De potentiële fusie gaat niet door.
Renault maakte gister publiekelijk bekend nog niet te kunnen beslissen over het aanbod dat ze kregen van Fiat Chrysler. Het Italiaanse-Amerikaanse autoconcern stelde anderhalf week geleden een 50/50 fusie voor met Renault.
De Fransen gingen direct in overleg. We zijn ruim een week verder en vanuit Renault is er nog geen beslissing genomen. Een logisch gevolg. Het aanbod van FCA is nogal wat, daar moet goed over nagedacht worden. Lees hieronder 5 redenen waarom FCA nu al besloten heeft toch de stekker uit de fusie te trekken.
Politiek
Frankrijk is voor 15 procent eigenaar van Renault en heeft daarmee ook een vinger in de pap. De regering stelde voor nog geen beslissing te maken en een uitstel aan te vragen bij FCA. Frankrijk had onder meer als eis dat er niets zou gebeuren met banen en organisatie van Renault in het land mochten de bedrijven samensmelten. FCA besloot zich mede vanwege de politieke lading zich nu al terug te trekken.
FCA remains firmly convinced of the compelling, transformational rationale of a proposal that has been widely appreciated since it was submitted, the structure and terms of which were carefully balanced to deliver substantial benefits to all parties. However it has become clear that the political conditions in France do not currently exist for such a combination to proceed successfully.
Alliantiepartners
Renault heeft niet alleen met de Franse regering te maken, de Renault Groep werkt ook samen met alliantiepartners Mitsubishi Motors Corporation en de Nissan Motor Company. Met name die laatste zag weinig in een fusie volgens The Wallstreet Journal. Nissan zou twijfelen bij zijn rol in de alliantie mocht de fusie er komen.
Geen tijd
FCA is zelf ook voor een groot deel verantwoordelijk voor het niet gebeuren van een fusie. Ze trekken immers in een zeer vroeg stadium al de stekker uit de mogelijkheid. De Franse overheid wilde bijvoorbeeld eerst de volledige goedkeuring van Nissan hebben in het geheel. FCA heeft hen amper de kans gegeven om te overleggen, gezien het feit dat het concern zich nu terugtrekt.
Vraagtekens voor de top
FCA en Renault hebben beiden een eigen top. Er waren vraagtekens hoe het verder zou moeten gaan met de zittende topmensen, zoals FCA voorzitter John Elkann en Renault topman Jean-Dominique Senard en hun functies. Beide topmannen hebben een eigen visie op dingen en dat zou nog eens kunnen botsen met een 50/50 deal. Nissan is bovendien nog het trauma genaamd Carlos Ghosn aan het verwerken, de voormalige baas van de Renault-Nissan alliantie.
Twijfel bij investeerders
Ook investeerders hadden zo hun twijfels bij een 50/50 fusie. Onder andere de Franse investeerder CIAM nam contact op met Renault. De investeerder stelde dat Fiat de nieuwe partner Renault onderschat op waarde. Verder stelde deze investeerder onder meer voor dat FCA 2,5 miljard euro dividend zou moeten betalen aan de Franse regering mocht er een fusie komen. Normaal gesproken zou dit bedrag naar de aandeelhouders van FCA gaan.
Conclusie
Mocht de deal door zijn gegaan, dan werden FCA en Renault samen de derde grootste autobouwer ter wereld worden, na Volkswagen en Toyota. FCA bedankt de Renault Groep en de alliantiepartners Nissan Motor Company en Mitsubishi Motors Corporation voor het bekijken van het aanbod. Het terugtrekken van het aanbod is definitief, FCA zegt op onafhankelijke wijze door te gaan.
Bron: autonews
Hubert zegt
Reden 1 het zijn Fransen
Reden 2 het zijn Italianen
SpiderIV zegt
@Hubert: idd. Een combi die niet snel tot echte successen leidt. Hoewel de gedachte achter de fusie niet eens zo beroerd is. FCA strek in de VS. Renault in Europa en via Nissan en Mits in verre oosten en dus veel potentiële kostenbesparingen in Europa.
str8six zegt
@hubert: niets meer, niets minder. Recept voor drama.
autodrome zegt
@Hubert: Idd Franse Kaas en Pasta gaan gewoon niet samen …
W115 zegt
2 trotse volkeren, dat kan nooit goed gaan
Design_Driven zegt
@w115: 3, De Jappaners kunner er ook wat van. Nissan is zeer beducht voor minder invloed.
dunhozzie zegt
Sorry hoor, maar Fiat had al deze redenen al moeten en kunnen bedenken voor ze het fusie bod indienden.
donjunior zegt
@dunhozzie: Precies dit was mijn gedachte. Alsof FCA niet wist dat Renault deels beheerd wordt door de Franse overheid. Beetje vreemde reden om af te haken dus. Denk dat er iets meer speelt waar wij helaas (of misschien niet.. laat maar lekker gaan) niets vanaf weten.
lithiumion zegt
@donjunior: Natuurlijk wisten ze het bij FCA! Voordat je dit soort nieuws de wereld in helpt, is er grondig onderzoek aan vooraf gegaan. Dit is een spelletje van aantrekken en afduwen op een voor ons ogenschijnlijk lompe manier. Zo’n bericht van een fusievoorstel heeft al enorme invloed op de koers van beide partijen en daar zijn vooraf achter de coulissen al genoeg aftastende gesprekken geweest.
cloverleaf zegt
De Italianen doen de assemblage.
De Fransen doen de kwaliteitscontrole.
De Japanners het design.
En de Amerikanen zijn verantwoordelijk voor de catering.
Zoiets?
dieselkameel zegt
@cloverleaf: Japanners doen de assemblage & kwaliteitscontrole. De Italianen regelen het voedsel, de Amerikanen de marketing en de Fransen gaan staken
jpo26 zegt
@dieselkameel: en een Nederlander het design
cloverleaf zegt
@dieselkameel: nee joh. Dat is veel te logisch! Als Alfa liefhebber kan ik je melden dat er binnen FCA weinig logica heerst.
iphonistvongates zegt
@cloverleaf: Zolang de Italianen de boekhouding en inkoop NIET doen istie goed. Wie zijn er verantwoordelijk voor de gezamenlijke ochtendgymnastiek… de Japanners of de Chinezen? Ze moeten nog wel een paar Colombianen en/of Venezolanen inhuren voor de koffie(pauzes)!
azuli zegt
FCA geen tijd? FCA en Renault/Nissan kennen elkaar langer dan vandaag/vorige week. Maar goed, voordat er met modder gegooid gaat worden trekken ze het aanbod in.
mashell zegt
Fiat keek nog eens goed naar de bankrekening en ontdekte dat er voor de 35 miljard op die rekening een minnetje stond.
lithiumion zegt
@mashell: Oh, welke schuld heb jij het over? Of is het gewoon effe lekker ongefundeerd bashen omdat het kan?
mashell zegt
@lithiumion: bashen? Het is je compleet ontgaan waarom Fiat zou willen fuseren? Het gaat bepaald niet goed met Fiat, ze drijven op de verkopen in de VS en zijn ook niet onderbouwd met heel sterke modellen. FCA heeft helemaal geen 35 miljard om Renault te steken, ze zijn er zeer waarschijnlijk achtergekomen dat ze dat geld nergens kunnen gaan ophalen.
smokin zegt
@mashell: Volgens de laatste jaarcijfers had FCA een eigen vermogen van zo’n 25 miljard op een balanstotaal van een kleine 100 miljard, en inderdaad de nodige lopende schulden. Inderdaad niet genoeg om even 35 miljard even cash af te tikken, maar zo worden fusies over het algemeen ook niet betaald.
lithiumion zegt
@smokin: @mashell,
Dat dus… En dat is toch net… ‘geheel’ iets anders dan wat jij beweert
lithiumion zegt
@lithiumion: Bedoelt voor @mashell ;-)
Gulli zegt
Fuseren met een Frans bedrijf waar de overheid en de vakbonden een stevige vinger in de pap hebben moet je sowieso NOOIT doen. KLM kan erover meepraten.
Kun je nagaan, als FIAT medewerkers net zo vaak zouden gaan staken als de Fransen blijft er helemáál geen geld meer over ?
cloverleaf zegt
@gulli: AFKLM is dan ook geen fusie. Het is een overname. KLM zit in een Franse holding. KLM was destijds op sterven na dood. Dat ze het beter doen dan Air France is zeker een feit. Dat het niet werkt is zeker ook een feit.
stationcar zegt
Komt wel heel ondoordacht/wanhopig over van FCA zo.
Bijzonder bedrijf dat FCA, het is niet bepaald uniek te noemen dat iets bij hun ondoordacht overkomt, eigenlijk álles wat ze doen lijkt ondoordacht.
luxaeterna zegt
Dat VW gewoon de hele boel overnemeemt.
Of Ford en FCA samen.
stationcar zegt
@luxaeterna:
Ja of gewoon lekker ieder voor zich, je maakt mij echt niet wijs dat je als fabrikant van dergelijke afmetingen niet zelfstandig kan bestaan.
luxaeterna zegt
@stationcar: Alles onder de 5 miljoen wagens per jaar lijkt me moeilijk.
stationcar zegt
@luxaeterna:
Geen idee waarom dat zo zou zijn. Laten we eerlijk wezen, Mazda verkoopt nog geen 2 miljoen stuks per jaar en doet het prima. Als je slimme samenwerkingen aangaat kan het allemaal prima.
Esprit_de_Flandre zegt
Over een jaartje een nieuw fusieaanbod, maar dan van Renault naar FCA toe… ?
Dutchdriftking zegt
Ik zou zeggen, weg bij GM, en samen met Nissan. (Ja die hebben nu nog een samenwerking met Renault) Lijkt mij een mooie optie.
utregcity zegt
@dutchdriftking: wie moet weg bij GM? Als je Opel bedoelt, ja die zijn daar al weg hoor!
Dutchdriftking zegt
@utregcity: Fiat Group
utregcity zegt
@dutchdriftking: zitten die bij GM dan? Da’s toch jaaaaaaaaaaren geleden?
jeroenwz zegt
Ik vind het bizar dat FCA zo snel de handdoek in de ring gooit. Ik bedoel het gaat over 35 miljard euro. Heb ik niet iedere week op mijn rekening staan.
Daarnaast wilde FCA alleen Renault en gaven ze geen blijk van interesse in Mitsubishi en/of Nissan. Renault kan niet zomaar even uit dat samenwerkingsverband stappen, lijkt me. Dan kan FCA toch niet verwachten dat Renault binnen een week een besluit neemt?
Zit hier meer achter? Of is de nood bij FCA zo hoog dat ze rare dingen doen?
Vragen, vragen en nog eens vragen…
dracae zegt
De schuld wordt door veel mensen nu bij de Fransen gelegd. Onterecht, denk ik. Het is volstrekt normaal dat zo’n mega beslissing tijd kost. Zeker ook omdat Renault op het moment gedonder met Nissan heeft.
Dat moet FCA toch ook gesnapt hebben.
Dit is ook niet de eerste keer dat FCA op zoek was naar een fusiepartner.
Ik denk dan ook dat het goed mogelijk is dat FCA andere bedoelingen had dan werkelijk fuseren, of ze hoopten dat Renault door haar Nissan problemen makkelijk tegen gunstige voorwaarden te ‘pakken’ was.
Hoe dan ook… FCA moet opschieten, want ze zijn nog steeds maar één recessie in de VS verwijderd van een complete ineenstorting. Er wordt alleen daar echt geld verdient!