De run op plug-in hybrideauto’s lijkt dit jaar vroeg ingezet te zijn, de verkoopcijfers over mei laten een flinke stijging zien ten opzichte van eerdere maanden. Zelfs de BMW i8 blijkt -relatief gezien- niet aan te slepen.
In mei werden er volgen ev-sales 1.964 auto’s met een stekker verkocht, waarbij zowel plug-in hybrides als volledig elektrische auto’s worden geteld. Het zal je niet verbazen dat de elektrische auto’s het onderspit delven: slechts 195 volledig elektrische auto’s tegenover 1.769 sterkerhybrides. Daarmee is het aandeel van plug-inhybrides op de totale automarkt in mei liefst 6.4 procent, zo rekende EagleAID uit. Helaas bleken de verkoopaantallen van plug-ins onvoldoende om de leasemarkt aan een plus te helpen.
Kijken we naar de resultaten per maand, dan was alleen januari dit jaar een betere maand voor stekkerauto’s. Gezien de veranderende bijtellingsregels verwachten we dat we tegen het einde van het jaar de 2506 verkochte exemplaren nog wel eens zouden kunnen overtreffen. Enige wat roet in het eten kan gooien is de beschikbaarheid van veel plug-inmodellen. Volkswagen kan de Golf GTE bijvoorbeeld nog volop leveren, maar voor een Mercedes c 350 e of XC90 T8 Twin Engine ben je al te laat.
De levering van de plug-in Mercedes C-Klasse begint overigens goed op gang te komen. Werden er in april (de eerste verkoopmaand) nog 71 exemplaren op kenteken gezet, in mei zijn dat er al 230. Goed nieuws voor de liefhebbers van snelle sportwagens, de populariteit van de BMW i8 houdt aan, in mei kwamen er 10 nieuwe Nederlandse exemplaren bij, ongekend voor een model in die prijsklasse.
Foto: d3nnnn op Autojunk.nl
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.