We hebben één Europa, maar dat betekent niet dat de verkeersregels (of brandstofprijzen) overal hetzelfde zijn. Hier 5 zaken die je als vakantieganger in het buitenland tegen kunt komen.
Wellicht waren sommige dingen al bekend, maar in dat geval: een beetje herhaling kan geen kwaad. Het ADAC zette een aantal zaken op een rijtje, dit zijn de 5 belangrijkste items:
- Italië / Denemarken: drankrijders krijgen in deze landen geen alcoholslot, maar mogen hun auto meteen afstaan, welke vervolgens verkocht wordt. Hiervoor is wel een flinke kroegentocht nodig: in Italië ligt de ondergrens op 1,5 promille, in Denemarken op 2 promille.
Let in Italië ook op lijnbussen, deze schijnen altijd voorrang te hebben.
- Oostenrijk: bij onnodig laten aanrukken van de politie, bijvoorbeeld na een lichte aanrijding, wordt een ‘blauwlichtbelasting’ van 36 euro gerekend.
- Kroatië: hier moeten ongelukken, hoe klein ook, juist wél bij de politie gemeld worden. Zwaarbeschadigde auto’s hebben een goedkeuring van de politie nodig voordat ze de grens over mogen.
- Zwitserland: zware straffen voor met name grove verkeersovertredingen. 40 te snel in een 30-zone of 80 km/u over de snelheidslimiet kan leiden tot minstens 1 jaar celstraf. Ook kent het land een lichtplicht overdag.
- Slovenië: boetes dienen meteen afgetikt te worden. Niets bijzonders, dat is hier en in Duitsland ook zo. Doe je dit niet, dan kan je paspoort worden ingenomen. Overigens betekent oranje in Slovenië ook gewoon stoppen.
Tot slot een tweetal tips: in Hongarije betaal je op de snelweg tol via een kentekenregistratie. Let goed op of alles goed is ingevuld (cijfers, maar ook het juiste kenteken), oplichterij schijnt vaak voor te komen, en kan de automobilist op kosten jagen.
Als je in Frankrijk een rood kruis op de achterkant van een verkeerslicht voor het tegemoetkomende verkeer ziet, dan betekent dit dat ze rood hebben, en jij dus veilig kunt afslaan. Voetgangers hebben overigens nog wel voorrang. Het verplicht meenemen van een alcoholtest is volgens ons na veel uitstel een zachte dood gestorven. Gelukkig maar.
pimsieb zegt
ik vind deze regels niet zo vreemd hoor
reggie-boy_rood zegt
In Zuid-Frankrijk heb ik altijd een alchohol test bij me gehad maar nog nooit nodig gehad. Sterker nog, politie let eerder op revvende auto’s dan dat ze een controle doen!
tupperware zegt
Die regel in Zwitserland vind ik niet zo raar hoor, mogen ze van mij hier ook invoeren.
Misschien dat we gelijk een cellen tekort hebben als je al die mafkezen opsluit die meer dan 40 te hard rijden in 30km zones.
Dat is dan weer goed voor de werkgelegenheid, er zijn immers genoeg cipiers die nu in de steun zitten.
frisian zegt
Helaas kan ik uit ervaring zeggen dat in geval van een ongeluk in Kroatie en je haalt de politie erbij, de veroorzaker dan ook een boete van 1000 Kuna krijgt omdat je altijd wel een verkeersregel hebt overtreden.
Verder was de politie erg vriendelijk. Betalen moet je via het postkantoor en meteen. Ze houden zolang je rijbewijs vast. Echter als je volhoud dit niet te begrijpen rijden ze met je naar een pinautomaat. Kun je de politie betalen krijg je netjes een betalingsbewijs tezamen met een bewijs dat je auto geschikt is om verder te rijden en dat je niet gedronken had ten tijde van het ongeluk.
Tevens kreeg ik felicitaties voor mijn verjaardag ;) zijn leukere dingen dan op dat moment op het politiebureau te zitten.
maiik0ll zegt
@frisian: haha soortgelijke ervaring!
Een paar jaar geleden was ik met mijn vader aan t varen, ik in een band achter de boot en toen werden we aangehouden door de waterpolitie. Flink brede gasten met flinke grote geweren.. (scheet 7 kleuren) We vaarden blijkbaar 200 vanaf de kust met een band wat 250 m moet zijn (ofzoiets).
Vervolgens moest mijn vader, die geen vaarbewijs had, de papieren van de boot inleveren en kon hij die later in ruil voor 1000 Kuna weer terug krijgen.
Daarna kon hij voor 1000 Kuna een tweedaagse Duitse cursus doen om zijn kroaats vaarbewijs te halen en heeft ie die als enigste van de klas gehaald!
De havenmeester en politie enz. allemaal blij voor hem en ons allemaal feliciteren!
Ze zien er allemaal heel intimiderend (Lees: Russisch) uit, maar het zijn 9 van de 10 keer hele toffe gasten!
reggie-boy_rood zegt
In Zuid-Frankrijk heb ik altijd een alchohol test bij me gehad maar nog nooit nodig gehad. Sterker nog, politie let eerder op revvende auto’s dan dat ze een controle doen!
parker zegt
@reggie-boy_rood: Parkinson?
reggie-boy_rood zegt
@parker: nee heel vreemd dat ie twee keer post..
KoFFiE zegt
Er is een reden dat ze mij voorlopig in Zwitserland niet meer meteen zien…
gregorius zegt
@KoFFiE: ja, of je rijd gewoon niet veel te hard.
tupperware zegt
@gregorius:
Zwitserland is 1 van de landen waar ik niet eens te hard wil rijden en niet vanwege de boetes.
Dat land ligt bezaaid met mooie wegen waar je op legale snelheden heerlijk van kan genieten, maar daar weet jij alles van..
kvpassel zegt
@KoFFiE: Nog steeds openstaande boetes?
Hupke zegt
“Overigens betekent oranje in Slovenië ook gewoon stoppen.” En wat zou het anders betekenen?
ardonjr zegt
@Hupke: Veel mensen denken nog steeds dat oranje betekent “Geef extra gas.. u kunt het wellicht nog halen”
Dus ik vermoed dat deze opmerking ter herinnering was aan deze personen.
heidi zegt
@Hupke: Dat de Slovenen ook voor het Nederlands elftal zijn?
timzupancic zegt
@Hupke:
Alleen is het niet waar, hett is gewoon legaal om door oranje te rijden in Slovenie.
rnej zegt
In Duitsland moet je op de autobahn plaats maken voor invoegend verkeer.. in tegenstelling tot in NL, waar dat niet hoeft. Nu kunnen ze in Duitsland over het algemeen WEL invoegen, maar soms zijn die strookjes erg kort.
Sciurida zegt
Ik ben 2 jaar achter elkaar in Hongarije geweest, maar ik heb altijd zo’n vermoeden gehad dat ze daar niet bijzonder vriendelijk zijn, dus mocht je daar heengaan, let heel goed op want ze rijden als idioten daar en Budapest is een grote chaos!
sir_smokalot zegt
Heb me juist kostelijk vermaakt in het verkeer van Boedapest. Je moet iets agressiever en minder vloeiend rijden, maar vond het heerlijk.
Scheelde misschien ook dat de auto een leasewagen was, en niet eigen vervoer…
gregorius zegt
2 regels meer in Zwitserland; belangrijk voor de NLse bezoeker. Rechts inhalen en niet stoppen voor een zebra pad worden zeer zwaar bestraft.
Links plakken echter een stuk minder. (rechts blijven rijden omdat je weet dat jouw baan er vanaf gaat (en daardoor iemand recht inhalen) of in de file, mag wel).
En mensen steken blind de weg over op een zebra pad: ook op 60 wegen. Ik word nog altijd pissig als ik hier weer een kind zonder kijken zie oversteken. Voor mensen op een fiets die over een zebrapad willen oversteken, hoef je niet te wachten, maar ik zou t wel doen.
E34M5Touring zegt
@gregorius: Kom dr vrij vaak maar vind het niet prettig rijden in Suisse. Een erg vreemde manier van rijden vind ik. Inhalen en vervolgens gas loslaten, naast elkaar blijven rijden, onnodig links, langzaam etc etc. Zebrapaden zijn echt een goeie tip! Daar moet je wel echt voor stoppen.
En rij je in de omgeving Lausanne, op de hoofdbanen staat om de zoveel meter een flitskast en ga je binnendoor (langs het Meer van Geneve) staan ze in elke uitsparing in de bergwand.
jerry zegt
De lichtplicht is in meer landen. Heb dat ook in Servië meegemaakt, dan haalt de politie je echt van de weg af en gaat moeilijk doen…
potver7 zegt
In Duitsland is het ook verboden om richting aan te geven als je een rotonde nadert of oprijdt. Je mag (moet) alleen richting aangeven als je de rotonde wilt verlaten.
Dus de goede gewoonte om links te knipperen als je van plan bent een rotonde voor driekwart te rijden mag in Duitsland niet.
baasbas zegt
@potver7: ik vind dat absoluut geen goede gewoonte… Het maakt de knipperlichtchaos alleen maar groter
2cool4school zegt
De boetes in Zwitserland voor hard rijden zijn te hoog. Als er geen hond op de snelweg is en je plankt je auto een keer, kun je een gevangenisstraf van minimaal een jaar vangen? Beperk dat dan lekker tot te hoge snelheden binnen de bebouwde kom..
Design_Driven zegt
Het schijnt dat ze hier in het VK ook eer rare regel hebben. Het is de regel om links te rijden, kwam ik ook pas na goed een jaar achter. Verder wel vriendelijke mensen, zwaaien en begroeten je met all knipperend hun lampen.
Jantje_555 zegt
was het in spanje niet verplicht reservelampjes mee te nemen?
in Polen is lichtplicht ook van toepassing tenzij je LED dagrijlichten hebt.
Friez zegt
Nog 2, je-moet-het-maar-weten, regels uit België:
– Het is niet toegestaan om achterop een fiets te zitten in België
– Het is niet toegestaan om te file-parkeren met de neus tegen het verkeer in
Kvgorp zegt
@Friez:
Kvgorp zegt
@Friez:
Klopt in Duitsland mag je ook niet achter op een fiets zitten.
Ik heb de flitspaallocaties uit zetten in je navigatie in Frankrijk nog niet gehoord….
€1500,- boete
sprankel zegt
@Friez
– Het is niet toegestaan om te file-parkeren met de neus tegen het verkeer in
Gebruik het in je voordeel, ik zie de politie hier niet snel een boete voor uitschrijven.
Echter een parkeerwachter is enkel bevoegd om controle te doen op je parkeerticket. Van het moment je verkeerd geparkeerd staat heeft de parkeerwachter geen bevoegdheid meer.
Dus gewoon allemaal met de neus tegen het verkeer in parkeren en de parkeerwachter kan zijn ticketjes steken waar hij ze hoort te steken. In principe schrijven ze al niet meer uit als je met je wiel over de witte lijn van het parkeervak staat.
Overigens in Brussel parkeer ik enkel fout maar wel zo dat het niet storend is voor het verkeer/fietsers/parkeergarages. Op 9 maand tijd heb ik zo 100 euro aan boetes gekregen waar parkeren en insteken mij maar liefst 3240 euro gekost zou hebben. (2 euro per uur om op straat te staan en om de 4 uur gaan bijsteken, of was het nu om de 3 uur?)
En voor de moraalridders, betalend parkeren is massaal ingevoerd en nergens heeft het een gewenst effect. Je kan nog altijd nergens parkeren, ook niet als buurtbewoner maar je betaald je wel overal vol aan parkeerbelasting. Bedrijven nemen het ook over en iedereen slikt het blijkbaar maar. Je kan blijkbaar in België niet meer naar de cinema gaan zonder parking te betalen. In Kortrijk is er een méga parking aangezien het vlak aan de expo ligt die in de avond altijd leeg staat aangezien expo altijd overdag is. Desondanks mag je betalen. Nee we gaan naar Brussel, daar kan Kinepolis geen betaalparking opleggen gezien ze niets te zeggen hebben over de parking in de heizel. Dacht ik Yes hier kan ik zonder parking te betalen naar de film kijken, krijg ik voor de film te zien dat ze iedereen dan maar een parkingtoeslag aanrekende voor de parking en het ticket daardoor standaard duurder was! Ondertussen hebben ze het afgeschaft, nogal vrij zuur voor de mensen die met het openbaar vervoer komen maar ik heb het gehad met heel die zeik. (& dan zwijg ik nog over Rotterdam met hun chipkaart only parkeerautomaten waar ik als buitenlander geen boodschap aan heb)
willemseles zegt
Dat Hongaarse kassa/tolbonnetje moet je bovendien een jaar bewaren, want achteraf kun je nog een onterechte boete krijgen.
Op de Franse tolwegen word je gelijk weggesleept al heb je slechts een lekke band.
Friez zegt
@willemseles: Daarnaast moet je zorgen dat als je een ANWB lidmaatschap hebt, je moet zorgen dat je van de péage af gaat (als dat nog lukt) als je pech hebt. De ANWB heeft namelijk geen zeggenschap op de péage en daar hebben specifieke takelbedrijven het voor het zeggen!