Trendsetter Robbie heeft de fabuleuze rijeigenschappen van de Fiesta al ontdekt en het wachten is tot de rest van Nederland ook is overtuigd. Speciaal voor alle wannabee Robbies haalt Ford Nederland de Fiesta ERC naar Nederland.
De Ford Fiesta ERC is gebouwd voor de rallycross en zal worden bestuurd door Marcus Grönholm, een fameuze Ford-rallyrijder ‘in ruste’ en tweevoudig wereldkampioen rally. In het vooronder van de Fiesta ERC zit een gedowntunede versie van Robbie’s blok: de 2.0 Duratec HE haalt 552 pk bij 6400 tpm en het koppel piekt bij hetzelfde toerental en bedraagt maximaal 820 nm. Om de kracht op het wegdek te krijgen heeft de Fiesta ERC vierwielaandrijving en daarmee sprint deze in 2,8 seconden naar de 100.
Marcus Grönholm komt op 17 augustus aan de start van de race voor het FIA Europees kampioenschap Rallyracing op het Eurocircuit in Valkenswaard.
Alwood zegt
heu?! :? is ERC een aparte klasse dan ofzo? die WRC’s zaten toch allemaal net over de 300pk? door regeltjes enzo, en dit knalt dan toch keihard zo’n Focus voorbij?
sebbe zegt
Wat?
Alwood zegt
… ik bedoel dus rijden ze in ERC met een andere klasse wagens dan WRC… ;)
saili_gogo zegt
@ Alwood
Dit is een rallycross auto en geen wrc auto, rallycross is op een gesloten circuit
Racer X zegt
Dit knalt indd een WRC Focus voorbij. Ik denk niet dat deze auto dan ook daadwerkelijk meerijdt in het ERC maar, zoals vermeld in het artikel, alleen in actie komt tijdens de special stages (rondjes rijden, rallycross).
FerryvD zegt
Bommetje :P
FiXeR zegt
550PK/820NM uit een 2 litertje. Hoeveel CO² stoot zo’n ding wel niet uit, en hoe lang gaat zo’n blokkie mee?
ZonParaplu zegt
Op RTL rallyreport zeiden ze gister 556PK.
Leuk dingetje, maar ik hou toch van de focus!
babbaloerie zegt
Wacht even, in 2,8 sec naar de 100 in een Fiesta!?
Alwood zegt
ah, dat verklaart idd… beetje jammer wel natuurlijk :P Lancia heeft weldegelijk bewezen dat 500+ pk ook nog op een stage past :P ;) zijn ze hier klaar met de demo’s kunnen ze het wagentje op Pike’s peak uit gaan proberen! :D
Esprit_de_Flandre zegt
ERC = European Rally Championship
Alwood zegt
@FiXer
Moesjiboesji gaf nog steeds 3j garantie op de MR FQ400 dacht ik… beetje vergelijkbaar… En dit motortje zal wel niet meer dan 1k per keer(revisie) hoeven rijden.
Racer X zegt
Waarom staat er eigenlijk een Audi tag bij dit artikel?
ZwerverRoodbaard zegt
@FiXeR
Waar maak je je zorgen om :S Om hoelang een raceblok mee gaat. Kan hun dat nou verrekken dat ding word toch na elke race uit elkaar gehaald.
RScosworth zegt
Auto’s die aan de rallycross meedoen beschikken meestal over vermogens om en nabij de 500pk hoor. Kent niemand Per Eklund met zijn maniakale Saab?
CRX zegt
Lol @ gedowntunede versie van …
Ik probeer me een voorstelling te maken van het gevoel dat je krijgt als je het pedaal intrapt in zo’n auto. Lukt nog niet echt.
Frasker zegt
Oke, robbie, ik trek terug wat ik heb gezegd. Fiësta’s kunnen leuk zijn… :)
vinox zegt
Wwwow! Damn, en ik maar sukkelen met mijn 67 pk fiestaatje. Zou die streetlegal uitgebracht worden? :D
RenJie zegt
2,8 seconden naar 100? Dat is echt sick.. -.- Dit soort auto’s lijken wel allemaal onder de 3 seconden naar de 100 te gaan. B groep: Delta S4, S1.. kortom echt snel..
zoepie zegt
Wat zou de kostprijs zijn als hij streetlegal zou zijn. Lijkt me wel fun een paar supercars af te drogen met je fiesta :)
markieanta zegt
Goh en nu hoor ik nergens een Ford basher dat ze geen pk’s uit hun motors kunnen halen. Wauw een Audi V10 met 550 pk. Ford haalt dat uit een 2 litertje.
Dit is toch wel het bewijs dat Ford wel degelijk pk bommetjes kan maken met kleine motoren (verhoudingsgewijs)
Waarschijnlijk ga ik zo horen dat deze wagen niet streetlegal is en dat de motor binnen no time af is. Al schroeven ze het blokje terug naar een lagere hoeveelheid pks, dan nog is het een behoorlijke prestatie dacht ik zo.
KUYL zegt
Er is ergens in Engeland die zelf een straatversie heeft gebouwd, zal eens even zoeken. Een grijze, helemaal opgebouwd met escort onderstel en motor.
@RScosworth: Die Saab idd wel eens gezien, heeft dacht ik ook een afstelling met 900PK, wel apart dat jij met je naam tijdens een ford topic met een saab aan komt zetten :D
Maar jij moet ook wel Reykand kennen lijkt me, die maakt deze motoren. En heeft ook keer record caravan trekken gehad met een Cossie
@markieanta:Gaap al miljoen keer die discussie hier op autoblog gehad.
Timmah zegt
@ markienta,
Met veeeeeel turbodruk pleur je uit iedere motor veel vermogen , of het nu een ford of een lancia of een tata is ……..
clijde zegt
Mooie prestatie, maar dat wisten we al van ford. Kleine 4 cilinders en een (of 2) flinke turbo’s er op zetten en wat nox er bij zetten. In de tijd van de sierra cosworth’s getuned bommetjes zaten ze rond de 750 pk. Op fith gear laatst, heeft zo’n sierra nog steeds het hoogste snelheids record op een baan (recht door en binnen korte tijd weer terug) boven de 200+ m/ph bevestigd.
XliljeezyX zegt
552 pk en dat voor een fiesta!
Zelfs een m5 heeft dat nog geen eens.
denk na mensen! wil je een luxe zware auto met 507pk of een kaal en lichte auto met 552 pk? (zelf kies ik toch voor de m5!)
Scuderia zegt
Niet normaal meer, 2.8 seconden..
Jochempie zegt
Dat blok hebben wij ook in de Focus! Gisteren nog ingemaakt door een Impreza GT Turbo :)
markieanta zegt
@Kuyl, dat klopt ;) Ik ben gek op ouwe koeien en iets met een sloot.
@Timmah, laat ze het dan eerst allemaal nog maar eens doen. Lancia klopt, ik heb dan ook iets tegen Lancia, Lancia is cool(tenminste vroegah)
w0o0dy zegt
Idd staan de tags fout. En de 2,8 seconden is waarschijnlijk ook nog op onverhard maar de topsnelheid ligt bij rallycross auto’s op 160 tot 200 km/u. Die van robbie haalt de 2,8 sec waarschijnlijk net niet maar heeft een iets langere overbrenging. We moeten iets na de blamage van wouter’s highspeed run in de brabus…
RenJie zegt
@XliljeezyX
Het M5 blok is gemaakt om langer mee te gaan dan dit hoog opgevoerde blok, het blok van de M5 zou je ook makkelijk boven de 1000pk kunnen tillen, maar dan moet je je wel afvragen of het wel nut heeft, of het blok dat wel houdt en of de auto zelf wel met die kracht om kan gaan.. Dus dat deze Fiesta meer pk’s heeft dan een M5 boeit (mij) geen flikker.
smoke zegt
@WOoOdy
U bedoelt Sacha?
RA999 zegt
–edit: dank u. de categorie stond verkeerd, de tags staan goed–
Frasker zegt
BTW offtopic
Dit is de 13.000e post op autoblog.nl
Op naar de 14.000!
thom zegt
Toch zonde dat ze dit soort bommetjes niet meer in het WRC te zien zijn en dat ze overgaan op ongeblazen motoren zoals de Super 2000 wagens.
think! zegt
2.8 tot 100 zegt zuiver nix mensen… wat is zijn top? ah, ok, die haalt wss de 200 maar net!
altijd opletten met getalletjes, die zijn slechts een indicatie!
CSL zegt
monster!!
markieanta zegt
@think, wat is je punt?
Ach en darbij is een auto die heel snel accelereert toch veel vermakelijker dan een of andere wagen met een hele hoge topsnelheid en een veel minder acceleratievermogen?
Hugo zegt
Het merendeel van de commenters is hier geloof ik echt niet ouder dan 13 eh?
Wat een opmerkingen :/
550 pk+ is voor de hoofdklasse van de autocross al decenia lang niet meer dan normaal.
Uit ieder 4 cylinder blok is dit vermogen te halen, of dit ook betrouwbaar blijft is afhankelijk van het basisontwerp van het blok en de ondersteunende modificaties.
Het ene blok biedt een betere basis voor hoge vermogens dan de ander. Is het ontwerp van het cylinderblok zodanig dat de cylinderwanden dik genoeg zijn om hogere druk te draaien heb je al 1 groot voordeel binnen. (ontwerp van de olie en water kanalen, dikte van cylinderwand enz.)
– Als de krukas standaard al redelijk in balans is en sterk is kun je deze voor dit vermogen gewoon laten zitten.
– De kop dient ook goed te flowen. Bij Honda’s is dit bijvoorbeeld standaard vaak als goed voor elkaar in de (B16, K20 enz) Vaak worden voor deze vermogens alsnog de in en uitlaat poorten van de kop vergroot en goed stromend gemaakt.
– Plaats andere nokkenassen om de kleppen langer en verder open te laten gaan.
– Afhankelijk van de kwaliteit van de standaardzuigers en drijfstangen en het te behalen vermogen worden deze vervangen door gesmede exemplaren. Ook kan het bijvoorbeeld zijn dat door de grote nokkenassen de kleppen zover naarbuiten komen dat ze de zuiger zouden raken, dan moeten er ook zuigers met een ander ontwerp geplaatst worden.
– En dan de turbo, die is uitendelijk samen met de kop het hoofdverantwoordelijk voor het behaalde vermogen. 4 cylinders hebben als nadeel dat het met ongeveer 2 liter inhoud redelijk moeilijk is een grote turbo op te spoelen. Deze Fiesta met 552pk zal een GT35r achtige Turbo hebben en die geeft op 2 liters best veel lag.
Door de tandwielverhoudingen in de bak aan te passen zoals bij deze Rallycross auto’s blijven de versnellingen kort en kun je hoog in de toeren blijven rijden, altijd in het boostgebied. De topsnelheid is dan wel wat lager, maar dat is op de korte Rallycross banen totaal onbelangrijk.
Tering ik heb al veel te veel getypt. Maargoed nog 1 dingetje!
En motor heeft het naar zijn zin en houdt het lang uit als hij:
– Genoeg olieaanvoer + druk heeft en deze olie een bepaalde temeratuur heeft. (smerende werking veranderd anders)
– Koelwater op de juiste temperatuur is
– Genoeg brandstof krijgt (heeft ook een koelende werking)
– Inlaat lucht niet te warm is, (warme lucht geeft minder vermogen en vergroot de kans op detonatie)
Als je aan al deze punten veel aandacht besteed (= veel geld) is ook een getuned blok ongelooflijk betrouwbaar te krijgen.
Laat je op bepaalde punten wat steekjes vallen door budgettaire redenen dan loop je de kans dat het mis gaat. En zo zal het altijd een balans blijven tussen budget en betrouwbaarheid.
En zo krijg je dus bijvoorbeeld al die opgeblazen Subaru’s. Wel een grote turbo plaatsen en met je boostcontrollertje de druk opschroeven maar aan de rest van de olie, brandstof en koeling systemen onvoldoende aanpassingen doen.
Thinkmore! zegt
@ think!
hoge topsnelheid is bij rallycross veel minder van belang, daar zijn de gebruikte circuits veel te kort voor, het gaat JUIST om het sprintvermogen bij deze vorm van autosport. Gewoon 17 aug. naar Valkenswaard, kan je het zelf zien ;-)
Peter zegt
@kuyl: die fiesta heeft wss zijn eigen chassis hoor ;-) maar een cossie driveline, blok en ho ijzers.
Een escort vloer is wat langer… en om nu die sierra vloer nog verder in te korten :S
WRC’s hebben op papier 300Pk… maar ook die 600+ Nm.
2,8sec naar de hoooooonderd… is netjes, maar wel met 4 keer schakelen.
markieanta zegt
Hugo, ik moet zeggen dat ik dit een behoorlijk leerzaam verhaal vond/vind. Bedankt voor de uitleg, maar hoe kom je aan deze wijsheid als ik, uit pure nieuwsgierigheid, mag vragen?
RenJie zegt
@Hugo
ben jij de Veghel-Hugo? :P
thom zegt
@ Markieanta
Op amt.nl kan je heel veel (correcte) informatie vinden over auto’s en motor’s. Er zijn oa veel animaties met uitleg over hoe bepaalde technieken werken, van verbrandingskamers tot valvetronic.
http://www.amt.nl/
JAn smit zegt
Heey voetbalvrienden , fijne gezins auto , met stickertjes , ik hoop dat hij niet meer dan 15.000 euro gaat kosten , dat zou erg spijtig zijn.
Gegroet Voetbalboy16
JanJansen zegt
Caterham R500, ook een Duratec 2.0 motorblok en 263pk.
Gaat ook in 2.8 s naar de 100km/uur en is nog betrouwbaar ook.
Waarom? nou hij weegt maar 512kg.
Is butgettair ook wat vriendelijker (Lees: is even duur als de versnellingsbak van de Fiesta) en is roadlegal.
Verder is zo’n Fiesta natuurlijk wel een leuk project ondank dat ie niet volgens de ontwerpregels van een racewagen is gebouwd maar als imagebooster voor Ford.
Peter zegt
750 pk’s uit een 2.0 opel (turbo) blokje kan.
Goed opwarmen en het blijft nog heel ook.
Zie : http://www.vmax.de/html/frame-haupt.html
RScosworth zegt
@ KUYL
Ik vind die Saab gewoon enorm bruut omdat ik hem ook eens heb los zien gaan op een stratencircuit (met ‘slechts’ 550pk op dat moment). Daarnaast vind ik hem specialer aangezien die Fiesta’s al vol in competitie zijn. De Focus trouwens ook en die gaat rustig over de 600pk heen, net als zijn rivalen Citroen C4 en Sub Impreza. En ik ken Reyland inderdaad wel ja, die deed ook eens mee met de Gumball in zijn Escort maar die maakte helaas een gigantische crash mee. Diezelfde auto is ook al eens bij Top Gear geweest een aantal jaren geleden.
Daarnaast ben ik iemand die ook open staat voor de competitie en niet alleen maar op mijn favo automerk blijf hameren (in tegenstelling tot veel hardcorefans van andere Duitse mobielen). ;)
Hugo zegt
@ markieanta
Dank! Als ik het zo teruglees vind ik het behoorlijk warrig, maar ik ben dan ook geen schrijver. Hehe.
En dit is redelijk basis verbrandingsmotor / tuning kennis. Puur opgedaan uit eigen interessse in auto’s/tuning (in het bijzonder de Skyline/RB26) en door mijn hobbies motorcross en karting veel mee te maken gehad.
@ RenJie
Nee, ik ben niet Veghel – Hugo :P Hoezo?
KUYL zegt
haha RScosworth rustig maar, idd had ik het meer omdat andere hier op autoblog oogkleppen op hebben. Persoonlijk houd ik ook van wat aparts.
Maar die focus en C4 zijn “gewoon” WRC zonder de restrictors dacht ik. En waarschijnlijk nog wel wat meer dingetjes maar niet veel. Maar eigenlijk nooit in verdiept.
@Peter, Had ik het over een chassis dan? Onderstel, dus de subframes, en met name de achterste om het normaal gesproken voor een fiesta niet bestaande diff te herbergen.
think! zegt
@Thinkmore!
you got a point, maar daarom moet je deze auto ook niet gaan vergelijken met een M5 bijvoorbeeld (that’s my point…)
markieanta zegt
Waarom zouden we dat niet doen think?
Frasker zegt
BTW
1e woord
trendsetter moet trendzetter zijn.
JanJansen zegt
@ Frasker
trend·set·ter (dem)
1 iem. die de tendens aangeeft
bron: http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=trendsetter+
Frasker zegt
@ JanJansen
Sorry!
Frasker zegt
Ik snap het gedoe achter rally-rijden niet. Je hebt er niks aan tegenwoordig. Rallyrijders zijn milieuactivisten die verwachten dat de urbanisatie zich terugtrekt en dat er dus auto’s nodig zijn die offroad kunnen. Straks is alles bebouwd en dan heb je niks meer aan die rallyauto’s. Circuitracen is tenminste nuttig, die technologie kun je gebruiken in steden omdat daar asfalt is, in 2050 zijn er haast geen onverharde wegen meer, dus SUV’s, terreinwagens en rallywagens mogen de hens in!
Hugo zegt
@ markieanta
Omdat dit een “purpose built” rallycross auto + team monteurs is en een M5 een straatauto voor elke dag met veel langere service interval.
RScosworth zegt
@ Frasker
Nou zeg jij bent vast de beste van de klas. In 2050 is er waarschijnlijk ook geen benzine meer voor ons laat staan BP 102 voor in onze circuitauto’s.
JanJansen zegt
@ Frasker
Dat zou idd het geval zijn als er in heel NL van dat heerlijk strak geasfalteerde wegdek zou liggen. De tendens is dat er in NL steeds meer drempels worden neergelegd en je bijna een terreinwagen nodig hebt om de gemiddelde woonwijk te doorkruisen ;-)
Maar de essentie is natuurlijk dat racen gewoon erg leuk is en het geweldig is om in de kroeg te vertellen over die Fiesta met 500+pk. Dezelfde prestaties haal je met een lichte Caterham R500 ook, maar ach na een biertje of 3 is brullen dat je 500+ pk onder de motorkap hebt al snel iets meer indruk.
RenJie zegt
@Hugo
nee, ik ken een rally-fanaat die ook Hugo heet.. ik dacht misschien ben jij het wel.. xD
Frasker zegt
@ JanJansen & RWcosworth
En de vering dan? Wat heb je daaraan?
De motoren van rally en cicuits zijn hetzelfde (zo licht mogelijk & zoveel mogelijk PK) dus dan kun je niks zeggen over benzine aangezien dit ook word gebruikt in de rallysport.
En in 2050 is er waarschijnlijk al een systeem waarbij auto’s automatisch zich aan de snelheidslimiet gaan houden, dan zijn er geen drempels meer nodig.
Maar over dat amusement ben ik het wel mee eens.
SimonMc zegt
@Hugo: mooi verhaal, maar klein foutje : het is cilinder, niet cylinder ( veel gemaakte fout )
RScosworth zegt
@ Frasker
Ik volg je niet helemaal meer geloof ik maar het nut van rallyrijden is exact hetzelfde als dat van circuitrijden namelijk reclame en een hoop fun voor rijders en publiek. Trouwens mooi dat jij mij kunt vertellen wat er over 40 jaar hier allemaal gaat gebeuren. :)
Frasker zegt
@ RScosworth
Dat denk ik dat er gaat gebeuren, maar racen is iets anders dan andere sporten, er worden technologieën ontwikkeld en de technologieën bij rallysport heb je, als dit zo doorgaat, niet nodig over 40 jaar.
RScosworth zegt
@ Frasker
Nee niet over 40 jaar maar misschien wel morgen. Wanneer Ford of Citroen of welk merk dan ook het WK rally wint geeft ze dat een sportief imago en allure waarna ze allemaal leuke sportieve uitvoeringen van (saaie) personenauto’s gaan maken en daar een heel leuk marketingverhaal omheen kunnen hangen. Zonder de rallysport zul je immers niet veel hete hatchbacks meer zien in de showrooms geloof me.
Frasker zegt
Da’s wel waar, maar alsnog, ik snap wel waarom dat helpt, alleen je krijgt veel meer publiciteit met de WTCC, en aan die technologie heb je tenminste wat over 40 jaar. (lees eerdere artikels)
RScosworth zegt
@ Frasker
Mij helpt het in ieder geval. Ik hou van snelle kleine auto’s omdat ik jong ben en er mezelf nog in kan vertonen en ik het WRC en IRC wel volg en het WTCC niet. :)
Frasker zegt
@ RScosworth
Nou, bij het WTCC zijn er meer kijkers dan het WRC en het IRC en de standaardauto’s zijn het zelfde.
RScosworth zegt
Dus daarom moeten we er maar gewoon een eind aan maken?
MIke Jager zegt
Wel grappig nu Grönholm een aantal gast races rijd, ineens meer belangstelling voor de rallycross is.
Kom gerust eens kijken, het is echt geweldig. Inderdaag gaan de meeste auto’s over de 550 pk heen, maar met een korte versnellingsbak. De 2,8 seconden is echt, en inderdaad is de topsnelheid onder de 200 km/uur.
Bij de rallycross gaat het om de start, diegene die het eerst weg is, maakt een grote kans om op Valkenswaard de heat te winnen. Er worden 3 kwalificatie heats gereden. De rijder met de beste 2 resultaten mag in de A-finale starten. Zo worden de beste 15 rijders geselecteerd en mogen de winaars een finale omhoog meerijden, dus eerst de c-finale, b-finale en de beste 6 de a-finale.
Ik ga er al ruim 25 jaar naar toe en het is een echte virus die ik opglopen heb!
Kijk gerust eens op http://www.per-eklund.tk voor meer info over de brute Saab!
Frasker zegt
Nee, maar ik snap niet waarom de fabrikanten het doen, daarom vind ik het raar dat het uberhaupt bestaat. Natuurlijk mag het blijven, er zijn nog onzinnerige sporten (snel-eten bijvoorbeeld) en als mensen er lol van hebben mogen die bestaan, maar het is niet zo dat het rijdende laberatoria zouden zijn zoals bij het circuitracen.
RScosworth zegt
@ Frasker
Dat heb ik je zojuist allemaal uitgelegd. Het is goed voor de economie, de ontwikkeling van nieuwe auto’s en nog mooi om naar te kijken ook. Dat jij het niet leuk vind wil niet zeggen dat er niet naar gekeken wordt. Eurosport zend al jaren het WRC en IRC uit en Total en BP zijn al een tijdje grote geldschieters. Die doen dat echt niet allemaal voor de lol.
Frasker zegt
@ RScosworth
Het klopt wat je zegt, behalve dat er technologieën op worden gedaan waar je iets aan hebt over 40 jaar.
En over total en BP, dat is om het amusement (dus reclame als sponsor), ik zeg ook niet dat het saai is, maar dat je er gewoon weinig aan hebt over een aantal jaren.
JanJansen zegt
@ Frasker
Je begrijpt wel veel niet:
1) Nederlandse taal
2) rallysport
3) sponsoring
4) amusement
Maar gelukkig snap je de toekomst wel, mn de periode van zo’n 40 jaar.
Misschien kan je die nog een keer uitleggen want op dit moment begrijp ik niets meer van je verhaal.
corrado vr6 slc zegt
Goddamn!!!
“2.0 Duratec HE haalt 552 pk bij 6400 tpm en het koppel piekt bij hetzelfde toerental”
Mijn ouwe XR2Itje had maar 105pk en 135nm, en die was al redelijk rap.
corrado vr6 slc zegt
EDIT: Oh dit moest er ook nog bij;
“en bedraagt maximaal 820 nm”
RScosworth zegt
@ Frasker
Als het waar is wat je allemaal hier verkondigd snap ik je verhaal maar bij mij staat 40 jaar vooruit kijken altijd nog voor koffiedik kijken. Ik denk dat Total, BP, EuroSport en de Nederlandse rallyteams het hier met mij eens zullen zijn anders hadden ze allang de biezen gepakt. En op mars gaan wonen ofzo.
@ corrado vr6 slc
Google eens op ‘cosworth yb engine hp’ of iets dergelijks. Zijn voorzover ik weet altijd nog een van de koplopers met bizarre vermogens zonder acuut uit elkaar te klappen.
kyanite zegt
Langzaam…
Deze is sneller:
http://www.youtube.com/watch?v=XLTsmf2NfQ8
w0o0dy zegt
@Frasker: een rallyauto is een heel ander soort auto dan een circuitracer. Waarschijnlijk zal er eerder meer dan minder techniek vanuit de rallysport naar de openbare weg komen. De klappen die auto’s te verduren krijgen maken een sterke maar toch ook lichte constructie noodzakelijk.
Een rallywagen is veel meer een allrounder dan een circuitracer want ze moeten regelmatig op onverhard, asfalt, nat en droog en soms zelfs op sneeuw hard gaan en soms in één rally! De slimme 4wd systemen die we tegenwoordig op steeds meer auto’s zien en het vermogen verdelen naar de wielen waar het gewenste effect het grootst is, komen ook uit de rallysport en niet uit het circuitracen. De turbosystemen die nu worden toegepast zijn ook voor een belangrijk deel uit-ontwikkeld in de rallysport (en wat te denken van de blow-off valves, boostcontrollers, waterspray systemen).
Daarnaast is de aerodynamica van een rallyauto ook beter geschikt voor de lagere snelheden die op de openbare weg aan de orde zijn. Zo hard als auto’s gaan op het circuit, dat haalt vrijwel niemand regelmatig op de openbare weg.
Aangezien we niet op de openbare weg uit de voeten kunnen met straatschrapers, heb je meer aan een onderstel dat wat hoger ligt, toch een uitstekende wegligging heeft maar ook dikke klappen van bultjes en kuilen kan wegwerken dan aan een onderstel dat afhankelijk is van downforce en een extreem lage en harde afstemming.
Veel mensen onderschatten de techniek achter WRC auto’s fors. Waarom denk je dat een versnellingsbak van een top WRC auto ongeveer 100.000 euro kost? Een differentieel? Zo’n 25 mille.
Meer weten? http://homepage.virgin.net/shalco.com/focus_wrc_costs.htm
w0o0dy zegt
Hoe snel is een rallycross auto vanaf de lijn? Nou zo snel dus….
http://www.youtube.com/watch?v=6oR1o6PyY4Y&feature=related
En hoe snel klimt zoiets in de toeren? Ehmmmm..On-board bij Kenneth Hansen in de 518pk sterke Citroën C4
http://www.youtube.com/watch?v=qCl0JO6l4KE&feature=related
w0o0dy zegt
Zou ie het leuk vinden om een stukkie met Per Eklund mee te mogen rijden?
http://www.youtube.com/watch?v=0oIan9Q6eLo&feature=related
Frasker zegt
@ RScosworth
Ik denk dat het vooral gaat op de amusementswaarde, en als je dan kan zeggen, “gewonnen met BP benzine”, dan gaat je omzet omhoog, door de amusementswaarde.
@ w0o0dy
Ik heb geen tijd om dat allemaal door te lezen. :)
JanJansen zegt
@ Frasker
Als het je allemaal niet interesseert waarom reageer je dan? Mensen doen hier moeite voor je om wat zaken uit te leggen.
Bovendien zijn voor onverschilligen veel betere websites.
tippie mijnerzijds; verdwijn naar http://www.geenstijl.nl
w0o0dy zegt
@JanJansen: dat is toch een legitieme manier om met inhoudelijk argumenten die niet in je straatje passen om te gaan? Vingers in de oren en net doen alsof je het niet gehoord hebt…. ;)
Frasker zegt
@JanJansen & W0o0dy
Ik had toen een minuut om op autoblog te zitten, dan kan ik het niet allemaal doorlezen. En wat heeft geenstijl.nl nou met dit te maken, een discussie die over auto’s gaat kun je het beste op een site over auto’s behandelen lijkt mij.
JanJansen, ga toch zelf naar geenstijl.nl
jij kent het adres blijkbaar dus kijk je er vaak op rond. :)
@ JanJansen
Dat klopt allemaal wel, maar ik zeg dat je circuitracen beter kunt vergelijken met rijden op de snelweg dan rallyracen, er zijn wel allerlei technologieën overgeplaatst naar de straatauto’s. Maar als er meer dingen zoals WTCC komen… Met die regelementen krijg je uiteindelijk de beste straatauto’s aangezien de auto’s die daar ontwikkeld worden, het meeste op straatauto’s lijken, en dus de efficiëntste manier is om te ontwikkelen.
Frasker zegt
Sorry foutje, bij de 2e alinea moet het niet @ JanJansen zijn maar @ W0o0dy.
Mijn fout!
RScosworth zegt
@ Frasker
“Met die regelementen krijg je uiteindelijk de beste straatauto’s aangezien de auto’s die daar ontwikkeld worden, het meeste op straatauto’s lijken, en dus de efficiëntste manier is om te ontwikkelen.”
En daar zit je zo gigantisch fout. Een circuit-auto moet zich zorgen maken om de regels van het circuit of de organisatie die erachter zit. De auto’s die rallyrijden moeten ook nog straatlegaal zijn aangezien ze zich zelf moeten verplaatsen tussen de klassementsproeven door. Je kunt het daarom zien als een geperfectioneerde vorm van een personenauto op het gebied van snelheid. Perfectie met een grotere realiteitszin dan die van circuitauto’s.
Frasker zegt
Ik heb het over WTCC, die zijn gebouwd om snel te zijn op verharde wegen, en met een paar aanpassingen kun je er een zo een straatmodel van maken. En het terrein waar de WTCC op rijd lijkt meer op de snelweg dan Rallyterreinen.
Frasker zegt
En over dat die auto’s streetlegal zijn, streetlegal is iets anders dan productierijp. Je moet dan ook nog comfort hebben en bagageruimte etc. Niet dat WTCC auto’s dat wel hebben, maar kom dan ook niet met dat argument.
RScosworth zegt
Heb ik iets gezegd over comfort en bagageruimte? Volgens mij niet. Het feit dat de auto’s straatlegaal moeten zijn zegt dat ze al dichter bij een normale personenauto staan dan een circuitauto. Hij moet kunnen functioneren als een normale auto. De techtnieken die daar inzitten zullen dus ook een stuk makkelijker te interpreteren zijn aangezien de basis hetzelfde zou moeten zijn.
Ik weet overigens niet wat voor beeld dat jij van de rally hebt, vooralsnog denk ik een onjuist, maar dat is echt niet alleen maar spelen in de modder. De verharde rallyproeven zijn doorgaans vele malen technischer dan een circuit.
Frasker zegt
Een straatlegaal model is iets anders dan een producitemodel, ik bedoel. Je kan met wat aanpassingen ook van een Formule 1 auto een straatlegaal model maken, maar om die nou in productie te nemen, ze moeten er ook wel geschikt voor een met comfort bagageruimte etc. Waarom kom je dan met dat argument?
RScosworth zegt
@ Frasker
Ik kom met dat argrument om de reden die ik inmiddels al 25 keer genoemd heb en dat is, voor de 26e keer, dat een rally-auto veel dichter bij een personenauto staat dan een circuitauto. Frabrikanten gebruiken het dan ook om een sportief imago te krijgen en technologische ontwikkelingen te testen. Maar ik denk dat dit de laatste keer is dat ik het uitleg want ik heb het idee dat ik beter kan praten tegen de stoel waar ik op dit moment op zit. Dit kan zo eindeloos doorgaan.
Frasker zegt
Dat kan kloppen over die stoel :)
Maar over dat rallyauto’s er dichter bij staan ben ik het er niet over eens, maar dat wist je al. :D Ik heb de argumenten al genoemd.
paul zegt
Ik ga al jaren naar Rallycross kijken en net zoals onze saabman sta ik ervan te kijken hoeveel intresse er in eens is nu Gronholm mee doet.
In het artikel staat dat dat ford Nederland deze auto naar NL haalt maar dat is onzin. De wagen wordt namelijk ingeschreven door Andreas Eriksson uit Zweden. hij rijd zelf het hele ERC (wat ook staat voor European Rallycross Championship) met exact de zelfde wagen. Daarnaast heeft hij er een voor Gronholm gebouwd waarmee hij in zweden meteen gewonnen heeft ( en ik was erbij :D) Gronholm wordt daar in tegen wel door Ford Nederland naar Valkenswaard gebracht. Maar voor de liefhebbers er staan totaal 4 van deze fiesta’s aan de start (eriksson, Doran, Koutny en Gronholm) verder ook het laatste model focus zeker 4x. In de snelste klasse worden 40 auto’s verwacht en daarvan zullen er zeker 25 in de acceleratie zitten van 0-100 binnen 3 sek. sterker nog vorig jaar is bij Eriksson 1, sec gemeten.
ook het vermogen van 500+ bhp is normaal (vroeger heeft er een audi meegereden en die had zelfs 800 bhp alleen is dit met invoering van een ristrictor van 45 mm in de luchtinlaat terug gebracht)
En dat het snel gaat kan ik beamen heb zelf eenmaal met Kenneth Hansen meegereden :D(info http://www.hansen-motorsport.se)
De sport leeft heel erg in Scandinavie en Frankrijk (frankrijk heeft een evenement met elk jaar 50.000 toeschouwers)
Maar zoals ik al gelezen heb. kom zelf kijken op 16-17 aug in Valkenswaard. 35 euro voor het hele weekend en je kan ook bij de auto’s in de paddock kijken en de rijders zijn helemaal niet te beroerd om vragen te beantwoorden!
ps de week ervoor rijden ze in Maasmechelen belgie. alleen zal Gronholm daar niet meerijden de rest wel. en die zijn van het zelfde niveau.
paul zegt
ps dat record van vorig jaar was 1,9 sec en niet 1,
paul zegt
Misschien nog leuk.
Dit is die finale in Zweden met de bewuste Fiesta (of ja 2 ervan)
http://www.motorsportmad.com/view/5424/european-rallycross-sweden—a-final-english-commentary
De Baron zegt
Heb vandaag de Fiesta RS ERC in het echt mogen bewonderen. Man Man Man toch wat gaat dat ding tekeer. Je zie t de snelheid niet totdat hij recht op je afkomt. Het mooie vind ik het afblazen van de turbo, heerlijk!
Op het droge asfalt waren de bandjes in 5 minuten helemaal op. 2 keer een circuitje gedaan van maximaal 500 meter en een aantal donuts gemaakt.
Heb de auto op de brug zien staan, als de eenvoud van alle componenten ziet dan schrik je wel evebn, dat deze simpele constructie heel blijft onder al die pk’s en NW is mij een raadsel, maar blijkbaar gaat het goed want het gaat als de brandweer dat ding.
grtz
luuk zegt
ben er ook geweest en ben nog op de foto met gronholm geweest.
de finale sloeg nergens op! op het einde werd niet eens greden, ze vonden
het te gevaarlijk(what ever) vanwege vele crashen. bermingrud en jernberg zijn zelfs in t ziekenhuis beland! maarja dat is het risico van het vak, ik vond dat ze zich aanstelden. mischien word er op het eurocircuit volgend jaar niet meer gereden… ps:wij hadden van jos kuypers vrijkaartjes en stonden alles te bekijken via de flat van hem zelf!
luuk zegt
http://www.joskuypers.eu/
Kristof zegt
[quote]Goh en nu hoor ik nergens een Ford basher dat ze geen pk’s uit hun motors kunnen halen. Wauw een Audi V10 met 550 pk. Ford haalt dat uit een 2 litertje.
Dit is toch wel het bewijs dat Ford wel degelijk pk bommetjes kan maken met kleine motoren (verhoudingsgewijs)
Waarschijnlijk ga ik zo horen dat deze wagen niet streetlegal is en dat de motor binnen no time af is. Al schroeven ze het blokje terug naar een lagere hoeveelheid pks, dan nog is het een behoorlijke prestatie dacht ik zo.[/quote]
het verschil is dat de audi motor tot aan de kust geraakt en de fiesta motor al 3 revisies heeft gehad ondertussen. :D
een ex fiesta-ST rijden en huidig mondeo rijder