Hij komt, hij komt..
In een stad als Dusseldorf is het een kunst om een Audi RS6 (C7) Avant niét tegen te komen. De Audi is ongelofelijk populair en dat heeft met een aantal factoren te maken. Hij is snel (560 of 605 pk), hij is praktisch, ruim en dankzij Quattro ook vriendelijk te rijden voor moeders. Bovendien is de concurrentie gering. In dit segment is eigenlijk alleen een Mercedes-AMG E63 Estate de tegenhanger. De nieuwe A6 Avant is inmiddels onder ons en dat betekent dat er ook weer een RS6 Avant gaat komen. Wat weten we eigenlijk over dit nieuwe model? We hadden al eens een korte vooruitblik, maar inmiddels is er wat meer info op de wandelgangen van het internet verschenen.
Weer enkel als station
Het staat vast dat de nieuwe RS6 er wederom alleen als Avant gaat komen. De RS6 met de V10 was de laatste die je ook als sedan kon krijgen. De verkopen van de limousine, zoals Audi het noemt, zijn verwaarloosbaar en niet interessant genoeg om een RS6 sedan in het gamma op te nemen. Wie toch een RS6 met kont wenst moet wachten op de nieuwe RS7 (Sportback).
De achtcilinder mag blijven
Zijn kleinere broertje, de RS4 Avant, heeft een biturbo V6 onder de kap. Heb geen angst voor de RS6, want we verwachten gewoon een lekkere V8 voor het topmodel. De S6 zal wel zijn achtcilinder moeten inleveren voor de zespitter. De V8 gaan we voor het eerst meemaken in de nieuwe RS7. Mogelijk komt het blok ook naar de nieuwe Bentley Continental V8.
Mogelijk hybride setup
Hoe Audi invulling gaat geven aan de V8 is koffiedik kijken. De mogelijkheid bestaat dat de Duitsers kiezen voor de Porsche Panamera S E-Hybrid-setup. Dit betekent een biturbo V8, gekoppeld aan een elektromotor voor extra koppel en vermogen. Dit zou betekenen dat de nieuwe RS6 meer dan 600 pk gaat krijgen. Een Performance-versie kan zomaar richting de 680 pk gaan.
Onthulling in 2019
De nieuwe RS6 Avant zal naar verwachting dit jaar zijn gezicht nog niet laten zien. Volgend jaar september is de Frankfurt Motor Show. De kans is groot dat Audi dit podium gebruikt voor de wereldpremière van de nieuwe RS6 Avant, maar dat blijft een gok.
Veel techniek van de toekomstige RS7
De onthulling van de RS6 Avant gaat dus nog wel even duren, maar we kunnen afkijken bij de Audi RS7. Mogelijk ziet de nieuwe RS7 het licht in oktober 2018, tijdens de autoshow van Parijs. Een optioneel sportdifferentieel, keramische schijven, een meer betrokken stuurgevoel. Alle zaken die naar de RS7 komen, kunnen we ook op de RS6 Avant verwachten.
toyotafortuner zegt
6: Autojunk gaat er binnenkort volgespammed mee worden.
RubenPriest zegt
@toyotafortuner: 85 pagina’s RS6 & counting! :)
toyotafortuner zegt
@rubenpriest: good god…
berlinetta zegt
@toyotafortuner: Volgens mij is dat mede dankzij jou en je vriendjes of niet?
toyotafortuner zegt
@berlinetta: Euh nee. Ik sta er juist om bekend dat ik alles behalve fan ben. In de ruim 5 jaar dat ik spotter ben, heb ik slechts 2x een RS6 gespot: 1x vanwege de Porsche kleur en 1x als onderdeel van een combo (groene Conti GTC V8, klassieke Alfa Roemo Spider, RS6).
Spotters zoals ik, spotten idd zo’n beetje iedere RS6 die ze tegenkomen. Maar deze spotter is toch echt anders: Die Miamiblue RS6 was de enige reden, dat ik een RS6 spotte om (de uitvoering van) de wagen zelf. De enige keer dat ik echt onder de indruk was van een RS6. (https://www.autojunk.nl/2017/04/confessions-of-a-autojunk-veelspotter)
berlinetta zegt
@toyotafortuner: Dan neem ik mijn woorden terug en ben ik je dankbaar dat jij niet al die meuk op AJ gooit.
NLBUURMAN zegt
@toyotafortuner: autoblog ook, iets met ramkraak…
g60gti zegt
Ben erg benieuwd naar deze powerstation!
misterdrogba zegt
Een hybride setup a la Porsche zou toch wel superdik worden, fingers crossed.. Gaat waarschijnlijk weer een bestseller worden, daar heb ik geen twijfels over.
pa045 zegt
@misterdrogba: een prius met boxbeugel is ineens vet!
omarrs6 zegt
Ik ben heel erg benieuwd:)
str8six zegt
Het beste dat Ingolstadt te bieden heeft.
ghost zegt
Liefst met een hybride aandrijving zodat de uitstoot zo laag is dat BPM amper bestaat op deze auto.
kennone zegt
@ghost: koop dan gewoon een Prius verrekte goeie kope!! ?
ghost zegt
@kennone: kijk, liever zie ik ook minder hybrides als meer hybrides, maar ik denk gewoon in realisme.
Eric Wiebes heeft met zijn autobrief II wel duidelijk gemaakt dat CO2-uitstoot steeds harder wordt belast. Dat betekent dat als je een Prius of ander laag uitstotend lelijk gebakje rijdt, je niks gaat merken daarvan maar wel als we het hebben over bijvoorbeeld deze RS6 of elke andere auto waarbij iedereen van te voren weet dat de uitstoot CO2/km rond de 200g zit. Laat ik bij deze vast zeggen, ik vind dat niet schrikbarend bij zo’n auto, maar even terzijde en terugkomend op wat ik probeer aan te halen.
In Nederland wordt BPM bepaald op uitstoot. De eerste 3 schijven boeien niet zo en zijn allemaal nog prima betaalbaar, zeker voor importauto’s met de kop eraf, allemaal prima te doen.
Echter als je in schijf 4 komt, moet je gaan opletten. Schijf 4 start voor auto’s met een uitstoot hoger dan 162g/km in 2018. Dit wordt in 2019 156g/km en in 2020 zelfs 150g/km. Wat er gebeurt als je nu in 2018 boven die 162g/km uitkomt is als volgt: er komt een toeslag van ruim €12.300,- bovenop plus €458,- voor elke gram boven die 162g/km.
Een simpel voorbeeld neem ik even een RS3 uit 08-2017. Uitstoot 189g/km. 27 hele grammen meer dan 162g/km. Niet schokkend. Maar het betekent wel dat je even €12,5k + €12k(27×458) = €24,5k moet aftikken bij nieuw, minus een correctie voor de leeftijd, is nog altijd een slordige €14,5k.
Als men performance auto’s bouwt zoals de RS6, die door hybride aandrijving die CO2 per km kunnen drukken en onder die 150g/km uit blijven komen, scheelt je dat dus (10-)duizenden euro’s in aanschaf.
Ik snap dat je reactie verder puur als grap was, maar dan snap je waarom ik dit zeg.
basr32 zegt
@ghost: Of we moeten gewoon allemaal even in opstand komen tegen de roverheid die hardwerkende burgers kapotbelast wanneer ze iets leukers willen rijden dan een 1.0 Vw Golf, terwijl Ruttuh in een dikke 7 serie rondrijd zonder belasting te betalen.
daniel1975 zegt
Ik zou toch liever een sedan willen…
autodrop zegt
@daniel1975: dan koop je die toch? Neem ik een station. Bouw ik de neus wel om naar een c6, daar dat de laatste echt mooie Audi is in mijn optiek.
Houthakker zegt
Mooi: volgend jaar in 6 uur aan de cote dazur met caravan , kids en golden retriever!En als bonus vliegen de aandelen Shell omhoog.
Ik noem het een win win situatie
sanderp zegt
Geef mij maar een “Porsche Panamera turbo s e-hybrid sport turismo”. Kan je tenminste ook nog de hoek om.
560pk zegt
@sanderp: je zit al in de tegenoverliggende muur voordat je halverwege het uitspreken van de naam bent
kennone zegt
S6 v6 blehhhh
willeme zegt
@kennone: hahaha, dat zeiden ze ook toen de C7 een V8 kreeg ipv die kansarme V10. De V8 was toen een hele verbetering. Misschien dat de nieuwe S6 met 2.9 V6 nog een stapje beter is. Scheelt wel qua gewicht in de neus.
kennone zegt
@willeme: 100% dat het beter zal zijn. Maar het is toch wel een beetje jammer. Al is het alleen voor het geluid
willeme zegt
@kennone: ach, de originele S6 had een vijfcilinder (in basistrim), dus je hebt nog altijd een cilinder winst!
basr32 zegt
@willeme: Die v10 was geweldig!
Jochen zegt
Bij het lezen van de titel met ‘weetjes’ verwacht ik feiten, geen zaken als verwachten en koffiedik kijken ;-)
basr32 zegt
Leuk, die v8. Maar laat die hybride toestanden maar zitten want dan gaat dat ding nog minder goed de bocht om net zoals de Panamera Hybrid.