Mag het nog een tandje extremer? De Mercedes-AMG A45 ‘RS’ van Posaidon gaat voor het maximale.
Hoeveel vermogen uit een tweeliter viercilinder turbomotor is nog ‘gezond’ te noemen, zonder dat de boel binnen no-time kapotgaat. Audi’s DTM (R.I.P.) 2.0 vierpitter is goed voor 600 pk, maar dan hebben we het over een raceauto. Hoe zit dat met een auto gericht op dagelijks gebruik?
De marges lijken enorm als we tuners mogen geloven. De nieuwe Mercedes-AMG A45S is standaard goed voor 421 pk. Tuners weten echter meer uit de nieuwe tweeliter viercilinder turbomotor te halen. Hadden we recent Racechip die het vermogen naar 500 pk pracht. De Duitse tuner Posaidon gaat nog een stap verder met deze Mercedes-AMG A45 ‘RS’.
Voorlopig doen ze goed mee in dit wedstrijdje ver plassen. De tuner zegt maar liefst 525 pk uit de AMG-motor hebben weten te persen. Behalve een nieuwe turbo op de M139, heeft Posaidon weinig losgelaten over de tuning aan het blok. Het resultaat is desalniettemin indrukwekkend. De A-klasse sprint in zo’n 3,5 tel naar 100 km/u. De topsnelheid ligt op 323 km/u.
Is dit allemaal wat te heftig voor je, dan heeft Posaidon ook een mildere vorm van deze Mercedes-AMG A45 ‘RS’. Met enkel een kuurtje voor de chip levert 475 pk. Ook niet verkeerd natuurlijk.
De tuning komt in mei tevens beschikbaar voor de Mercedes-AMG CLA45 S. Daar blijft het niet bij. Posaidon is van plan om een plus-versie te bouwen van de Mercedes-AMG A45 RS. Naast de tuning naar 525 pk krijgt deze versie grotere remmen, een nieuw uitlaatsysteem en carbon fiber velgen.
bmw2coupeeigenaar zegt
Ouch, als BMW fan in hart en nieren, moet ik bekennen dat de Mercedes het toch beter aanpakt!
petroldrinker zegt
ook hier bmw fan in hart en nieren, althans dat was ik, de huidige (en de laatste designs na de E generaties) kunnen mij totaal niet meer bekoren (uitzondering voor de M6GC en de huidige M8, de rest doet mij gewoon weg helaas niks meer),
Als mijn huidige M3 weg is, acht ik de kans op een nieuwe BMW dan ook wel echt HEEEEEEL minimaal…
pindakoning zegt
@petroldrinker: heb ik ook. Was echt een bmw fan, maar de laatste jaren is dat redelijk verdwenen (oudere modellen kan ik uiteraard wel nog waarderen). Bij nieuwe bmw’s heb een mwa mwa gevoel, van een Mercedes kan ik wel hebberig worden. Daarom heb ik een nwe merc gekocht ipv…
Toch jammer, had liever BMW fanboy gebleven ;)
petroldrinker zegt
Tja, mn M3 staat ook tekoop, als die weg is, komt er geen nieuwe BMW helaas, heb dan de E46 en E92 M3 gehad, de F80 doet mij niks dus helaas hebben ze niks voor mij meer dan. wellicht een R8 kopen dan of een Granturismo S ofzo
grasvreter zegt
Die heeft geen voorwielaandrijving toch?
Toch?
RiKe zegt
@grasvreter: nope, vierwielaandrijving als ik me niet vergis
vondick zegt
Tja hiermee komt het ouderwetse brandstoftorretje nog leuk mee met het nieuwe elektrogeweld. Dit is toch ongeveer dezelfde sprinttijd als een Model 3 Performance?
reactief zegt
Die heeft meer vermogen dan deze A-Klasse en inderdaad 0.1 seconden verschil in de 0-100km/u tijd in het voordeel van de Model 3 Performance. Na de 100km/u zal de ‘ouderwetse’ A-klasse echter voorbij de Model 3 knallen en op topsnelheid al helemaal met een verschil van dik 60km/u. Kan die ‘nieuwerwetse’ auto met meer vermogen zich toch niet meten met zo’n ouderwetse bromtor…
Maar laten we die eindeloze en nutteloze ‘strijd’ lekker links liggen en gewoon naar dit apparaat kijken! Want dat is wel een vet ding hoor! 525 pk’s in zo’n kleine hatch!
Paul58 zegt
@reactief: heel dik inderdaad 500+ pk in een kleine sedan. Een Model S performance is voor ongeveer hetzelfde geld wel sneller (ook naar de 200). Kom ik gelijk op mijn punt: is wel bizar veel geld voor een 4 cilinder hatchback zonder een dik 6 of 8 cilinder geluid. 92.000 euro vanafprijs voor de a45 4matic+
vondick zegt
@reactief: waarom niet proactief?
Dutchdriftking zegt
Niet zo leuk als een RS3, maar wel pittig fijn!
pindakoning zegt
323km/h in een A-klasse.. komt redelijk krankzinnig over. I like it
dedude zegt
Heb je ook wel flinke ballen als je met dit formaat auto die snelheid wilt rijden.
Mijn hersenen geven overigens altijd een error als ik de naam Posaidon voorbij zie komen qua spelling.
ericd zegt
Ja hallooo, het trident logo hoort bij het merk Maserati.
donjunior zegt
Dat! En.. een RS logo op een gele koets roept bij mij meer associaties met Renault RS modellen dan een getunede Mercedes. De auto in het groen of blauw? nah dan krijg ik meer een Focus RS idee. Zwart dan.. oh wacht.. Audi RS.. Eigenlijk hadden ze wellicht beter een andere combinatie kunnen verzinnen aan ‘snelle’ letters. GTI ofzo.. oh wacht.. ST.. nee ook niet.. R dan… hmm..
tortuga zegt
Renntech had toch al 600pk klaar liggen? Of vergis ik mij?
jarnobakker zegt
Mijn vraag is : hoe lang gaat dit mee voordat de zuigers door de motorkap komen. Hoe je het ook went of keert , dit is belachelijk veel voor zo’n kleine motor.
daniel1975 zegt
@jarnobakker: heeft standaard gesmede drijfstangen, wat zelfs bij een 300 pk EVO en zo niet het geval was…
tenaci zegt
Zo in het geel is het echt een banaan
clubbtraxx zegt
2018 belde en wil z’n grap terug…
cossiekiller zegt
Dat gaat boven de 2.5 bar turbodruk zijn. Daar ga je echt geen 150k mee rijden zonder een volledige revisie…
Wel indrukwekkend. Een hatchback die sneller is dan een F40 met dezelfde topsnelheid!
langejohn zegt
@cossiekiller: Boeiend. Als je dit laat doen was je echt niet van plan om 10 jaar in dat ding te rijden.
cossiekiller zegt
Ik rijd gemiddeld een jaar of acht met dezelfde auto. Heb nu ook een hot hatch met 2L turbo die gechipt is. 320pk nu. Dit is nog 200pk meer uit ongeveer hetzelfde blok. Je hebt echt geen overschot meer. En als je dan af en toe nog niet goed warm rijdt vooraleer je de turbo wat werk laat doen, ga je er niet lang plezier van hebben. Geloof me, ik heb genoeg ervaring hiermee ;-)