Lees hier wat er tot nu toe bekend is over de nieuwe Geländewagen.
De G-klasse is al tientallen jaren onder ons en een begrip in het gamma van Mercedes. De Duitsers zijn nog lang niet klaar met de 4×4, want later dit jaar presenteert Merc een gloednieuwe G. Bigger, better, faster, stronger?
Een nieuw uiterlijk, maar wel herkenbaar G
Hoe de nieuwe G er precies uit komt te zien is nog een geheim. Het verschil met de huidige G-klasse zal goed te zien zijn. Mercedes heeft duidelijke aanpassingen qua design in petto. Wel blijft het originele ontwerp van het model in het achterhoofd. De G-klasse zal bovendien een maatje groeien.
Comfortabel!
De G-klasse is nu niet de meest comfortabele Mercedes uit het gamma. In het nieuwe model heb je straks geen kussentje meer nodig. Verwacht de nodige aanpassingen aan het onderstel dat meer comfort moet garanderen. De G krijgt naar verluidt voor het eerst een onafhankelijke voorophanging.
Nieuwe motoren
Heel efficiënt is het huidige motorengamma van de G-Klasse niet. Je hebt een zescilinder diesel en enkele V8 benzinemotoren. Ook begeeft de Mercedes-AMG G65 zich nog steeds in het gamma. Terwijl de AMG GT, C63 en E63 de inmiddels bekende 4.0 biturbo V8 als krachtbron gebruiken, moet de G63 het nog steeds stellen met de ‘oude’ 5.5 liter biturbo V8. De nieuwe G63 zal ook die vierliter achtcilinder gaan krijgen. De huidige G500 heeft dit blok al onder de kap liggen. Naar verwachting zal de huidige zescilinder dieselmotor worden vervangen voor de zuinigere diesel zespitter uit de E-klasse. Een viercilinder in de G-klasse lijkt nog niet aan de orde.
Nieuw interieur
De huidige G-klasse heeft qua interieur enkele overeenkomsten met de A-klasse. Mercedes test momenteel met de nieuwe A-klasse en zowel de G als de A zullen een vers interieur krijgen. Hoe de Duitsers dit gaan invullen voor deze modellen is nog niet bekend. De S-klasse werd eerder dit jaar in het nieuw gestoken. Hier zagen we twee grote schermen die als één groot display wordt gepresenteerd. Analoge klokken worden vervangen voor digitaal pracht en praal. Of Mercedes dit niveau ook naar de G gaat brengen? De tijd zal het leren.
Wanneer?
De getoonde spyshots zijn gemaakt door een Autoblog-lezer in Death Valley, USA. De verwachting is dat Mercedes de nieuwe G-klasse op de autoshow van Frankfurt in september gaat presenteren. Naar verluidt staat de nieuwe Geländewagen begin 2018 bij de dealer.
snorrewietskie zegt
Zo te zien: “ham and eggs”.
lekkaah zegt
@snorrewietskie: helmal neks
viezefreddyw zegt
‘Nieuw’.
En dan ook nog ingepakt om het design niet te verklappen.
mauking zegt
Gewoon een nieuwe zeecontainer, niks bijzonders
moveyourmind zegt
Hopelijk maken ze er niet zo’n karikatuur van als de concept van Land Rover voor de nieuwe Defender:
http://sebarin.club/wp-content/uploads/2017/05/land-rover-defender-2018-exterior.jpg
Die ziet er eerder uit als een Skoda Yeti 4×4 die door de designer van Mini onder handen is genomen. Design om het design, terwijl uiterlijkheden bij de oer-Defender er juist helemaal niet toe deden…
Edge zegt
@moveyourmind: Verdomme, daar sla je de spijker op zijn kop. Die Defender concept deed mij ergens aan denken, maar ik kon de vinger nooit op de zere plek leggen. Nu je een Skoda Yeti met Mini designelementen noemt, valt alles op zijn plaats.
Foramen zegt
@moveyourmind: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/19/8e/7a/198e7a2f13a253dd21d04187b8cd7749.jpg
Zoiets lijkt me toch alleszins realistisch en vind ik zelfs best wel mooi. Mercedes zelf heeft vorig jaar meen ik een “2025 G-class concept” uitgebracht maar dat is meer een design studie.
moveyourmind zegt
@foramen: Deze had ik nog niet gezien, maar dit is wel een mooie studie. Wel wat subtiele verwijzingen naar de huidige G-klasse, maar allesbehalve retro.
blogade zegt
Een paar honderd kilo er af zoals bij de Range Rover zou ook wel aardig zijn.
kruimel zegt
Die rode op foto 2 is de Aars Klasse?
alcantara zegt
Vieze bak man G!
991gt3rs zegt
Ladderchassis nog? Someone? Belangrijkste onderscheiding van de G.
kilicaviation zegt
Nou, laat ze maar eerst beginnen met een wat stevigere carrosserie (Prius vs 4×4^2 ongeluk @Engeland)
rufctr01 zegt
Het design ziet er niet echt nieuw uit.
peug206 zegt
Waarom monteren we niet gelijk een schroefset en chippen? Doet de doelgroep toch tegenwoordig. En fabrieks af getinte ramen met een pornorood lederen interieur.
Geachte mercedes dealers: vraag alstublieft of er ook weer een type op de markt kan komen waarmee je zowel offroad kan als een flinke trailer door de drek kan slepen…
Jantje_555 zegt
lijken full LED achterlichten te zijn, vermoedelijk ook vooraan full LED in optie misschien
kennone zegt
Niet heel vernieuwend volgensmij dus dan ook de 4pitter maar beter weg laten
sirhc zegt
Wat een praaaachtige wagen
lekkaah zegt
Lol, de moeite nemen om het nog te camoufleren +1
lekbak zegt
Geen starre as meer voor. Dus geen die-hard offroader meer als basis. Goed voor waar de klanten dit handtasje voor gebruiken maar dit betekent definitief wel de dood van de “oude echte G-klasse”.
406_v6 zegt
@lekbak: hopelijk blijft de “oude” G als Professional bestaan.
Trouwens de vier cylinder 230GE in de 2-deurs uitvoering was wel 1 van de leukere modellen.
lekbak zegt
@406_v6: de 230E als lang zou ik ook niet laten staan hoor. Sterker nog: dat is één van de auto’s die er eens moet komen. Staat erg hoog op mijn shortlist.
tievdz zegt
Het is duidelijk al laat voor mij. Ik was oprecht verbaasd dat ik sneeuw op het dak van de G zag op foto 4. En dat in death valley..
mashell zegt
@tievdz: dat is een airco test. Je haalt in de Siera Nevada een bak sneeuw op en zet die op het dak. Rijdt dan door Death Valley naar Las Vegas. Als er dan nog sneeuw in de bak zit, dan is de airco goed genoeg.
michielleendert zegt
Dit is een Mule… Nieuwe onderkant met oude bovenkant……. Nou wat dat de nieuwe raamrubbers krijgt uit de 70’s en dan die gigantische regengoot rondom en vintage deurgrepen….. Nee dit is gewoon een carrosserie van een oude G met Zebra fetish
mashell zegt
@michielleendert: Daar ga ik in mee. Want dit ziet er wel heel erg “Meet the new boss, same as the old boss” uit.
E34M5Touring zegt
Met die nieuwe dikke 6 in lijn diesel, lekker!