Wat je moet met een 500 pk sterke GR Yaris? Geen idee. Maar het is wel leuk!
De Toyota GR Yaris is zo’n auto die doet denken aan de homologatie-specials van weleer. Denk aan de Mitsubishi Evo, Impreza WRX, Delta Integrale, Escort RS Cosworth en de iets minder bekende Nissan Sunny GTI-R. Toyota doet met de Yaris ook mee aan het WRC en heeft dus een straatversie van de rallyauto. Althans, dat is geen onlogische aanname.
De nieuwe Ford Puma Hybrid Rally-auto werd gisteren onthuld. Vandaag hebben we de 500 pk sterke GR Yaris voor je. Het is de auto waarmee Gazoo Racing deel gaat nemen aan het Rally1-kampioenschap.
500 pk sterke GR Yaris (stiekem geen Yaris)
Net als de Ford Puma an gisteren ziet de auto eruit als een Yaris, maar heeft het niets met de GR Yaris te maken. Het is een spaceframe chassis met daaroverheen een koetswerk dat lijkt op een Yaris. Onder de kap ligt een 1.6 viercilinder (de GR Yaris heeft een driecilinder) met 360 pk en elektrische motor, waardoor het systeemvermogen uitkomt op 500 pk. Precies zoals in de titel staat.
Net zoals de Puma van gisteren is deze 500 pk sterke GR Yaris voorzien van een eenvoudigere setup qua differentiëlen. Het tussendiff is vanaf 2022 niet meer toegestaan. De transmissie is nu een eenvoudige vijfbak.
Coureurs
Ook de coureurs en navigators voor 2022 zijn bekend voor het Gazoo Racing team. In vergelijking met het voorgaande jaar hebben ze één extra auto:
- Sebastian Ogier & Benjamin Veillas
- Elfyn Evans & Scott Martin
- Kalle Rovanperä & Jonne Halttune
- Takamoto Katsuta & Aaron Johnston
Voor nu is het alleen eventjes wachten op de Hyundia i20 N volgens de Rally1-reglementen. Vorig jaar won Toyota het kampioenschap dat nu uit slechts drie merken bestaat en dus geen link meer heeft met de straatauto’s. De nieuwe 500 pk sterke GR Yaris maakt zijn debuut dit weekend tijdens de Rally van Monte Carlo.
Meer lezen? Dit zijn 9 dikke compacte Toyota’s!
mc96 zegt
Ik snap dat ten gevolge van het beperken van kosten, het toepassen van hybride technologie en veiligheid moderne rallyauto’s op spaceframes worden gebouwd. Maar persoonlijk vind ik dat erg jammer. Ik mis de tijd dat rallyauto’s waren afgeleid van wegauto’s (zelfs homologatiespecials) die je ook gewoon in de showroom kon kopen. Zelfde geldt voor toerwagens. Race on sunday, sell on monday.
chrisvis zegt
@mc96: klopt volledig!!! Heb ooit op het autosalon prijs laten maken voor een Subaru WRX , Ford focus RS en een 206 Gti. Helaas de 206 gekocht…bijna allemaal dezelfde prijs(toen 20 a 25000€) maar kreeg zowel de Ford als de WRX niet verzekerd met mijn jeugdige leeftijd…
Fruitcake zegt
Achterkant is een aardig lelijk geworden, vooral de bumper
rwdftw zegt
Het contrast met de Yaris koper kon niet groter zijn. Een bejaarde die met 95 km/h op de linkerbaan sukkelt en pertinent weigert naar rechts te gaan tot hij die vrachtwagen die 1km verderop rijdt ook nog heeft ingehaaald….
heckblende zegt
koop een straaljager als je het allemaal zo vervelend vindt
dawwg zegt
Nee, je moet gewoon op tijd aan de kant gaan opa …
scott zegt
Een motor is voldoende.
dawwg zegt
Superleuk waggie de Yaris GR; maar wat een slechte photoshops zeg; man man man !
Henkie zegt
Tip lees het artikel nog even na. Veel type fouten. Oa bij Ogier.