Je zou dit interieur met 55 inch aan schermen verwachten bij een EV, maar toch is het eigenlijk een ouderwetse wagen. Heerlijk!
Als we het hebben over premium luxe SUV’s, komen veel auto’s bovendrijven. Denk aan de Range Rover, Porsche Cayenne en BMW X5. Maar in het land waar deze auto’s populair zijn – de Verenigde Staten – waren ze er ook al vroeg bij. De Jeep Wagoneer is eigenlijk de grondlegger van het genre, de Lincoln Navigator verbeterde vervolgens het recept en Cadillac was met de Escalade het meest succesvol. Nu wil het feit dat deze auto vernieuwd is en ja, er is dus een belangrijk nieuwtje: 55 inch aan schermen! Geen idee wat je ermee moet, maar deze Escalade voor 2025 heeft het.
Niets aan de Escalade is subtiel. Nog niet zo heel erg lang geleden lanceerde Cadillac de Escalade IQ, een elektrische variant. Maar dat is alleen een Escalade in naam. Dit is een échte. Het is ook een échte SUV.
Dus geen zelfdragend koetswerk, maar een heus ladderchassis, net als de Mercedes-Benz G-Klasse. Er is wel een link met de elektrische variant, want de de nieuwe lampenwinkel lijkt er wel een beetje op.
55 inch aan schermen
Ook in in het interieur waan je je in een EV. Cadillac is namelijk helemaal los gegaan op de schermen. Volgens het Amerikaanse luxemerk heeft de auto 55 inch aan schermen. De bestuurder heeft voor zijn snufferd een 35 inch scherm, de bijrijder moet het doen met 20 inch. Sowieso schermen (pun intended) de yanks met inches.
Je krijgt namelijk standaard 22 inch wielen. Standaard! Optioneel kun je karrenwielen van 24 inch krijgen. Deze kun je combineren met de bekende lakkleuren of een van de drie nieuwe tinten: Aegean Stone (da’s groen), Latte Metallic (beige) of Deep Sea Blue Metallic (LL Cool J-fans kennen die kleur wel).
Ja, ook een ‘V’!
Dan eventjes de techniek, want ondanks het EV-esque schermenfeest is het een lekker ouderwetse auto. De vernieuwde Cadillac Escalade heeft standaard een 6.2 V8 met 2 kleppen per cilinder, goed voor 420 pk en 623 Nm. Voor maximale efficiency is deze gekoppeld aan een tientraps automaat.
Het topmodel is de Escalade-V, die bovenop de 6.2 liter V8 een mechanische compressor heeft. Hierdoor heb je ineens 682 pk en 926 Nm. Dat zijn bijna EV-achtige waarden. De zescilinder diesel die je tot voor kort kon krijgen, is helaas komen te vervallen. Je kunt kiezen uit een korte variant (5,39 meter) of een lange ESV (5,77 meter). Ook kun je kiezen tussen een versie met achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. Dat laatste is standaard op de Escalade-V. Het leeggewicht is overigens ook EV-esque: tussen de 2.634 kg (voor de korte met RWD) tot 2.964 kg (voor de Escalade V ESV).
Het verbruik wordt dan weer niet niet vermeld in het persbericht. Heel raar.
ghengiskhan zegt
Grapvol. De woorden ‘efficiency’ en ‘Cadiilac Escalade’ in 1 zin. Wie had dat gedacht…
rwdftw zegt
Ze hadden de vorige generatie eens bij de concullegas. Stukje sturen met de 6.2V8. Als je goed oplette zag je het verbruik op het scherm. 32 l/100 km. 1:3 ;).
papa zegt
Smaakvol! die hebben we nodig op de Nederlandse wegen
rwdftw zegt
Als je ziet hoe gek ze hier zijn op de EV9, wat ook al een slagschip is, dan moet dit helemaal het ultieme zijn om je koter te verplaatsen.
alfaqv zegt
Zelfs met een 120 liter zal de actieradius niet veel beter zijn dan die van een EV.
Wel weer lekker corpulent en tevens middelvinger naar de elektrificatie.
a_buis zegt
En sneller getankt dan opgeladen dus ik zie een mooie toekomst voor dit vehikel (not). En een scherm om een scherm te hebben. Kijk hoever de icoontjes uit elkaar staan. Useless.
okdoei zegt
Ligt eraan. Ik laad mn EV 95% van de tijd thuis op of en de andere 5% als ik ergens toch al moet wachten/zijn (werk).
Dus het opladen kost me qua “tijd in mijn leven” max. een minuut om een stekker in te steken.
Volgooien kost je sowieso minimaal 5 minuten, helemaal met een 120L tank. Je moet naar een aparte plek rijden die niet je huis of werk is, van te voren pinnen of achteraf en wachten tot het dinosap in je tank zit.
Ja. Je kunt sneller weer onderweg maar ligt puur aan hoe je een voertuig gebruikt hoe veel tijd het je daadwerkelijk kost.
Richmond zegt
Het is de mindset men zit vol met vastgeroeste patronen. Het accepteren van de mobiel was geen probleem, maar het accepteren van een ev / laden wel.
lekkaah zegt
Dat je voor het woord “accepteren” kiest zegt al veel. Alsof het een lot is waar je niet onderuit komt. Wie betaalt bepaalt. NL’ers die zoeken naar een auto sorteren als eerste op prijs, dus als het niet verkocht wordt is het simpelweg te duur.
Ik denk dat het mensen aan hun aars oxideren wat hun wagen aandrijft, het moet gewoon financieel aantrekkelijker zijn om de laadtijden op de koop toe te nemen. Nu verdwijnt ook langzaam je voordeel met zonnepanelen, dus er zal wat anders moeten gebeuren qua stimulans om mensen in EV’s te krijgen.
De overheid zal niks goedkoper maken. De “oplossing” zal wel weer het verhogen van de accijns blijken. Maar voordat we op de zaken vooruit lopen.. Ga eerst maar eens het stroomnet moderniseren.
pietertje123 zegt
die moeten zover uitelkaar omdat je anders niet raak mikt als dikke amerikaan met korte armpjes in een heen en weer deinende sofa.
Richmond zegt
Daar gaat het toch om, middel vingers kunnen opsteken.
rollingstoned zegt
Gordon heeft (of had) ook een Escalade. Niet iets waarmee je geassocieerd wil worden.
William zegt
Veel teveel onveilige en armoedige schermpjes. Hier ligt echt een kans voor bedrijven die wel een mooi en veilig dashboard willen maken. Zoals Jaguar hopelijk.
Richmond zegt
Waarom zou jaguar dat anders doen? De consument wil dit, daarom doet men dit.
potver7 zegt
55 inch aan schermen? Da’s niks. Die 22 inch wielen ook niet trouwens. Kijk maar:
https://tweakers.net/nieuws/103838/samsung-maakt-truck-doorzichtig-om-verkeersveiligheid-te-verbeteren.html
Jantje_555 zegt
Het gewicht is bijna gelijk aan een EV of zelfs een M5 haha
DeWitteCondor zegt
Die neus is een mooi stukje voetgangersveiligheid. Met een beetje mazzel heb je precies het Caddy logo op je voorhoofd.
mustang750supersnake zegt
maak de joetjoep gekkies nou niet wakkurrr….
B00G1E zegt
Er rijd hier in mijn woonwijk (in de vs) een soccermom in een Escalade V. Behoorlijk imposante verschijning maar geen idee waar het voor nodig is.