Stations met veel vermogen. Ze worden gelukkig nog steeds gebouwd én er zijn Nederlanders die ze kopen.
Met de nog steeds groeiende vraag naar dikke SUV’s en crossovers als populaire carrosserievorm zou je bijna denken dat de snelle stations geen bestaansrecht meer hebben. Gelukkig is dat niet waar. Nog steeds is er ruim keuze uit een aantal rappe gezinsauto’s. Het zijn voornamelijk de Duitse merken die hier op in springen. Er zijn ook nog steeds Nederlanders die ze kopen. In dit lijstje vijf voorbeelden van snelle stationauto’s die recent op Nederlands kenteken zijn gezet.
XG-305-N – Audi RS 4 Avant (450 pk) – 153.101 euro
De Audi RS 4 is terug naar zijn roots met een geblazen zescilinder onder de kap. Hoe stoer die atmosferische achtpitter ook was: met deze 2.9 V6 turbo is de Audi een stuk effiecienter. Het vermogen is met 450 pk gelijk gebleven. Dit groene exemplaar werd een jaartje geleden op Nederlands kenteken gezet.
XR-620-J – Alpina B5 Touring (608 pk) – 181.457 euro
Alpina weet al sinds jaar en dag dikke stations af te leveren en dat doen ze nog steeds. Een mooi voorbeeld is de B5 Touring met maar liefst 608 pk. Wat een feestauto!
TS-647-P – Mercedes-AMG E 63 S Estate (612 pk) – 188.950 euro
Mag het een onsje dikker zijn? In het grijs schreeuwt deze auto niet uit wat er onder kap ligt. In dit geval een 4.0 biturbo V8 met 612 trappelende paarden. Met een prijskaartje van bijna 190.000 euro is het wel een hele dure E-klasse. Maar dan heb je ook wat.
G-446-DV – Volvo V60 T8 Twin Engine Polestar (405 pk) – 80.594 euro
Veruit de goedkoopste van dit lijstje en ook qua vermogen verbleekt de Volvo met de rest. Toch namen we dit exemplaar mee in dit artikel omdat je ze nog niet zo heel vaak tegenkomt. En met dik 400 pk is het ook prima vooruitkomen natuurlijk.
SZ-960-P – Porsche Panamera ST Turbo (549 pk) – 262.730 euro
Een Porsche als gezinsauto. Tegenwoordig heb je keuze uit een Macan, Cayenne, Panamera of Panamera Sport Turismo. Laatstgenoemde is toch wel een enorm lekker snoepje. Vooral dit exemplaar. Een Turbo in het paars. Kosten: ruim 260.00 euro!
camber24 zegt
Prijsverschil tussen die Audi en die Alpina is relatief klein (kleiner dan ik verwachtte). Voor mij dan toch altijd die B5.
katoenboer zegt
@camber24: maar dan zou ik gelijk doorgaan voor de AMG
camber24 zegt
@katoenboer: ik niet, Mercedes en AMG zijn minder mijn smaak.
b088y zegt
@camber24: B5 zou ook mijn voorkeur hebben, maar ondanks prijs verschil relatief klein is koop. Je voor dat bedrag een nette Cayman S met niet zoveel km (1e genaratie) :-)
olivier420 zegt
@b088y: Maar dit hele artikel draait om een station. Daar mist de Cayman weer wat plaatwerk voor
b088y zegt
@olivier420: snap ik, doelde meer op rs4 + Cayman voor de prijs van de B5
bischero zegt
Voor mijn hands-down de Alpina of de Volvo. Poah, mooie karren ?
Helemaal niks met MB, dus die laat ik aan een grote schare liefhebbers ?
mwti zegt
@bischero: Volvo=4cilinder=ruk
bischero zegt
@mwti: boomer alert!
volvo480gtt zegt
@bischero: ik deel jouw mening.
Justawheelchairguy zegt
Die Alpina, wat een bak! En anders de Volvo graag.
flik2punt0 zegt
Mooi om te zien hoe goed Volvo dat doet voor die prijs
mashell zegt
@flik2punt0: beste prijs prestatie verhouding en beste design, de rest mag in een hoekje gaan staan.
flatsixx zegt
Panamera voor mij
lompey zegt
Geef mij die Taxi maar
rrk147 zegt
De V60 heeft toch 390 pk ongeveer? Naast de 300 pk benzine, ook nog een elektromotor. Ik vind de Volvo toch is ook wel de mooiste, als is de Alpina als geheel ook heel dik, en vind ik de 4 uitlaten ook mooier als dat BMW ze monteert.
bsxc2 zegt
@rrk147: Was ook mijn gedachte.
sjonniedeluxe zegt
@rrk147: volgems mij zelfs 400 pk, zelfs in niet polestar editie
mwti zegt
@sjonniedeluxe: ja maar niet vooruit te branden. Een Duitse auto met 300pk is sneller.
willeme zegt
@mwti: Dat is niet mijn ervaring. Die T8’s zijn best wel rap, hoor. Met een XC90 T8 Polestar zitten sporten tegen een X5 40i in Duitsland en tot de 200 was de Volvo aanzienlijk sneller. Boven de 220 kwam de BMW overigens weer aanzetten :-D
troljedemoeder zegt
@willeme: En dat met de luchtweerstand en het gewicht van een Leopard.
De Volvo in dit rijtje is een aanfluiting.
willeme zegt
@troljedemoeder: Nee, joh. Gewoon een dikke stationwagon. Echt niets mis mee, naar mijn mening.
Zowel de XC90 als de X5 hebben redelijk wat weerstand ;-)
troljedemoeder zegt
@willeme: Ai. Het was laat. Ik zat met die V60 in gedachten.
Nou ja, hij hoort hoe dan ook niet in dit rijtje. :-)
kennone zegt
@willeme: nou ik heb een andere ervaring. Na de 150 lijkt het vermogen weg te vallen bij de Volvo en gaat het allemaal niet zo rap als daarvoor. Een oud model X5 3.0D bleef echter op mijn bumper drukken tot 200kmh. Harder ben ik toen ook niet gegaan.
willeme zegt
@kennone: Mijn ervaring (met diverse Volvo’s) is dat ze in een rechte lijn echt behoorlijk vlot zijn. 0-100 is minder (voorwielen missen grip), maar tussen de 80 en 220 zijn het echt vlotte auto’s. Véél sneller dan een oude X5 3.0 diesel ;-)
sjonniedeluxe zegt
@willeme: v60 t8 is toch 4wd? Officieel 4.8 naar 100 lijkt me toch wel rap
kennone zegt
@willeme: zal die X5 wel een tuning hebben gehad want ik reed hem niet weg. Echter met mijn 850R ging het met de tussensprint tot de 200 ook gelijk op met de XC90 T8 en daarna was ik serieus sneller. Had mijn 850 wel ongeveer 300pk.
Benny_Weisz zegt
@willeme:
Hoe weet je dat die BMW het gaspedaal net zo ver intrapte als jij?
Sorry, maar ik vind zulke vergelijkingen nergens om gaan….. laatst zat ik in een Skoda Superb taxi en die trok bij een verkeerslicht net zo snel op als de 911 Turbo S die er naast zat?
willeme zegt
@bennyweisz: omdat we samen met die auto op pas waren en honderden kilometers door Duitsland hetzelfde deden. Vandaar. Beide pedalen gingen naar beneden ;)
b088y zegt
@sjonniedeluxe: wel 405, ook als je de standaard 390pk neemt en dan performance aanvinkt voor 995,-
fendercd60 zegt
Porsche voor mij please! Helemaal in die uitvoering met alle optie’s erop.
erwin86 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rickthestig zegt
Lastig kiezen. Gelukkig duurt het nog een jaar of 15 om te kiezen, voor ze binnen mijn budget passen.
iphonistvongates zegt
Staat er geen Novitec Ferrari FF V12 (GTC4Lusso) op neerlands kenteken? Ik weet niet of de FF als stationswagon aangemerkt mag worden…..meer shootingbrake.
FieRo zegt
Alle Nederlandse stations hebben meer vermogen op hun bovenleiding.
mustang750supersnake zegt
allemaal niet…….niet mijn rijtje…
fendercd60 zegt
@mustang750supersnake: wut
E550 zegt
De kleur op de Porsche is echt heerlijk. Doe mij maar zo’n E63 in die kleur.
bierbuik zegt
Meh, mijn top 5 ziet er grotendeels anders uit, in willekeurige volgende; Nissan Stagea (met RB26 uiteraard), C63 AMG W204 (wat zou het heerlijk zijn geweest als we hier een Black Series konden kopen), Lancer Evo 9 wagon, Volvo V70R, M5 E61
mashell zegt
Aan deze Ikea racers zie je duidelijk hoe zeer het autodesign in recepten vervallen is. Ohh, we moeten de wagen sportief maken. Nou dan doen we grote zwarte wielen, grote lucht inlaten, duidelijke uitlaateindstukken en we verwijderen de chroom versiering en binnenin doen we lekker veel zwart, tot een zwarte dakhemel aan toe. Terwijl dat alles niets met sportiviteit van doen heeft.
De Alpina springt er hier uit met zijn schroomrandje en klassieke wielen. Maar de kunst bij Alpina is het weglaten, weg met de letters op de frontsplitter, weg met de letters op de achterklep, weg met de striping, weg met de veel te veel spaaks wielen, weg met de overdaad aan uitlaateindstukken. Uiteindelijk houdt je gewoon een individual kleurtje over.
tjorque zegt
Voor 260,00€ neem ik tien panamera’s.
Nee lever er zelfs maar 50. dan begin ik een handeltje… :)
mp014 zegt
Voor velen zou de keuze de Alpina B3 zijn lees ik, ik heb er 1 te koop! B3 (f31) in het Grau met elfenbeinweiss interieur! Iemand interesse?
Dutchdriftking zegt
Fijn lijstje weer. Voor mij de Panamera, maar dan met een diesel motor.
niex zegt
Die Volvo is toch wel de mooiste, die Porsche moet ruim 3x zoveel kosten? Je beng eigenlijk niet goed wijs als je zulke bedragen stukslaat op een stationwagen.
sabrerator zegt
Ik ga niet watertanden van een stapel Duitsers en een slecht samengestelde Volvo.
Als die Volvo nou mi donkerblauw was geweest met veel chroom en lichte bekleding zou het een aardig ding zijn.
Met het pistool op de borst zou ik die Alpina nog kunnen pruimen mits met licht interieur en zonder uiterlijke kenmerken van Alpina. Die velden vind ik dan weer wel mooi.
Maar liever zoek ik een XF Sportbrake.
Of een Lynx Eventer. Niet sportief, wel V12.
basr32 zegt
Wat doet die Volvo met scooterblok in deze rij?
Onehp zegt
Dikke stations, geef mij maar mijn lichte station, met een 1400kg getankt de Alpine-achtige keuze en kost minder dan de optielijst van sommigen hierboven…
wachma zegt
Laat die polestar maar weg…
Van een 2L word ik niet wild.
Zet dan gerust de mercedes c63 in de plaats
scrmeagle zegt
De Alpina heb ik al, dan de Porsche er maar bij!!
piebepost zegt
Doe mij dan maar de minst potente. Ik kan moeilijk enthousiast worden van dat emotieloze Duitse spul.