Hoi taxibranche, we denken even met jullie mee.
Met stijgende verbazing lazen we gisteren hoe de gemeente Utrecht nieuwe regels oplegt aan taxi-chauffeurs in de Domstad. Voorschriften waar chauffeurs aan moeten voldoen om het taxikeurmerk te krijgen/houden, dat per 1 mei verplicht is in de stad. Eindelijk ingrijpende maatregelen om de vastgeroeste en in onmin gevallen branche uit het slop te trekken, dachten we, maar nee hoor. De lokale overheid wil een verbod op t-shirts en gympen. Serieus!?
Nee, alsof de consument daar ook maar een enkele fuck om geeft. Om de kledij van de chauffeur. Maar Autoblog is de beroerdste niet, we schieten daarom even te hulp met een nieuwe set richtlijnen die wel een verschil maken.
1. Laat de route zien!
Kom op taxi people, het is 2015. We willen graag wat technologische vooruitgang zien. Nee, het is niet noodzakelijk dat we onze Spotify-playlist kunnen syncen met de auto, maar zorg er op z’n minst voor dat we voor aanvang van de rit de route kunnen bekijken. Op een scherm in de auto, prima, maar liever op onze smartphone. Dezelfde smartphone waarmee we de taxi zojuist via een app hebben besteld.
2. Breidt het aantal betaalmanieren uit
Contant geld is prima, maar pinnen is veiliger. Oké, dat kan al in de meeste taxi’s, maar waarom zou je daar ophouden? Genoeg taxi-consumenten die graag per creditcard afrekenen. Of nog handiger: iDeal & Paypal. (En straks Apple Pay.)
3. Geen ritjesweigeraars meer
Net zoals de supermarkt geen klanten weigert die alleen maar een blikje energy drink voor twee kwartjes komen halen, dien je als taxi-chauffeur ook geen korte ritjes af te slaan.
4. Doe eens lief tegen de concurrentie
‘Uber hoort erbij en is niet te negeren.’ Aldus minister van Economische Zaken Henk Kamp onlangs in Buitenhof. Nee, Uber is niet meer weg te denken. En ook voor een meerijdienst als UberPop, waarmee je een particulier kunt oproepen, is een markt. Die diensten gaan niet weg, want de consument zit juist te wachten op meer diversiteit in de taximarkt. Deal with it. En stop met dat achterlijke geweld.
5. Zorg voor een fatsoenlijke app
Oh, dus de Taxi Centrale Amsterdam, de Utrechtse Taxi Centrale, Rotterdamse Taxi Centrale en de Haagse Taxi Mobilofoon komen op 1 mei met een gezamenlijke app? Dan hebben we niets gezegd. Bring it.
bartteeuwen zegt
Ik ga eigenlijk nooit met de taxi. Niet om de redenen hier boven, het is gewoon veel te duur.
Dutchdriftking zegt
@bartteeuwen: Idd, de prijzen zijn schofterig!
isobmw zegt
@dutchdriftking: ik rij zelf taxi, eigen bedrijf, maar ik vind de prijzen ook hoog, ik heb met vaste klanten vaste prijzen, of met andere klanten rond ik het bedrag meestal af bijv. 23€ / 24€ maak ik 20€ van, 7/8€ maak ik 5€ van, taxi’s zijn duur, de klant betaald ook voor heen en terug eigenlijk, 2,08 per km, of je nou een S klasse hebt of een superb elke taxi heeft een maximum prijs, de chauffeur moet ook altijd de meter aan hebben, heel veel doen dit niet en vragen soms dubbele ofzo of rijden dik om beetje jammer, zo heeft de taxi branche een slechte naam gekregen
Dutchdriftking zegt
@isobmw: Ik geloof best dat er ook goeie zijn, (laatst nog bij een gezellig kerel in de wagen gezeten) maar dat is meestal buiten de grote steden. Daarnaast doe ik de ritjes met minimaal 3 man, anders is het echt niet leuk meer.
gertjan2012 zegt
1 woord, 5 letters: P-R-I-J-S?
berlinetta zegt
Inderdaad, pas de prijs eens aan. Ongelooflijk hoe duur een taxi tegenwoordig is. Afgelopen weekend 45 euro mogen aftikken voor een ritje van 10 km.
w211bonestock zegt
@berlinetta: één rit van 10 km hoor je rond 30euro te zitten, of je bent ergens gestopt en daar is de wachttijd ingegaan.
mout zegt
@w211bonestock: ‘weekend’.
Als het een klein beetje niet kantooruren is, gaan de tarieven lekker aan de zwier.
mrcabdrivert zegt
@mout: dan ben je opgelicht. Er is een maximaal tarief, weekend of niet.
isobmw zegt
@mrcabdrivert: klopt veel gaan daar de fout in, er bestaat geen weekend of nacht tarief onzin, er is een maximum tarief, en een rit van 10 km is tussen 25/30€
Per km bij ons max 2.08 instaptarief 2.80€ per minuut 0.34 €
st3fan zegt
@berlinetta: ik laatst op een vrijdag avond/nacht voor 9.5km 20euro. Welke stad wonen jullie ?
lekkaah zegt
Dat van die route is geen gek idee, de communicatie verloopt vaak zo gebrekkig en triest (in 020, anyway) dat ik mij tijdens de rit wel eens afvraag of ik uiteindelijk niet in Belgie beland ipv dat dorpje verderop.
hondar zegt
Taxi is gewoonweg geen alternatief in NL of je moet echt geld over hebben.
trustmeiamanengineer zegt
Gewoon een iPad monteren aan de hoofdsteun, mooie app erop met de te rijden route, prijs, betaalopties etc. Evt optie waarmee de klant ter plekke een review kan schrijven.
Ga trouwens zelf nooit met de taxi.
reistje zegt
@trustmeiamanengineer: Ze waren je al voor, bij 200 stuks dan.
http://www.taxipro.nl/innovatie/2015/04/01/tablet-fungeert-als-informatiescherm-in-200-taxis/
jurgen25 zegt
Ja das bij schiphol als ik daar ben, zie ik ook bijna 10 teslas in een minuut!
Edge zegt
Weet je wat helemaal mooi zou zijn? Als die app van Taxi Centrale Amsterdam, de Utrechtse Taxi Centrale, Rotterdamse Taxi Centrale en de Haagse Taxi Mobilofoon een landelijk platform is/wordt waarbij taxibedrijven zich kunnen aansluiten. Op die manier heb je zonder overheidsbemoeienis een mooi uniform Uber-achtig platform voor de traditionele taxibedrijven
reistje zegt
Prijs inderdaad, ik weet alleen niet hoeveel het omlaag kan. Ik weet dat de chauffeurs zelf niet zoveel verdienen.
En je zit toch altijd met redelijk wat kosten, uurloon, afschrijving, onderhoud, verzekeringen, brandstofkosten etc.
ghostnl zegt
@reistje: Precies, we leven nu eenmaal in een welvarend land waar ook de chauffeurs gewoon een boterham moeten verdienen, ik kan niet zeggen dat ik taxi-ondernemers rond zie rijden die belachelijk veel geld hebben,
gtwillem zegt
Op zich wel jammer dat de taxibranche zo’n slechte naam heeft. Ikzelf werk in de randstad maar woon meer in de buurt waar een boom, een weiland en De Vijverberg staan.
En de taxi service buiten Amsterdam is over het algemeen behoorlijk goed te noemen. Meestal dames of heren die al iets ouder zijn, keurig met pantalon en overhemd. Altijd beleefd, prijs krijg je van te voren is gegarandeerd, ze weigeren nooit en als ze zeggen dat ze er met 20 minuten zijn, staan ze er binnen een kwartier. Auto’s zijn altijd nette E200’s, Superbs of V70’s. Ik kan er echt werkelijk niets op afzeiken.
En dan kom je in Amsterdam… Het is zo slecht dat het weer grappig is. Dus voor hen wel tijd om even aan te passen aan 2015. Misschien het weigeren van ritten verbinden aan het weigeren van verblijfsvergunninngen, stemrecht en uitkering? Vast wel te rechts gedacht…)
gop1 zegt
@gtwillem: Hardstikke goed, die service, maar het is gewoon de prijs die niet normaal is.
gtwillem zegt
@gop1: salaris chauffeur, kosten auto, onderhoud, brandstof. In Nederland zijn die kosten nu eenmaal heel erg hoog. Het moet ergens vandaan komen.
Als het dan toch een hoop geld kost, wil ik wel in een nette auto zitten en een vriendelijke chauffeur is helemaal mooi meegenomen.
Laatst in Krakau in een taxi gezeten: een hele gare 318tds met 1,2 miljoen op de klok. Ding viel letterlijk van ellende uit elkaar, ik moest de achterdeur vasthouden anders vloog ie open. Ik was wel voor 30 Zloty aan de andere kant van de stad ;-)
gop1 zegt
@gtwillem: Dat is het andere uiterste, maar in het buitenland is het vaak stukken goedkoper.
De kosten voor de auto zijn in Nederland de laagste ter wereld, want voor belastingen zijn auto’s hier het goedkoopst. Diesel is relatief goedkoop, zeker zonder de btw, dus wat overblijft zijn onderhoud, waar je waarschijnlijk wel belazerd wordt en salariskosten wat in Nederland niet mis is.
gtwillem zegt
@gop1: zonder belastingen zijn auto’s inderdaad het goedkoopst in Nederland. Maar waar je wèl de BTW kan terug vorderen, zul je toch echt de BPM moeten betalen, een auto kopen voor een taxichauffeur/centrale toch een dure aangelegenheid maakt. Zelfde geldt voor de brandstof: ja, de BTW kun je terugvorderen. Maar de accijnzen zullen toch echt betaald moeten worden. Dan nog is Nederland erg duur.
Onderhouds,- en loonkosten komen er dan nog bij, om maar te zwijgen over de verzekering, vergunning en de wegenbelasting.
Om break even te draaien moet je dus al een flinke ritprijs rekenen.
mrcabdrivert zegt
@gtwillem: zowel de btw en de bpm krijgt een taxibedrijf terug van de belastingdienst..
gtwillem zegt
@mrcabdrivert: serieus? De BPM ook? Nice! Maar dan nog blijft een taxi rijden een dure aangelegenheid. Het is niet een pand wat je in 30 jaar afschrijft maar wel z’n waarde behoudt. Ondanks dat er nog steeds W124’s rondrijden zullen de meeste taxibedrijven om de zoveel tijd een nieuwe auto moeten aanschaffen.
parker zegt
@gtwillem: nieuwe auto my ass: als het even kan kopen ze de oudste stinkbarrels en zetten er een Armeniër met een vakantievisum in, maar rekenen jou wel het volle pond!
gop1 zegt
Waarom moet een rit van 8 kilometer in een 20 jaar oude mercedes 20 euro kosten?
Doe gewoon normaal dan pak ik misschien ooit ergens in de toekomst als het echt niet anders kan op vrijdagavond de taxi.
ghostnl zegt
@gop1: Omdat de taxi zelf bij verre na niet de grootste kostenpost is.
Jochempie zegt
Ik heb in de afgelopen jaren maar één keer de taxi gepakt en dat kwam doordat de trams in Den Haag op zondagochtend pas na acht uur gaan rijden. Sta je dan met je koffers.. En nog heb ik te vaak in een taxi gezeten.
mrcabdrivert zegt
Zo’n informatiescherm is leuk en aardig. Maar ten eerste wil ik geen reclamezuil in m’n auto en ten tweede is zo’n systeem zonder reclame stervensduur.
Nee, als mijn klanten bij mij een rit boeken dan vertel bij de reservering wat de rit kost, een vast tarief, ongeacht de route, geen verrassingen. Geen high tech troep voor nodig.
Wat betreft UberPop: ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Als UberPop legaal moet worden, dan kunnen we vanaf morgen net zo goed allemaal goedkope advocaten, kroegen, slagerijen en doktoren worden want: geen papieren, vergunningen, verzekeringen en kennis meer nodig.
Niet alle chauffeurs over in kam scheren aub. Ik versta mijn vak wel. En ik stink niet..
taxitom zegt
Kom een keer naar Roosendaal zou ik zeggen.
Aan alle 5 punten word bij ons bedrijf voldaan
ghostnl zegt
@taxitom: Bij ons in Oss ook, zo jammer dat de taxi’s in de randstad het altijd verzieken voor het imago van de taxi’s in het hele land.
ghostnl zegt
Punt 4 is wel erg schofterig van die minister, een wetsovertreder hoort erbij? Als de huidige taxibedrijven toestemming hadden om ZZP’ers in te zetten voor hun werk hadden ze dat al heel lang geleden gedaan. Maar nee we laten een buitenlands bedrijf hier lekker de wet overtreden terwijl de Nederlandse bedrijven zich wel aan de regels houden. En nee ik keur het geweld niet goed ;)
awesome zegt
Regelmatig taxi’s in het hele land, nog nooit problemen gehad.
Misschien komt het omdat ik met een mobiltycard reis? Vaste prijs, representatieve chauffeurs en auto’s.
Ik heb me nog nooit geërgerd…
bmw550i zegt
Leuk dat jullie zo fan zijn van Uber! Er zijn graag wat dingen die ik duidelijk wil maken. Uberpop is geen meerijd service want dat zou het alleen zijn als de chauffeur toevallig jou kant op gaat en jij hoogstens een paar euro’s onkosten vergoeding geeft, maar daarentegen wacht de Uberpop chauffeur tot jij hem oproept en gaat dan naar de locatie die jij hem opdraagt. En het doel van de uberpop chauffeur is winst maken net als een legale taxi!
Uberpop is verboden door de rechter maar uber meent te mogen blijven rijden tot het hoger beroep. Zie je al een inbreker die meent te mogen blijven inbreken tot zijn hoger beroep is?
De enigste reden dat een Uberpop goedkoper kan rijden dan is taxi is omdat zij geen inkomstenbelasting betalen en omdat zij geen btw afdragen(pure belastingontduiking). Vandaar ook de inval laats in het hoofdkantoor van uber! Daarbij vult Uber het bedrag per uur aan tot 30,- per uur zodat het rendabel blijft (ze hebben geld genoeg en de taxibranche moet koste wat koste kapot)
Een taxi is duur maar Uber kan er ook wat van. Wanneer er veel vraag is gaat de prijs van een Uber omhoog (alle divisies van Uber doen dit pop,black en Lux). Surge pricing noemt men dit! Er zijn genoeg voorbeelden hiervan op internet te vinden! En voorbeeld dat ik zelf weet is een ritje op oud en nieuw dat 200,- euro koste en bij een legale taxi met meter hoogstens 50,- euro zou kosten!
Ik ben geen taxichauffeur ook geen taxiondernemer maar ben vanwege mijn werk wel betrokken bij de taxibranche vandaar dat ik weet waar ik het over heb!!!
stephano zegt
@bmw550i: Goed gesproken.
Wellicht dat de consument wel behoefte heeft aan een meer liberale taxi markt en ik kan me ook best voorstellen dat in de toekomst wetgeving aangepast zal worden op deze veranderingen. Maar voor nu is Uberpop gewoon in strijd met de bestaande wetgeving.
quincy zegt
@stephano: Ondanks dat ik het eens ben met bmw550i, is het punt van de wet overtreden door Uber niet zo gek. Het CJIB doet het al jaren en daar kraait ook geen haan meer naar. De administratiekosten zijn door een rechten ongeldig verklaart en wat doet het CJIB, die verhoogt het nog eens van 6 naar 7 euro. Hun visie: als je het er niet mee eens bent, ga je er maar tegen in beroep (wat niemand doet voor die 7 euro).
En het CJIB is nota bene een overheids instantie!
Dat gezegd hebbende, herhaal ik graag nogmaals dat ik het eens ben met bmw550i en het vreemd is wat er met Uber gebeurd.
mrrallycross zegt
Ik ga ook nooit met de taxi, ik rij liever zelf.
porsche928 zegt
Ik pak alleen een taxi met carnaval, dan heb ik zoveel gezopen dat die 3-4 tientjes me weinig uitmaken. Verder mijdt ik de taxi verder als de pest, veel te duur.
Praeses zegt
De prijs maakt me niet zoveel uit, maar ik wil kwaliteit en dus wil ik vrije taxikeuze!
En daar wordt altijd moeilijk over gedaan.
De prijzen zijn doorgaans hetzelfde, dus als ik de keuze heb uit een oncomfortabele Hyundai Trajet en een rammelende Peugeot 607, dan wacht ik liever even tot er een nette Mercedes E komt.
Bij de taxistandplaatsen in Amsterdam, bv op Centraal en Leidseplein staan mannetjes die je daarmee zouden moeten helpen, maar die proberen je altijd in de voorste taxi te dwingen.
Als dat niet zo ontzettend kut zou zijn, zou ik vaker met de taxi gaan.
mashell zegt
Waarom zou ik een taxi de route moeten zien? Ik weet de weg in Rotterdam toch niet. Net zo zinloos als die kaartjes die je soms in vliegtuigen ziet. De weg weten is de taak van de chauffeur. Je wilt gewoon voor een faire eerlijke en duidelijke prijs vervoerd worden. Dat is ofwel met de meter volgens de regels ofwel met een van te voren vast afgesproken prijs (zoals de taxi’s die je vanuit de regio naar Schiphol brengen). Eigenlijk is er niet eens zoveel mis in de taxi branche, wellicht wat overaanbod in de Randstad en een het ontbreken van een effectieve bestrijding van oneerlijke concurrentie.
stephano zegt
@mashell: Ik ben het hier wel mee eens, al is het maar zodat de chauffeur weet dat jij meekijkt en hij dus niet de kans krijgt om een langere route te nemen.
Esprit_de_Flandre zegt
Ach, wat maakt het uit. Over tien jaar zijn alle taxi’s autonoom…
stephano zegt
Wat Uber betreft, de taxi branch in Nederland kent nu eenmaal een aantal minimale toetredingskwalificaties en zolang we deze wetgeving hebben dient een uber chauffeur aan de zelfde eisen te voldoen als een beroepschauffeur. Dan is het ook niet netjes van uber om door te gaan met uberpop onder het motto: “Wij vinden dat dit legaal zou moeten zijn”.