Ziet u ook zoveel McLarens de laatste tijd?
Het leven als supercarbouwer is moeilijk. Wanneer je catalogus bestaat uit modellen die niet onder de 150.000 euro komen, is je clientèle op zijn zachtst gezegd specifiek. Bovendien wijken mensen al gauw uit naar Ferrari of Lamborghini. Als je dan toch een irrationele aankoop doet, doe dan ook gelijk eentje die mensen kennen. Dat is dan weer cool voor je eigen ego.
McLaren begon na hun revival in 2010 met de MP4-12C, een 458-killer. Dat recept werd een beetje uitgemolken: voor hetzelfde of zelfs minder geld, meer prestaties dan de rivalen. De kritiek is dan ook meestal het gebrek aan irrationele emozione. Maar een 488 GTB stof laten happen op het circuit én de dragstrip maakt bij sommige mensen genoeg emoties los. Hier, @jaapiyo, kaats ik even je burn terug.
Image-credit: Joseph Klibansky hoeft niet te kiezen tussen Italiaans of Brits, hij heeft allebei. En meer. Gespot door @mieq.
Maar zoals we al meerdere keren hebben benadrukt, het is knap om vanuit het ‘niets’ ineens een populair supercarmerk op te zetten. Nou heeft McLaren natuurlijk het kleine voordeel dat het niet alleen het geestekindje is van een zakenman met teveel geld, maar tevens een merk met veel historie. Nou waren de successen van Bruce McLaren alleen op het gebied van de autosport en de McLaren F1 was een one-time deal: toch doet McLaren momenteel een serieuze aanval op de gevestigde orde der supercarbouwers en die aanval is groter dan ooit. McLaren draaide wederom een recordjaar, we geven je de vijf belangrijkste prestaties van het merk in 2018.
1. Verkopen gestegen met 44%
Er zijn in 2018 precies 4.806 McLarens verkocht. Dat is bijna 43,9 procent meer dan de 3.340 in 2017! In de grootste afzetmarkt van het merk, China, werden er ten opzichte van vorig jaar bijna 123 procent meer auto’s verkocht dan vorig jaar. Een ruime verdubbeling dus. Dit is te danken aan het momenteel enorme aanbod aan McLarens, de grote 570S-serie is nu relatief bereikbaar en de 720S blijkt ook retepopulair. De Senna en Speedtail zijn niet perse verkooptoppers, maar de gelimiteerde supercars en hun razendsnelle uitverkoop dragen toch bij aan dit hoge cijfer.
2. 15.000 auto’s in totaal
Daar de teller in 2016 net de 10.000 passeerde, duurde het slechts twee jaar voordat er weer 5.000 bij kwamen. In 2018 werd de mijlpaal van 15.000 gebouwde auto’s bereikt. Dat is gemiddeld 2.140 per jaar. Erg veel, voor een merk dat in 2011 maar één model verkocht. Met het grote aanbod wat momenteel van de band rolt, gaat dit cijfer in de nabije toekomst zeker nog verder stijgen. Massaproductie is het niet, maar het zit er niet ver meer vanaf.
3. MSO populairder dan ooit
Eén van de grote pluspunten van McLaren is personalisatie. Niet in de laatste plaats doordat MSO (McLaren Special Operations) drie keer zoveel klantenwensen heeft behandeld als in 2017. Door de extreme mogelijkheden van MSO, die verder gaan dan een bijzonder lakkleurtje, is bijna geen één McLaren hetzelfde en passeren hele gave projecten de revue. Personalisatie is belangrijk en McLaren doet hun best om de klant zoveel mogelijk opties te geven.
4. Fabriek draait overuren
In 2018 rolden er gemiddeld per dag 20 auto’s van de band. Voor een merk dat zo veel exclusieve onderdelen en materialen gebruikt, is dat veel. In theorie betekent dat dat klanten lang moeten wachten op hun auto. Maar aangezien er zelfs bij de exclusieve Senna slechts een kleine buffer zit tussen de start van de bouw en de uitlevering van de auto, kun je zeggen dat de McLaren-fabriek als een geoliede machine werkt. Letterlijk.
5. Steeds meer dealers openen hun deuren
Je hebt niks aan een merk als ze hun auto’s nergens verkopen. Dus opent McLaren steeds meer dealers over de hele wereld. Naast verschillende dealers in het Verenigd Koninkrijk, de VS en uiteraard China, zijn er nu ook dealers in Sao Paolo, Tokyo, Riga en Warschau. Daarmee bereikt McLaren momenteel 32 landen met hun auto’s. Niet slecht!
De recent onthulde Speedtail en 720S Spider zijn in 2019 de eerste twee delen van een 18-delig modellenoffensief. Vanaf dit jaar tot en met 2025 zal het merk dus vrij veel nieuwe auto’s uitbrengen. Een aantal hiervan zijn vrij voorspelbaar: een open versie van de 600LT en een ‘750LT’ (en misschien zelfs een 720GT) zijn niet ondenkbaar. Ook de vervangers voor de 540C, 570S en 570GT zullen hier tussen zitten. Met twintig nieuwe modellen lijkt het alsof McLaren ook de ‘rationele kant’ op wilt, maar getuige informatie van een jaar geleden komt er toch geen SUV van het merk.
toyotafortuner zegt
Mooi ook dat het onze @720s is die de berichtgeving doet ;)
Dutchdriftking zegt
Mooi gedaan dat zeker. Toch zal ik er niet snel een kopen. Precies om de reden welke in de tekst vermeld staat. Als je 2 ton stuk slaat op een auto, dan als het even kan een Italiaan.
str8six zegt
@dutchdriftking: voor mij nooit een Italiaan.
viezefreddyw zegt
@str8six: Voor mij ook niet.
str8six zegt
@viezefreddyw: goeie grap zo in de ochtend Fred ;-)
viezefreddyw zegt
@str8six: Ik heb me gewoon verslapen vanochtend dus ik moet er nog even inkomen. Jij al lekker aan de bak?
str8six zegt
@viezefreddyw: hahah, ja ben alweer lekker bezig. Draai je anders nog even lekker om. Het is tenslotte bijna weekend.
mikje90 zegt
@str8six: je weet niet wat je mist ;)
Dutchdriftking zegt
@str8six: Ah, ik hoop toch echt dat mijn volgende een Italiaanse schone mag worden!
str8six zegt
@dutchdriftking: ik hoop met je mee vriend :-)
Dutchdriftking zegt
@str8six: Gaat goed komen, een rode 159 graag.
kle500 zegt
@dutchdriftking: niet omdat je die 2 ton gewoon niet hebt? ;p
Dutchdriftking zegt
@kle500: Haha, je zal mogelijk moeten uitwijken naar de tweedehands markt, maakt het drama alleen maar groter :P
antoombom2000 zegt
@dutchdriftking: de 720s is zo’n beetje de snelste auto voor onder een miljoen. Helemaal met een nieuw uitlaatje en een tune. Een Italiaanse auto heeft inderdaad beter geluid maar voor mij zal het toch een lastige keuze worden.
nopetrolnofun zegt
@dutchdriftking: dat vond ik eerder ook altijd. Maar een Ferrari van tegenwoordig (portofino, 488) is qua geluid net zo emotieloos als een mclaren.
Dutchdriftking zegt
@nopetrolnofun: Ik vind de 488 anders voor een turboblok fantastisch klinken. Natuurlijk klinkt de 812 beter, maar dat is dan ook een andere prijsklasse.
davelepeef zegt
Zoals op de headerfoto wel een mooie auto, zolang je die wazige koplampen even goed denkt. Gave kleur, mooie lijn.
str8six zegt
Knap dat een soort “new kid on the block” zulke stappen maakt. De designs zijn op zn minst spraakmakend te noemen maar de techniek is gewoon neusje van de zalm qua engineering. Mooi vind ik dat.
BmwMPower zegt
@720s Kun je wellicht ook iets vertellen of het financieel lekker loopt bij McLaren als er meer en meer verkocht wordt?
Ben ik dan wel benieuwd naar.
ouwedibbes83 zegt
@BmwMPower: als ze stevig investeren in groei van het dealernetwerk en nieuwe modellen, verwacht ik dat ze niet dikke winsten schrijven. Dat hoeft ook niet, als ze liever voor groei kiezen
gandini zegt
Toch wel mooi om te zien hoe McLaren nu (net zoals Ferrari ooit begon) zoveel mogelijk auto’s probeert te verkopen om zo hun enorme succes in de F1 te kunnen bekostigen.
autodidact zegt
@gandini: Ook voor McLaren geldt blijkbaar de ‘wet van Ferrari’: in de jaren dat ‘op de weg’ succes geboekt wordt, is dat ‘op het circuit’ niet het geval. En andersom.
reactief zegt
Waarschijnlijk Lamborghini voorbij qua verkoopaantallen in 2018, zal in ieder geval niet ver uit elkaar liggen.
Esprit_de_Flandre zegt
@720s: Een beetje een cijfernerd als ik ben: hoe staan die aantallen in vergelijking met de cijfers van bvb Porsche, Ferrari, Aston, Lambo, etc… ?
En dan graag specifiek vergelijken met vergelijkbare modellen, dus de Cayennes en zo niet mee tellen…
Loek zegt
@esprit_de_flandre: @bmwmpower: de info beschikbaar voor dit bericht komt uit een persbericht van McLaren. Andere merken hebben wij (nog) niet binnengekregen of nog niet behandeld. Over de financiën: daar kan ik even onderzoek naar doen, maar ik weet niet of McLaren dat even duidelijk publiceert als dit, of dat ik daar een derde partij voor moet vinden. Ik zal er zsm eens naar kijken.
Derden zeggen over de verkopen van Ferrari dat ze ongeveer 1.200 units achterlopen op McLaren. Misschien dat Ferrari binnenkort zelf cijfers uitbrengt om dit te ontkennen of bevestigen.
autodidact zegt
@720s: ik meen dat Ferrari tot enige jaren geleden het productieaantal zelf beperkte tot een ordegrootte van ongeveer 7000 stuks, en dat dat aantal verhoogd is richting 10.000 onder leiding van Marchionne na de beursgang. Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat Ferrari per jaar 1200 exemplaren minder verkoopt dan McLaren.
Loek zegt
@autodidact: kleine correctie idd, ik zat te kijken naar cijfers uit de VS. Vorig jaar (https://www.autoblog.nl/nieuws/ferraris-vliegen-als-warme-paninis-over-de-toonbank-106400) ging het om 8.400 Ferrari’s, dit jaar was het doel minstens 9.000. Door het overlijden van Marchionne en een wisselend niveau in de marktindex toen Camilleri de boel overnam, is er kans op een kleine ‘dip’ in de verkopen, maar dat moet nog officieel worden. Wereldwijde cijfers wachten we nog af.
hotze zegt
@autodidact: kan ik me wel voorstellen. Bij McLaren wordt 1 concept uitgemolken in verschillende configuraties. Bij Ferrari is er meer verschil tussen de modellen, dar zal een grotere belasting zijn op de productietrein. Mooie techniek McLaren, maar ‘k zou er m’n centen niet aan besteden.
mb10 zegt
@hotze: net zoals bij de 911 ook 1 concept volledig uitmelken.
reactief zegt
@esprit_de_flandre: Lamborghini heeft in 2017 zo’n 3800 auto’s verkocht en had het eerst half jaar van 2018 een plus van 10%, dus zal tussen de 4000 en 4500 uitkomen waarschijnlijk.
Aston Martin verkocht in 2017 zo’n 5100 auto’s, maar verwachtten voor 2018 zo’n 6400 auto’s te verkopen.
Porsche heeft in 2017 rond de 32000!! 911-jes gemaakt.
alassad zegt
Toch mis ik persoonlijk een beetje wat het ‘usp’ van mclaren is.. t lijkt mij een beetje Golf onder de sportwagens. Beetje nikszeggend, weinig intrigrerends aan het design, weinig merkbeleving… of sta ik daar alleen in?
baserati zegt
@alassad: nee zeker niet. Misschien nog wel meer de Honda Civic als je kinkt naar de lijnen van de McL, vind ze best Japans gelijnd. Kan er zelf niet veel mee qua design. Ben redelijk Italiaans minded en zou een McL nooit overwegen.
Loek zegt
@alassad: nou ben ik wellicht een beetje een fanboy (goh) maar het USP van McLaren is voor mij value for money. De McLaren 720S behaalt dingen die zelfs gerenommeerde autojournalisten beschrijven als ‘sneller dan ooit’. Bij een Bugatti Chiron van 2,5 miljoen euro verwacht je dat. Bij een McLaren van rond de 300k verwacht je dat je een keer een Ferrari 488 kunt pesten, maar verder het aflegt tegen duurdere concurrenten. Maar zelfs een jaar na introductie is er bijna niets in de prijsklasse van de 720S die het er tegen aflegt, en slechts een paar voorbeelden van auto’s uit de prijsklasse erboven. Zowel op het circuit als de dragstrip. En ja, dan reken ik ook de Dodge Challenger Demon mee.
En mensen vinden de auto’s nietszeggend, maar als jij zo razendsnel bochten of circuits kunt nemen als je met een McLaren kan, dan ga je mij niet vertellen dat het niet sensationeel is vanwege het logo op het stuur of vanwege hoe de auto eruit ziet. Meerdere G-krachten voelen als je een bocht induikt is sensationeel in elke auto, omdat weinig auto’s dat kunnen laten voelen ;)
Clarkson beschreef het probleem met McLaren vrij goed toen de MP4-12C net uitkwam. Dat hij aan de chief engineering vroeg hoe je de tractiecontrole uitzet en dat dat zo’n omslachtig proces is. “Why would you want to turn it off?” -“Because it’s fun!” -“Fun, hmm, let me check my dictionary to see what that means…”
Vandaar dat ik opmerkingen over saaiheid of gebrek aan gevoel wel begrijp. De motoren zijn niet extreem schreeuwerig, de auto is vooral gebaseerd op snelheid en niet op sensatie. Maar ook die snelheid is sensatie. Als ik ooit een supercar wil voor het supercar zijn, dan wil ik een Ferrari 458. Dat is voor mij de vetste Ferrari en waarschijnlijk de vetste supercar. Maar als ik een supercar wil vanwege de extreme snelheid en het niet in de zeven cijfers hoeven duiken daarvoor, dan kun je niet om McLaren heen.
Zo, dik verhaal. Misschien heb je hier niks aan, maar goed. Kan ik ook even mijn emotie enzo kwijt :)
superhans zegt
@720s: ik heb zelf een 570s en twijfelde bij aankoop tussen deze en een Huracan. Ik vond de Lambo meer uitstraling hebben, maar de McL absoluut niet tegenvallen. In real life is het een indrukwekkender auto dan op plaatjes. Ik kocht de 570 uiteindelijk omdat deze idd veel meer value for money biedt. De auto is dik uitgerust, ongelooflijk snel en geeft een prachtig geluid (met andere uitlaat). Het is een absolute head turner, al is het alleen maar omdat je ze niet veel ziet. Aan kleine dingetjes merk je wel dat het merk niet de ervaring heeft als gerenommeerde merken. De snelheislimieter werkt bijvoorbeeld erg onhandig (en die heb je nodig om de boetes in de hand te houden). Maar in het algemeen is het een enorm plezier om in de auto te rijden, zowel op straat als circuit. Ik ben er nog niet door anderen uitgereden, terwijl ik geen ervaren coureur ben.
str8six zegt
@superhans: gaaf Hans! ??
Loek zegt
@superhans: kijk, iemand die ook daadwerkelijk een McLaren heeft, dat had ik dan weer niet verwacht! ;) ik vind zelf juist zo’n Huracan wat nietszeggender. Tuurlijk kun je niet misgaan met die V10-brul maar verder is het net als de 570S een indrukwekkende auto, maar niet extreem hyper bruut. En de 570S weegt daar dan nog dikke prestaties tegen af.
Zoals ik al zei ben ik fanboy, heb je toevallig plaatjes van je McLaren die je op Autojunk kan zetten? Ben wel heel benieuwd, stiekem ook wel een beetje jaloers ;)
superhans zegt
@720s: ik maak komend weekend wel wat foto’s.
alassad zegt
@720s: absoluut fair enough. het is alleen voor mij persoonlijk een merk wat me niet zoveel doet. ook qua uiterlijk/interieur vind ik het niet echt sprankelend ofzo. Als ik het geld had zou ik toch eerst naar een Ferrari of lambo kijken. Maar he, smaken verschillen!
Loek zegt
@alassad: uiteraard, daar ben ik blij om. Maar ook ik weet van mezelf dat ik ‘nieuwe’ merken graag het voordeel van de twijfel geef. Dat heeft ook te maken met diversiteit, en de wens dat mensen verder kijken dan hun VAG-neus lang is. Maar dat is misschien een beetje dubbel, want mijn favoriete merk is en blijft Audi ;)
dakarbemo zegt
@alassad: Kom op zeg de 911 is de golf onder de sportauto’s ;)
mrbasa zegt
En Bentley is niet winstgevend!
kannito zegt
Volgende week komt de 640s en 670s, opvolger van de 570s
weijs zegt
15.000 in totaal. Dat doet Tesla in een maand… ?
str8six zegt
@weijs: goed vergelijk.. ?
weijs zegt
@str8six: allebei relatief jonge merken toch?
? ?? sarcasm flag
niex zegt
Ze zijn niet echt mijn ding kwa ontwerp maar dat gelul dat het zonder emotie is wordt vermoeiend. Alsof het op een audi lijjt of zo. En Italiaans is dan weer per def emozzzzzzione jaja, lekker ruimdenkend allemaal. Allemaal niet belangrijk want wij krenterige hollanders willen geen supercars.
cortinaracing zegt
Sorry hoor maar elke supercarbouwert heeft personalisatieprogramma’s dus ik vind het een beetje slap om daar mee over op te scheppen.
SanderB zegt
Het mooiste compliment is dat Ferrari turbo’s is gaan gebruiken om niet onder te doen voor McLaren. Een 570 of 720 heeft naar mijn idee dan ook minstens net zo veel beleving als een 488
karaya zegt
@sanderb: Volgens mij is iedereen zo’n beetje overgeschakeld op turbo’s.
Dat hebben we dus aan McLaren te danken…