Na jaren van speculaties en concepts is de eerste SUV van Maserati een feit. We duiken wat dieper in op het design.
Met de Levante live op je netvlies vallen er een aantal zaken op. De Italianen sloegen destijds met de Quattroporte M156 in 2013 een totaal andere weg in qua design. Het is dan ook bijna vanzelfsprekend dat de Levante vanuit deze gedachte is getekend. We schreven meer dan tien jaar geleden al over een mogelijke SUV voor Maserati. Het is dus niet overdreven om te zeggen dat het even heeft geduurd. Hieronder vijf punten die ons opvielen bij het aanschouwen van de Levante in het vlees.
1. Aziatische styling
Lijnen van de Mazda CX-5 en achterlichten die ik ook niet echt kan plaatsen. Zou jij immers gokken dat dit een Maserati zou zijn, gebaseerd op bovenstaande afbeelding?
2. Schuine daklijn
Een recept dat we vaker terugzien bij sportievere SUV’s. Lange passagiers die achterin plaatsnemen zullen minder fan zijn van de styling. Je kunt het Maserati echter niet kwalijk nemen. Het geeft de Levante een stoerdere look.
3. Vouwen
Een ander aanwezig element is de keuze voor scherpe ‘vouwen’ in het design. Opnieuw een doordachte keuze. De SUV moet natuurlijk wel z’n eigen gezicht krijgen.
4. Verlichting
De Italianen kozen voor ronde units onder de reguliere koplampen. Het past bij de enorme grill en steekt lekker af. Chapeau.
5. Ruimte!
Een Maserati met een shitload aan ruimte. Dat is toch wel tamelijk uniek. De Levante biedt 580 liter aan kofferbakruimte. Ideaal voor een premium verhuizing, of vakantie.
Of het erg is dat de Levante een aantal Aziatische ingrediënten bevat laat ik even in het midden. De SUV oogt in mijn ogen fraaier dan de Bentayga. Of de auto ook daadwerkelijk beter rijdt is een tweede. Het Italiaanse uiterlijk helpt in ieder geval goed mee. Laten we hopen voor Maserati dat de Levante de verkooptopper gaat worden waar de spaghettihappers al heel lang op hopen. Live plaatjes van de gehele auto kun je checken in de inmiddels welbekende gallery hieronder.
tenif zegt
Heeft wel iets weg van een Infiniti
gregorius zegt
@tenif: Zoals ik inderdaad ook al bij het vorige artikel over de Levante zei.
Heb voor de grap de foto’s van deze aan mijn vrouw laten zien en ze zei: hey, dat is jouw auto. O nee, wacht, is dat een nieuwe versie van jouw auto?
Maserati klinkt natuurlijk wel leuker als Infiniti; al denk ik dat ik blijer ben als ik wegrijd bij de Nissan dealer na een service dan als ik wegrijd bij de Maserati dealer.
Dutchdriftking zegt
Het is dus eigenlijk gewoon een dure Qashqai, in ieder geval heeft deze betere (lees leukere) motoren.
balboni zegt
Word er niet nat van
berlinetta zegt
@balboni: En ik niet hard.
gtwillem zegt
@berlinetta: en ik niet week…
karaya zegt
Die bentayga heeft toch de motor voor de vooras naar de beste audi traditie?
Rob zegt
Die vouw onder de achterlichten, iets vergelijkbaars zien we ook bij de Alfa Giulia ….
De rest laat ik over aan de speculanten ;-)
reistje zegt
De lijnen doen mij steeds denken aan de Subaru Impreza Hatchback (Op de voorkant na dan).
caraddicted zegt
Ben benieuwd naar wat zoiets zal gaan kosten in Nederland, iemand enig idee?
berlinetta zegt
@caraddicted: De diesel zal rond de ton zitten. De 350 pk V6 rond de 110k en de 430 pk V6 rond de 135k gok ik.
E550 zegt
@berlinetta: Geen V8!?
broerkonijn zegt
@caraddicted: geld
lamboboyd zegt
Op de eerste foto lijkt het net een subaru. Of dat ligt aan mij haha
r32turbo zegt
Plak er een Mazda logo op en ik geloof het
hugoe zegt
Ik vraag mij af; hoe kan zo’n lomp hok als dit nou uit de fabriek rollen? Waar is dat Italiaanse design gebleven? In mijn ogen maak je simpelweg de naam Maserati kapot. Dit ding gaat er geen X6’en en Cayenne’s uit concurreren, dus je bent alleen nog maar verder van huis …
pinut187 zegt
@hugoe: De grootste afzet markt ligt nu eenmaal niet in EU maar in andere landen waar ze dit design waarschijnlijk mooier vinden. Ben ik het met dit soort design taal eens, nee. Maar er zullen toch ook centjes verdient dienen te worden.
berlinetta zegt
Ik vind het design erg verouderd uit zien. Nu hoef ik geen futuristisch design met LED-verlichting all over the place, maar het is duidelijk te zien dat deze auto al 10 jaar speelt.
Daarnaast vind ik het geen Italiaans design. Net zoals de Cayenne Hyundai-trekjes heeft, heeft deze Mazda-trekjes. Opzich niet zo gek, want de Ghibli vind ik ook net een Mazda. Complimenten voor Mazda dus, zij bouwen schitterende wagens. Maserati bouwt ook schitterende wagens, alleen zijn ze niet meer herkenbaar Maserati’s.
Wat mij betreft is er nog altijd maar één koning in de topklasse van de SUV’s en dat is de Range Rover. De Bentayga overklast hem op het gebied van luxe en snelheid, maar niet op het gebied van stijl en klasse. En daarom wint de Bentayga het wat mij betreft ook niet van de XC90, zeker niet wanneer die in Excellence is uitgevoerd. Wat een mooie SUV is dat zeg.
tievdz zegt
Te klein to be fijn
kilum zegt
Laten we hopen dat iedereen die nu een Cayenne rijd deze zal gaan inruilen voor de Levante. Zou leuk zijn voor Maserati. Dan hebben ze weer wat geld om een mooie opvolger voor de Gran Tourismo te bouwen.
pinut187 zegt
Wat een groot logo zo in die gril. Verder inderdaad bijna een Mazda. Maar of dat nu goed of slecht is?
nick007 zegt
Blijft een SUV natuurlijk en ik val in herhaling van vele autoblog-adepten als ik schrijf dat dit type wagen commercieel is ingegeven (en m.i. zodoende terecht voor een bedrijf dat gezond wil groeien). Het is andere koek dan een meer statige (en mooie) Range, maar in het sportievere segment (…) gaan X zessen en vooral ook andere Cayennes zonder twijfel voor de bijl!
pieterpoes zegt
Ik vind hem wel vet! Enig sinds opgepompte alfieri.
mckroket zegt
ik vind hem wel wat hebben, alleen is dat ding niet eigenlijk te klein of te laag voor een suv?
die vrouw komt gewoon boven het dak uit!
VolvoXCseries zegt
Renault Koleos na plastische chirurgie
larini zegt
Valt me op dat Autoblog regelmatig verwijzingen naar Italianen maakt die als racisme opgevat kunnen worden. Zonde en niet nodig lijkt me.
kliko zegt
@larini: spaghettihappers vind jij aanstootgevend? Komop zeg… Jij slaat ook op tilt als iemand je Kaaskop noemt? Waar gaat het heen met deze wereld…
vroaaar zegt
Jullie zijn dit snoepje in blauw nog vergeten bij de beursbabes deel 3….of komt er nog een deel 4?
kliko zegt
Mijn hemel wat een gedrocht. Lelijkste SUV ooit!
sulobb zegt
@kliko: De Lexus RX vind ik erger, maar deze mag er direct op na komen van mij :)
mvdd zegt
Met die Aziatische styling zijn ze al begonnen bij de nieuwe Quattroporte
sulobb zegt
Dat Aziatische design mogen ze terugnemen (achterlichten en kale bumper). De facelift gaat ook niet beter dan deze worden vrees ik. Ik ga wachten op de V2 alvorens ik ga oordelen over een Maserati SUV. Overigens hadden ze beter de concurrentie kunnen aangaan met de x5 dan met de x6 (daklijn, achterklep). Ze hebben er een soort van x5,5 concurrent van gemaakt. Wtf is er gaande…