Zoals aangekondigd werd vandaag op meerdere snelwegen door vrachtwagens het verkeer opgehouden. Dat gebeurt dagelijks, maar deze keer was het met een constante snelheid van 50 km/h en uit protest. De brancheorganisaties TLN en EVO voerden actie tegen de geplande accijnsverhoging van 1 juli aanstaande. Er wordt naar ze geluisterd, want de Tweede Kamer houdt een spoeddebat.
De accijnsverhoging zou 3 cent voor diesel en 1,5 cent voor LPG bedragen. De BTW wordt ook nog eens verhoogd van 19% naar 20%, dus hiep hiep, als het allemaal doorgaat hebben we het over een nieuw record. Volgens de transportsector zal dit leiden tot extra prijsstijgingen voor de consument, aangezien de hogere vervoerskosten naar hen worden doorberekend. Ook zijn ze bang voor verlies van werkgelegenheid, bijvoorbeeld door faillissement van pomphouders.
Naar aanleiding van de acties van vandaag, die verrassend weinig files veroorzaakten, vroeg de PVV een spoeddebat aan, gesteund door de VVD. Volgende week zal het kabinet om de tafel gaan zitten met TLN en EVO, iets waar ze voorheen niet toe bereid waren. Dus, beste dieselrijders, wellicht gaat u er nog wat van merken! (bron: de pers)
Maar goed ook dat er nu wat vooruitgang geboekt wordt, want op RTV Drenthe werd al gedreigd met meer protesten als die van vandaag, zoals de vorige snoeiharde actie, geen effect zouden hebben:
The Godfather zegt
Als bedrijven failliet gaan is er minder BTW voor de staat en die maken dan op hun beurt ook geen winst.
m5 zegt
ze kunnen beter een paar tankwagens met gier leeg laten lopen daar in den haag stelletje vieze graaiers zijn het en maar plukken aan de hard werkende nederlander echt kots misselijk word ik er van
Harry zegt
terecht dit, gewoon heel Nederland vast zetten…
ik snap niet dat er mensen zijn die voor dit kabinet gestemd hebben…
Marvin zegt
Mooi, maar aan de benzine accijnzen mogen ze van mij ook wel iets doen.
Gijs zegt
Ik weet dat men mij niet zal geloven, maar een staat maakt per definitie nooit winst. Wij zijn de staat …
pilz zegt
logisch dat er weinig files zijn als ze van te voren aankondigen waar de acties worden gehouden :)
hubert zegt
Levensgevaarlijk om actie te gaan voeren op de snelweg.
En nu worden ook nog de gewone automobilisten de dupe hiervan. Terwijl die ook last hebben van de hoge brandstofprijzen.
Ik zou zeggen :
Heren vrachtwagenchauffeurs, toon eens ballen en ga bij het binnenhof demonsteren. Of is dit te ver van huis en ben je dan ’s avonds niet op tijd terug voor de aardappels?
NuttelozeBPM zegt
Wacht maar…als het er op aan komt, gebeurt er nog niets…
Citrofiel zegt
Groot gelijk dat ze dit doen. De dieselprijzen stijgen gigantisch, veel sterker dan de bezineprijs dit doet. Die accijnzen zijn dan natuurlijk niet welkom.
Weet iemand hier eigenlijk of ze de accijnzen op benzine en diesel gelijk willen gaan trekken? Dat dacht ik ergens gelezen te hebben, maar ik kan het nergens vinden…
IbiTDI zegt
Jeej.. ze gaan praten in Den Haag.. alleen jammer dat Bos nu al gezegd heeft dat de accijnsverhoging gewoon doorgaat. :? (werd tenminste op de radio geroepen)
Dus dat praten is gewoon een zoethoudertje…
topg zegt
Citrofiel,
en als dat zo was dan zou dat volledig terecht zijn.
En dat de dieselprijs stijgt is een direct gevolg van het feit dat het wagenpark voor het overgrote deel uit diesels bestaat en diesel nu eenmaal meer gekocht wordt. We doen het onzelf aan.
RV zegt
Eigenlijk is het allemaal belachelijk. De brandstofaccijnzen worden berekend in %tages, dus dat wil zeggen hoe hoger de olieprijs wordt hoe meer belasting de overheid binnen zal krijgen. Dat ze zoveel belasting heffen over brandstof oke maar zet het gewoon vast zodat de stijgingen nog beperkt worden. De overheid heeft het zelf in de hand maar ze laten ons toch lekker nog meer belasting betalen. Ik vind het belastingstelsel maar een drama hier in NL. Of eigenlijk in heel europa als je ziet wat de prijzen buiten europa doen
Diablo_GT zegt
Klinkt allemaal leuk en aardig maar als er een oplossing komt dan is dit vrijwel zeker in dezelfde trend als het grijskenteken verhaal. Ondernemingen kunnen aan het einde van het jaar extra declareren of de winstbelasting gaat omlaag.
Met andere woorden de consument heeft er niks aan!
Bxl zegt
dit was een goede actie, wel spijtig dat het alleen in nederland gebeurde…
Ik hoop dat de overheid beseft dat het ook geldt voor de benzineprijzen of moeten de benzine rijders morgen ook 50 per uur gaan rijden op de snelweg?
Hiervan zijn de gewone consumenten niet de dupe! , we zitten er per slot van rekening allemaal met die accijnzen, dus voor mijn part mochten zelfs de gewone consumenten mee actie voeren!
raceman zegt
wanneer komt er terug echt autonieuws op autoblog?
Rayner zegt
waarom gaan WIJ als in heel autoblog niet naar het binnenhof?
Lezers zat!
CSL zegt
Hoe halen ze in met 51km/h uur zeker?
York zegt
zulleen wij is 180 gaan rijden.. heeft politie maaaaaanden werk met al die boetes en kost het de staat mss meer geld aan arbeidskrachten dan dat die boetes ooit opleveren…
Geen goed idee?
de sjonnies zegt
Ze hebben gelijk, waar de staat ons kaalplukt aan de ene kant, loopt aan de andere kant ons geld weer weg.
Dus we hebben als staat meer geld nodig en halen dat bij een groep die never nooit protesteren : de automobilisten.
Jammer genoeg voor de staat zitten ze nu in de knip van de vervoerders en zoals we in Spanje hebben gezien staat zonder vervoer echt alles stil
Laat de staat der nederlanden eens zelf gaan bezuinigen op managers, externe adviseurs en alle andere comissies van mensen die zichzelf in stand houden; dan krijgen we belastingverlaging ! Wouter concentreer je op de opvreters en trap die eruit maar laat ons met rust !
GeeJee zegt
Haha grappig altijd hoe iedereen kan reageren: Wie heeft er ooit voor dit kabinet gestemd…! Nou JIJ (mits 18+) dus, welkom in een democratie :-).
Dat diesel duurder wordt is gewoon kwestie van vraag en aanbod. De afgelopen decennia zijn er wel tig raffinaderijen bijgekomen voor benzine/LPG, maar omdat naar diesel minder vraag was… juist, ook minder dieselraffinage. Voordat een raffinaderije fully operating is ben je jaren verder. Aangezien dieselmotoren in auto’s zeer aan het plussen zijn, is het niet zo gek dat de vraag stijgt bij een gelijkblijvend aanbod. Gevolg? Stijgende dieselprijzen.
Maar: Dit geeft het kabinet niet het recht (mijn mening) om de accijns erop te verhogen. Naast de tax op fijnstof (Wat is fijnstof? Naast een beetje roet voornamelijk stof, dode huidcellen, zout uit zee etc..) wordt met accijnsverhoging op diesel ook nog profijt getrokken uit het feit dat diesel ‘in’ is. Laat ze eerst maar denk over het kwartje-van-Kok. Als ze nu gewoon melden die niet terug te geven en de accijnsverhoging laten zitten…
Stef zegt
Of je nu die 3ct extra tax moet gaan betalen, of dat de olieprijs volgende week weer met 20 dollar is gestegen maakt geen ruk uit voor je portomonee. Meer betaald moet er toch gedaan worden, en ik vind dit soort azijnpisacties onzin.
Benzine word gewoon duurder. Daar moet je rekening mee gaan houden. Dan maar een keer meer fietsen. Dan maar een keer met de trein shoppen, dan maar een keer niet met de auto even een patatje halen.
En dat de BTW omhoog gaat word niet gedaan om ons te PESTEN, maar om ons te HELPEN. Dat geld komt indirect weer bij ons terug. In medicijnen voor je oma, een uitkering voor de mensen die hun baan verliezen omdat de baas er mee stopt, voor de mensen die de huur eigenlijk net niet kunnen betalen, en alle andere mensen die het nodig hebben.
Of wil jij dat je kinderen later geen schoolboeken hebben omdat die te duur zijn, dat het onderwijs uberhaupt kut is, er te veel ongezonde lucht is, mensen nog meer dood gaan aan onnatuurlijke oorzaken, etc?
ALLES WORDT DUURDER, wen er maar aan. Niemand houdt je tegen om naar België of Duitsland te verhuizen, of desnoods nog verder weg. Maar denk je echt dat het in andere landen zoveel beter is? Kortzichtigheid hier allemaal.
Stef zegt
Extra:
En dat twee spek-en-bonen partijen als de PVV en VVD hiermee komen zegt alweer genoeg. Rechts zonder kracht, met populisme om kiezers te trekken. Die winnen het toch niet van de huidige coalitie (=Bos).
Succes heren, ik tank er nog 1 straks ;)
Erwin zegt
Het is toch 1 Europa? Waarom dan niet overal dezelfde prijs betalen? Dat zou veel eerlijker zijn. En anders dat 1 Europa lekker opschorten, grenzen dicht en naar de oude situatie met minder geld over de grens gooien.
Zoef zegt
Zo zijn die klootzakken wel he, wanneer er grote marktprijsstijgingen zijn gauwgauw hun eigen penningske mee in de prijsstijgingen insmokkelen.
Dat een overheid vandaag de dag, met de raketterende olieprijzen, de accijns en BTW nog durft verhogen is doodgewoon P-E-R-V-E-R-S.
Zoef zegt
@Stef: Op hol geslagen van de ezel gestampte ZOT.
Zoef zegt
KRAKER!
Stinkhippie!
langharig werkschuw tuig!
Sovjetapparatsjik!
Communist!
Internazional sozialist!
Internazi!
ecofascist!
Volkertpijper!
Bas zegt
@Ruben:
Jij schrijft:
…”Er wordt naar ze geluisterd, want de Tweede Kamer houdt een spoeddebat.”…
Op nu.nl lees ik echter iets totaal anders….er wordt namelijk NIET geluisterd (zoals er altijd niet wordt geluisterd door mensen met een dikke plank voor het gezicht):
Dieselprijs omhoog ondanks protesten chauffeurs
Uitgegeven: 12 juni 2008 19:15
Laatst gewijzigd: 12 juni 2008 19:22
DEN HAAG – Protesten of niet, de accijnsverhoging op diesel gaat gewoon door. Minister Wouter Bos (Financiën) liet donderdag weten dat diesel per 1 juli, zoals gepland, 3 cent duurder wordt.
ANP
Bos kwam met die mededeling op de dag dat chauffeurs protesteerden tegen de hoge brandstofprijzen. Om duidelijk te maken dat de nood hoog is, deden chauffeurs langzaamaan op achttien plekken op de snelweg. Ze begonnen hun actie om 5 voor 12, waarmee de boodschap direct werd afgegeven.
Bas zegt
Dus misschien kun je dat gedeelte over: er wordt geluisterd even aanpassen :(
Erwin zegt
Partij van de Accijnzen!
GeeJee zegt
@ Zoef: Lichtelijk gefrustreerd jongen? Koop een boksbal, ga je daar op afreageren… In je naam verwijzen naar een site over vrij spreken en zelf een ander zijn mening niet gunnen?
Joost zegt
Fuck dit kabinet! Ze willen telkens meer belastingen overal. btw gaat omhoog, accijnzen gaan omhoog, ze gaan uitkeringen kleiner maken. Wat gaan ze met dat geld doen? Hun eigen auto’s voorzien van benzine/diesel?
Erwin’s idee klinkt goed, maar als dat zou gebeuren zouden de prijzen naar de nederlandse prijs gaan ipv naar de goedkopere prijzen.. En zo heb je nog meer gezeik..
wilco zegt
Dit kabinet maakt zich belachelijk. Al die accijnsverhogingen zijn onzinnig. En helemaaaaaaal op LPG.
Dus hoezo dit is om ons te helpen.
Esprit_de_Flandre zegt
@Stef:
Bon, belastingen moeten er zijn en zullen er altijd zijn.
Maar “voor de mensen die de huur eigenlijk net niet kunnen betalen, en alle andere mensen die het nodig hebben” vind ik er een beetje over. Aan zo’n reactie lees ik af dat jij NOG GEEN belastingen betaald.
Ja prijzen gaan omhoog. Ja, wen er maar aan. Maar doordat de prijzen tegenwoordig zo snel omhoog gaan zijn er steeds meer mensen die de huur net niet kunnen betalen. En die mensen, en zij die het net wel kunnen betalen, worden nu nog meer op kosten gedreven, waardoor die laatste groep in de eerste zal terecht komen.
Met twee kinderen kom ik zelf moeizaam rond, maar het lukt net. Dankzij twee jobs. Heb gisteren mijn autobelasting binnengekregen: 329.86 euro. Leuk is anders, manneke. Ik moet daar verdomme voor sparen!
Accijnsverhoging bij jullie zal mij niet raken, want ik ben Vlaming, maar hier is het niet veel beter. Elektriciteit en gas elke maand hoger, water 30% duurder in twee jaar. Benzineprijs elke week omhoog. Schoolrekeningen, kinderopvang, verzekeringen, eten duurder.
Ik wil je niet beledigen, maar jij woont confortabel bij je ouders die alles wat jij nodig hebt voor jou betalen. Ik wil je mening over belastingen wel eens horen over een jaar of 4.
Esprit_de_Flandre zegt
Wie is hier eigenlijk kortzichtig? Dat je – linkse – politieke aspiraties hebt, mij goed, ik ben ook links. Maar jij hebt nog veel te leren.
Geilebertje zegt
Die extra accijns op diesel zal alleen de inflatie omhoog helpen. Alsof de overheid geld efficient kan uitgeven… Verlaag de belastingdruk maar en help mensen aan het werk. Een goede opleiding zal ze helpen, maar extra accijnzen niet. Kunnen ze weer geld in kansloze wijken pompen, huursubsidie aan scheefwoners en zogenaamd groen zijn. De effecten van onze groene euro’s (uitgaven aan milieu ontlastende maatregelen) kunnen elders veel beter worden ingezet. Wat wij hier weten te verbeteren is zo marginaal als je kijkt wat er elders verpest wordt. Geef die knaken uit op een plek waar het t meeste helpt, bouw kerncentrales ipv kolencentrales, los liever de grootste knelpunten op in het verkeer dan auto’s te willen weigeren uit de hoofdstad, etc…
smokin zegt
ik vind het juist wel netjes dat de chauffeurs het zo gedaan hebben.
Ok, qua files heeft het niet zoveel effect gehad, maar dat was natuurlijk ook de bedoeling. De actiebereidheid was groot, en als deze zelfde actie a.s. maandagochtend van 7 tot 9 uitgevoerd wordt is het effect wel anders.
JD zegt
@smokin
Denk dat het dan helemaal geen effect hebt want als ik hier op maandagochtend tussen 7 en 9 weg ga dan red ik zowiezo de 50 km/u niet.
Stef zegt
@ Esprit de Flandre en Zoef:
Laat ik vooraleer duidelijk maken dat ik al ruim 3 jaar niet meer bij papa en mama woon. Laat ik ook duidelijk maken dat ik niet links ben, maar lichtelijk rechts georienteerd. Laat ik ook duidelijk maken dat ik minstens 50, maar liever nog 60 uur per week werk fulltime. Ik ben geen hippie, en al helemaal geen werkschuw tuig.
Nu dat duidelijk is wil ik aandragen dat ook ik niet blij ben met al die belastingen. Ik rij ook auto, ik moet ook verzekering en wegenbelasting betalen, en benzine is voor mij ook echt niet goedkoper dan de rest. Ik moet wellicht nog veel leren, maar ik weet ook dat we het allemaal niet zo slecht hebben als we denken. 2 kinderen is duur. Maar dat weet je van te voren, en als jou kinderwens je rationaliteit overschaduwt, dan moet je daar zelf rekening mee gaan houden. Hier kan je niet andere mensen op aan kijken. Als je vind dat de tax op je auto te duur is, dan moet je aan goedkopere auto gaan rijden, of desnoods wat vaker fietsen. Dat is precies wat de overheid graag wil.
Het is voor veel mensen lastiger rondkomen nu dan vroeger, en dan heb jij 2 jobs dus dat valt me mee, maar mensen moeten gewoon bewuster met hun geld om gaan, en dat is iets wat veel mensen niet doen. Als mensen daar mee zouden beginnen zouden er veel minder mensen zijn die moeite hebben om rond te komen.
En Zoef, wat ben jij een smerig en misselijk mannetje. Bah.
Zoef zegt
@GeeJee: “In je naam verwijzen naar een site over vrij spreken en zelf een ander zijn mening niet gunnen?”
Wacht even…
Niemand hoeft van mij juridische vervolging te vrezen vanwege iets dat hij/zij zegt. Dàt is de definitie van vrije meningsuiting.
Maar dat betekent niet dat wie voorstander van vrije meningsuiting is dan ook akkoord hoeft te gaan met wat iemand anders zegt, en het is ook mijn en ieders goed recht andermans mening te beschimpen en te bekampen.
Zoef zegt
Ook aangename kennismaking ventje.
Lees maar eens goed de site waar ik naar refereer, dan raak je misschien los uit je gebrainwashte denken. En dat zeg ik met oprechte goede bedoelingen.
Turbo zegt
Dit ging toch over 50km/u acties in verband met een extra duppie op de benzine en diesel?
Pim Brussee zegt
50km per uur rijden geeft een signaal af. Echter Bos zal er niet van onder de indruk zijn. Ook de wegen vast zetten heeft geen enkele zin, want dan grijpt de KLPD in.
Kijk naar de OV sector, zij rijden doodeenvouding niet uit. Dus laat net als de VERN vanaf maandag 23 juni je vrachtwagen een week bij huis/bedrijf staan. Dat heeft WEL effect. Niemand kan je namelijk verplichten te rijden.
Esprit_de_Flandre zegt
@Stef
Nog zo’n fris idee: neem een andere, zuinigere auto. Tijdje geleden lanceerde hier, ik denk de liberalen, een idee om oude auto’s zwaarder te belasten. Onder het motto: die vervuilen meer. FEBIAC – de Belgische belangengroep van de autoindustrie (lees: lobby) – vond dat een fantastisch idee. Tuurlijk, meer verkoop van nieuwe auto’s. Ook zou dat voor de mensen geen probleem zijn, want “de meeste van die oudere wagens staan als tweede wagen bij welvarende gezinnen.”
Mijn auto is 18 jaar oud. Ik had een 10 jaar oude Honda Accord en die is in de prak gereden door een dronkaard, gewoon voor mijn deur. Nog geen euro van de verzekering gezien, hoewel het al 4 (VIER!) maand geleden is. Ik heb geen geld voor een nieuwe auto, en ik wil er geen kopen op krediet – je weet wel, bewust omgaan met je geld.
Punt is: het leven is vreselijk duur geworden, en het enige wat de staat momenteel doet is het nog duurder maken met meer belastingen. En dat terwijl in iedere verkiezingscampagne elke partij, niet alleen meer de liberalen, zeggen dat het zal en moet zakken, voor het belang van de economie, koopkracht, blablabla…
Pim Brussee zegt
TLN en de VERN gaan niet over tot actie, want de overheid heeft toezeggingen gedaan. Zij snappen blijkbaar niet dat beloftes van de overheid NOOIT nagekomen worden. Bos lacht zig een bult, want de accijnsverhoging gaat gewoon door.
Een ding is duidelijk, in het beroepsvervoer is schijnbaar alleen de OV-sector in staat actie te voeren. Lid worden van bovengenoemde organisaties kost dus geld, maar brengt niets op dan alleen maar toeteracties en oeverloos geklets.
Pim Brussee zegt
Correctie, zojuist vernomen dat de taxichauffeurs ook actie aan het voeren zijn. Zij durven dus ook voor zichzelf op te komen.