ANWB Connected maakt je leven als automobilist een stukje makkelijker.
De ANWB heeft iets nieuws. Met Connected lanceert de dienst een service die allerlei zaken op het gebied van autorijden makkelijker moet maken. Het enige wat je nodig hebt is een benzineauto vanaf 2001 of een dieselauto vanaf 2006. Vraag vervolgens ANWB Connected aan en profiteer van de service. Dit is een apparaatje die je aansluit op de computer van je auto. Vervolgens communiceert dit apparaat met de ANWB Connected app op je smartphone. De vraag is natuurlijk waarom. Hieronder een overzichtelijke opsomming van alle voordelen die ANWB Connected kan bieden.
Bespaar op brandstof
Geld besparen willen we allemaal. De ANWB helpt je een handje op weg, want Connected geeft feedback op je rijgedrag. Zo kun je vanuit de app lezen hoe je het rijgedrag kan bevorderen om brandstof te besparen. Met de Eco score brengt de app je rijgedrag in kaart. Hoe hoger de score, hoe meer brandstof je bespaart. Volgens de ANWB kun je tot wel 15 procent brandstof besparen met deze techniek.
Voorkom pech
De ANWB kennen we vooral als de dienst die je helpt als je met pech langs de weg staat. Fijner is om pech te voorkomen. Omdat ANWB Connected in verbinding staat met je auto, weet de dienst ook hoe het technisch gesteld is met het voertuig. Via de app op je smartphone krijg je een waarschuwing voor een preventief mankement. Bijvoorbeeld als de accu niet meer zo goed is en vervangen moet worden.
Ritregistratie
ANWB Connected is een echte alles-in-een app, want het is tevens mogelijk om de kilometers bij te houden. Dit is volledig geautomatiseerd, dus als zakelijke rijder heb je hier vrijwel geen omkijken naar.
Voordeliger parkeren
Het kan gebeuren dat je vergeet om een parkeeractie af te melden. Dom! Het kan al gauw enkele euro’s kosten. Zeker als je in het centrum van een stad had geparkeerd. ANWB Connected voorkomt deze ellende. Parkeer de auto en zorg via de ANWB Onderwegg app dat de parkeeractie wordt aangemeld. Het apparaatje in de auto weet wanneer je weer gaat rijden en de parkeeractie zal automatisch beëindigd worden. De betalingen verlopen maandelijks via automatisch incasso.
Waar is mijn auto?
Je grijze leaseauto wil nog weleens oplossen op een parkeerplaats met andere grijze muizen. Met ANWB Connected is dit verleden tijd, want de app weet aan de hand van de GPS waar je auto geparkeerd staat.
Profiteer van de kortingsactie
ANWB Connected komt tijdelijk met 10 procent korting op je Wegenwachtpakket. Meer informatie over deze nieuwe dienst check je op de site van de ANWB.
viezefreddyw zegt
Van Blackberry tot iPhone, je moet connected zijn man!
terazino zegt
Ik heb de stick van de ANWB weggedaan. Simpelweg omdat de feedback nogal beperkt is. Er is verbetering nodig. Ok, maar waar kan ik verbeteren dan. Die info krijg je niet standaard. Op welke weg zat ik toen ik ‘fout’ zat. Ook die info krijg je niet en moet je om vragen. Dan nog krijg je maar beperkte info. Ik zie geen voordeel in dit gebeuren, tenzij je iedere maand gespecificeerd krijgt waar je verbeterpunten liggen.
dawwg zegt
5 redenen waarom die App een slecht idee is:
1) Een ODB2 BT dongle met App voor je smartphone kost nog geen paar tientjes en kan pech ook voorkomen / vroeg waarschuwen.
2) Brandstof besparen doe je met je rechtervoet, of met een gratis app en moderne auto’s hebben het ingebouwd.
3) Je rijgedrag EN lokaties worden gedeeld met derden; daar KUN jij als klant alleen maar slechter in worden; zie Cambridge Analytics schandaal.
4) Het ondermijnt het solidariteitsprincipes en ‘norm’ van verzekeringen. Straks ga je meer betalen ZONDER kastje ipv dat je MINDER betaald met kastje; ofwel van in principe onschuldig naar in principe schuldig.
5) Het parkeren is via Yellowbrick, een partij die illegaal data deelde met de belastingdienst en het nog steeds doet. Wederom word je data dus met derden gedeeld.
sabrerator zegt
@dawwg:
Zó ongelofelijk volledig met je eens!
gregorius zegt
@dawwg: en er zijn al mensen (zie vorige keer dat deze reclame er was) die in de problemen zijn gestalked door ANWB omdat ze een keer te hard reden.
Plus dat ANWB wil dat je hier voor betaalt; terwijl de gegeven die ze krijgen nog meer waard zijn dan dat je er voor betaalt.
budha zegt
@dawwg: Niet alleen krijg je geen inzicht en dus geen mogelijkheid om te verbeteren, het maakt dat de verzekeraar bovenwettelijke regels gaat bepalen over wat goed rijgedrag is. Daar heb je als consument geen invloed op, het proces is niet transparant en onafhankelijke arbitrage is er niet.
Je moet wel gek zijn om je hier aan uit te leveren.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Foute auto voor deze reclame… Een Saab gaat nooit stuk!
E34M5Touring zegt
@svenska_aeroplan_ab: Misschien jouwe niet. We hebben er 2 gehad, beide drama.
willeme zegt
@e34m5touring: Ik snap er ook niets van. Dit zijn fantastische auto’s. Zeer comfortabel. Fijne turbomotoren. Stoelen meer dan prima. Prestaties zijn ook redelijk ok. Ze zien er goed uit. EN het is wel klasse, zonder dat het zo fout is als een Benz of saai is als een Volvo. Er valt echt veel te zeggen voor zo’n Saab.
Maar betrouwbaar zijn ze niet. Integendeel, zelden een auto meegemaakt waar je zoveel gedonder aan hebt. Motorisch is het wel redelijk ok en de transmissie ook. Maar de elektronica is een drama. Ophanging is ook erg zwak.
Echt leuke auto’s, maar mistte gewoon 20% van de ontwikkeling. De modellen erna (2004 en verder) waren minder erg. Reden ook veel beter. Veel stijvere carrosserie. Alhoewel het vergeleken met een BMW Cabrio allemaal vrij relatief is.
mrdj zegt
@willeme: heerlijke auto’s inderdaad, wilde zeggen dat ze nooit stuk maar maar mijn 9-3v1 cabrio (Ja zelfde kleur en type als het ANWB plaatje) staat bij de garage omdat mijn drijfstang even hoi wilde zeggen tegen de buitenwereld. Maarja B205 blokken zijn ook niet bestand tegen 300+pk, mijn nieuwe blok wel gelukkig.
quinn zegt
@willeme: Saab = GM
Hoe kom je erbij dat het dus goede auto’s zijn??
willeme zegt
@quinn: Nee, je leest het compleet verkeerd. Als Saab nu eens beter naar GM had geluisterd en niet half hun eigen dingen ging ontwikkelen, dan had het nog wat kunnen worden. In samenwerking met Cadillac had er echt wel iets moois uit kunnen komen.
berlinetta zegt
@svenska_aeroplan_ab: Bij mij in de straat staat er eentje stil. Heb hem nog nooit zien rijden.
coffeecup zegt
@svenska_aeroplan_ab: Deze zijn niet eens uit te lezen door deze app. En toch gebruiken ze m in iedere advert…. Oh en dat een Saab nooit stuk gaat kan ik tegenspreken
jimmy89 zegt
Grote reden om het niet te doen: De ANWB Dongle trekt je accu leeg, dus als je terug komt van vakantie ben je de zak. En als je geen ANWB woonplaats service hebt, zijn ze nog te beroerd hem te komen starten voor je ook.
Als reactie zegt ANWB dat de dongle bijna geen stroom verbruikt, maar ze vergeten daarbij dat je boordcomputer ook voeding gebruikt om zicht constant uit te laten lezen. En je OBD stekker is daar helemaal niet voor gemaakt.
faalhaas zegt
Ook een voordeel is dat je matchende jassen in kekke kleuren met je wederhelft kan kopen met korting bij een lokale anwb winkel. De strepen erop passen mooi in het design van de nordic walking stokken die je ook toevallig bij de anwb hebt gekocht.
Crosscabouter zegt
@faalhaas: je bent dus ook bekend met Youp van ’t H begrijp ik? ;)
tazmania zegt
Vreselijk product. De natte droom van verzekeraars en clubs als de ANWB is om op naast je op de voorstoel te zitten, en alle informatie over je te zien, inclusief waar je rijdt, en hoe. Nooit doen.
trustmeiamanengineer zegt
Voor de consument alleen maar nadelen. Voor de verzekeraars (wat de ANWB is…) de natte droom.
joostie zegt
Mijn auto’s hebben geen OBD-poort…
ko4n zegt
Nadelen. Privacy. Zolang ik geen schade maakt hoeft de verzekering niks te weten van mijn rijstijl.
elemento zegt
Jongens dit is gewoon privacy schending. Ze kunnen je rijgedrag etc bijhouden en evt tegen je gebruiken
e1000bmw zegt
@elemento: niks geen schending, want je stemt ermee in en biedt ze de mogelijkheid door installatie van de stekker.
gerardb98 zegt
Even een positief berichtje tussen alle negatieve reactie’s: ik gebruik dit product al zo’n 8 maanden in mijn nieuwe auto, en heb hem destijds vooral gekozen om de riteregistratiefunctie. Deze functie is echt geniaal door z’n eenvoud (en relatief goedkoop). De ECO-score stelt inderdaad niks voor, de ingebouwde functie in m’n auto werkt beter.
Accustatuscontrole werkt wel heel goed. Heb een keer gehad dat ik mijn koelbox aan had laten staan, toen gaf de app na een uur de melding dat de accuspanning laag was. Live locatie is ook fijn, zeker als je je auto hebt uitgeleend.
Kortom: zoek je een eenvoudig maar accuraat ritregistratiesysteem, dan zou ik dit product serieus overwegen. Als je alleen de andere functies gebruikt kan ik mij voorstellen dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen (waaronder de prijs).
gerjanm zegt
Die vrouwen zijn zelf ook youngtimers zeker
wjeurs zegt
Apparaatje DAT (toch?) Alles met verkleining is “het” toch, daarnaast is het sws al HET apparaat, en dus DAT apparaat(je)