Inclusief alle standen, duels en awards. Hoe staan de zaken ervoor? Je leest het hier, op Autoblog.
Voor de vierde race op rij hebben we weer mogen kijken naar een interessante race. Zo knotsgek als Duitsland was de GP van Hongarije niet, maar het was zeker de moeite waard.
Speciaal voor alle Autoblog lezers hebben we een overzicht met alle standen en overzichten die er toe doen. Daarnaast zijn er zes dingen die ons op vielen aan de GP van Hongarije 2019:
x
1. Vowles. James Vowles
De absolute winnaar van deze race was James Vowles. Jazeker, niet Lewis Hamilton, Toto Wolff of Gottlieb Daimler. James Vowles was de engineer die aan het rekenen was en precies op het juiste moment Lewis Hamilton naar binnen liet halen voor een set verse medium-banden. Natuurlijk was het Lewis Hamilton die het op de baan nog even voor elkaar moest boksen, maar het was een tactische meesterzet.
2. George Russell niet op-Kubica-na-laatste!
Een tijdlang was het onduidelijk: is Kubica nu zó slecht? Is Russell een aardig goede coureur? Hoe gelijkwaardig zijn die Williams auto’s? Langzaam maar zeker is Williams uit een dal aan het klimmen. De eerste stapjes in de goede richting ging aan iedereen voorbij: 2,4 seconden achter nummer voorlaatst of 1,9 seconden achter nummer voorlaatst ziet bijna niemand. Russell deed het meer dan uitstekend in de kwalificatie, hij haalde bijna Q2! In de race toonde hij aan dat het geen gelukstreffer was: ook daar deed hij het zeer goed.
3. Gasly gaat het niet redden
Horner en de zijnen hebben meerdere malen aangegeven dat Gasly tot het einde zal blijven. Ze willen hem de kans geven om te groeien. Het maakt niet uit wat de condities zijn, het gaat te vaak even mis. Daar staan bizar weinig mooie acties tegenover. Op Silverstone deed hij het meer dan prima voor een nummer 2 coureur, maar de andere 11 optredens waren gewoon te matig. Het is absoluut geen pannenkoekenbakker en Verstappen is op dit moment in bloedvorm, waardoor het verschil nog wat groter is.
4. Bottas gaat het waarschijnlijk ook niet redden
Oh, Valtteri, oh Valtteri. In tegenstelling tot Gasly laat Bottas wél een hele hoop mooie dingen zien. Negen podiumplaatsen (waarvan 2 overwinningen) én vier pole positions zijn iets om trots op te zijn. De Fin begon het seizoen dan ook ijzersterk. Hij had een nieuwe baard, een super serieuze blik in zijn ogen en natuurlijk die Mercedes W10. Toch viel hij in deze race toch weer een beetje door de mand. Ja, vanaf P20 is uiteindelijk P8 niet eens zo heel erg verkeerd. De kans dat hij door Ocon vervangen gaat worden is zeker aanwezig. Waarschijnlijk dat hij stabiel genoeg is voor gdes en ze geen zin hebben in een ‘Rosberg-Hamilton’ scenario.
5. McLaren gaat lekker
Sainz doet het meer dan verdienstelijk. De Spanjaard is aan een sterk seizoen bezig bij McLaren. Hij laat weinig steen vallen pakt waar mogelijk een goede positie. Sterker nog, ten opzichte van vorig jaar, toen hij voor Renault reed, heeft hij gewoon promotie gemaakt. Lando Norris en Sainz zullen niet zo veel verdienen als Ricciardo en Hulkenberg, maar in sportief opzicht presteren ze boven verwachting goed.
6. Giovinazzi moet een tandje bijzetten
Ericcson werd voor dit seizoen bedankt voor zijn diensten en terug gezet als reservecoureur. De Italiaan Antonio Giovinazzi mocht het nu gaan doen. Ten opzichte van Kimi Raikkonen komt hij absoluut nog niet uit de verf. Hij heeft op dit moment net zoveel punten als Robert Kubica. Als je kijkt hoe vaak Kimi toch nog (behoorlijk) wat puntjes weet binnen te sprokkelen, is het ene puntje van Giovinazzi erg mager.
Rijderskampioenschap
De volgorde van alle coureurs blijft krek eender ten opzichte van vorige race. Dat wil niet zeggen dat er geen spanning is. Aan kop is het Lewis Hamilton, die nu 250 punten vergaard heeft en zo hele goede zaken heeft gedaan voor het WK. Verstappen loopt echter hard in op Bottas. De Nederland heeft nu slechts 7 punten achterstand op de Fin, die zijn titelaspiraties andermaal in de vriezer kan zetten. Gasly moet zich nu echt zorgen gaan maken om Carlos Sainz, die loopt nu heel erg hard in. Daarmee is Sainz overduidelijk best of the race. Indrukwekkend.
De stand in het rijderskampioenschap ziet er sinds de GP van Hongarije 2019 als volgt uit:
Constructeurskampioenschap
Ook hier geen grote verschillen ten opzichte van vorige race. Mercedes loopt ietsje uit op Ferrari. De strijd tussen Ferrari en Red Bull zou nog spannend kunnen worden, maar met Spa en Monza op komst en het feit dat Red Bull het van één coureur moet hebben (lees: niet Gasly), maakt het nog geen uitgemaakte zaak. McLaren is duidelijk best of the rest. Het kan nog alle kanten op aan de onderkant. Alfa Romeo krabbelt naar boven en heeft zicht op Renault.
De stand in het rijders kampioenschap ziet er sinds de GP van Hongarije 2019 als volgt uit:
Kwalificatieduel
Perez en Russell hebben hun teammaat nog altijd op 0 punten weten te houden. Wel is duidelijk dat bij sommige teams er een duidelijke nummer 1 coureur aanwezig is. Bottas maakt het gek genoeg nog best spannend, maar verliest vaak in de race. Kvyat en Albon houden elkaar keurig in evenwicht. Norris is in de kwalificaties altijd erg sterk, maar weet in de races iets minder zijn stempel te drukken zoals Sainz dat kan. Vooralsnog zijn Vettel en Leclerc op alle fronten zeer aan elkaar gewaagd.
De onderlinge stand in het kwalificatieduel ziet er sinds de GP van Hongarije 2019 als volgt uit:
Snelste raceronde
De banden van Max Verstappen waren er met nog een paar ronden te gaan helemaal op. Hamilton verbrak ronderecord na ronderecord. Die had ‘ie in elk geval al binnen. Omdat Verstappen nog even naar binnen ging voor verse banden, kon hij nog even een supersnel rondje eruit persen om in elk geval het verlies ten opzichte van Hamilton met een punt te beperken. Daarmee heeft Verstappen drie keer de snelste raceronde op zijn naam weten te zetten, vaker dan wie dan ook op het veld.
De onderlinge stand in qua snelste racerondes ziet er sinds de GP van Hongarije 2019 als volgt uit:
Driver of the Day
Het ging deze race overduidelijk over slechts twee coureurs: Lewis Hamilton en Max Verstappen. Beide haalden haalden het beste uit de auto en voor lange tijd was het ook erg spannend. Uiteindelijk ging Max Verstappen ervan door met de Driver of the Day award. Meer fans en een mindere auto. Gek genoeg heeft Hamilton nog geen een keer de award gewonnen dit jaar.
De onderlinge stand in qua Driver of the Day awards ziet er sinds de GP van Hongarije 2019 als volgt uit:
Deze races zijn al verreden:
1. GP van Australië 2019 (Bottas)
2. GP van Bahrein 2019 (Hamilton)
3. GP van China 2019 (Hamilton)
4. GP van Azerbeidzjan 2019 (Bottas)
5. GP van Spanje 2019 (Hamilton)
6. GP van Monaco 2019 (Hamilton)
7. GP van Canada (Hamilton)
8. GP van Frankrijk (Hamilton)
9. GP van Oostenrijk (Verstappen)
10. GP van Engeland (Hamilton)
11. GP van Duitsland (Verstappen)
12. GP van Hongarije (Hamilton)
Deze races staan nog op de agenda:
1 september: GP van België
8 september: GP van Italië
22 september: GP van Singapore
29 september: GP van Rusland
13 oktober: GP van Japan
27 oktober: GP van Mexico
3 november: GP van Verenigde Staten
17 november: GP van Brazilië
29 november: GP Abu Dhabi
De eerste meters van de Grand Prix van België worden vrijdag 30 augustus verreden om 11:00 (FP1).
oetelaar zegt
Fijn overzicht. Dank je wel. Hoewel het feiten zijn, zou ik graag opmerken dat het race duel tussen Sainz en Norris vertekend is. Volgens mij komt dit doordat het team geen James Vowles achtige strateeg heeft, waardoor Norris vaak slechte pit calls krijgt en dus minder punten scoort.
Erik zegt
Ik mis in het overzicht dat het aantal punten van de coureurs en teams onder voorbehoud is. Alfa Romeo is in beroep gegaan tegen de 30 seconden straf voor RAI en GIO. Dit kan nog gevolgen hebben voor HAM, MAG, GRO, RAI en GIO. Zeker voor HAM als 24 september de straf wordt teruggedraaid, dan heeft HAM/MERC 2 punten minder.
hamerhaai zegt
“Jazeker, niet Lewis Hamilton“
Zo flauw dit continu. LH reed foutloos, bleef continu pushen bij Max en kwam er in zijn pogingen enkel niet voorbij omdat Max ook toevallig DRS had op achterblijvers wanneer hij het probeerde (wat ik raar vond, kan team toch wel inzien?). Na die stop hele fijne kwalificatieronden gereden om Max binnen te hengelen. Gewoon heel sterk gereden.
PS uit de FIA press conference:
MV: “Anyway, we have to be realistic and he was just clearly faster today.”
Altijd leuk wat anderen dan de coureurs ervan denken.
realhustler zegt
@hamerhaai: Dat drs op de achterblijvers is eigenlijk vreemd, want hier was het duidelijk, Hamilton kon er niet voorbij op de baan doordat beiden DRS hadden. En die achterblijvers gaan toch wel opzij. Ik heb zelfs gezien dat Verstappen DRS had, en Hamilton net niet (op1.1 sec van max), puur door de achterblijvers.
Liever helemaal geen drs, maar drs op achterblijvers, afschaffen. Achterblijvers moeten gewoon aan de kant.
hamerhaai zegt
@realhustler: + veel. Dat was mij ook opgevallen, meer dan eens met je post.
jpoers zegt
@realhustler: gewoon heel dat drs afschaffen. Of altijd beschikbaar.
joost1234 zegt
@hamerhaai: Deze race heeft duidelijk gemaakt dat verstappen een veel, veel betere coureur dan Hamilton is. Hij heeft het nog bar lang volgehouden op letterlijk afgesleten banden. De Mercedes is in principe nog altijd een veel betere auto dat de red bull (kijk maar dan gasley) en toch was verstappen in Stata weg te rijden, of op zijn minst op gelijke afstand te blijven. (Banden daarbuiten gelaten, want die hadden erg veel invloed). Lewis heeft grote praatjes, maar hij weet zelf ook wel dat verstappen hem eruit rijdt als hij ook in een Mercedes mag!
stfu zegt
@joost1234: Veel veel beter? Valt mee. Hamilton rijdt bijna altijd foutloos en zeeeeer constant. Dat maakt iemand ook heel goed.
hamerhaai zegt
@joost1234: weg te rijden? Hamilton bleef op het begin wat achter, maar kon daarna al snel naar 2 seconden rijden, naar 1 seconde vervolgens en paar keer aanvallen (Max had ook DRS op die momenten en zelfs door achterblijvers wel, terwijl Hamilton niet..) en kon zijn pitstop een paar ronden later maken. Bij uitkomen pitstop reed Lewis die 6 seconden in no time weer dicht naar 2 a 1 seconde(n) en toen kwam die tweede pitstop.
Betere coureur vind ik zo makkelijk altijd. Ik begrijp je enthousiasme hoor, maar ga geen rare dingen roepen :)
– Er was hier niet in te halen (zei iedereen vooraf, ook Max(fans));
– Die Red Bull was sterk hier en Max weet dat inderdaad eruit te persen tov Gasly;
– Bottas speelde in de andere Mercedes (los van zijn incident) ook weinig klaar, had veel moeite met de Renault bijvoorbeeld.
Allebei waren ze foutloos. Lewis hield ‘m simpelweg bij, kon niet inhalen, had wat pech met DRS en won uiteindelijk met 17 seconden voorsprong na 20 kwalificatierondjes zonder enig foutje.
Veel beter? Mwa.
gregorius zegt
@hamerhaai: je kan het ook omdraaien; in die rondjes dat MV achterblijver-DRS had; zat hij vaak al meerdere bochten achter de achterblijvers en die achterblijvers hadden in de laatste 3 bochten al prima opzij kunnen gaan. Juist omdat MV dat niet probeerde te pushen, kon hij die DRS regelen.
hamerhaai zegt
@gregorius: ja was ook gewoon slim :)
Maar al eerder ook bij andere coureurs/races gespot. Waarom DRS op een achterblijver? Die krijgt immers al blauwe vlag. Benieuwd of de software van het systeem niet slim genoeg is (lijkt me niet) of dat ze er bewust voor gekozen hebben.
gregorius zegt
@hamerhaai: achterblijvers zijn irritant voor de snellere, maar het is ook irritant voor de helden in die mindere auto’s. Met DRS zijn de snelleren er extra snel langs; kost beide partijen minder tijd.
En Hongarije is natuurlijk gewoon een Micky Mouse circuit; hoort niet meer bij F1 2020; maar goed, het financiële plaatje zal wel kloppen. Op andere circuits, met iets meer ruimte, kan je niet een beetje een ronde achter iemand blijven plakken en dan het voordeel pakken op het rechte stuk.
hamerhaai zegt
@gregorius: de Hongaarse GP bezocht in 2007, toen Spyker reed (als tiener, inclusief McGregor polootje..). Leuke GP wel en ook in de stad is het prima toeven/eten. Denk dat Zandvoort nog het meeste overeenkomt met de Hungaroring trouwens.
pielemuis zegt
Hamilton blijft in topvorm. Toch knap om al zo lang op die piek te blijven zitten. Een absolute grootheid.
Erik zegt
“Gek genoeg heeft Hamilton nog geen een keer de award gewonnen dit jaar.”
Tja, het eindresultaat telt op het einde van het seizoen. De andere coureurs verdienen ‘makkelijker’ de Driver of the Day Award omdat ze vol moeten gassen om HAM bij te kunnen benen. Dat valt op. Voor HAM is het over het algemeen elke race rustig uitrijden getuige zijn 250 punten in 12 races. Dat is gemiddeld 20, 83 punten per race! Meer dan dat de 2e plaats oplevert (18 punten).
hamerhaai zegt
@erik2907: dat Kubica ‘m laatst won door trollen en dat dat terug werd gedraaid zegt genoeg over de representativiteit van deze award.
Erik zegt
@hamerhaai: helaas gebeurt het terugdraaien niet als de BV Nederland elke 4 jaar stemt :-)
alfalfa zegt
@hamerhaai: Hamilton was gewoon te langzaam. Had hij Max halverwege de race al ingehaald dan was hij wel DOTD geworden.
Erik zegt
@alfalfa: je weet het niet, je weet het niet, het stemvee is zo grillig …….
alfalfa zegt
@erik2907: hij was te traag. Punt! ?
hamerhaai zegt
@alfalfa: baantje waarvan iedereen vooraf (!) zei dat er niet in te halen is. Lewis altijd binnen 2 seconden gebleven, toen hij ging aanvallen had Max toevallig ook DRS op achterblijvers, waardoor het op het niet in te halen baantje nog lastiger werd. Uiteindelijk Max op 17 seconden gezet (stop was noodzakelijk, niet alleen voor de snelste ronde), Ferrari op een minuut. Chapeau.
KEV9 zegt
Kap toch eens met dat coureurtjes vergelijken, zet wie dan ook, op Lewis na dan, naast Max en ook die rijder komt niet in de buurt van wat Max op dit moment laat zien.
Sinds gisteren kunnen we dan op de top 3 na iedereen waardeloze coureurs noemen omdat ze op zo’n enorme achterstand van Lewis en Max zijn gereden.
En Kimmi heeft een miljoenmiljard jaren ervaring in de F1, zijn teamgenoot nul komma nul.. geef zo’n gozer de tijd om te groeien.
klaar.
sirprize zegt
@Soulmaster: Ferrari heeft op dit moment een lastige periode, maar vergeet zowel Vettel als LeClerc niet als topcoureurs, en Bottas is ook zeker niet slecht alleen rijdt hij zeer inconsequent.
rhellema zegt
@sirprize: vooralsnog vind ik Leclerc tegenvallen. Hij kan echt wel een potje sturen maar of het echt de coureur is die iedereen hem toedicht betwijfel ik.
alfalfa zegt
@Soulmaster: Leclerc had 0 jaren ervaring!
hamerhaai zegt
@alfalfa: vorig jaar Alfa mooie dingen laten zien hier en jaar daarvoor in GP2 ook. Echte racer ook.
hamerhaai zegt
@hamerhaai: sterker nog, Leclerc maakt nu (laatste paar races) soortgelijke fouten als Verstappen vorig jaar. Net te agressief, net te eager. Hopelijk komt hij, en Ferrari, na de zomer ook wat sterker terug.
alfalfa zegt
@hamerhaai: en Giovanazzi ook!
Rick-dos zegt
Wat mij opviel was dat Max 67 ronden aan de leiding lag en de 70e ronde niet meer. Iemand dat nog gezien? Heel vreemd…
alfalfa zegt
@Rick-dos: Jack Plooij zag het, altijd scherp die man!
Rick-dos zegt
@alfalfa: Een kapotte klok duidt tweemaal daags de juiste tijd aan.
#ontslaJackPlooij
grasvreter zegt
Wat mij nogal opviel, dat hamilton en max een minuut voorsprong hadden op de nummer 3, leclerc toen. Dat is echt bizar. Was het niveau van de ferrari’s echt zo verschrikkelijk laag dit weekend? Bottas was absoluut 3e geworden als die niet een kapotte voorvleugel had gehad, en gasley kon er weer helemaal niks van…
Crosscabouter zegt
@grasvreter: Als als, als… Als mijn moeder wieltjes had gehad, was ze een wagentje geweest. Maar ik denk zelf dat Bottas dan, met dezelfde strategie als Hamilton, tweede was geworden en Max derde.
sirprize zegt
@grasvreter: als mijn tante een piemel had, was ’t mijn oom.
isn1981 zegt
@grasvreter: Als Max was doorgeslikt hadden we dit gesprek niet gehad…..
grasvreter zegt
@isn1981: kerel mijn punt is dat ferrari kenkerslecht was. Dat ik 1x het woord als gebruik betekend niet dat iedereen slechte grappen hoeft te gaan maken.
isn1981 zegt
@grasvreter: Ik denk dat het iets anders is dan dat Ferrari slecht was. LH en MV hebben tijdens de race elkaar tot het maximale gepushed. Daardoor waren zij extreem snel omdat ze elkaar echt tot het randje en soms erover hebben geduwd. Derest van de deelnemers hebben gepresteerd zoals ze normaal gesproken ook zouden presteren. Vergelijk de rondetijden 2018 met 2019 en je ziet dat iedereen behalve MV en LH eigenlijk niet veel verschil hebben dus het is naar mijn mening niet dat Ferrari slecht was maar dat LH en MV gewoon extreem snel waren.
Arvado zegt
@grasvreter: Nee dat slaat idd nergens op. Je zie 1 iemand een grap maken waarvan je denkt: zeg dan niets. En dan denken die andere: ik weet een betere…. Autoblog vervuiling.
Om te reageren op je eerste bericht, je ziet inderdaad dat Ferrari het heel moeilijk heeft op bochtige circuits. Ze hebben gewoon een minder chasis. Ze hebben de beste motor waardoor ze op power circuits nog enigszins mee kunnen komen. Waarschijnlijk zullen ze het op Spa beter doen en in Monza zullen ze voor de overwinning willen gaan.
reactief zegt
Punt 3 t/6 gaan meer over het seizoen tot nu toe dan over Hongarije…
Maar altijd fijn zo’n overzicht na een race. Max nog maar 7 puntjes achter op Bottas. Netjes hoor!
reactief zegt
@reactief: trouwens een beetje flauw dat James Vowles specifiek genoemd wordt als man die de race van Lewis gemaakt heeft.
100% dat wanneer Max de zelfde race als Lewis gereden had met, een zelfde perfect geplande stop, het over Max had gegaan en niet over de engineer.
sirprize zegt
@reactief: maar het was niet Max’ team maar Lewis’ team met de best strategie. Punt.
reactief zegt
@sirprize: Klopt. Maar het was Lewis die als een raket ging en niet James Vowles. Toch wordt die laatste benoemd.
harrie zegt
@reactief:
Ja net als vorige week, toen niemand het over het team en hun strategie en supersnelle pitstops had!!! Oh wacht.
reactief zegt
@harrie: Ik wacht. Het ging namelijk vooral over de magistrale race van Max. Ja, de super pitstop ging het ook over. Maar niet dat Max daardoor gewonnen zou hebben…
Als je artikelen van willeme leest, kun je gewoon proeven dat hij Lewis niet zo hoog heeft zitten. In ieder geval altijd een (subtiele) sneer. Prima, maar nu had gewoon best benoemd mogen worden dat Lewis gewoon als een raket reed!
alfalfa zegt
@reactief: en je hebt mogelijk een punt met Willeme vs. Hamilton. Niet alleen Max fans maar ook neutrale dans wiachten al lang genoeg om de hegemonie van Hamilton te doorbreken.
alfalfa zegt
@reactief: zowel Hamilton als Max hebben briljant gereden. Het grijze team heeft met de tactische stop de race gewonnen. Max was voldtrekt kansloos in de laatste ronden.
Erik zegt
@reactief: James (butler) Vowles is zeker de man van de race als je meeneemt dat het team ’s morgens tijdens de strategie bespreking dit plan eerst niet wilde uitvoeren. Het is de call geweest van James die ervoor gezorgd heeft dat HAM er uiteindelijk voor kon gaan.
reactief zegt
@erik2907: @alfalfa:
Jullie hebben een punt. Ze reden beide zeer goed. James was misschien net de druppel in het voordeel van Hamilton waardoor hij kon winnen.
Ik reageer ook een beetje vanuit de irritatie dat vaak wordt afgegeven op Hamilton’s prestaties en vind daarom dat best benoemd had mogen worden dat hij gewoonweg wel fantastisch reed.
vaakbenjetebang zegt
@reactief: Daar geef ik je wel gelijk, op Autoblog in het algemeen lijkt niet overdreven veel waaddering te zijn voor wat Hamilton nu al jaar na jaar neerzet. Dit lijkt vooral ingegeven door zijn gedrag na de race en naast de baan. Op zich kan ik er wel inkomen, ik ben ook geen fan van het persona Hamilton, maar zijn prestaties spreken boekdelen. Daar kan ik als raceliefhebber alleen maar een diepe buiging voor maken en erkennen dat hij een grootheid is in zijn sport/vak. Of ik zijn persona nu leuk vind of niet.
reactief zegt
@vaakbenjetebang: Er wordt te vaak gezegd dat het aan de auto ligt, wat zeker voor een deel klopt. Maar Hamilton is zeer constant en zeer snel en hij mag daar niet voor niets blijven rijden. Vroeger reed hij trouwens veel meer zoals Verstappen ook reed, ook kwam hij sympathieker over.
Ik denk dat het gewoon door al die PR onzin komt, hij volgt alles netjes op en zegt precies wat verwacht wordt.
En zoals Toto zei over Verstappen’ “Je hoort nooit meer een onvertogen woord van hem over Honda of Red Bull. Dat is wat ik graag wil zien van een coureur.”
Ook bij Max zie de dat de antwoorden steeds voorspelbaarder en veiliger worden. Nog even en hij vindt ook tijdens elke race het publiek het beste!
vaakbenjetebang zegt
@reactief: Wederom met je eens. Ik zie Hamilton nog van de baan gaan bij de pit entry. Domdomdom, en veel mensen met wie ik toen over F1 sprak zeiden toen ‘dat wordt nooit wat’, en ziedaar. Volwassen worden is ook ‘het spelletje spelen’, om zo je kansen op een winnende auto te vergroten.
“Waar slaat dat nou op?” ~ Fernando Alonso
oetelaar zegt
@reactief: Amen to that vwb waardering voor LH44.
Als je graag stukjes leest over hoe geweldig LH44 is, kijk dan eens op Sky daar komen ze superlatieven te kort over de beste man. Nagenoeg dezelfde superlatieven gebruiken ze overigens ook voor wonderboy Max…
reactief zegt
@oetelaar: Jazeker. Ik lees de artikelen van Sky graag.
borrelnoot zegt
Gasly wederom op een ronde gezet. Het is gewoon een schande voor RB die man. Dit kan toch niet? Laat Max idd een coureur uit de buitencategorie zijn en ook nog eens in goede vorm, dan nog is het verschil met Gasly (die met hetzelfde materiaal rijdt) extreem groot.
Erik zegt
@borrelnoot: Hmmm. Max zijn 4e jaar bij RB, Gasly zijn 1e. Laat hem eerst maar eens aan het team en de auto wennen en alle ins- en outs leren. Zeker qua banden management.
mashell zegt
@erik2907: wennen aan het team en de auto is de grootste nonsens die er bestaat, Max Verstappen won gewoon zijn eerste race voor Red Bull. De auto’s en teams zijn nagenoeg gelijk en eigenlijk gewoon uitwisselbaar.
Alfarobert zegt
Wat mij opviel is dat ze geen beker kregen na de race.Ze kregen een URN.
Dutchdriftking zegt
Hamilton heeft laten zien dat er een reden is waarom hij bij het beste team zit. Maar Max heeft zich ook heel goed bewezen. Als de komende races net zo spannend zijn ben ik al heel blij!
mashell zegt
@dutchdriftking: dat had inderdaad niemand zien aankomen dat Max de taak om de F1 weer interessant te maken zo mooi zou oppakken.
emping zegt
*Hij laat weinig steen vallen pakt waar mogelijk een goede positie. Steen is steken.
pignon zegt
Dat Max de snelste ronde reed, levert hem eigenlijk 2 punten op. Althans, als Lewis de snelste ronde had gehad, was het verschil tussen hem en Max 2 punten groter geweest.
pomoek zegt
De kans dat Verstappen kampioen wordt is natuurlijk vrijwel 0. Hij zal zeker nog 1, misschien 2 keer zijn motor moeten wisselen waardoor hij in die races een top 3 positie kan vergeten.
Bottas blijft gewoon bij MB Hij staat tenslotte 2e in het WK en is geen bedreiging voor LH. LH blijft nog wel even bij MB, zeker tot en met 2020, en dat is voor hem wel fijn. Ocon is, in vergelijking met VB onvoorspelbaar en veel minder ervaren. Het is daarnaast nog maar de vraag of hij echt zoveel beter is dan VB.
Ik neem aan dat VB na de zomerstop te horen krijgt dat LH de kopman is en dat hij zich daar in moet schikken. En dat zal hij dan ook braaf doen.
realhustler zegt
Wat mij opviel, is dat door weinig representatieve trainingstijd ivm met de regen, hadden de teams niet de informatie en was afstellen moeilijk. Daarom reed Ferrari langzaam, daarom had Bottas het zwaar. Ik denk dat of Max en Hamilton geluk hadden met de afstelling, plus ze zijn beiden in staat om met een mindere afstelling toch te racen. Andere coureurs zijn alleen snel als de auto goed afgesteld is.
Ik heb in het verleden wel gezien dat Hamilton met forse schade nog heel wat auto’s inhaalde, hij en Max kunnen zich snel aanpassen. Hamilton reed ook in de auto van Senna een paar rondjes (zijn droom), en hij was gelijk snel. Heel knap, want handgeschakeld, en geen stuurbekrachtiging, gewoon heel anders, plus een uniek museum stuk dus van de baan af is geen optie.
jagftype zegt
Begin dit jaar toch besloten om een ticket te kopen voor de Hungaroring, echt geluk wat een toprace! De gehele race genoten????