De nieuwe Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ is interessant voor Nederland.
Terwijl je het uittypt denk je: Mercedes, kap is met die belachelijke modelnamen. Maar dat heel terzijde. De nieuwe AMG GLE 53 is hier en deze heeft een lekkere upgrade gekregen ten opzichte van het oude model.
Nu was het met 435 pk in de oude al niet lullig fahren. Met de nieuwe doet AMG er nog een schepje bovenop. Begin dit jaar werd de GLE van een facelift voorzien. Nu is het de beurt aan de AMG-modellen om in het nieuw gestoken te worden.
Het is een interessant model voor Nederland: Want plug-in hybride. Met een gecombineerd verbruik van 1,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 33-29 gram/kilometer zal de BPM laag uitvallen. Als Mercedes-AMG er dan zelf geen schrikbarende marge op plakt, kunnen het 544 voordelige pk’s betreffen. Want dat is het systeemvermogen van de nieuwste plug-in hybride van AMG.
Met alle downsizing bij Mercedes-AMG vrees je misschien het ergste voor de nieuwe GLE 53. Wees gerust, er zit een comfortabele 3.0 liter zes-in-lijn turbomotor onder de kap. Deze motor is gekoppeld aan een 100 kW sterke elektromotor. De zescilinder is goed voor 449 pk en het systeemvermogen bedraagt 544 pk en 750 Nm koppel. Niets mis mee! De vermogenswinst is onder andere te danken aan nieuwe software en betere koeling.
Vanuit stilstand sprint de nieuwe Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ in 4,7 seconden naar de honderd. De topsnelheid bedraagt 250 km/u. Uiteraard elektronisch begrensd.
Dankzij het 31,2 kWh grote accupakket kun je theoretisch 80 tot 87 kilometer WLTP volledig elektrisch rijden. Dat is afhankelijk van de omstandigheden en of je de SUV of de SUV Coupé variant hebt. De PHEV komt met een 11 kW boordlader. Het is echter ook mogelijk om te snelladen met 60 kW DC. Dit zie je steeds vaker bij plug-in hybride modellen. Dan is de accu van 10 tot 80 procent geladen in 20 minuutjes.
De Mercedes‑AMG 53 HYBRID 4MATIC+ heeft natuurlijk alle elementen van de facelift meegenomen, met het nodige AMG-sausje. Je herkent de PHEV aan zijn 21 inch (standaard) wielen, zijn grote 400×38 remmen op de vooras en de Turbo Hybrid badge achter de voorste wielen.
Ook standaard op de GLE 53 zijn onder andere een elektronisch bedienbaar panoramisch dak, verwarmde voorstoelen, adaptieve grootlichtassistent, een AMG sportuitlaat, 360 graden parkeerhulp en een Burmester audiosysteem. Kortom, hij zit standaard al lekker in de spullen.
Het rijden moet ook daadwerkelijk anders aanvoelen in vergelijking met de oude. Dit is dankzij de vernieuwde AMG RIDE CONTROL luchtophanging. Mercedes-AMG zegt dat de demping zowel op het gebied van software als op het gebied van hardware is aangepakt.
Hallo, hier kom ik aan
Als je zachtjes aan het cruisen bent in je AMG, bijvoorbeeld over de Meent in Rotterdam, dan maakt de auto een geluidje. Mercedes noemt dit het Acoustic Vehicle Altering System. Tot een snelheid van 20 km/u is er aan de buitenkant en in het interieur van de auto een geluid te horen om omstanders te waarschuwen. Daarvoor zitten twee speakers aan de achterzijde van de auto en eentje aan de voorzijde. Zo loopt niemand per ongeluk met zijn of haar neus tegen je Panamericana grille.
Marktlancering
Met de komst van de Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ is het gamma weer verder uitgebreid. Nederlandse prijzen en dergelijken volgen in een later stadium. De Duitse prijzen zijn al wel bekend. 125.515 euro voor de SUV en 133.851 euri voor de SUV Coupé. Dan heb je alvast een idee welke richting je op moet denken.
Dutchdriftking zegt
En er kon niemand bij Mercedes bedenken dat deze aandrijflijn wellicht beter was geweest voor de C63?
alfaqv zegt
Precies wat ik net dacht, hoe zou dit nou tot staan gekomen zijn? Ik was graag bij die besluitvorming aanwezig geweest.
Robert zegt
“Dankzij het 31,2 kWh grote accupakket kun je theoretisch 80 tot 87 kilometer WLTP volledig elektrisch rijden”
Dat is dus 60-65 km effectief. Dit zijn gewoon beschamende cijfers; da’s iets van (theoretisch) 36-39 kWh/100 km? Ter vergelijking, de huidige E Klasse Limo en Estate PHEV doen 116 resp. 100 km (WLTP); en die moeten het met een 25,4 kWh groot accupakket doen.
Johanneke zegt
Alles voor het boosterzitje eh.
RubenPriest zegt
Bij Mercedes-AMG zijn de accu’s meer gericht op een oempf in de rug, bij de gewone Mercedes-Benz modellen gericht op max rijbereik
Robert zegt
…maar er vervolgens wél een ‘groen’ label op plakken, want ‘plug-in hybride’. Kom, hoe noemen ze dat ook al weer; ‘hypocriet’?
werf76 zegt
De komende tijd te vinden in de trouwstoeten van bepaalde etnische groepen op Nederlandse wegen.
gregorius zegt
Lijkt me een prima motorisering. En het beste; het is de 53 en niet de 63.
Die 2.0 die in de C varianten van de 63 gaat liggen is ook een prima aandrijving, maar niet als 63.
In de 63 willen de kopers iets ruigs en luids. Of je er nou ook echt supersnel mee bent, is niet belangrijk.
O plaat zegt
Ik ben echt benieuwd als je binnen 30J een AMG SUV zal tegen komen op oldtimer meetings. Blijft de hype verder leven of zullen het handvol mensen die er één bewaren toch kiezen voor de mooiere coupés en sedans.