Zelfs met een heel beperkt budget en een klein eisenpakket is er nog best wat leuks te vinden!
Ok, die titel moet je met een korreltje zou nemen. Dit artikel is namelijk door dezelfde persoon geschreven die van zijn team een envelope met 500 euro en een carte blanche kreeg en vervolgens met een Ford Mondeo V6 thuis kwam. Nee, misschien niet de allersnelste auto van het startveld, maar wel eentje die behoorlijk rap is en ook al twee edities zonder technische problemen is doorgekomen. Niet onbelangrijk tijdens een endurance-race.
Donderdag 27 oktober is het weer zover, die dag wordt er weer 6 uur non-stop geracet op het circuit van Zandvoortahh. De deelnemerslijst belooft nog langer te worden dan de vorige keer, dus wees voorbereid op de nodige actie op de baan. Dit voorjaar waren er al de nodige leuke en spannende gevechten, waarbij de diversiteit aan auto’s en de zeer uiteen lopende rijderskwaliteiten alleen maar aan bij droegen (video!).
Nog even kort de regels: de auto mag maximaal 500 euro kosten, bouwjaar 1999 of ouder hebben en mag een maximale motorinhoud van 3-liter hebben. Voor benzinemotoren met turbo ligt die limiet op 2-liter, diesels met turbo mogen een maximaal slagvolume van 2200cc hebben. Pittige eisen, maar zeker niet onmogelijk!
De geijkte keuze is een BMW E36, al zou je met de almaar stijgende prijzen voor de modellen met een zes-in-lijn eigenlijk alleen met een 316i of 318i aan de start kunnen verschijnen. Daarnaast is het ook veel leuker om juist het circuit op te gaan met een auto die in eerste instantie helemaal niet geschikt lijkt voor het circuit. Het zijn juist de auto’s als een Alfa 166, Chevrolet Turbo Sprint of Ford Puma die het startveld wat kleur geven. Volgens de geruchten doet er aankomende editie zelfs een heuse Alfa 75 mee…
Goed, tijd dus om eens wat leuke opties op een rijtje te zetten. Daarvoor ben ik Marktplaats afgestruind met bovenstaande eisen, op het budget na. Dat heb ik verhoogd naar 750 euro, want een beetje afdingen hoort er bij.
Niet de auto met het meeste vermogen, maar wel een wagentje met een fabuleuze wegligging en een fijn hoogtoerig blokje dat door Yamaha is ontwikkeld. Heeft volgens de advertentie pas 57.888 kilometer gereden en staat te koop voor 599 euro.
Met zulke spoilers kan deze Mazda niet anders dan een regelrechte racewagen zijn. Goed, de 117-pk sterke tweeliter houdt niet over, al is het nog maar de vraag of alle paardjes na 382.742 kilometer nog op stal staan. De auto heeft wat laswerk, maar dat geldt voor alle auto’s; er moet immers nog een rolkooi in gezet worden!
Vier cilinders is leuk, zes cilinders is gaaf, maar er gaat natuurlijk niks boven een heuse vijfcilinder. Deze Lancia heeft een vijfpitter met tweeliter inhoud en 150 pk onder de kap. Het blok heeft het al ruim 300.000 kilometer uitgehouden, dus zes uur mishandeling op het circuit van Zandvoort moet er nog wel bij kunnen.
Het is te hopen dat de auto beter is dan de foto’s, maar in theorie is deze vederlichte Clio met fikse vierpitter een zeer geschikte kandidaat. Goed, de 1.8 8-klepper is niet zo spectaculair als de zestienklepper, maar die vind je tegenwoordig niet meer binnen het budget. Met 108 pk op minder dan 950 kilo ga je in de bochten ongetwijfeld het leven van een veel krachtigere, maar ook veel zwaardere Mondeo zuur maken.
Volvo 850 2.5 GLT 20V
Als Jan Lammers kan racen met een Volvo 850 Estate, waarom jij dan niet? Dit exemplaar moet het -gezien het budget én de regels- zonder turbo doen, maar de vijfpitter is met 170 pk zeker niet underpowered ten opzichte van de rest van het veld. De km-teller wijst slechts 350.000 km aan, dus deze Volvo is pas net ingereden.
Alfa Romeo 156 1.8 16v Twin Spark
Ik heb de mooiste auto voor het laatst bewaard, want qua looks kan er geen auto op tegen de 156. Dit exemplaar ziet er werkelijk keurig uit, maar heeft wel wat laswerk aan de bodem. Kun je mooi doen als je die rolkooi erin zet! Qua vermogen en gewicht een middenmoter, maar de prima rijeigenschappen van de Alfa zijn een pluspunt.
Meedoen?
Je kunt je nog inschrijven voor de volgende race op 27 oktober! Details check je HIER!
parttimeautospotter zegt
159!!! Oh, wacht, 156!!!
rd1991 zegt
Ik zou de MX-6 doen. Al is het maar omdat de Puma, Lybra en 156 te mooi zijn om te verkrachten.
ko4n zegt
@rd1991: over smaak valt niet te twisyen zal ik maar zeggen
ponnie zegt
Mx6en zijn zo ongewild dat je voor die 500 euro ook nog wel een beetje een verrotte V6 kan vinden :P.
rob5nismo zegt
Laswerk geen probleem
potjak zegt
Een Ford Puma met een lage kilometerstand, dat komt met name doordat de teller ‘slechts’ tot 99.999 km gaat.
reistje zegt
@potjak: Iemand enig idee waarom dit zo is? Vind het nogal vreemd in auto uit 98′.
Moest trouwens wel lachen bij opties staat “Halogeen koplampen” en “Hoofdsteunen voor”, erg creatief!
soes750 zegt
@reistje: ik meen dat er een ontwerpfout in het blok zit/zat, daardoor ging dit blok na ongeveer 100.000 km kapot.
potjak zegt
@reistje: geen idee, de Ka en de Fiesta uit die tijd hebben het ook.
twist zegt
@potjak: Inderdaad vreemd. Heb het kenteken even opgezocht op de website van RDW en jawel hoor; “De teller in dit voertuig heeft de maximale tellerstand bereikt en is daarna weer teruggesprongen naar nul. Hierdoor komt de tellerstand niet overeen met het aantal kilometers/mijlen dat het voertuig gereden heeft. Om die reden geeft de RDW geen oordeel over de reeks tellerstanden van dit voertuig.”
E550 zegt
@twist: zag vandaag een prachtige BMW 728 uit 1985 en die had ook deze opmerking. Kan niet voorstellen dat die dat ook heeft.
ej20g zegt
Eigenlijk doodzonde om een Volvo 850 Alter 1 voor zoiets als dit te gebruiken. Alter 2’s zijn binnen het budget ook te vinden en niet bepaald zeldzaam.
MARS zegt
Uiteraard de clio, ultieme cupracer..
awesome zegt
@mars: die moet een paar tikjes achter hebben, even die aftermarket lichtjes er uit…
Stefje zegt
Trek die 156 1 keer goed door en je kan een motorrevisie regelen. Ze zijn niet voor niets zo goedkoop. Helaas spreek ik uit ervaring…
sjaterantekomen zegt
@stefje: had jij ook de 1.8 t-spark dan? Ik heb die ook gehad en met 4 ton op de teller ging die nog makkelijk naar het rood, weet dat de 2.0 bagger is en de 1.6 te licht.
reobnednab zegt
Middenmoter? Taalnazi alert!!
dragspert zegt
@reobnednab: Zoek eens in een woordenboek naar middenmoot meneer Taal-nazi
stefanvts16v zegt
@reobnednab: is helemaal juist gespeld. Heeft niks met de ‘motor’ te maken namelijk.
crackdavid zegt
@reobnednab: dyslexie alert
cossie300 zegt
6 uren racen met een Alfa ? Je mag al blij zijn dat ie het 6 uren volhoud op de openbare weg …
sjaterantekomen zegt
Heb de Clio gehad maar wel phase 3 1.6 16v, wat een heerlijk bakkie was dat!
Heb de alfa gehad maar inderdaad de bodem is vaak erg krokant, maar ja voor Derby?!
De Puma is voor kabouters geloof ik, vond ik erg jammer destijds!
Mijn keuze in deze? Dan toch maar de Clio.
ronaldddvos zegt
Heb nog een golf, 1.6, te koop. Kan zelf helaas niet mee doen. Interieur is er uit. Zit in de pur, foto’s staan op mijn account. 150eu.
ronaldddvos zegt
Heb nog wel een golf 3 1.6 te koop, 101pk op 850/900 kilo ongeveer. Foto’s staan op mijn account. 150 eu
Dutchdriftking zegt
@ronaldddvos: de 101pk variant is 1010kg.
ronaldddvos zegt
@dutchdriftking: klopt, maar heb het een en ander er uit gehaald. Dus dan gaat het al gauw naar beneden. Gehele interieur is er uit, raam mechanisch enz.
meneer zegt
mazda mx-3 1.8 V6!!
noudjuh zegt
Of een Citroën Xsara?
Saai, oubollig, motorisch superbetrouwbaar.
Minder als €500 voor een 1.8 16v die minder dan 1000kg weegt.
rob5nismo zegt
@noudjuh: ook leuke auto’s om afvte raggen
willeme zegt
Tip van @MauritsH: De Ford Cougar. Schandalig goedkoop, puik onderstel, prima motoren en die naam.
ralfast zegt
@willeme: zo’n auto vraagt idd om een dubieuze paintjob
Bart_V zegt
Effe een rotte MR2 sw20 zoeken
marinepower zegt
@bart_v: die vind je helaas niet (veel) meer, die zijn allemaal in de autocross verdwenen. Daar waren ze bijna onverslaanbaar.
koen23 zegt
of een Saab 9-3 2.0 turbo
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/saab/m1085332856-saab-9-3-se-2-0-turbo-01-1999-blauw-metallic.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=90826
niekie1999 zegt
De 156+3
Dutchdriftking zegt
Puma!
E550 zegt
Daewoo espero of de Mitsubishi Carisma. Wie weet dat nog van vroeger, toen je mee kon doen aan een spel en een Carisma kon winnen door een poster van de Charisma op het raam te plakken?
pinut187 zegt
@e550: ja die actie kan ik me nog wel herrineren ja, slimme actie.
E34M5Touring zegt
@e550: Andre van Duin. Caaaaaaaarrrrisssmaaaaa!!!!
E550 zegt
@e34m5touring: haha ja!
pinut187 zegt
De alfa of de Renault uit dit rijtje. Zo jammer dat ik niet mee kan doen..
flevocarspotter zegt
De clio of de volvo
vanhorenzeggen zegt
Leuke keuzes, al zou ik een MX-6 alleen doen als je binnen dit budget een 2.5 kunt vinden, die ietwat underpowered 2.0 zou net effe tekortschieten op een circuit. Persoonlijk zou ik die eruit halen en vervangen door één van deze:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/hyundai/m1076827742-hyundai-coupe-2-0-i-f-1999-groen-open-dak-nap.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=90826
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/hyundai/m1086207321-hyundai-coupe-2-0i-fx-1999.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=90826
Onderschat, capabeler dan je van een Hyundai uit die tijd verwacht. En zijn onbemindheid zorgt er dus wel mooi voor dat je voor €650 een qua onderstel redelijk sportief afgestelde auto (gaat wat beter door de Tarzanbocht dan zo’n deinende Lybra met ook nog eens een zware vijfpitter in de neus) hebt met een kleine 140 pk op 1150 kg, en ook een aardig koppel. Lijkt me prima competitief hier.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/277443152?asrc=st|as
Geen MX-6 met V6 binnen budget, maar zowaar wel een MX-3 met het befaamde miniatuurblokje! Stokje wisselen met de Hyundai qua prestaties, al is ie geloof ik in de praktijk nog wat lichtvoetiger en scherper wat op Zandvoort natuurlijk goed van pas komt. Uitstekende keus als dit ding nog een beetje rijdt.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/audi/m1086106445-audi-a4-2-6-quattro-apk-t-m-19-8-2017.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=90826
Tikkie aan de zware kant, echter wel een motor die best eraan wil trekken en quattro aan boord, dat helpt behoorlijk tegen het onderstuur dat je in een FWD A4 zou hebben. Nadeel is vooral dat je die uitlaat eronder weg moet rossen als ik de voorschriften zo lees, tenzij die dubbele brulpijp een opzetstuk is. De MX-3 lijkt hetzelfde ‘probleem’ te hebben.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1079003457-volvo-s40-2-0t-1999-zilver-grijs-geen-apk.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=90826
En een geblazen bak, mooi net binnen de grenzen. Op papier de snelste auto op een recht stuk (zeker als het toegestaan is om die low-pressure turbo nog wat bij te scherpen, wat ik niet verwacht), en daar moet je het ook van gaan hebben want de achterbanden zijn volkomen vlak en voor zijn ze dat bijna, vervangen betekent waarschijnlijk dat je door je budget heen gaat. Toch, leuke outsider.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/rover/m1083415504-rover-200-serie-200-vi-1-8-bj-1997.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=90826
Ho, schrap dat! DIT is op papier de snelste, een Rover 200 VI met de motor uit de MG F. Kentekencheck (die Marktplaats gegevens kloppen niet) geeft zoals je mag verwachten 145 pk op iets meer dan 1000 kg, dat is rap. Koppel is natuurlijk verre van indrukwekkend vergeleken met de S40, maar hou dit ding op toeren en je bent ‘m volgens mij te snel af, ook omdat de 200 beter hoekt. Helemaal als deze geen versleten rubber heeft.
Nou, toch al wat keuze. :P