Bijna een half miljoen mensen kiezen voor winterbanden in de zomer. Ook met de aankomende hittegolf.
Het is weer de tijd van het jaar. Vanaf morgen wordt het enorm warm in ons landje. Een week lang zullen de temperaturen zo rond of zelfs boven de 30 graden liggen. Voor autobezitters is het dan belangrijk om te weten dat er voldoende vloeistoffen in de auto zitten, of de airco goed functioneert en natuurlijk of de winterbanden er al onder zitten. Want ja, voor je het weten vallen de eeste sneeuwvlokken alweer.
BOVAG
BOVAG ging op onderzoek uit en wat bleek: al een half miljoen mensen hebben hun auto veel te vroeg klaar gemaakt voor de winter. Het onderzoek moeten we wel even toelichten. Want ondanks dat het heel goed zou kunnen kloppen, hebben ze geen 500.000 auto’s bekeken bij de BOVAG. In totaal waren het er 1.658 auto’s die werden onderzocht op 6 verschillende locaties.
5,3 procent
Buiten kijf staat dat er nog te veel op auto’s op winterbanden in de zomer rondrijden. Van de 1.658 waren er 88 voorzien van winterbanden. Dat is 5,3 procent. Als je dat doorrekent met het totale wagenpark, dan staan er bijna een half miljoen auto’s op de verkeerde banden. Deze cijfers zijn overigens wel in lijn met de onderzoeken van vorig jaar en het jaar daarvoor. In 2015 was het aantal aanzienlijk lager, alhoewel dat ook aan het onderzoek kan liggen.
Op het filmpje van de BOVAG is te zien dat er dus inderdaad auto’s op winterbanden in de zomer staan. Een Alfa Romeo GT maakte het extra bont door aan de voorkant te zijn voorzien van zomerbanden van het merk ‘Knaak’ en achter van A-merk winterbanden. Daar vindt jouw slipinstructeur dan weer wat van.
Nederlands
Anderzijds geeft dit onderzoek wel heerlijk de Nederlandse mentaliteit aan. Spanningen in de wereld, drama overal, een pandemie, dreigende val van de economie, misplaatste Audi reclames en wij Hollanders gaan even lekker kijken naar de banden van andere automobilisten en daar een mening over hebben. Hoe lastig een hittegolf kan zijn, hoor je hier.
Fotocredit: Maserati op winterbanden in juli gespot door @hhitalia
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Als ik in mijn omgeving kijk dan snap ik ’t wel. Het interesseert het gros geen ene reedt wat voor rubber er onder de auto ligt, als hij maar door de apk komt. “Winterbanden? Oh, nou ja, ach. Volgend jaar moeten er toch nieuwe op dus ik rij deze lekker af.”
pier zegt
Meeste mensen interesseert het inderdaad niet. Ik zag begin juni dat een collega nog winterbanden erop had liggen. Vroeg hem of de garage hem niet had gemaild voor de wissel. De auto was al naar de garage geweest en de winterbanden waren gewisseld, jawel! Ja voor andere winterbanden zeker haha.
retetikker zegt
Heeft Max V. ons niet geleerd dat je harder gaat op zachte banden?
mwti zegt
Je weet maar nooit. Het kan zomaar gaan sneeuwen in augustus en dan kan het Prins Clausplein toch een aardige uitdaging worden.
evdw zegt
De meeste mensen rijden sinds corona heel weinig km en nemen dus ook niet de moeite om de banden te wisselen naar zomerbanden. Daarnaast is het rijden op een wat zachtere winterband in de zomer ook helemaal geen probleem.
probono zegt
@evdw: volgens mij klopt dit niet helemaal. Bij hogere temperaturen is de rem weg dan niet langer?
seba zegt
@probono: klopt. Sterker nog als je klap heb gekregen en het is jou schuld maar andere auto op winterbanden heb gereden kan je dit altijd aangeven dat juist deze auto niet voorbereid was op deze weer omstandigheden waardoor hij niet op tijd kon stoppen. Weet niet hoe het zit in Nederland maar in sommige landen person met winterbanden kan schuldig gewonden worden. Net als in Duitsland met winterbanden, hoeft niet maar als er sneeuwt en temperatuur dik onder de 0 graden is word er ook gekeken naar de banden en dan kan de situatie schuldige/ niet schuldige snel veranderen.
cloverleaf zegt
@seba: valt tegen helaas. Zo heb ik ooit een jongeman van zijn scooter gescheiden die te hard reed over een fietspad waar hij niet mocht rijden. Toch mijn schuld want ik sloeg af. Gelukkig alleen materiële schade.
seba zegt
@cloverleaf: dit klinkt als een verhaal van onze vrienden. Precies hetzelfde alleen de scooter rijden ook tegen de verkeer in ging. Dit is dan een verschil tussen Nederland en bjv DE. Daar als je op winterbanden in de zomer ongeluk veroorzaakt of anders om zomer banden in de winter ben je gelijk de Sjaak. Dit kreeg ik te horen van de Duitse agent.
bpc zegt
Hier in België geld dat elke winterband waar m+s opstaat (allemaal dus)gezien wordt als all season band
SimonMc zegt
Nee, wel de remweg.
lekbak zegt
@evdw: het is wel een probleem want winterbanden hebben aanzienlijk minder grip dan zomerbanden in de zomer. Zelfs de meeste allseasons raken in de zomer heel snel oververhit. En een oververhitte band heeft echt verrassend weinig grip.
Dit is wat mij betreft een groter probleem dan op zomerbanden in de sneeuw rijden. Want als het sneeuwt weet iedereen dat het glad is, hier houdt niemand rekening mee.
pa045 zegt
@lekbak: wanneer krijg jij jouw banden oververhit op de normale weg? Dan ben je echt al capriolen uit aan het halen die helemaal niet op de weg thuis horen.
lekbak zegt
@pa045: als je gewoon met winterbanden gaat rijden op asfalt van 60°C heb je ze zo te warm. Daar hoef je helemaal niks geks voor te doen. Net zoals zomerbanden bij -15°C keihard worden kunnen winterbanden niet tegen de zomer.
baklava zegt
Überhaupt winterbanden kopen in Nederland snap ik niet. De meeste banden werken prima in de zomer en winter. Gewoon goede premium banden kopen ipv Chinese rommel en je kan jaren vooruit.
jaapiyo zegt
Precies. Ik gebruik zelf ook alleen goede zomerbanden. In de NL winter heb je tegenwoordig misschien drie dagen wat aan winterbanden. De rest van de tijd heb je er eerder nadeel van qua veiligheid. Nou is het wel zo dat ik tegenwoordig amper auto rijd in de winter. De 944 staat dan sowieso in de stalling en de Dreier de afgelopen jaren ook. Daarvoor heb ik alle stereotypen over BMW’s in de winter ten spijt echter ook nooit een centje pijn gehad met de E46.
lekbak zegt
@jaapiyo: de auto van mijn vrouw gaat op Michelin crossclimate als haar huidige banden op zijn. Die presteren in de zomer marginaal slechter dan goede zomerbanden (beter dan de meeste b-merk zomerbanden) en bandentesters zijn er ook gewoon mee de piste’s in Oostenrijk mee opgereden. Doen het in de sneeuw zelfs beter dan sommige winterbanden.
Ik heb zelf nog nooit winterbanden onder mijn eigen auto’s gehad. Elk jaar een nieuw setje winterbanden halen omdat ik weer wat nieuws heb gekocht gaat snel vervelen met 15k per jaar…
karhengst zegt
En als je echt veel rijdt kan je altijd nog in de zomer op pure zomerbanden wisselen en dan de all-seasons voor de winter houden. Dat laatste lijkt me voor Nederland een veel handiger optie dan pure winterbanden. Zoveel duurder kunnen all-seasons toch ook niet meer zijn tegenwoordig?
jaapiyo zegt
Ik ben uit principe tegen All seasons omdat het een compromis is en compromissen m.i. vrijwel altijd het slechtste van twee werelden zijn.
lekbak zegt
@jaapiyo: de crossclimate schijnt dat niet te zijn. Ze presteren beter dan veel zomerbanden in de zomer en beter dan de matige winterbanden in de winter.
aerotic zegt
@lekbak: Aanrader, heb zelf ook crossclimates er onder laten leggen. Geen gedoe met omwisselen naar winterbanden, het hele jaar door dat mooiere setje velgen en ze doen het inderdaad super.
faalhaas zegt
@lekbak: Tyrereview heeft de crossclimates doorgetest, en tot aan 1,6mm blijven ze zo goed als stabiel in winterse omstandigheden, waar andere merken rapido slechter worden. Ik was een end op weg om dit te testen, maar de auto ging in de verkoop en heb nu een ander.
p993 zegt
@baklava: om me heen hoor ik ook steeds meer mensen die gaan stoppen met winterbanden. Klimaat wordt warmer; voor die paar daagjes in het jaar loont het de moeite niet.
Bandenjongens moeten iets anders verzinnen, de hausse is over.
reactief zegt
Dit is de farce van heel dat winterbanden geneuzel. Zeker als je voor de goedkope merken gaat.
Voor het gros van de Nederlanders is een heel jaar rijden goede zomerband het beste, boeiend dat je dan 1/2x per jaar met sneeuw wat aan het slippen bent. Veiliger dan mafkezen die dan met hun winterbanden denken dat ze onoverwinnelijk zijn.
Natuurlijk zijn er wel wat mensen waarbij het wel zinvol is. Degene die het wisselen serieus nemen en bijvoorbeeld vaker naar DE rijden. Al is voor dat laatste misschien een 4 seizioenen ook nog wel beter.
lekbak zegt
@reactief: een goede all-season van de nieuwste generatie is ook zeker wel voldoende. Een paar jaar geleden waren dat nog winterbanden met iets minder slechte zomer eigenschappen. Tegenwoordig zijn er ook allseasons die eigenlijk zomerbanden zijn waarmee je nog enige grip hebt in de sneeuw. Vooral voor kleinere auto’s zou dit gewoon de standaard moeten zijn. Bij zware auto’s schijnen ze nogal snel te slijten dus dan is het niet echt optimaal.
lekbak zegt
Wat mij betreft word het rijbewijs per direct afgepakt van iedereen die zo weinig interesse heeft in autorijden dat ze in de zomer op winterbanden rijden.
Als ze daar mee beginnen en dat breed uitmeten in de media gaan mensen misschien eens beseffen dat ze zich wat meer moeten interesseren voor het potentiële moordwapen waar ze elke dag mee werken. Dit soort praktijken is pure desinteresse, en dat valt wat mij betreft niet goed te praten.
pa045 zegt
@lekbak: hoeveel onveiliger is het dan?
Die paar procent dat het minder goed remt?
Mijn auto remt ook minder goed van 100 naar 0 wanneer ik dat vergelijk met een 911 gt3. Maar mijn auto is hierom echt niet onveilig. Dat weet ik heel erg zeker.
lekbak zegt
@pa045: zelfs op droog asfalt in de winter is een zomerband beter dan een winterband. Je rijdt dus 360 dagen per jaar met een slechtere band rond dan hoeft. En het scheelt meer dan een paar procent. Als je gewoon je huiswerk doet dan had je dat ook geweten.
timberleek zegt
Ga je dan ook het rijbewijs innemen van iedereen die geen A-merk banden koopt?
En mensen die eco banden kopen
En mensen die ze niet na 4 jaar vervangen
en mensen die….
Oh en natuurlijk de mensen die hun remmen niet elk jaar reviseren
En mensen die onnodig gewicht mee hebben.
Het moet wel een keer realistisch blijven.
Gaan we “4 seasons” dan wel toestaan? Is ook een compromis, dus ook suboptimaal.
En gaan we dan dus alle winterbanden met millimeters profiel resterend vernietigen? Want dan kun je er ook niks mee mee.
lekbak zegt
@timberleek: ik vind dat Chinese flutbanden verboden moeten worden. Ik vind dat elke vorm van multimedia in een auto verboden moet worden en ik vind dat automobilisten die niet goed voor hun auto zorgen hun rijbewijs in moeten leveren. Slecht onderhoud zou eventueel per ongeluk kunnen komen omdat dingen nou eenmaal slijten en kapot gaan, maar ook daar mag best strenger op gecontroleerd worden. Winterbanden in de zomer gebruiken kan niet anders dan opzettelijk gedaan worden. De prestaties zijn overigens ook niet te vergelijken met goedkope zomerbanden, want die laatste presteren nog altijd aanzienlijk beter dan winterbanden in de zomer. Het valt gewoon niet goed te praten.
monsieurleloure zegt
Wat je vindt breng je naar de politie is mij altijd geleerd…. (-;
Heb Michelin Crossclimate onder mijn auto liggen ,kan niet wachten tot ze versleten zijn en weer Dunlop zomerbanden onder gaan. Grip valt tegen en ze maken lawaai
lekbak zegt
@pa045: hieronder zegt iemand dat het volgens de anwb 30% is*. Een derde. Dus niet een paar procent maar gewoon teveel om verantwoord te noemen.
*ik heb die cijfers inmiddels ook gevonden bij de anwb.
rw1994 zegt
@lekbak: Dat vind ik lichtelijk overdreven. Mijn winterbanden zijn richting recycling met nog 3mm profiel omdat het winterband principe er niet meer op zat. Dan kan ik mij heel goed voorstellen dat je deze lekker kaal rijd in de lente op de parkeerplaats van de MCDonalds. Echter door corona zijn die bandjes nu nog niet kaal…
lekbak zegt
@rw1994: een winterband is zelfs niet eens de juiste band voor een Nederlandse winter. Een allseason presteert in een Nederlandse winter gewoon beter dan een winterband. Ze zouden die dingen juist moeten verbieden ipv die eeuwige discussie van het verplichten.
En waarom ik vind dat het rijbewijs in de shredder moet? Als iemand al zo weinig interesse in de auto heeft dat ze niet eens de goede soort banden er onder leggen, wat doen ze dan nog meer verkeerd? Het is bijna gegarandeerd dat de ook op de telefoon zitten tijdens het rijden want auto’s boeit ze niks. Het staat gewoon onderaan het prioriteitenlijstje. Ga dan maar met de bus, of verdiep je in waar je mee bezig bent.
mashell zegt
@lekbak: als iemand zijn auto niet goed onderhoudt moet je natuurlijk niet het rijbewijs innemen maar de auto.
lekbak zegt
@mashell: nee, dan moet je het rijbewijs innemen. Anders koopt die gewoon weer een andere auto en gaat die daar ongeïnteresseerd in doen.
Femme zegt
Ik ben een van die kneuzen die nog op winterbanden rijdt in de zomer.
Persoonlijk vind ik winterbanden in Nederland flauwe kul als je niet met een ambulance of ander mission critical voertuig onderweg bent. Winterbanden zijn in de eerste plaats een verdienmodel voor garages en in de tweede plaats zijn ze nuttig voor mensen die met de auto op wintersport gaan. Dat is ook de reden waarom ik ze er sinds januari onder heb liggen. Tussen de duizend dingen die ik moet dingen krijgt banden wisselen geen prio. Dat zal voor meer mensen gelden.
Batsgeit zegt
Maar je hebt wel tijd/prio om hier te reageren? Interessant.
bpc zegt
Nou mij spaart het toch wel geld, dat setje 15 inch winters is namelijk een stuk goedkoper te vervangen dan de banden op mijn 17 inchers voor de zomer, bovendien een onderdeel meer dat ik het zout kan besparen
mashell zegt
Je kunt dus rustig wisselen want dankzij corona ga jij de komende jaren niet meer op wintersport.
SimonMc zegt
Dat is rap afgeleerd wanneer je eens iemand in z’n gat knalt , waar een paar meter het verschil had gemaakt.
frank2b zegt
Doe in vredesnaam een vierseizoenenband onder de auto.
Klaar.
aarsgewei zegt
Tot 30% langere remweg op winterbanden in de zomer aldus de ANWB. Je zal er maar door aangereden worden, wat mij betreft wordt dit direct strafbaar.
karhengst zegt
Ik denk dat als het precies op die 30% aankomt bij een ongeval dat je waarschijnlijk ook gewoon een goede case hebt betreffende verantwoordelijkheid en nalatigheid. Als heelt het eventueel fysiek letsel niet sneller.
Ja, ik weer! zegt
Een zomerband is per definitie niet beter dan een winterband. Als je in de zomer de slechtst geteste zomerband gebruikt en in de winter ook de slechtste uit de test dan weet ik zo net nog niet of je met de winnaar uit de winterbanden test ook in de zomer niet beter af bent dan met een meuk zomerbandje.
Zo deed ik het vroeger in ieder geval altijd. Gewoon de beste winterband uit de test erop en in de zomer niet al te veel gummen met die bak.
Met een zomerband glij je trouwens in de sneeuw sneller van de weg dan bij 30+ met een (goede) winterband.
Over en uit, case closed.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Het verschil is alleen dat het in Nederland gemiddeld 363 dagen per jaar sneeuwvrij is, en je dus enkel en alleen op de resterende 2 dagen voordeel hebt van je winterbanden. Dat je met zomerbanden sneller van een besneeuwde weg glijdt dan met winterbanden in de zomer is een drogargument. Dat is hetzelfde als zeggen dat je met een spijkerbroek in de winter sneller onderkoeld raakt dan met een skipak en je daarom beter het hele jaar door een skipak kunt dragen.
lekbak zegt
@Diepstra: waarom pak je dan geen allseason? Dan blijf je die drie dagen per jaar dat het sneeuwt mobiel en kan je al die andere dagen ook verantwoord rijden. Deze zaak gesloten noemen na de door jou genoemde “argumenten” getuige wel van heel weinig denkvermogen. Zoals hierboven al geschreven, van mij mogen ze je rijbewijs afpakken als je echt niet beter wilt weten dan dit. Dan verdien je het privilege niet om op de weg te zitten.
timberleek zegt
Waarom een band nemen die dan 363 dagen per jaar onnodig hard slijt?
Ja er mogen prima wat strengere regels komen rondom rijvaardigheid, staat van voertuigen en dergelijke, maar maak het niet belangrijker dan het is. Het is een vervoersmiddel, geen cult.
Zullen we anders ook eten verbieden voor iedereen die niet enkel gebruik maakt van onverwerkte basis producten?
lekbak zegt
@timberleek: persoonlijk verslijt ik geen banden, ze drogen uit voordat ze versleten zijn. En ik rij overigens iets meer dan het landelijke gemiddelde dus ik ben niet de uitzondering.
bmw2coupeeigenaar zegt
Waarom neemt NL het model van onze oosterburen niet? Winteromstandigheden = winterbanden. Met zomerbanden vice versa. Handhaven die handel.
saxoke zegt
@bmw2coupeeigenaar: wat zijn winteromstandigheden? Die komen in BE en NL 2 dagen per jaar voor. Van die 2 dagen ligt er 1u sneeuw op de weg.
karhengst zegt
Ja dus dan heb je dus niet de weg op te gaan of op een dusdanige manier dat het én veilig is én je de rest niet ophoudt. Gaat dat niet, dan gewoon een boete er op die je eventueel bij je bandenboer tegen een setje nieuwe banden in kan ruilen, excl. administratiekosten, het blijft NL.
saxoke zegt
@karhengst: juist, want aan normale snelheden rijden op winterse omstandigheden is meteen helemaal veilig op winterbanden. Droom verder. Rijstijl aanpassen en heel goeie zomerbanden is nog steeds veel beter dan als een idioot doorrijden op slechte winterbanden. Maarja, aangezien bijna iedereen lekker op LingLongs rijd in de zomer en op Achillis in de winter (of andere meuk, want een goeie band is te duur) voelen we ons meteen allemaal lekker veilig.
karhengst zegt
Dude, neem een bolletje straciatella, doet het goed bij dit weer. Is tevens net zo zwart-wit als je reactie. Man man man. Zie je mij schrijven dat je je met winterbanden niet verder aan te passen hebt? Je materiaal én je gedrag hoort in orde te zijn. Maar als je materiaal in de basis al niet geschikt is voor de klus, pak de bus.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ja want in het handhaven van verkeersregels zijn we heel hoed hier… -not-
timberleek zegt
In delen van Duitsland komen “winterse omstandigheden” nog daadwerkelijk voor. Daar kun je daadwerkelijk eens wat mee plannen.
Hier heb je af en toe een middag waarop iemand zijn softijsje heeft laten vallen.
Moeten we dan met het hele land op donderdagmiddag naar de garage, want misschien wordt het vrijdag koud. Oh en wel weer terugwisselen op zaterdagochtend, want het weekend is gewoon weer “warm”. Anders rij je met veeeeeeeeel te zachte banden. LEVENSGEVAARLIJK!!!!
saxoke zegt
@timberleek: dat bedoel ik! Voor die paar uur dat ze nut hebben, zijn ze alle andere uren van het jaar onveilig.
fanboy zegt
Het is onzin en het rijdt echt slechter. Doorgaans merk je het niet, totdat omstandigheden niet zo fantastisch meer zijn of je hard moet remmen.
Ik heb nu zelf even een tijdelijke auto, daar zitten ook nog (slechte) winterbanden onder. Wat een ramp. Maar ik heb de moeite niet genomen, omdat ik hem nu inruil voor wat anders. Waardeloos is het.
Daarnaast zijn winters ook zo slap geworden dat winterbanden ook echt niet meer nodig zijn, op skivakantie na.
En die onzin dat je dan je normale set minder slijt en dat het niet duurder is geloof ik weinig van, want ook in het voorjaar (en soms najaar) zijn er genoeg warme dagen waarmee iedereen nog op winterbanden rijdt. En dat voor die 3 dagen in het jaar dat je er misschien voordeel mee hebt.
SpeedGeek zegt
De enige reden waarom ik überhaupt een set met winterbanden heb is omdat ik bang ben dat het gestrooide zout mijn velgen aantast. Ik weet niet zeker of die angst terecht is of dat ik bang ben voor niks.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Zoals met alles ligt dat aan het onderhoud. Als je je (onbeschadigde) velgen regelmatig reinigt (zeker na een periode met pekel) dan is er niks aan de hand. Andere onderdelen van je auto hebben sneller en meer last van zout dan je velgen.
saxoke zegt
Ik zie in Belgie en NL het nut van winterbanden echt niet in. Een heel goeie zomerband en je rijstijl iets aanpassen in de winter/bij koud weer doet veel meer af. Enkel als er sneeuw op de weg ligt zie ik het nut ervan in. Maar hoelang is dat per jaar? Gemiddeld enkele uurtjes per jaar? De laatste jaren zelfs helemaal niet meer. Gewoon een sportcontact 6 of pilotsport 4s onder de auto en rijden! Elk seizoen.
pa045 zegt
@saxoke: Jij kent de Ardennen niet?
saxoke zegt
@pa045: hou op schei uit, daar heeft t ook al in geen eeuwen meer gesneeuwd dat de wegen een dag dicht liggen
mpgc zegt
Bij mij gaan de winterbanden er in november op en worden ze eind maart weer ingewisseld voor zomerbanden. Maar met de afgelopen winters kan ik me twijfels over de noodzaak van winterbanden wel voorstellen. Oprijden van winterbanden in de zomer kan ik me ook wel voorstellen als daar korte termijn economische redenen aan ten grondslag liggen. Als de auto normaal gebruikt wordt en de grenzen niet worden opgezocht kan het volgens mij ook niet zo veel kwaad.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Het kan niet zo veel kwaad… Totdat je met je warme winterbanden een noodstop moet maken en het is buiten 30 graden celsius met een asfalttemperatuur van 50 graden celsius. Doei grip.
sabrerator zegt
Het maken van een noodstop impliceert onvoldoende anticiperen. Dus lever dat rijbewijs maar in. Moest toch al van Lekbak, want je reed nog op winterbanden.
SimonMc zegt
Anticiperen? Een klein kind loopt vanachter een auto zonder kijken het straat op. Je reageert snel, maar door die kut winterbanden sta je net 2 meter verder stil dan met zomerbanden en het kind staat de volgende dag in de krant op “die” pagina. Maar he, je hebt tenminste wel geanticipeerd.
saxoke zegt
@SimonMc: juist. Maar volgens @senator mag je dan je rijbewijs inleveren
saxoke zegt
@sabrerator: bullshit
Yzord zegt
Gewoon Quattro en A merk banden icm overijverige ABS en je bent safe.
Maarja, onderstuur dus kopen we geen 4 wheel drives.
david-e30 zegt
Ja want quattro helpt je remmen
timberleek zegt
De Bovag’s en ANWB’s van deze wereld zijn zoals elk half jaar weer lekker aan het schreeuwen dat we allemaal dood gaan, maar hoe groot is het probleem nou echt?
Is er al eens onderzocht in hoeverre bandenkeuze en staat van invloed is op ongevalcijfers?
En dan bedoel ik niet enkel winterbanden in de zomer. Ook oude banden, verkeerde bandenspanning, versleten banden, goedkope banden etc etc etc.
Logisch dat ze zo hard schreeuwen, hun branche verdient er mooi geld aan. En de theoretische invloed is voor de hand liggend. Maar hoe groot is de issue nou echt?
B00G1E zegt
Onze auto’s staan gewoon op all-season banden, dan heb je dit gezeik niet.
sabrerator zegt
Ik ben altijd laat met winterbanden wisselen. DIt jaar pas op 22 mei. Toen hadden we best al wat warme dagen gehad. Ik rij op Vredestein winterbanden en heb gewisseld voor 4 nieuwe Pirelli P7 Cinturato’s, dus geen flutbandjes.
En soms pak ik een afritje lekker vlot.
Verschil? Niet dat ik het merk.
Laat ik het zo zeggen, wellicht kan ik met die Pirelli’s in theorie met 100 door een klaverblad. En met die winterbanden met 90. Voor mij is 80 al vreselijk hard.
Ik merk vrijwel geen verschil.
Ook als ik van zomer naar winter wissel merk ik weinig verschil.
Zal wel een reden zijn voor sommigen hier dat ik mijn rijbewijs in moet leveren.
Maar ik wil volgens jaar wel eens een praktijktest doen. Rij ik door met de winterbanden tot het warm is en meet ik een noodstop vanaf 100. Na het wisselen weer een noodstop op dezelfde plek. Kijken wat het verschil is.
Maar goed, zoals ik al zei, als je een noodstop moet maken heb je zelf al een aantal fouten gemaakt en niet geanticipeerd.
Ik examineer een voortgezette rijopleiding en dat wordt kandidaten altijd erg goed duidelijk gemaakt.
Als ik ooit een kandidaat heb die een noodstop maakt met mij achterin is ie gezakt.
frank2b zegt
… dus gewoon doorkarren met jou achterin als dat kind opeens oversteekt ….
Fijn zo’n hogere rijopleiding.
Arndh zegt
Helemaal speciaal een account aangemaakt om een reactie op dit artikel achter te kunnen laten. Dus lees hem ook ff dan, thanks.
Ik rij op winterbanden deze zomer. De reden is simpel. Mijn zomerbanden zijn aan vervanging toe maar ik heb nog zat profiel op mijn winterreiffen. Dit doe ik omdat ik wil overstappen op all season banden want die volle winterbanden heb je in Nederland echt niet meer nodig met de winters van tegenwoordig.
p993 zegt
@Arndh: precies dat; hoor ik erg vaak!
bruinwerker zegt
BOVAG, de partij die ervoor zorgt dat garages geld verdienen. Dag hoor!
nautique206 zegt
Ja winterbanden heb je in NL niet echt nodig, maar wel voor de wintersport. Dus dan kan je er in de winter net zo goed in NL mee rijden. Overigens lijken me goede winterbanden nog altijd beter dan goedkope Chinese zomerbanden
petroldrinker zegt
Okok, ik geef toe, mn daily audi tt staat ook nog op winterbanden ? iets met geen zin hebben 2 setjes banden te hebben, had deze nodig voor de cbrun dus als ze op zijn gaan er wel weer zomerbandjes onder, heb toch geen winterbanden in nl nodig