd. Althans, helemaal verrassend dat Sebastian Vettel door de fans wordt gezien als de beste rijder van het veld mogen we het niet noemen. De Duitser reed immers weer een dijk van een wedstrijd en liet tevens zien een ruggengraat te hebben, alvorens zijn auto een stille dood tegemoet ging.
Deze races zijn al verreden:
1. GP van Australië 2019 (Bottas)
2. GP van Bahrein 2019 (Hamilton)
3. GP van China 2019 (Hamilton)
4. GP van Azerbeidzjan 2019 (Bottas)
5. GP van Spanje 2019 (Hamilton)
6. GP van Monaco 2019 (Hamilton)
7. GP van Canada (Hamilton)
8. GP van Frankrijk (Hamilton)
9. GP van Oostenrijk (Verstappen)
10. GP van Engeland (Hamilton)
11. GP van Duitsland (Verstappen)
12. GP van Hongarije (Hamilton)
13. GP van België (Leclerc)
14. GP Van Italië (Leclerc)
15. GP van Singapore (Vettel)
16. GP van Rusland (Hamilton)
Deze races staan nog op de kalender:
13 oktober: GP van Japan
27 oktober: GP van Mexico
3 november: GP van Verenigde Staten
17 november: GP van Brazilië
29 november: GP Abu Dhabi
De eerste sessie van de Grand Prix van Japan wordt over een kleine twee weken verreden, om precies te zijn op 11 oktober. Het is er een voor de vroege vogels, want om 03:00 in de ochtend gaat het licht op groen voor de eerste vrije training.
gertjan2012 zegt
Wat mij vooral opviel ? Dat het van Verstappen zijn gezicht af te lezen was dat hij de de handdoek in de ringt lijkt te gooien. Het lukt Red Bull niet om het pakket te verbeteren. Het zou mij verbazen als hij er over pak en beet 1 of 2 jaar nog bij Red Bull zit.
gertjan2012 zegt
@gertjan2012: verder vergeten jullie wel één rijder expliciet te melden : Albon. Strakke race , van achteraan naar p5 rijden.
lompey zegt
@gertjan2012: naar p5 omdat Vettel uitviel. De plek waar hij hoort. Toch weer erg voorspelbaar.
berlinetta zegt
@lompey: Hij doet het wel. En dat voor iemand die pas net in de Red Bull zit. Volgens mij kan hij alleen maar beter worden.
rickthestig zegt
@berlinetta: Hij had een slecht weekend maar heeft het maximale eruit gehaald. Vooral de racecraft die hij laat zien vind ik veel beter dan Gasly. Ook heeft Max pas nog gezegd dat zijn rijstijl vergelijkbaar is dan die van hem. Laat die jonge maar mooi zitten volgend jaar.
Dutchdriftking zegt
@gertjan2012: Klopt, hij was toch eigenlijk écht driver of the day!
cthijs zegt
@dutchdriftking: mee eens
stfu zegt
@gertjan2012: is het niet dat vrijwel altijd een RB/Fer/Merc bovenaan eindigd, ook al starten ze ver achter?
berlinetta zegt
@stfu: Met een RB, Ferrari of Mercedes moet je eigenlijk altijd in de top 6 eindigen ja, maar dat is dus ook precies wat Albon heeft gedaan tijdens zijn 3 races voor Red Bull. Zelfs als hij achteraan moet starten. Niks mis mee dus, zeker niet nu RB toch echt het 3e team is.
mashell zegt
@gertjan2012: heh? Dit is een overgangsjaar voor Red Bull. De vorig jaar niet vooruit te branden Honda doet het heel veel beter dan zo hadden durven hopen. Ze lopen jaren voor op schema. Verstappen is stabieler dan ooit en nog altijd supersnel. Het is juist een superjaar voor Red Bull. Je snapt dat er van de 22 deelnemers maar 1 kampioen zal worden en als Hamilton met een Mercedes meedoet je ook wel al weet wie dat is?
utregcity zegt
@mashell: jij snapt het! ?
reactief zegt
@mashell: Nou, ze hadden toch gehoopt op zo’n 5 overwinningen dit jaar (aldus Marko, dus met een korrel zout te nemen..maar toch..) Ik denk dat ze an sich tevreden zijn over de eigen snelheid, maar volgens mij hadden ze vooral niet verwacht dat Ferrari ineens zo hard zou gaan met de ontwikkeling. Daarnaast gaan de overige teams ook steeds sneller en je ziet gewoon dat het veel meer moeite kost om hen in te halen nu.
En ik denk dat Verstappen toch echt wel de pest erin heeft dat Leclerc nu ff 4 keer pole pakt en voor hem eindigt.
Dus superjaar.. Absoluut niet. Ik mag hopen dat ze dat in ieder geval niet vinden. Hooguit net aan tevreden.
fapfap zegt
@mashell: Red Bull heeft al jarenlang een overgangsjaar, en precies dat is het probleem.
mark997gt3 zegt
@fapfap: idd. Elk jaar os een overgangsjaar. Eerst een topchassisi maar wachten op de Renault motor. Nu een chassis dat niet top is en een motor die niet of nauwelijks beter is dan de Renault….. Volgend opletten voor de McLarens…..
michelschouten zegt
Russel maakte geen fout, defect aan de auto en daardoor de muur in
gertjan2012 zegt
@michelschouten: En ook gelijk de reden om Kubica een ronde later binnen te halen ( uit voorzorg )
jasbelle zegt
@gertjan2012: en om onderdelen te sparen voor de volgende races.
Ik zeg het met pijn in mijn hart, maar Williams gaat met dit tempo 2021 niet meer halen
toniominestrone zegt
Ferrari is een grote slangenkuil en zal nog lang op een wereldtitel moeten wachten zolang zij niet als team opereren, teamorders en intriges lopen als een negatieve rode draad door de historie van de Scuderia
viezefreddyw zegt
Samen met Frankrijk vond ik het de meest slaapverwekkende race van dit seizoen denk ik. Wat hebben we nou gezien buiten een paar acties om in bocht 3?
mikeyman zegt
Vettel kreeg m.i. vooral de sympathy vote door het gejank van leclerc. Wat was dat irritant zeg.
mo112 zegt
@mikeyman: zeurpiet die het niet verdient om te winnen dan
st220 zegt
Ik volg het niet op de voet, dus inhoudelijk mis ik wel eens iets. Maar why in the heck moet je Leclerc langs laten als Vettel voor hem rijdt…?
dondeboer zegt
@st220: Leclerc heeft meer kans op een podiumplaats. Of iets met een lekkere olijfolie en een goede Chianti. Het blijven Italianen.
berlinetta zegt
@st220: Ik heb ergens gelezen dat Ferrari de afspraak had gemaakt dat Vettel gebruik mocht maken van de slipstream van Leclerc. Dit omdat het een lang stuk is tot de eerste echte bocht. Op die manier wilden ze voorkomen dat Mercedes er langs zou komen. Het plan bleek uiteindelijk te werken, alleen was Vettel bizar snel en haalde hij Leclerc in. Als ik Binotto was, had ik ze daarna ook laten racen. Zeker gezien het feit dat Vettel daarna veel sneller was dan Leclerc.
Richmond zegt
@berlinetta: de afspraak was ook gemaakt dat als Vettel CL zou inhalen tijdens dezelfde slipstream (CL mocht niet verdedigen tegen hem) de plek sowieso teruggegeven zou worden. Daarom werd op de radio gesproken over de swap. Alleen op het moment dat het team dat wilde doen, was Vettel veel sneller dan verwacht (of CL veel langzamer) waardoor Vettel zei dat dit niet het moment was en CL harder moest gaan en bij hem moest aansluiten. Ondanks herhaaldelijk aandringen van het team. Waarop het team uiteindelijk dat ook in zag, daardoor werd gezegd dat de swap later zou plaats vinden. Dat dit gebeurde tijdens de stops was niet gepland volgens Binotto. CL klaagde over dat zij achterbanden eraan gingen waardoor hij naar binnen werd gehaald en Vettel werd zolang mogelijk buiten gelaten om te beschermen tegen een safetycar. Uiteindelijk heeft de zelf veroorzaakte VSC de eerste plek van CL om zeep geholpen. LH won tijd in de pits waar ze niet op hadden gerekend.
johnwaters zegt
7) rookie Albon eindigt ondanks zijn slechte startpositie toch vlak achter ervaren Max Verslappen.
pomoek zegt
@johnwaters &@gwnbmw: na ronde 1 lag Albon 16 seconden achter op Verstappen. in ronde 26 was dit 32 seconden. In ronde 33 lag Albon door de SC iets meer dan 2 seconden achter Verstappen (Verstappen p4 en Albon p9). Uiteindelijk eindigde Albon 24 seconden achter Verstappen op P5. in de laatste 20 rondjes vergrote Verstappen zijn voorsprong dus met meer dan 20 seconden, oftewel meer dan 1 seconde per rondje.
Begrijp me niet verkeerd. Ik denk dat Albon de man is die RB volgend jaar in de 2e auto moet zetten. Hij is, denk ik, een goede 2e rijder en beter dan Gasly en Kvyat. Maar hij is nog niet van het niveau Bottas, laat staan Vettel Verstappen, Hamilton en Leclerc. Wil RB volgend jaar kans maken op de titel dan zullen ze de komende races moeten gebruiken om van Albon een goede 2e rijder te maken.
johnwaters zegt
@pomoek: is Verslappen dan van het niveau Hamilton, Vettel en Leclerc? Hamilton en Vettel zijn meervoudig wereldkampioen, en Verslappen?
pomoek zegt
@johnwaters: dat zeg ik niet. Verstappen Hamilton Leclerc en Vettel zijn denk ik beter dan Bottas. En Bottas is beter dan Albon.
johnwaters zegt
@pomoek: ik zal jou quoten, volgens mij ligt er een carrière in de politiek weggelegd voor jou
“Maar hij is nog niet van het niveau Bottas, laat staan Vettel Verstappen, Hamilton en Leclerc.”
Maar je zegt het uiteraard niet…
pomoek zegt
@johnwaters: als ik zou zeggen dat NAC niet zo goed is als Emmen, Willem II of Ajax, dan zeg ik toch niet dat Emmen net zo goed is als Ajax? Ik zeg dat Ajax Willem II en Emmen beter zijn dan NAC.
Toedels.
v10m5 zegt
Ik denk dat Max er aan moet wennen dat de toekomst gewoon bij RedBull is. Hij denkt de godenzoon te zijn, maar Leclerc, Norris, Russel zijn de andere concurrenten. Vandaar dat Jos hem zsm bij MB probeert te krijgen.
Max en Leclerc gaat Ferrari nooit in 1 team zetten. Leclerc zal vermoedelijk altijd Ferrari rijder blijven….
2021
Mercedes wensenlijst:
-Lewis Ham.
LH naar Fer. dan Max V. of Norris
-Valteri Bottas of G. Russel
Ferrari:
-Lewis Hamilton of DANIEL Ric.
Na 2-3 jaar: Mick Schumacher
-Charles Leclerc
RedBull:
-Max Verstappen
-Seb. Vettel
wanneer Max wel naar MB mag:
-Seb.Vettel
-Kvyat of Albon
berlinetta zegt
@v10m5: Ik zou eigenlijk heel graag willen zien dat Max naar Mercedes gaat, naast Hamilton. Dat zou pas spektakel opleveren. Helaas zal dat niet gaan gebeuren.
Richmond zegt
@v10m5: merc heeft geleerd van de hamilton – rosberg tijd en ziet nu hoe het gaat met Vettel – CL. Dat willen ze echt niet meer. Daarom bouwt RB altijd het team om 1 rijder. In het verleden was dat Vettel, zowel Webber als Ricciardo moesten (in minder extreme mate als Bottas) genoegen nemen met het helpen van Vettel als het nodig was voor het kampioenschap.
Dus LH en MV in een team gaat niet gebeuren, LH en CL in een team zie ik ook niet gebeuren. LH kan dat mentaal niet zo goed hebben, kijk maar toen met Alonso in een team en met Rosberg.
gwnbmw zegt
Dingen die ik in dit rijtje mis: leclerc laat zijn echte zelf zien, 2 races op een rij. Een absolute zeikend kind, wil hij echt op deze manier races winnen? Lijkt me ook niet dat je dan nog applaus krijgt van de fans op de baan.
Albon rijdt een zeer strakke race, met eigenlijk geen fouten te bekennen. Pit start naar 5e is gewoon knap, maakt niet uit of je geluk hebt gehad met safety cars etc.
Honda is er ook nog lang niet, de spec 4 lijkt niet veel uit te halen.
Russel maakte geen fout, zijn remmen stopte er simpelweg mee en hij kon niks. Bij kubica vreesde ze voor hetzelfde en hem hebben ze dus meteen naar binnen gehaald.
Hamilton is in monster vorm. Hij rijdt dan veelal achter de ferrari’s, toch split ie ze elke keer in quali, en hij zit er constant dichtbij. Mocht er ook maar iets fout gaan, dan zit hij er meteen bovenop en gaat ie er met volle kracht voor. Ook is mercedes als team 1000x sterker als ferrari.
Ferrari… Het lijkt wel alsof het team vanuit de top allebij de rijders tot nummer 1 heeft benoemd, maar ze worden beide behandeld als nummers 2. Schandalig gemeut over de boordradio gister, laat ze eruit zien als een stelletje clowns.
(Ps: vettel zei ‘bring back fucking v12s)
Richmond zegt
@gwnbmw: Ze rijden in de eerste plaats voor zichzelf en het team, denk niet dat ze er wakker van liggen hoe goed ze liggen bij de fans. Daarnaast wat we te horen krijgen tijdens de race is wat de wedstrijdregisseur wil dat we horen. Je hoort steeds stukjes en niet hele gesprekken en niet de volledige context. Dit geeft dus een vertekend beeld waarop wij baseren dat CL een zeikend kind is.
Ferrari als team is zichzelf in de voet aan het schieten, ze zien dat ze een snelle auto hebben, maar vertrouwen de coureurs blijkbaar niet genoeg om de wedstrijd te winnen op eigen kracht. Daarom spreken ze deze strategieën af. Maar het werkt alleen als de coureurs precies doen wat het team van hen vraagt. En dat gebeurt niet.
gwnbmw zegt
@benja01: ik weet dat we niet alles horen. Maar dat zwaar sarcastische toontje, en het ‘ik ben heel blij voor het team’ terwijl zn gezicht op onweer staat, het is gewoon een getraind pr kind die af en toe uit zn slof schiet. Geef mij dan maar verstappen, vettel en kimi die gewoon zeggen wat er aan de hand is.
pomoek zegt
Het is wel een beetje zuur om Verstappen in zijn eentje te zien racen tegen de twee andere topteams, een goede tweede rijder is cruciaal voor het binnenhalen van een wereldtitel. Dankzij Bottas heeft Hamilton deze race naar zich toe weten te trekken.
gwnbmw zegt
@pomoek: albon kon dan ook niet heel veel beginnen tegen hamilton vanuit de pits… en in monza, spa en singapore deed hij precies wat er van em verwacht werd. In singapore hield ie aan het eind bottas niet meer bij omdat zn banden dood waren.
technofreak zegt
Tsja, Renault en Abiteboul (CantBeatRedBull)… Het is natuurlijk in de glazen jeux-des-boules bal kijken, maar ik ga er vanuit dat 2019 het laatste jaar is dat ze er bij zijn.
CantbeatRedBull heeft het episch verkloot. Van WK met RBR naar zelfs uitgekotst door McLaren. McLaren was zoooo blij van Honda af te zijn en zou met Renault het offensief aangaan. Na een dik half seizoen zien ze alweer af van de samenwerking.
Alle energie is in Bulletje Bullying gegaan. Naar McLaren gestapt met het idee “we zullen wel eens laten zien dat het aan de faal-Honda lag, RBR!” en dan Ricciardo voor teveel geld wegkopen. Miljarden weggegooid voor persoonlijke rancune.
CantBeatRedBull zou eigenlijk door Renault moeten worden gesommeerd alles terug te betalen en op te rotten.
ghost zegt
Hoe kan Grosjean nog altijd meerijden? Die man crasht vaker dan dat hij van onderbroek wisselt..brengt hij onwijs veel geld mee naar Haas of is er gewoon gebrek aan beter talent?
kempenaer zegt
Het team dat er het meeste geld in kan pompen wint meestal. Nog duidelijker dan bij voetbal.
Logisch ook.
berlinetta zegt
@kempenaer: Volgens mij zou Ferrari dan altijd moeten winnen.
Calimero zegt
Ik beschik niet over voorspellende gaven alleen vermoedens. Dat vermoeden zegt mij dat er in 2020 niet zo veel zal veranderen. Verstappen wordt geen wereldkampioen zo lang hij bij RBR blijft rijden. Leclerc heeft de eerste helft van 2020 een minder seizoen en zal zich na de zomerstop herpakken. Vettel kondigt aan dat hij na 2020 zijn carriere af zal sluiten bij RBR het team waarmee hij wereldkampioen werd. In 2020 wordt Antonio Giovinazzi bij Alfa (Sauber) vervangen door Mick Shumacher. Die mag dan ervaring op doen daar en mogelijk een paar seizoenen later door naar Ferrari. In 2021 stapt Ricciardo over van Renault naar Ferrari waar hij naast Leclerc zal rijden en daar zijn carriere zal afsluiten.
En Verstappen…..die zal mazzel moeten hebben mocht het anders lopen en hij terecht kan bij bv Mercedes. Maar dat zie ik ook niet zomaar gebeuren. Tenzij…..bv Hamilton na 2021 zijn carriere af sluit bij Mc Laren Mercedes. Maar dit alles is speculatie en vermoeden. Je weet nooit hoe het zal lopen tot het zo ver is.
mashell zegt
@milan0: als Hamilton in 2021 zijn achtste wereldtitel heeft zou hij inderdaad wel eens aan pensioen kunnen gaan denken.
berlinetta zegt
@milan0: Ik had altijd gedacht dat Hamilton nog wel eens voor Ferrari zou gaan rijden. Was altijd zijn droom. Alleen zie ik het nu niet meer gebeuren nu Leclerc daar rijdt. Hij zal namelijk de nr. 1 worden daar en op den duur zal waarschijnlijk Schumacher naast hem komen te zitten.
brammetjedeb zegt
Leclerc met de supersnelle Ferrari die niet voorbij bottas komt.