Als autofabrikant wil je jezelf graag profileren met A-locaties, hoewel je hier ook in kunt doordrijven. Hieronder 5 peperdure locaties, die het vooral van hun prestige of hun omvang moeten hebben.
Dure vierkante meters op de meest gewilde stukjes ter wereld kopen is doorgaans geen slecht idee: het houdt zijn waarde wel, en het is een mooi uithangbord. Sowieso nestelen fabrikanten als Lamborghini zich met hun lage omloopsnelheid en belang aan status altijd op de mooie plekjes, maar ook fabrikanten die iets goedkopere auto’s maken houden er mooi plekjes op na.
Het klootjesvolk mag dan nooit een Ferrari kunnen kopen, je kunt ze wel laten betalen om in een als Ferrari beschilderd karretje door de achtbaan te gaan. Vergeet niet ze voor de uitgang nog even door de souvenirshop te loodsen voor een sleutelhanger, petje, en een paar koptelefoons. Het enige nadeel is dat het wel ver vliegen is naar Abu Dhabi maar er wordt aan een oplossing gewerkt, met een pretpark in Spanje.
- Citroën C42 showroom (Champs-Elysées)
Op nummertje 42 van de beroemdste laan van Frankrijk, de Parijse Champs-Elysées, bevindt zich 1.200 vierkante meter aan showroom waar de Citrofiel zijn honger naar modellen uit zowel de historie als de moderne tijd kan stillen. Voor de styling van het markante pand tekende de architecte Manuelle Gautrand. Kosten: € 13 miljoen.
- Audi City-showrooms (Londen, Beijing)
Deze showrooms die eigenlijk geen showrooms zijn moeten de potentiële klant verbinden met het merk, en hem/haar er nader kennis mee laten maken. De nadruk ligt op het samenvoegen van de fysieke en virtuele wereld door beroekers via de computer de modellen nader te bekijken en te laten samenstellen.
Naast Picadilly Circus (Londen) en Beijing zijn er plannen voor locaties in Berlijn, Shanghai, Paris, Rome, Barcelona, Moskou en New York. Kost wat, maar dan heb je er wel weer een uithangbord bij.
- 35.000 m2 aan BMW/Rolls-dealerschap in Abu Dhabi
De exclusieve BMW-importeur van de Emiraten stampte even 3,5 hectare aan showroom uit de grond. Omdat in de zandbak het credo ‘groot, groter, grootst’ geldt.
- Hyundai’s nieuwe hoofdkantoor (Seoul)
In wat misschien de meest spraakmakende vastgoeddeal van het jaar is, tikte Hyundai-Kia bijna 10 miljard euro af voor bijna 80.000 vierkante meter aan grond in het zakendistrict Gangnam. De locatie, omschreven als de ‘dooier van Gangnam’, stond ook in belangstelling van Samsung, maar Hyundai wilde het zo graag hebben dat het 3 keer meer (!) betaalde dan het bedrag waarop de kavel gewaardeerd werd.
In een reactie hierop brak de pleuris uit onder investeerders, en kelderde het aandeel Hyundai. De plannen van de projectontwikkelaars zijn om er naast Hyundai’s nieuwe hoofdkantoor een hotel, vergadercentrum en… jawel, een pretpark te bouwen. Voor de bouw zal de Koreaanse automaker zijn forse cashreserves aanspreken.
mercedesclk350 zegt
Ik ben alleen bij de Citroën dealer geweest. Is wel prachtig, zeker een aanrader!
SpeedGeneration zegt
@mercedesclk350: De Mercedes showroom aan de Champs Elysées is ook wel een aanrader, toen ik er in september was, stonden daar twee prachtige 300SL’s!
JvT zegt
@lenny98:
Die is idd erg gaaf. Toen ik er was stond er een SLR Stirling Moss. Het leuke is dat er gewoon prijskaartjes naast staan, dat is altijd even schrikken…
luuktb zegt
@JvT: Bij Asv staat er een in de kelder;) scheelt een stukje rijden.
mercedesclk350 zegt
@lenny98: Daar ben ik ook geweest, Helaas, ik kwam net terug van een stedentrip, ik had het Mercedes-museum in Stuttgart al gehad. Veel indrukwekkender ;)
moveyourmind zegt
Subliem dat pand van Citroën. Echt een sterk staaltje architectuur hoe de dubbele Chevron verwerkt is in de gevel. En dan dat prototype, waanzinnig mooi.
mout zegt
10 miljard voor een locatie – en dan is er nog geen heipaal de grond in.
Bovendien ga je er niet ontwerpen of bouwen, maar vergaderen en ontspannen.
Juist ja. Vreemde prioriteiten stellen ze daar!
eigenwijs zegt
@mercedesclk350 @moveyourmind Renault en Peugeot zijn een paar meter verder aan de zelfde straat, het word er al bijna een autoboulevard
desjonnies zegt
@eigenwijs:
’t is de alleroudste auto boulevard ter wereld.
En bij Renault kun je nog verrekte goed eten ook
henkhupelschoten zegt
Ik mis de mercedes-benz dealer in Berlijn bij de brandenburger tor, een van de oudste ter wereld
burninrubber zegt
Ja alles voor de prestige…
desjonnies zegt
Audi City filosofie :
” Dit zijn geen showrooms, maar moeten de potentiële klant verbinden met het merk ”
Ik heb zelden grotere marketing onzin gezien.
Wat voor verbinding? , ik heb net zo veel verbondenheid met mijn stofzuiger als met een AUDI.
Ik was nooit een AUDI man, ik ben geen AUDI man en zal never nooit een AUDI man worden.
Zelfs niet als ik zo’n psychiatrische inrichting van AUDI zou bezoeken; ze hebben daar geen verkoperts, neen geen verkoop adviseurs, er lopen daar vast onvervalste Duitse psychiaters rond, “Was, Sie haben das Audi gefühl nicht? “Hier kommen mit den schwans, hierkommen sofort bitte ! ”
“Und haben sie nasse träumen? Und gehen diese nasse träumen über mädchen? Das ist falsch, ihre nasse träumen sollen nür über den R8 gehen !
Junior540 zegt
@desjonnies: en wat is het nut van jou reactie?
rolov zegt
@desjonnies: denk aan je bloeddruk.
kor1 zegt
@desjonnies: Dat je niet van het geweldig mooie merk Audi houdt moet je helemaal zelf weten, maar volgens mij is het niet nodig om dit soort onvolwassen taal uit te slaan. Gelukkig zijn er hier genoeg mensen die Audi wel kunnen waarderen. Als ik jouw taalgebruik hier echter zie denk ik dat het trouwens helemaal niet zo’n gek idee zou zijn om toch een keer bij een psychiater langs te gaan, daar knap je vast van op…:)
tupperware zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
desjonnies zegt
@kor1:
Een mooi en/of sterk merk heeft dit soort verkoop-geneuzel niet nodig.
En dat is AUDI, sterk merk en mooi.
Niet mijn ding en ik zal te individualistisch zijn om mee te gaan met de meute, vandaar dat ik “me niet hoef te verbinden met het merk ” Dat heb ik niet nodig.
En is zoiets voor mij eerder een reden om never nooit voor zo’n merk te kiezen.
“Weescht uzelf, zei ik tot iemand, maar hij kon niet, hij was niemand “
kor1 zegt
@desjonnies: dat je individualistisch bent is prima. De keuze voor welk merk je gaat ben je uiteraard helemaal vrij in. Ieder heeft z’n of haar eigen smaak en dat is alleen maar mooi. Het siert je dat je desondanks durft te zeggen dat je Audi een mooi en sterk merk vindt. Ik ben ook individualistisch ingesteld en ik maak m’n keuzes op basis van wat ikzelf mooi vind. Ik rijd dan ook een Audi puur omdat ik het mooie en fijne auto’s vind, niet op basis van wat andere mensen ervan vinden. Wat je ook rijdt, ik wens je veel fijne kilometers met je heilige koe.
Zjonnie zegt
@desjonnies: wie geeft hier iets om?, als je er niets mee hebt hou je commentaar voor je of ga in je voortuin zo iets verkondigen, mss dat je buren het interessant vinden….
tupperware zegt
@Zjonnie:
Gedraag je een beetje man..
@desjonnies is hier al jaren een zeer gewaardeerde reaguurder die:
A: weet waar hij over praat.
B: nog nooit heb ik hem op fanboy gedrag kunnen betrappen.
C: hier veelvuldig geroemd is met de nick sjonniepedia omdat het een wandelende automotive encyclopedie is.
In plaats van hem zo aan te vallen zou je beter iets van hem kunnen leren..
kor1 zegt
@tupperware: volgens mij ben je verliefd op desjonnies, geeft niks hoor want dat wordt tegenwoordig wel geaccepteerd…
Zjonnie zegt
@tupperware: dat zou kunnen, ik zie zijn reacties hier nu pas n jaar of 2 voorbij komen en ben blij dat hij veel kennis heeft over automobielen, maar de bovenstaande reactie is gewoon overdreven.. waarom die duitse tekst er tussen.. komt over als anti Audi, en dat kan, maar mij hoor je ook niet zo over welk merk dan ook praten, of het nu te duur betaald is of niet..
desjonnies zegt
Uit de AB tekst over AUDI :
Deze showrooms die eigenlijk geen showrooms zijn moeten de potentiële klant verbinden met het merk, en hem/haar er nader kennis mee laten maken. De nadruk ligt op het samenvoegen van de fysieke en virtuele wereld door beroekers via de computer de modellen nader te bekijken en te laten samenstellen.
Er staat dus :
Dit hele circus, dat we hebben opgesteld heeft louter en alleen tot doel om u een te dure auto te verkopen, met een hele zwik aan te dure accessoires waarvan u de helft niet nodig hebt maar waarover u kunt bluffen tegenover uw vrienden en dit alles wordt u gepresenteerd met het gevoel alsof “we vrienden zijn ”
Met als gevolg dat u zich de pleuris kunt betalen en wij wederom over uitstekende jaarcijfers zullen beschikken mede dank zij uw dommigheid en naïviteit.
Dit lijkt zo 2014 op die gozert die die time-sharing business in de VS heeft waarvan die docu ‘” Queen of Versailles ” is gemaakt.
’t is een dood ordinaire auto, een merk waarvan 98% lange termijn wordt verhuurd onder het mom van leasing, een ding dat over 10 -15 jaar de shredder ingaat.
Verbinding, dat heb ik met de kat, als ie te eten wil hebben of op schoot wil kroelen.
Verbinding dat heb ik als mijn broer me belt.
Ik heb een Impreza een 159 en nog genoeg andere meuk , maar met geen van allen heb ik verbinding.
’t zijn auto’s god alle machtig .
maserati911 zegt
@desjonnies: Vind het altijd leuk om te lezen dat mensen Alfa rijden, doet mij denken aan mijn (oude) Alfa 147. Wat heb ik daar leuke herinneringen aan.
kor1 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
maserati911 zegt
Misschien een domme opmerking, maar buiten een aantal grote gaan sommige op den duur toch gewoon naar de klote door zulke absurde hoge kosten. Is gewoon niet nodig denk ik gewoon grootheidswaanzin. En dan dat onzin marketing argument, binding met het merk yeah right!
Hoeveel verkoop je om dit te kunnen financieren. Ferrari haalt dit er wel uit door dat park, maar een aantal anderen zijn niet goed bezig vind ik. Als het dan uiteindelijk slecht gaat, gaan ze zitten afvragen hoe dit komt? Hoe ken dat nou, tjaaa…
gearhead zegt
Voor een anti boy weid je er een aardige bult tekst aan. Wow
norge zegt
Auto pretparken zonder racebaan…….voor de kids misschien.