Deze bruut uitziende BMW 1 Serie Coupé begon zijn leven ooit als een onopvallende 118d Coupé, maar inmiddels trappelen er iets meer paardjes onder de motorkap. Ook stroomt er geen diesel meer door de leidingen, maar benzine.
Het Duitse TJ-Fahrzeugdesign is verantwoordelijk voor het ombouwen van deze 118d Coupé tot een 1M Coupé CSL V10, zoals ze het zelf noemen.
Onder de motorkap ligt de V10 die we kennen uit de vorige generatie M5/M6, maar die levert nu 555 pk in plaats van 507 pk. Met dat extra vermogen kan je in 3,9 a 4,0 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u sprinten en na 12 seconden zit je op 200 km/u. De sprint van 0 naar 300 km/u zou ongeveer 36 seconden duren.
Om gewicht te besparen is er veel gebruik gemaakt van carbonfiber en dat houdt het gewicht op 1.575 kilo. Interesse in deze ombouw? Dan moet je naast een donorauto ook nog even €85.000 meenemen. (via: bimmertoday.de)
twist zegt
Ook nog even langs die andere tuner brengen voor het 2-serie neusje en het feest is compleet! Beetje overkill die v10 maar wel awesome!
berlinetta zegt
@twist: Ik denk dat ze deze V10 ook wel gewoon in de 2-serie willen lepelen voor je.
OT: Hele mooie 1-serie. Ziet er echt dik uit. De V10 is natuurlijk gruwelijk met een heerlijk geluid, maar het onderstuur zal misschien ook wel aanwezig zijn. Ik zou misschien eerder het blok uit de M3/4 erin lepelen. Dan heb je een bommetje dat ook nog een bocht om wil.
E34M5Touring zegt
+180kg t.o.v. de stock 118d Coupe. Valt me nog mee eerlijk gezegd. Maar de 50:50 gewichtsverdeling is denk ik wel verdwenen. Zou je dit vermogen ook uit een 35i kunnen trekken? Zonder dat hele ding om te bouwen? Heb je niet die V10 sound natuurlijk.
karsvdtuin zegt
@E34M5Touring: alles kan… En ik denk dat je het in een 35i wel volhoudt qua zuigers maar de slijtage zal ongetwijfeld extreem hoog zijn
n54coupe zegt
@E34M5Touring: @karsvdtuin: Ja hoor, dat kanwel.
Andere turbo’s (RB’s Vargas stage3 of tegenwoordig een ombouw naar een enkele grote (met veel turbolag, dat wel)), andere downpipes, intercooler, open air luchtfilter, en nog een hoop klein spul voor benzinetoevoer, koppeling etc.
+ een custom tune bovenopp je COBB of JB4 tune, anders blijft het niet heel.
Moet wel een handgeschakelde variant zijn want de automaat van een 135i geeft het boven de 450pk een beetje op.
Veel minder kosten, een beter startplatform, maar wel een 6 in lijn ipv een V10.
De V10 kan dit vermogen langer volhouden met minder storingen.
Probleem bij een E82 is gewoon om dit vermogen op de weg te krijgen.
Zelfs met 1M spatborden kun je niet echt heel breed gaan met je achterbanden.
E34M5Touring zegt
@n54coupe: Ja ok, het kan maar dan moet je wel het hele blok overnieuw opbouwen. Misschien is zo’n V10 (of E92 V8) helemaal zo gek nog niet dan. Scheelt een hoop ‘na-tuning’. Had denk ik zelf eerder de V8 uit de vorige M3 gepakt. Puur omdat het een iets compacter blok is (denk ik) en misschien wat beter controleerbaar. 555pk op die achterbanden is inderdaad vrij fors.
n54coupe zegt
@E34M5Touring: Inderdaad, een S63, compressor erop en DCT versnellingsbak maakt makkelijk 550pk op de achterwielen. En is gunstiger in het gewicht. Bijna het moeilijkste is om de motor ervan te overtuigen dat hij in een E82 chassis is, tenzij je de gehele electronica uit een donor-M3 omhangt…
n54coupe zegt
@n54coupe: Correctie, S65…
E34M5Touring zegt
@n54coupe: Ja dat zou ook nog kunnen, of natuurlijk gewoon stock. 420pk is denk ik prima te doen in een 1 serie en ik denk dat het in de 0-100-120 er niet veel langzamer van wordt. Puur omdat je het goed kwijt kan. T’is wel een enorme klus, maar dan heb je wel echt wat speciaals.
n54coupe zegt
@E34M5Touring: Tot 450pk kun je prima volstaan met een 135i N54, in combinatie met RB stage2 of Vargas stage2 turbo’s, DP’s en Intercooler.
Betrouwbaar, veel meer koppel dan de S65 en veel goedkoper.
remy013 zegt
Opzich wel gaaf, een v10 waar mensen het niet in verwachten.
franktank zegt
Hoe gaat dat met de Nederlandse wetgeving ? Import/ombouw ?
RickB zegt
@franktank: Toegestaan bij een vermogens toename van 40%. Daarboven moet hij getest worden door de RDW op eigen risico. In principe doet de RDW niet moeilijk. Zolang het er maar degelijk uitziet, vast zit en er geen sprake is van gestolen spul.
sjaakk zegt
@franktank: Om laten keuren als alles goed bevestigd is, is er denk ik geen probleem.
meneer zegt
koop dan die M5 zou ik zeggen?
sjaakk zegt
@meneer: Waarom de M5? Dit is een auto, gewoon omdat het kan.
brandon1997 zegt
Geniaal dat er een v10 inzit
guusboum zegt
€85.000 exclusief donorauto, wat is de donorauto? Want ik hen gehoord dat het naast de motor van de M5 ook nog de remmen van de X6M in gaan? Of alleen de 118d? Desalniettemin, en onpraktisch, klein en veel te zwaar ding met veel te veel wielspin en niet eens zo gek snel… Ook is hij niet anoniem meer… Positief; veel goede BMW dingen in 1.
darkpluisje zegt
@guusboum: wat op de foto te zien is zijn duidelijk geen standaard 118d remmen dus die uit een X6 zou best kloppen..
e1000bmw zegt
Dan toch liever de Hartge H1 met de E39 M5 motor… Of de Hartge H50 waar deze V10 ook in ligt.
nvhuijkelom zegt
Sjezus, dat ding zal wel lekker spinnen
ivomx5 zegt
Haha wat een gave auto!
Doet me denken aan Hartge tuning van weleer
utr1984 zegt
Voor minder geld fok je toch gewoon een 1M op. Heb je nog een handbak ook en al standaard gebouwd als M
gerjan zegt
En toen stond er een 2 liter 4 pitter a klasse brabus naast je. Met 400 pk en met 4.2 sec op de 100. Word bij gehouden door een 4 pitter
nasty zegt
@gerjan: v10 word veel minder belast dan dat 4pittertje. K wil beide blokken na 100 000km wel eens vergelijken. 200pk per liter gaat gegarandeerd nooit lang mee.
mashell zegt
@nasty: nou de V10 kon het hier wel een moeilijk krijgen. Niet alleen is het motor voor kleine aantallen (die zijn meestal niet zo duurzaam) maar hier in de 1 serie kon de V10 wel eens schade oplopen door het gebrek aan lucht, koeling en bewegingsruimte. Ik zet mijn geld op de serie Mercedes. Als een V10 in de 1 serie een goed idee was had BMW het zelf wel gedaan. Verder vermoed ik dat door het gewicht in de neus deze wagen misschien wel meer onderstuurd dan een Golf 4.
SimonMc zegt
@nasty: Eerlijk gezegd zet ik mijn geld in op die Mercedes, en vooral omdat het Brabus is…
Die 5 liter V10 ( aka de olieboot ), is ook niet bepaald erg betrouwbaar gebleken he….( en dan zwijgen we nog maar over die versnellingsbak )
rrk147 zegt
De v10 staat ook niet bekend om zijn betrouwbaarheid hoor, denk niet dat zo’n hoogtoerige motor problemloos tonnen meegaat.
nasty zegt
@rrk147: Nee klopt, voor hoogtoerig en betrouwbaar moeten we nog altijd bij Honda aankloppen :)
rotjeknor zegt
Maar wanneer komt de 1-Serie met die V12 uit de 760Li? Dat zou nog eens wat zijn, als een of andere tuner dat voor elkaar krijgt.
berlinetta zegt
@rotjeknor: Moet zeker kunnen. VW kreeg hun W12 ook in de Golf.
n54coupe zegt
@berlinetta: Een V12 is veels te lang. Een W12 is een stuk korter.
dodge-hemi zegt
@n54coupe: bij vw zit hij dan ook achter de voor stoelen hè.. en opzich met als basis een m135 xdrive zou dat best kunnen en dan heb je helemaal een dikke sleeper want dat m pakket kan ook op een 25d of erger nog een 14i
roppp zegt
1 5 0 0 kg voor zo’n lelijke dwerg???? Te idioot voor woorden.
schuifmuis zegt
Als ik naar de datum kijk hou ik het erop dat dit een leuke grap is…………..