Genoeg om te bespreken, dus ga ervoor zitten.
Sergio Marchionne kijkt tegen het laatste jaar aan, waarin hij bij Fiat Chrysler Automobiles met de staf mag zwaaien. Morgen, veertien jaar nadat de Italiaan aangesteld werd als CEO van het concern, wordt het nieuwe vijfjarenplan gepresenteerd. Er staat veel op het spel, en we hopen dat Ome Sergio de boel niet als een ruïne achterlaat, daar hij er binnenkort toch niets meer mee te maken heeft. Het concern moet talloze ingrijpende aanpassingen doen, wil het meekomen met de andere grote spelers in de automobiele wereld. Of ze de te presenteren plannen ook daadwerkelijk waar gaan maken laten we buiten kijf; hier bespreken we enkel een vijftal zaken waarvan wij verwachten dat ze aan bod zullen komen.
Meer elektrische auto’s
Gezien de inzet van praktisch iedere andere grote autofabrikant, is het eigenlijk van de gekken dat Fiat Chrysler Automobiles tot op heden nog vrijwel niets gedaan heeft met elektromobiliteit. Waar andere fabrikanten tientallen miljarden investeren in de ontwikkeling en productie van elektrische auto’s, blijft het akelig stil bij FCA. Dit heeft vooral te maken met het feit dat Marchionne tot op heden weinig heeft gevoeld voor de stille stofzuigers. Desondanks denken de aandeelhouders er anders over. Zij verwachten bij de aankondiging van het nieuwe vijfjarenplan een duidelijke koers die het concern zal volgens, na het vertrek van de Italiaan later dit jaar. Het is nog maar de vraag of er een uitgebreid, concreet plan zal komen, maar in Maserati heeft FCA in ieder geval een pion die het zal gebruiken om deze toekomst te verwezenleken.
Diesel wordt in de ban gedaan
Het in de ban doen van de dieselmotor is een stuk minder opzienbarend, maar het is desalniettemin een aardige stap voor het merk. Het type krachtbron is een belangrijk aspect geweest in de groei van het merk, dat de ontwikkeling van de diesel vooral in de jaren ’90 hoog op de to-do list had staan. Aan de andere kant, dankzij het dieselschandaal en de alsmaar strenger wordende emissienormen, wordt het voortbestaan van de zelfontbrander omringd door vraagtekens. Mocht het vertrek van de diesel morgen officieel bevestigd worden, dan is dit niet meer dan een formaliteit.
Nieuwe, krachtige Alfa Romeo modellen
Alfa Romeo heeft zichzelf bij talloze autoliefhebbers een warm plekje in het hart weten toe te eigenen. Juist hierom zijn er voldoende mensen die naarstig wachten op een aankondiging van de autofabrikant. Hoewel dit niet altijd evenveel wil betekenen, lijkt een bevestiging van nieuwe modellen in het laatste vijfjarenplan onder Marchionne wel degelijk waarde te hebben. Alfa Romeo zou onder andere een grote SUV op de planning hebben staan, die zich nog boven de Stelvio moet vestigen, evenals een bijzonder krachtige tweedeurs Giulia.
Productie gaat op de schop
Ondanks dat Fiat ooit groot werd door het en masse produceren van goedkope, compacte auto’s, lijkt Marchionne in zijn laatste vijfjarenplan af te willen stappen van deze wagentjes. Onder andere de Alfa Romeo MiTo en de Fiat Punto zouden het moeten vergelden. Daarnaast wordt de productie van de Panda naar verluidt van Italië naar Polen verhuisd. In plaats van kleine bolides, zou FCA zich willen richten op de productie van grotere luxe auto’s. Mochten de geruchten kloppen, dan worden de huidige fabrieken voor compacte auto’s omgebouwd tot geboorteplaats van allerlei Maserati’s en Jeeps.
Chrysler wordt vermoord
Het verschuiven, omgooien of volledig elimineren schijnt niet te worden beperkt tot alleen de modellen die FCA produceert. Volgens Automotive News zit het er namelijk dik in dat FCA één van de twee namen waaruit het concern is opgebouwd uit het raam wil gooien. Hoewel Fiat momenteel zelf ook niet bepaald sterk in haar schoenen staat, schijnt Chrysler de dood niet langer te kunnen ontsnappen. Uit eerdere woorden van Marchionne blijkt dat de focus vooral ligt op Dodge. In verschillende interviews spreekt hij over die ‘andere’ autofabrikant, terwijl er juist niets gezegd wordt over Chrysler. Aangezien stilte regelmatig luider klinkt dan woorden zelf, lijkt er al lang en breed over het lot van het merk besloten te zijn. Jammer, maar het moment maakt het minder erg. Chrysler heeft momenteel maar drie modellen in haar gamma: de ernstig verouderde 300 en de Pacifica, zowel in reguliere als hybride vorm. Dat gezegd hebbende leeft Chrysler, in tegenstelling tot Fiat, wél in de Verenigde Staten. Het verdwijnen van Chrysler zou in het voordeel komen van Jeep en Dodge.
UPDATE: inmiddels is alles officieel, klik verder voor de plannen van Alfa Romeo, de plannen van Maserati en de overige plannen (Jeep, RAM),
MaartenD zegt
Tranen in mijn ogen als straks blijkt dat Maserati het hybrid/elektro merk wordt
pielemuis zegt
@maarten020: Nee wat ze nu bouwde waren van die lekkere parels …. Not.
MaartenD zegt
@pielemuis: jij vind de maserati Granturismo lelijk?
posthumus zegt
@maarten020: Zowel de Granturismo als de Quattroporte hadden een veel mooiere voorganger imho
MaartenD zegt
@posthumus: met de quatroporte geef ik je gelijk. De 3200/4200gt waren mooie auto’s maar vind dat niet echt voorgangers van de Granturismo
pielemuis zegt
@maarten020: hoewel ik het nooit een heel mooie auto heb gevonden, mag die absoluut wel eens een keer met pensioen. Gaat onderhand al 11 jaar mee..
Daarbij, wel eens mee gereden ? Zo niet, kan ik je alleen maar aanraden “don’t meet your hero” .
MaartenD zegt
@pielemuis: vorige week gekocht. In weet niet wat voor auto jij gewend bent maar voor mij een absolute droom auto qua looks en geluid. Maar smaken verschillen
pielemuis zegt
@maarten020: Geluid is grandioos. Dat moet ik je absoluut nageven.
En als jij er wel tevreden mee bent, helemaal top toch. Daar draait het uiteindelijk om!
MaartenD zegt
@pielemuis: zeker..440pk is voor mij meer dan genoeg en ik geniet er iedere dag van
raceface zegt
@maarten020: zo zomaar eens kunnen, en ik ben er niet rouwig om als dat betekent dat er dan nieuwe Masarati’s gepresenteerd gaan worden.
tymo zegt
@raceface: en waarom precies zou ik dan een Maserati moeten kopen in plaats van een Mazda?
BaRa zegt
@tymo: omdat Mazda geen elektrische auto’s heeft.
tymo zegt
@BaRa: vanaf 2019 wel, dus sowieso eerder dan FCA.
Benny_Weisz zegt
@maarten020:
Waarom? Volgens mij is ‘t geen straf om in een LaFerrari, 918Spyder of P1 te kunnen rijden. Dat zijn ook sportieve hybrides, toch?
MaartenD zegt
@bennyweisz: noem mij maar een uitstervend ras maar ik geef de voorkeur aan een prachtige v8 of v12 zonder extra elektro meuk
Benny_Weisz zegt
@maarten020:
Een dikke V12 gaat prima samen met een 100kWh elektromotor er naast!…..
MaartenD zegt
@bennyweisz: noem mij maar oldskool maar ik hoef die elektro meuk niet
Benny_Weisz zegt
@maarten020:
Waarom? In een LaFerrari, een 918 Spyder of P1 rijden is ook geen straf!…
MaartenD zegt
@bennyweisz: lets agree to disagree. Ik zou een f40 altijd kiezen boven zo’n laffe arie
Benny_Weisz zegt
@maarten020:
Mee eens!! Niet elke verandering is een verbetering…..
Alleen moeten we constateren dat dat er geen ontkomen is aan de hybride technologie. Niet dat daar iets mis mee is!…
mashell zegt
@maarten020: maak je geen zorgen, alle merken worden hybride en electro merken. Als zelfs Ferrari al hybrides op de markt heeft gaat aan Maserati niets verloren.
MaartenD zegt
@mashell: een pijnlijke constatering die in de toekomst werkelijkheid zal worden
torsen zegt
@ikschrijfookoverautos: “Gezien de inzet van praktisch iedere andere grote autofabrikant, is het eigenlijk van de gekken dat Fiat Chrysler Automobiles tot op heden nog vrijwel niets gedaan heeft met elektromobiliteit.”
Laat ze eerst eens wat tempo maken met normale auto’s voor ze aan EV escapades beginnen.
D’r komt altijd een hoop geweldige toekomstmuziek uit de mond van Marchionne maar ondertussen loopt drie kwart van het europese modellengamma van FCA al 10 jaar mee.
Breng eerst eens nieuwe B- en C segmenters op de markt voor Alfa en Fiat.
gregorius zegt
@torsen: en ook: welk groot merk verdient, per saldo, al vergelijkbare marges op de verkoop van elektrische modellen? Zodra dat het geval is, zullen alle grote merken zeer hun aanbod zwaar uitbreiden.
Maar nu is het nog vooral marketing.
ericc zegt
Ik had meer verwacht van dit artikel:
1. Ferrari Dino
2. Ghibli coupe
3. Alfa Spider
4. Alfa GTV
5. hybride kan of mag maar dan naast de verbrandingsmotor
6. Maserati GT op basis van de Portofino (de MC12 was ook op het chasis van de Enzo)
7. …..
mashell zegt
@ericc: “hybride kan of mag maar dan naast de verbrandingsmotor” zit dat niet al impliciet in het woord hybride?
ericc zegt
@mashell: hiermee bedoel ik dat naast een hybride-model ook een model zonder elektro, dus enkel verbrandingsmotor. Dus een GT met een klinkende V8 en een GT met V6+hybride. Zo kan de klant zelf kiezen.
Edge zegt
@ericc: Hoewel ze praktisch alle grootaandeelhouders delen en Ome Sergio bij beide bedrijven CEO is, maakt Ferrari officieel geen deel meer uit van FCA hè. Dus die Dino kun je eerder verwachten op een Ferrari-feestje
Benny_Weisz zegt
De Fiat 500 was rond 2005-2007 dé redding van Fiat. Om dat model samen met de Punto de nek om te draaien, daar zet ik mijn vraagtekens bij. Wel zou ik die twee modellen als hybride op de markt brengen. En Chrysler helemaal killen?… weet ik ook niet. Lijkt mij nog steeds prima geschikt voor VS, mits als hybride (anders rijdt binnen 5 jaar iedereen daar in een Prius rond)
amg65 zegt
@bennyweisz: Het klinkt niet heel sterk nee. Maar in het luxere segment zit gewoon meer marge. Helemaal als je ze in Polen in elkaar laat schroeven. Ik snap wel dat ze zich meer willen profileren als een ‘liefhebbers’ auto, met emotie, ofzo.
StijnB zegt
@bennyweisz:
Inderdaad. Schoenmaker blijf bij je leest. Iedereen probeert het hogerop, maar wie slaagt daar nog in?
volvo-s60-adept zegt
Die Voyager is in z’n soort best een knappe auto!
volvo-s60-adept zegt
@volvo-s60-adept: ah, dat ding heet tegenwoordig Pacifica zie ik… Nooit geweten en da’s waarschijnlijk mede de oorzaak dat Chrysler dood moet.
ikschrijfookoverautos zegt
@volvo-s60-adept: Dat, en het feit dat hij hier niet verkocht wordt :)
amg65 zegt
@volvo-s60-adept: De naam Pacifica hebben ze dus gebruikt op verschillende modellen. Dat maakt het verwarrend. Sinds 2004 had je de Pacifica al, toen was het een crossover achtig, nu dus een ‘mini-van’..
joejojo2012 zegt
We gaan het allemaal wel horen morgen. Die Pacifica ziet er wel gaaf uit. Opvolger van de Town & Country?
Verwezenleken….. echt?!!!
StijnB zegt
Dodge dodged a bullet there…
cossiekiller zegt
Zolang de Viper maar terug komt.
Breinstein zegt
Wat is FCA toch eigenlijk een trieste samenraapsels van failliete merken zeg. Lancia (bestaat dat nog?), FIAT met veel oude/niet denderend verkopende modellen, Alfa met een halve paardenkop in de showroom, Chrysler wat niks meer voorsteld, Dodge en Jeep heb ik niet echt een scherp beeld van maar spelen in Europa ook amper een rol en Maserati brengt de laatste jaren ook al weinig nieuws.
En dan kijken ze naar de toekomst en zagen: kleine auto’s (hun sterkste troef) moeten uit het gamma, elektrisch/hybride rijden doen ze niet aan en ze gaan inzetten op de grote modellen. Het kan aan mij liggen maar dat vind ik nogal ‘old fashion’ denken. Het zou me niks verbazen als dit concern over 10 jaar niet meer bestaat.
transaxleman zegt
Wat ik graag zou willen zien, en wat mij een goede toekomst lijkt voor FCA:
Alfa Romeo’s die hybride techniek gaan gebruiken om sneller te zijn, met toch een stukje uitstoot vermindering.
Dus zoals al genoemd een dik KERS systeem voor een Giulia (GTV?). En 48V techniek voor de SUVs. Op deze manier blijft de benzine motor het hart van elke Alfa Romeo.
Maserati helemaal elektrisch maken. Nu is de Ghibli gewoon een ronduit slechte auto en de Quattroporte is mooi, maar dan houdt het ook op. FCA heeft er met elektrische Maseratis een concurrent bij voor de Model S en de aankomende Audi E-tron. En zelfs een stap daarboven qua uitstraling en luxe.
Na 2 jaar ofzo als die techniek goed werkt het volgende:
Lancia terug in het leven roepen met uitsluitend middenklasse elektrische auto’s. Lancia is van vroeger uit altijd een pionier geweest in aandrijflijn techniek, dus nu dan een elektromotor er in. Leuk rijdende auto’s die voor 30-40k een hele nette, fijne en luxe elektrische wagen voor iedereen mogelijk maken.
Chrysler gewoon verkopen is toch allemaal troep en bijzonder laag aangeschreven in Amerika.
Jeep lekker zn gang laten gaan, loopt fantastisch. leuke cash cow om de rest te financieren. Idem voor Dodge.
transaxleman zegt
@transaxleman: Nou , uit de persconferentie van vandaag blijkt dat ik er toch verdomd dicht bij in de buurt zat. Alfa gaat plug in benzine, Maserati krijgt vol elektrische auto’s. De nieuwe coupe gaat daadwerkelijk GTV heten.
Ik vindt het gaaf, ben benieuwd!
gregorius zegt
Mooi dit.
FCA maakt volgens mij nog altijd winst door oude, goedkopere techniek in een nieuw jasje te verkopen + sterk in het Fiat 500-segment.
En dat willen ze nu wegdoen en naar het luxe segment gaan? Ik wens ze erg veel succes om modellen in de markt te zetten die kunnen concurreren in het luxe segment (ze bedoelen waarschijnlijk BMW, Audi, MB, Cadillac & Lexus in Amerika).
Wat ze moeten doen, is waar ze goed in zijn: paar aandrijflijnen en onderstellen en die vervolgens als 6 merken verkopen: Chrysler, Dodge en Jeep in de US en Alfa, Fiat en Maserati in Europa.
Alle oude techniek kan vervolgens nog prima mee in 3e-wereld landen (qua automarkt) en daar met een Fiat logo of whatever erop.
We zien wel…
str8six zegt
Wat we van FCA mogen verwachten is uitstellen en afstellen.
allesmetturbo zegt
Ik heb mijn golf 5 gti stage 2 weggedaan voor een 156 sw 1.9 jtd 16v. Wat een heerlijke auto zeg, en wat een stuurgevoel! Had ik in de golf alleen maar van kunnen dromen.
Snap wel dat diesel steeds minder word maar vind de 1.9jtd wel een erg fijn blok, en lees overal veel goede verhalen over de betrouwbaarheid. Lekker vaak volgas en alsnog 800km op een tank, heerlijk. Zal met een fmic upgrade en chip straks alleen nog maar leuker worden.
Elektro alfa.. hmm, weet het nog niet. Maar als het stuurgevoel blijft is het prima (voor zover dat kan met elektrische stuurbekrachtiging)
stormtroopertje zegt
Ik neem het risico maar dat ik voor taalnazi word versleten, maar ik heb nog nooit een auto iets zien vergelden, ontgelden moet echter wel lukken. “zouden het moeten vergelden”
Esprit_de_Flandre zegt
Chrysler vermoorden, dat wordt een schok in de US. Kranten en magazines zullen moord en brand spreken.
Twee dagen later is iedereen het weer vergeten…
pier zegt
Hier is het echte nieuws:
Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft zijn geloof in zelfrijdende auto’s onderstreept door bij autofabrikant Fiat Chrysler 62.000 zelfrijdende taxibusjes te bestellen. De Chrysler Pacifica Hybrid wordt uitgerust met technologie van Waymo, een zusterbedrijf van Google.