Dat je het alvast weet: de Ford Fiesta ST200 is leuk, erg leuk! En we willen dat ie in Nederland verkocht gaat worden.
Reden 1:
Omdat Ford al jarenlang ervaring heeft met het bouwen van rappe Fiesta’s. In 1981 zag de wereld de Fiesta XR2 en het was goed. De XR2 sprintte in 9,1 seconden naar de 100 en haalde een topsnelheid van 169. Ook van de tweede en derde generatie Fiesta was er een XR2. Op basis van de derde generatie Fiesta XR2 kwam Ford met de Fiesta RS Turbo. Deze had een 1.6 liter turbo onder de kap met maar liefst 133 pk. Goed voor een 0-100 in 7,9 seconden. In 2000 kwam Ford met de Fiesta Sport 1.6 16v. Met 105 pk niet de sterkste Fiesta aller tijden, maar het magistrale onderstel (van de Puma!) maakte dat meer dan goed. Laatste die we willen benoemen is de Fiesta ST van de 5e generatie. Deze had de 2.0 zestienklepper uit de Mondeo in het vooronder en eveneens een uitstekend onderstel.
Reden 2:
De veranderingen voor de ST200 maken de auto nog leuker dan een gewone ST. De 1.6 Ecoboost turbomotor levert nu 200 pk (in plaats van 180) maar kan gedurende 20 seconden zelfs 215 paarden leveren. Het enige wat je hoeft te doen is volgas geven. Daarbij is de eindreductie bij de ST200 verkort. Dit betekent dat de rappe Fiesta nu sneller in de sprint is (6,7 seconden naar de 100 km/u) maar ook bij tussenacceleraties. De kleur (Storm Grey) en de matzwarte wielen herinneren de bestuurder er aan dat hij de leukste Fiesta van het moment heeft. Ook zijn de veren en dempers gewijzigd zodat de Fiesta ST200 nog beter instuurt dan de auto waarop hij is gebaseerd. Nice.
Reden 3:
De motor is aangepast door Mountune. Dit bedrijf is onder andere verantwoordelijk voor de race Ford Focussen in het BTCC, de Europese Ford GT’s en de opgepepte motor van de Ford Focus RS500. En Mountune bouwt nog altijd de Cosworth YB motor voor competitie doeleinden. Inderdaad, het blok uit de Ford Escort RS Cosworth.
Reden 4:
Naast het rijgedrag en de extra sterke motor blijft het gewoon nog altijd een dagelijkse bruikbare Fiesta. Dus je hebt gewoon een bagageruimte en plaats voor 4 tot 5 personen. Verder is de optielijst lekker kort: die 17″ wielen, de Recaro kuipstoelen en die lekker dik aangezette bodykit met achtervleugel zitten er standaard op.
Reden 5:
Omdat Casper het zegt, en hij kan het weten. Bochtige bergwegen? Je neemt ze in de Fiesta ST. En de Fiesta ST200 doet er net nog even een schepje bovenop. Dat er al 2.000 stuks van de Ford Fiesta ST200 ongezien verkocht zijn, zegt dat wij niet de enige zijn. En tot slot: dat geluid klinkt gewoon goed.
opelpower zegt
Dikke bak…
Edge zegt
Ik dacht dat ‘ie nog niet op de markt was, maar die vuilakken van Ford hebben dat ding dus gewoon al op de markt gebracht en daarbij Nederland overgeslagen. Jammer! Hoe meer leuke auto’s er verkocht worden, hoe beter. Leuk voor het wagenpark, leuk voor de mensen die hem nieuw kopen en ook leuk voor de liefhebber die hem over een aantal jaren als tweedehandsje voor een leuke prijs kan oppikken.
Rohrl-fan zegt
Zowat elke Britse publicatie zegt dat de ST200 eigenlijk overpriced is ten opzichte van de gewone ST.
Zeker als je die laatste laat oppeppen met een Mountune pakketje is het verschil zo goed als niets met de ST200 en je bent toch een stuk goedkoper af.
Natuurlijk… Dat gezegd zijnde…Exclusiviteit heeft ook z’n prijs! ;-)
JanJansen zegt
@rohrl-fan: misschien heb ik het gemist maar wat kost deze dan meer tov de normale ST?
Rohrl-fan zegt
@janjansen: Heb even de first drive in het augustus nummer van het Engelse Top Gear Magazine erbij genomen.
Daar geven ze aan dat de ST200 maar liefst £ 2350 meer moet kosten dan een gewone Fiesta ST3 met Mountune pakket.
De ST200 moet blijkbaar zelfs bijna hetzelfde kosten als een Focus ST. (Wat qua rijden overigens niet zo’n leuke auto is als zijn kleine broertje, maar hij zit nu eenmaal wel in een klasse hoger.)
Begrijp me niet verkeerd, ik vind zowel de ST als de ST200 geweldig, maar moest het mijn geld zijn zou ik wel weten met wat ik thuis zou komen…
Kuifje zegt
Klein puntje, de Fiesta 1 6 16 16V uit 2000 had 103 pk. Dat weet ik want ik heb de mijne (uit 2002) net verkocht xD
OT. Als ik ook eens geld over heb voor een speeltje, staat zo’n ST200 hoog op m’n lijstje ?
denniss00 zegt
@kuifje: 1 6 16 16V? Die kende ik nog niet!
Kuifje zegt
@denniss00: haha, ja iets ging fout met autocorrect denk ik. Ik bedoelde natuurlijk de 1.6 16v, de fiesta sport
tristan25 zegt
@kuifje:
martinus zegt
De Fiesta ST is de leukst sturende auto in haar klasse.
Een een chipje maakt hem nog leuker.
lekkerlinksrijden zegt
@martinus: Punto Abarth is ook niet verkeerd, eigen ervaring
martinus zegt
@lekkerlinksrijden: staat die niet op het Mega-oud GM/Fiat G2 platform?
Buiten dat is het een prachtig Italiaans bommetje.
davelepeef zegt
@lekkerlinksrijden: maar geen ervaring met de Fiesta dus…
cloverleaf zegt
Ik vind persoonlijk het interieur van Ford er erg lelijk uitzien. Dat is zonde want ze bouwen goeie wagens
vtechlover zegt
@cloverleaf: hate it or Love it interieur, persoonlijk vind ik het er wel goed uit zien.
retsok zegt
@cloverleaf: renault heeft ook vreselijke interieurs, maar heerlijke wagens. En het gaat tenslotte im het rijden! Als ik rijd kijk ik door mijn vooruit, en niet naar mijn interieur;)
caferacer zegt
@retsok: Als ze maar lekker rijdt, boeien dat ze 130 kilo weegt en een snor heeft die net teveel opvalt in bepaald zonlicht.?
retsok zegt
@caferacer: hahaha! Lekker!! Maar ik had het in dit geval over auto’s!:p
mrrallycross zegt
@cloverleaf: wat maakt dat nou weer uit. Er is niks mis mee. Je koopt een auto om in te rijden en niet om te functioneren als een woonkamer
martinus zegt
@mrrallycross: Als je elke dag forenst in je wagen, en je er misschien toch een uur of een of twee inzit, is het niet zo erg dat een auto het comfort van thuis geeft.
De Fiesta is wel veel plastic, en zeker de kuipjes in de ST zijn erg goed.
mrrallycross zegt
@martinus: een uur of twee is makkelijk uit te houden hoor.
zero99 zegt
Vriend van me rijd een normale st in molten orange met donkergrijze wielen. Gechipped naar 227pk door wolf racing in duitsland. Denk dat hij nogsteeds sneller en goedkoper is als een st200 die er alleen in saai grondlak grijs is.
dijan zegt
Waarom niet altijd 215 pk??
lincoln zegt
@dijan:
Dat kan je niet delen door 4 ..
Wel effe na blijven denken ..
escort77 zegt
@lincoln:
53,75 ..
Wel effe na blijven denken ..
SjoerdMini zegt
Ik wordt zo moe van artikelen die beginnen met ‘hier x-aantal redenen om..’
baske zegt
@sjoerdmini: het is ook al bijna 19:00u….
michiel_vandelft zegt
@sjoerdmini: Mag ik u voor al uw saaie en politiek correcte autonieuws doorverwijzen naar; http://www.autoweek.nl
Dizono zegt
@sjoerdmini: dan heb je alvast 1 reden om niet te klikken ;)
JanJansen zegt
@sjoerdmini: noem eens 5 redenen waarom je dat vindt
jordydeknecht zegt
Doe mij maar de Clio RS Trophy
retsok zegt
@jordydeknecht: generatie 3
willeme zegt
@retsok: generatie 2 voor mij graag!
retsok zegt
@willeme: de 172 of 182?
willeme zegt
@retsok: de Trophy was er alleen als 182. Briljant karretje met de Recaro stoelen uit de NSX, lichtgewicht Speedline velgen en Sachs remote reservoir dempers.
retsok zegt
@willeme: die is alleen in het rood geleverd toch? Heb nog wel eens een mooie te koop zien staan voor een vriendelijke prijs. Die zullen nu wel prijzig zijn. Herinner me nog een itempje van fifth gear, daar hadden ze het erover hoe ongelofelijk prijzig deze speciale schokdempers wel niet zijn!
Jochempie zegt
Hier in Zwitserland is ‘ie niet eens duurder dan een reguliere ST, in de praktijk. Echt een superaanbieding. Ik kijk ernaar…
Dutchdriftking zegt
Vooral met die dikke recaro’s. Helemaal wijs. En even terug naar Mountune voor een uitlaat en chip op maat. Heb je nog meer vermogen en dan gewoon altijd!
willeme zegt
@dutchdriftking: deze heeft al de Mountune kit ;)
Dutchdriftking zegt
@willeme: dit is toch de instapkit met fabrieksgarantie, ze zullen toch nog wel een meer uitgebreide kit hebben?
willeme zegt
@dutchdriftking: Klopt.
De ST200 heeft de MP215 kit. Daarboven is nog de MR230 kit. Ziet er wel dik uit:
http://www.mountune.com/index.php/services/performance-upgrades/fiesta/fiesta-st-2013
HZW zegt
Ik heb ooit eens proefgereden in een Ford Puma met naar ik meen iets van 130 pk ? en dat een week nadat ik in de eerste Audi TT had proefgereden.
Op dat moment besefte ik wat een weergaloze wegligging de Puma had, en tot op de dag van vandaag is het de best sturende FWD auto geweest waar ik in gereden heb.
Heb geen ervaring met moderne FWD’s van Ford.
willeme zegt
@HZW: 1.7 Yamaha blok, 125pk. Superfijn naaimachientje inderdaad!
Gulli zegt
@willeme: Ik had hem nooit weg moeten doen, maar drie auto’s in de grote stad (parkeervergunningen!) en een klein budget deden hem de das om.
Mika_Hakkinen zegt
Ford Fiesta is echt de beste in zijn klasse en deze is helemaal top! maar gewoon de st pakken met pakketje uit engeland
bts zegt
Heeft de ST200 ook niet een andere versnellingsbak of andere laatste versnelling. Dat krijg je dus niet als je de ST180 chipt
davelepeef zegt
Als ze nou ook de vijfdeurs ST eens de sloot over helpen.. Snap niet dat die niet verkocht wordt hier…
87sandyd zegt
Je hebt in de praktijk gewoon altijd 200 pk, of 215 in dit model, als je bochtige wegen pakt.
Ik heb de normale, ongetuned, maar het is het heerlijk scheurijzer, en helemaal de handbak is heerlijk. Ik vind em in alle opzichten beter dan de Clio RS.