
Nog niet officieel aangekondigd, maar de puike hatchback gaat er natuurlijk gewoon komen.
Ford werkt achter de schermen aan een nieuwe Focus RS500. Het recept van de vorige RS500 wordt herkauwd, verbeterd en meer hardcore. De oude RS500 werd gekenmerkt door zijn matzwarte kleur en de bekende 350 paardenkrachten die het moesten uitvechten over de voorwielen. De nieuwe RS500 zal een dikkere body krijgen met een groter in-your-face uiterlijk. Maar dat is niet alles. We benoemen alle punten volgens de laatste geruchten vanuit de wandelgangen.
Eindelijk een dik uiterlijk
Een dikkere body zoals ik al zei. Waar de reguliere RS nog niet zo extreem oogt, gaat de RS500 tegen het randje. Een grotere spoiler, opgeklopte wielkasten, luchthappers op de motorkap en een scherper vormgegeven voorbumper doen je de RS500 onderscheiden van zijn reguliere broertje.
Hardcore
De RS500 zal geen auto zijn waarmee je naar Zuid-Frankrijk gaat reizen in alle comfort. Om gewicht te besparen wordt er het nodige isolatiemateriaal weggelaten en worden de zijruiten mogelijk van plastic. Ook zal Ford meer gebruik maken van carbon onderdelen.
Automaat met dubbele koppeling?
Mogelijk propt Ford een automaat met dubbele koppeling in de RS500, gecombineerd met de reeds aanwezige vierwielaandrijving kan dit een groot verschil maken. Dit moet zorgen voor maximale prestaties op het circuit en auto’s als de BMW M2 en de Audi RS3 het nakijken geven. Een pittige taak.
Meer vermogen
Vanzelfsprekend krijgt de RS500 meer vermogen. De reguliere RS perst 350 pk uit de 2.3 EcoBoost. Dit is al een behoorlijk aantal. De verwachting is dan ook dat Ford meer gaat inzetten op gewichtssparing en de 2.3 slechts een klein beetje kietelt. Verwacht een vermogen á 370 pk. Verder zal de RS500 grotere (carbon) remmen krijgen en wordt de hete hatch nog een stukkie stijver afgesteld.
2017
Is het jaar dat we kennis gaan maken met mogelijk de allerheetste hot hatch ooit. Verwacht een beperkte oplage van 500 stuks en een iets pittiger prijskaartje. Ter vergelijking: toen de vorige RS500 op de markt werd gebracht moest je hier zo’n 11 mille meer voor neerleggen dan de reguliere RS.
Zal me de komende tijd hier wat meer op Focussen
@hammond: ford focussen?
@bjornvdschelde: Gelukkig leg jij zijn grap even uit.
Geruchtenmolen 5.0.0. En de vorige RS kenmerkte zich toch door zijn matzwarte folie?
@991gt3rs: lees anders het artikel even..
@RubenPriest: ”We benoemen alle punten volgens de laatste geruchten vanuit de wandelgangen.” Verder zie ik zal en verwachten en ik zie nergens wat over folie? Dat vroeg ik me af.
@991gt3rs: Het is nog niet bekend of de nieuwe RS500 ook enkel matzwart zal zijn. In het eerste gedeelte van de tekst benoem ik dat de vorige RS500 inderdaad bekend stond om zijn matzwarte lak. Het is geen folie.
@RubenPriest: de lak was glans zwart. Daaroverheen was een maat zwart 3m folie geplakt
@mrrallycross: Oke, dan neem ik terug dat het pure lak was. Zal wel geen reguliere folie zijn, aangezien een gemiddelde wrap na een paar jaar gaat slijten.
@RubenPriest: Ruben toch… The matt black foil finish for the Ford Focus RS500 was developed in partnership with the technology company 3M, which specialises in advanced film products for the automotive industry.
@RubenPriest: Best een plakkerig wrapje:
https://www.youtube.com/watch?v=8uKsBfV0FK4
@willeme: Met een wrap is het advies nooit om door de wasstraat te gaan. Is dat ook met deze RS500 dan?
@RubenPriest: zit volgens mij inderdaad een gebruiksaanwijzing bij. Vogelpoep meteen verwijderen, stonechips direct behandelen. Dat soort dingen
@RubenPriest: Volgens mij hetzelfde als met Magnolakken van Mercedes en Frozen kleuren van BMW. Wasstraat kon, maar liever met de hand.
Geweldig ding, de vorige was ook bruut. Stiekum wel jammer dat ie altijd zo laat komt, je geeft dan 70k (denk ik) uit aan het “oude model” Focus al zullen ze zo uitverkocht zijn
2017 pas. En ik maar denken dat we de volgende generatie focus binnenkort mogen aanschouwen.
@w115: voor de nieuwe generatie komt de rs500. Dit zal een uitzwaai model worden
Gaat toch nergens over. Dit is geen hot hatch meer. Clio is al groot genoeg voor een gezin tegenwoordig. Niet dat dit niet sexy wordt, in tegendeel.. Aan de andere kant, hypercars hebben ook 1200 pk +.
@fmgarcia: tegenwoordig vallen alle 4wd met meer dan 350pk onder hyper hatchbacks. En het zijn nogsteeds hatchbacks
@mrrallycross: Doe mij dan maar een xc90 t8.. Neen gekheid. De vorm laat het een hatchback lijken. Die nieuwe focus is gewoon bijna een super 2000 man. Snap het hyperhatch niche wel. Hoop alleen dat de fabrikanten niet vergeten waar het werkelijk om gaat. Nu ga je een vermogen/tractie wedloop krijgen. Cijfers liegen niet en daarom ga je straks in een fiesta st al 4wd krijgen om de bijv clio rs af te troeven. Van kwaad tot erger ben ik bang.
@fmgarcia: je kan geen xc90 vergelijken met deze auto.. zo een wedloop is prima als er betere auto’s uit komen. Maar zoals Ford het doet is het prima. Een dikke hatch neerzetten waar je zelf kan schakelen en goed stuurt. Daarna uitzwaai model die alle ander zoek gaat rijden
@mrrallycross: Alle 4wd 350+ hyperhatch vandaar xc90 referentie. Enfin ik begrijp hoe Ford dit aanpakt. Doen ze al 2 generaties. Nu is het nog de Tocus maar voordat je het weet komen de andere spelers met awd modellen. Vind dan dat je het gewoon geen hothatch meer kan noemen. Te zwaar, te steriel en dat zou zonde zijn. Straks krijgen we nog een 1 serie met fwd..
Had ook wel 450pk verwacht dan.. Ik dan in dot geval dan liever een grotere twinscroll turbo op de reguliere rs geplaatst voor meer fun
Dat is wel een aanzienlijker verschil met de huidige RS dan de vorige RS en RS500. Hopen dat het zo is.
Nu duimen dat deze motor ook in de Mustang komt. De huidige RS heeft z’n motor ook uit de Mustang maar dan met iets meer vermogen dan de Mustang.
@ericc: De motor heeft in ieder geval meer dan genoeg reserves. Ik sprak vorig jaar Sept een gast op de dragstrip die expres voor de EcoBoost is gegaan om te kijken hoeveel vermogen hij er uit kon trekken (veilig). Die zat toen op 604pk en gebruikte hem gewoon als daily driver!
@E34M5Touring: klinkt fors, hoe doet hij dat qua brandstofverbruik als daily? Als drag racer is 1 op 1 geen punt. Maar iedere 80km tanken is toch knap vermoeiend.
@dutchdriftking: Hij had z’n eigen tuningfirma en deed al dingen met de V6 EcoBoost dus de techniek was hem niet vreemd. Is ook wel een hoop gedaan aan die motor (zal een kijken of ik nog foto’s heb van de motor en auto) maar nog steeds een 4pitter EcoBoost. Verbruik heb ik niet naar gevraagd maar hij haalde 530 op premium pump gas en 604 op racegas. Hij zei dat ie prima streetable was, beetje laggy bij lage toeren maar zeker niet enorm piekerig. De motoren schijnen echt heel sterk te zijn. Zowel de V6 als de 2.3.
@E34M5Touring: motoren met een hele hoop reserves is hoe je imago opbouwt. Dat heeft Ford goed in de gaten. Het merk is goed bezig de laatste jaren!
Lekkere specs, maken die handel
Weer mat zwart met dat geniale rood lederen recaro interieur? Zou wijs zijn!
“De verwachting is dan ook dat Ford meer gaat inzetten op gewichtssparing en de 2.3 slechts een klein beetje kietelt. Verwacht een vermogen á 370 pk.”
Dit is toch heerlijk? Deden maar meer fabrikanten dit. Veel power is leuk, maar een fenomabele wegligging is veel leuker. In mijn ogen is gewichtsbesparing het beste ingrediënt voor een performance-car. Ford snapt het.
Zou vast wel een mooie auto worden
Die auto is 6 jaar op de markt. Ze kennen t beter net als Allefa doen. Intromodelleke focus 4 RS 500
Dit zijn toch wel de gaafste wagens hoor. Ben hier wel fan van.
Maar kom op en prop er 400pk in. staat zo leuk..
Zal vast een zeker een dikke erotische bak worden!
Ben wel benieuwd naar het eindresultaat. T belooft een erg dikke bak te worden!