Na 4 jaar verkoop besluit Honda Nederland de CR-Z anderhalf jaar na de facelift uit de lijsten te halen. Niet iets waar heel Nederland tranen van in de ogen krijgt, als we naar de verkoopcijfers kijken, maar toch kan je stellen dat het jammer is, en wel hierom.
1. Het is een bijna-CRX
In de jaren tachtig liet Honda met de CRX zien hoe je een kleine funauto dient te bouwen (videotip). Geen overdreven grote motor, veel stuurgevoel en een badass uiterlijk. De moderne CR-Z is wat dat model nog het meest weet te benaderen. Niet qua gewicht. Of qua acceleratie, maar puur op uiterlijke kenmerken.
2. Ergens op de wereld is een versie die wél snel is
Hoewel dit asfaltmonstertje hier nooit is geleverd, is het een noemenswaardige uitvoering. Honda-tuner Mugen sleepte 200 pk uit het 1.5-liter VTEC-blokje en katapulteerde hem in 6,6 seconden naar de 100. Een stuk beter dan de standaard 9,0 seconden (pre-facelift: 9,7 seconden).
3. Hij was Car of the Year in Japan
In 2010 won de CR-Z deze titel, die qua status gelijk staat aan 5 gouden plakken op de Olympische Spelen en/of een notering in de top 10 van de Quote500. Iedereen weet dat een auto die een COTY-titel in de wacht heeft gesleept betekent dat deze wel keigoed moét zijn, dus waarom niemand de auto koopt? Kennelijk miskenden de klanten het genie dat de CR-Z was, waarmee het een moderne Kafka of Vincent van Gogh is.
Honda bracht destijds nog wel een CR-Z Memorial Award Edition uit, een heus collector’s item.
4. Geen coupé meer in Honda’s lineup
De CR-Z was de enige coupé die Honda nog in de prijslijst had staan. Elders ter wereld is er bijvoorbeeld wel de Accord Coupé (hierboven in Bisimoto-kledij afgebeeld), maar in Nederland was dit de laatste tweedeurs-Honda.
5. Voor elke CR-Z die werd aangeschaft reed er potentieel een Prius minder op de weg
Zakelijke rijders met een hybridefetish en iets diepere zakken hadden met de CR-Z (geruime tijd 20% bijtelling) een alternatief voor de onooglijke Prius. OK, ze zijn allebei niet vooruit te branden, maar de CR-Z ziet in ieder geval frisser uit.
jaguarjunk zegt
Toedeledokie, net zo’n model als de Renault Wind als je het mij vraagt. Weinig aan.
AMGS zegt
Gelukkig verpest het straatbeeld.
n54coupe zegt
De enige reden die een beetje hout snijdt is reden 5 IMO.
Maar ik kan nou niet zeggen dat ik er veel ben tegengekomen in de afgelopen jaren.
En behalve de eerste is me er niet 1 bijgebleven, dus te veel grijze muisgehalte.
Daarbij, CRX liefhebbers hebben nooit iets gehad met hybrid, en qua prijsklasse is deze ook niet interresant voor genoemd publiek.
Dus, vaarwel CR-Z, tot nooit meer ziens.
tunefuldjmike zegt
^^^ Dat is dus de reden dat ze hem hier niet meer verkopen.
OT: Jammer vond het wel een leuke bak ook al ging hij niet zo hard, was weer eens wat anders dan de gemiddelde polo/golf
alcantara zegt
@tunefuldjmike: NL’ers willen alleen maar Polo/Golf, de Scirocco is immers ook al uit het assortiment gekickt om dezelfde reden.
Hoe lang zal de GT86/BRZ nog leverbaar zijn?
griffendahl zegt
@alcantara: Volgens mij ligt dat voornamelijk aan het bedrijfsleven in NL. De meeste auto’s worden tegenwoordig verkocht aan leasemaatschappijen, en de meeste leaserijders mogen vaak niet iets spannends zoals een Scirocco, CR-Z, etc kiezen omdat dat in het bedrijfsleven als niet representatief beschouwd wordt. Eeuwig zonde imho…
jrk68 zegt
Tja, de Nederlander houdt nu eenmaal niet van leuke en afwijkende auto’s.
Dapper van Honda dat ze het geprobeerd hebben en leuk voor die paar mensen met lef die nu een zeldzaamheid hebben.
E34M5Touring zegt
Weinig interieurruimte, zelfs voor een kleine auto. En net niet sportief genoeg in mijn ogen. Teveel show voor de go.
berlinetta zegt
Elke reden die hier genoemd wordt slaat op poep. Deze auto had best wat leuks kunnen worden, maar het is echt een grote mislukking.
SCscreamGT2 zegt
Even ’n applausje voor Ricardo dat hij vijf redenen wist te verzinnen.
ricardo zegt
@SCscreamGT2: De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik hulp van mijn collega’s heb gehad. ;)
utregcity zegt
Ja jammer dat ze stoppen, maar dan blijft de mijne i.i.g. lekker exclusief!
De echte reden waarom ze stoppen, is ’t afbouwen van de productie. De CR/Z (én de Insight) is gebaseerd op de bij ons huidige Jazz Hybrid. Die is inmiddels vervangen voor een nieuwe in Japan en de VS, de onze volgt dit jaar. Als er al een nwe CR/Z komt en waarom niet, in de VS zijn er b.v. ruim 25.000 van verkocht, dan wordt die op de nwe Jazz gebaseerd.
tmenges zegt
Ben er in het echt nog nooit 1 tegen gekomen eigenlijk. Inderdaad jammer dat de accord coupe hier niet geleverd wordt. Was 3 jaar geleden in amerika en daar rijden ze aardig veel rond net als de coupe versie van de vorige civic,hele mooie auto’s..
burninrubber zegt
Iemand hier in de straat heeft er een in two-tone, wit en zwart, met zwarte Bbs velgen eronder en iets verlaagt. Ziet er erg tof uit.
jweelden zegt
@burninrubber: vraagt om een foto!!!
burninrubber zegt
@jweelden: Ja begrijpelijk, ik zal m’n best doen!
jensgib zegt
@burninrubber: idd foto!! :)
jweelden zegt
Wauw dat paars!!!
rob68 zegt
No lease no sale, kopen mensen zelf nog nieuwe auto,s?
mashell zegt
@rob68: jawel, heel af en toe gooit een pensionado de spaarpot leeg voor een Aygo of een Up!
fiestafeest zegt
zeer onpraktisch en te langzaam voor wat zijn uiterlijk doet vermoeden maare toch zou ik er graag een willen hebben!
ej20g zegt
“Ergens op de wereld is een versie die wél snel is.”
Ja, meerdere zelfs. Weliswaar aftermarket maar er rijden best wat exemplaren rond met K20’s of K24’s, zelfs met turbo of supercharger erop. En het beste nieuws daarbij is misschien nog wel dat de hybride meuk eruit gesloopt is.
VantageR zegt
Het grootste probleem van deze auto is het ontbreken van een achterbank. Daardoor viel hij voor veel mensen gewoon al af. Terwijl het design er volgens mij niet heel erg onder hoeft te lijden als er plaats zou zijn gemaakt voor 4/5 personen.
Arnoud zegt
@VantageR:
Andere reden is het naar verluid meer dan zeer stugge onderstel.