Porsche maakte al in de jaren ’50 auto’s. Iedereen kent natuurlijk de 356, maar er zijn meer Porsches die je eigenlijk moet kennen. We zetten de vijf belangrijkste voor je op een rij.
Een terechte vraag van jrk68 bij het artikel over zeven iconische Porsches uit de jaren ’70 dat ik onlangs plaatste: “Had je niet een paar decennia eerder kunnen beginnen?” was vrij vertaald zijn vraag. Laten we dat alsnog doen, te beginnen met de jaren ’50. Porsche ontstond in 1931, maar als we het ontwerpen van de Kever voor Volkswagen even buiten beschouwing laten, deed het weinig met personenvervoer. Tijdens de oorlog verdiende Porsche flink aan het ontwikkelen van legervoertuigen zoals de Volkswagen Kubelwagen en delen van de Tiger tanks. Het sportwagenmerk dat wij kennen kwam echter tot leven in 1948 en tot bloei in de jaren ’50 en ’60.
De Porsche 356 (1948)
De 356 is de meest voor de hand liggende natuurlijk. De auto werd sinds 1948 al gebouwd in het Oostenrijkse Gmünd, waar ongeveer 50 auto’s gebouwd werden. In 1950 werd Porsche een Duits bedrijf en verhuisde het naar Züffenhausen. In 1951 won de 356 zijn klasse in de 24 uur van Le Mans, wat de verkopen flink op gang hielp. Uiteindelijk bleef de auto in productie tot 1965. Schattingen verschillen maar over het algemeen wordt aangenomen dat ongeveer de helft van de 70.000 geproduceerde 356’s nog bestaat. De laatste 10 geproduceerde 356’s waren cabriolets. Ze werden in april 1966 gebouwd als modeljaar 1965. Alle tien die auto’s werden als politieauto geleverd in Nederland.
Het ontwerp van de 356 kwam van Erwin Komenda. Motoren waren altijd viercilinder boxers en liepen gedurende de levenscyclus uiteen van 40 pk sterke 1.1L varianten tot 130 pk sterke 2.0L motoren.
Glöckler Porsche (1950)
Hoewel deze auto niet door Porsche zelf ontworpen is, was hij toch belangrijk. Porsche deed namelijk weinig met racen, maar sommige mensen wilden toch graag met het merk aan wedstrijden deelnemen. De firma Glöckler besloot een auto te bouwen op basis van een mix van Volkswagen en Porsche onderdelen. Het resultaat was de Glöckler Porsche 1100, een open tweezitter met 48 pk (of 62 op speciale brandstof) die van aluminium gemaakt werd. Het was de eerste van een reeks Glöckler Porsches die er uiteindelijk voor zorgden dat men bij Porsche ging denken “wij moeten iets met dit concept”. En zo geschiedde, het resultaat zie je hieronder.
Porsche 550 (1953)
Misschien wel één van de meest legendarische Porsches. Zeer kort gebouwd van 1953 tot 1956 als coupe en spyder, maar de spyder is het meest bekend. De eerste race waar de 550 aan deelnam (Nurburgring Eifel Race, mei 1953) werd meteen gewonnen en was het begin van een succesvolle carrière in de autosport. De 550 spyder was mede populair in het racewereldje omdat hij ook straatlegaal was: je kon ermee naar de race rijden, en ook terug naar huis.
En helaas was het niet het racesucces maar de reis naar zo’n race die de 550 de meeste bekendheid bezorgde. De hele wereld zag namelijk foto’s van de aftermath van een tragische ongeval waarbij acteur James Dean om het leven kwam, negen dagen nadat hij de 550 Spyder had gekocht en “Little Bastard” had gedoopt. James Dean was op 30 september 1955 onderweg naar een race-event waar hij met zijn gloednieuwe Spyder zou gaan deelnemen. Hij zou nooit aankomen en het wrak van zijn Porsche 550 Spyder zou enkele jaren later spoorloos verdwijnen.
De kans om een échte 550 te zien is helaas heel klein, maar het is één van de meest geïmiteerde ontwerpen voor kitcars ooit.
Porsche 597 Jagdwagen (1953)
In 1953 deed Porsche met een prototype van de Jagdwagen een gooi naar de aanbesteding voor een nieuw licht legervoertuig voor het Duitse leger. Porsche won de aanbesteding niet maar bouwde desondanks 71 exemplaren van de 597 Jagdwagen tussen 1955 en 1958. De motor kwam uit de 356 en was een 1.6 liter goed voor zo’n 50 pk. Men kon switchen tussen twee- en vierwielaandrijving, maar ondanks deze aandrijflijn woog de 597 Jagdwagen slechts 990 kilogram. Het was de eerste Porsche met vierwielaandrijving die aan particulieren werd verkocht. Bewegend beeld op Autojunk.nl!
Porsche 718 RSK (1957)
Het was in feite een doorontwikkeling van de 550A, maar de Porsche 718 (in de volksmond bekender als RSK) werd als opvolger van de 550 geïntroduceerd. Er waren 144 pk’s voorhanden die wederom voor enorme successen in de racerij zouden zorgen. In 1958 werd een derde plaats overall en een klasse-overwinning behaald tijdens de 24 uur van Le Mans. De Targa Florio werd in 1959 gewonnen, na een tweede plaats het jaar daarvoor. De successen bleven komen in de daarop volgende jaren. In dit filmpje kan je zien wat Sir Stirling Moss met de 718 RS60 kon.
Er waren heel wat varianten van de RSK, waaronder de RS60, RS61 en W-RS. Later volgden nog een 718 GTR Coupé en twee eenzits modellen die van de 718 werden afgeleid. Een Formule 2 in 1957 en een Formule 1 racer in 1961 die drie tweede plaatsen een vierde plaats dat seizoen behaalde in handen van Dan Gurney.
Wat is jouw favoriete Porsche uit de jaren ’50?
p924 zegt
ik mis nog de Porsche 904.
Deze auto is nog steeds leverbaar onder de naam Beck 904
http://www.beck904.com/
robgooi zegt
@p924: de 904 komt niet uit de jaren 50. Is van 63/64.
camber24 zegt
@p924: gaaf ding zeg
camber24 zegt
Goed geschreven artikel. Top.
madvillain zegt
Laatst nog een 718 gezien bij Schloss Dyck Classic Days op zondag. De auto kreeg totaal geen belangstelling in de race-paddock. Wel een ontzettend kostbare en bijzondere auto. Stond langs een Typ 60K10, en die is al helemaal speciaal. Ik geloof dat er daar nog maar 2 van over zijn.
sydney zegt
Tof stuk weer @CasperH Ik hoop dat dit soort decenniastukjes van nog veel leuke/interesante//legendarische(vul maar in) merken voorbij zullen komen.
misschienjemoeder zegt
De Porsche-collectie van State of Art bevat drie 550 spyders en volgens mij ook een 718 RSK prototype. Prachtige auto’s hebben die zeg!
awesome zegt
Iedereen maar jenken over de Cayenne. Blijkt dat ze 60 jaar geleden al een SUV hadden :P
jrk68 zegt
@awesome:
Dat jij in een Dunebuggy een SUV ziet.
Aan fantasie ontbreekt het je in iedergeval niet….
Dizono zegt
Mooi artikel, leuk om te lezen. Toch vind ik dat de 356 nog wel wat meer aandacht zou mogen, want van één model is nauwelijks sprake. Zoals gezegd werden de eerste exemplaren in het oostenrijkse Gmund gemaakt, deze hadden plaatwerk van aluminium.
(Let op de uitklappende richtingaanwijzers!)
In 1950 verplaatste de productie naar Stuttgart en werd er overgegaan op staal voor het plaatwerk. Deze carrosserieën werden echter niet bij Porsche gemaakt, maar bij Reutter. In 1963 nam Porsche de plaatwerkafdeling van Reutter over, de stoelentak ging zelfstandig verder onder de welbekende naam Recaro.
De eerste 356 (1950-1955) en wat mij betreft de mooiste waren de zogenaamde Pre-A’s. Eerst met dubbele ruit, later met gebogen ruit.
Vanaf 1955 kreeg je de 356A, die ook vooral als Speedster nu nog erg populair is.
Later kwam de 356B, die in vergelijking met de eerste 356’s uit Gmund toch echt behoorlijk anders is en wat mij betreft ook veel minder elegant dan de Pre-A’s en in mindere mate A’s.
Er is ook nog een 356C, maar die verschilt optisch niet veel van de 356B. Verder zijn er natuurlijk nog talloze varianten geweest, maar ik heb mij even gefocust op de coupe’s zodat je mooi de evolutie kunt zien.
Dizono zegt
De foto van de 356 Gmund doet het niet, dan maar een ander (actie)plaatje:
tombarry zegt
Leuk dat mijn spot er ook tussen staat! Persoonlijk primeurtje.
norge zegt
Niks nieuws, maar mooi spul was dat toch…..Weet je, ik vind die ouwe ballon banden veel mooier dan dat moderne gedoe.
jrk68 zegt
Mijn dank is groot Casper.
Dit soort artikelen maken AB echt interessant.
toyotafortuner zegt
Lekker stuk geschiedenis! Meer van dit soort artikelen graag!
ericc zegt
Die laatste foto is genomen op de Ring. De garageboxen kan je nog steeds terugvinden als je de ingang aan het hotel neemt.