Verstappen gaat weer ouderwets lekker in de regen!
De finishvlag in Spa is vijf dagen geleden gezwaaid, maar de F1-motoren mogen weer aangezwengeld worden! Dit zijn 5 dingen die ons opvielen.
Williams: Lance blijft tot Singapore
Er staat een behoorlijk aantal transfers te wachten. Veel teams zullen één of twee nieuwe coureurs (moeten) aantrekken. Het begon natuurlijk met de opvallende move van Ricciardo naar Renault. Ook het feit dat Lawrence Stroll Force India heeft gekocht, zorgt dat er het een en ander gaat veranderen. Uiteraard is het de bedoeling dat zoon Lance Stroll zo snel mogelijk overstapt naar Racing Point Force India. Volgens Claire Williams is er afgesproken dat de piepjonge Canadees sowieso tot Singapore voor Williams blijft rijden.
De weersvoorspelling
Het regent lekker door op Monza. Het is goed om te zien dat Verstappen zich nu wel als een vis in het water voelt. Hij zet vrij snel de snelste tijd naar, waar vervolgens iedereen zich op stuk kan bijten. Gaandeweg wordt de baan alsmaar droger. Voor morgen is er ook regen voorspeld, zij het in een mindere mate. Op zondag wanneer de race plaatsvindt is het helaas kurkdroog.
Renault moet zijn eigen motoren niet
In de regen komen de Renaults goed mee. Voor lange tijd staan Sainz en Hülkenberg 2 en 3 achter Verstappen. Met 10 minuten te gaan wordt de baan telkens droger. Wat frappant is, is dat de Renaults nog met de oude motoren hebben gereden. Red Bull – voorlopig alleen Ricciardo – rijdt wél met de nieuwe motor, maar volgens Renault is de betrouwbaarheid niet al te best. We kunnen zeggen wat we willen van Renault F1, maar ze zijn lekker eerlijk daar.
Stoffel Vandoorne is er nog!
Hij rijdt op dit moment niet mee, want Lando Norris mag het even proberen in de eerste vrije training. Maar de verhalen dat Vandoorne eerder moet vertrekken kunnen voorlopig in de ijskast gezet worden. Dankzij de rijders-carroussel die eraan zit te komen is het niet eens zo’n slecht idee om de Belg nog even een kans te geven. McLaren heeft de topcoureurs niet meer voor het uitzoeken nu ze onderaan bungelen. Ook kan het zijn dat Stoffel iets minder slecht is dan dat hij lijkt te zijn. Dat ze bij MCLaren Alonso net even iets minder inferieur materiaal meegeven.
Verstappen pakt Ricciardo bij de nekharen
Niet letterlijk natuurlijk, dat zou heel erg raar zijn. In de eerste sector van Monza is de Nederlander telkens 8 tienden van een seconde sneller dan zijn Australische teamgenoot. Het lijkt erop dat Ricciardo gepiekt heeft op Monaco, waarna Verstappen de lijn naar boven heeft gevonden. Ook op Monza lijkt Verstappen zijn teamgenoot met gemak aan te kunnen. Aan het einde pakt Ricciardo op een droger wordende baan een snellere tijd. Maar in gelijke condities lijkt Verstappen nu structureel sneller te zijn. Mocht F1 niets zijn voor Verstappen, is driften op een hoog niveau weggelegd (zie video onder).
De uitslag van FP1 ziet er als volgt uit:
1. Perez (1:34.000)
2. Raikkonen (+ 0.550)
3. Ocon (+ 0.593)
4. Hartley (+ 1.024)
5. Ricciardo (+ 1.207)
6. Gasly (+ 1.438)
7. VERSTAPPEN (+ 1.665)
8. Sainz (+ 1.995)
9. Hülkenberg (+ 2.107)
10. Bottas (+2.238)
11. Hamilton (+ 2.546)
12. LeClerc (+ 2.648)
13. Magnussen (+ 3.066)
14. Alonso (+ 3.426)
15. Grosjean (+ 3.683)
16. Ericcson (+ 3.790)
17. Vettel (+ 3.867)
18. Sirotkin (+ 3.929)
19. Stroll (+ 4.253)
20. Norris (+ 4.282)
Houd er rekening mee dat de meest opvallende tijden in de laatste 10 minuten werden gereden. De baan werd telkens droger. Voor sommige teams was het niet nodig om naar buiten te gaan. De tijden in de uitslag zijn dus niet 1 op 1 te vergelijken.
gwnbmw zegt
gaan we het er niet over hebben dat ricciardo stil stond met de melding ‘no power’?
Design_Driven zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Design_Driven zegt
@sketcher: p.s. ik zie geen video
quincy zegt
@sketcher: Ze hebben gereageerd op het feit dat ze in de regen in Hongarije nergens waren en dat uit mijn hoofd lag het aan een design fout in de vloer van de auto, waardoor deze heel erg gleed in de regen. Issue is in ieder geval opgelost werd toen gezegd en in Spa zag je dat al (alhoewel kwalificatie positie niet goed was, zag je wel dat Max meer vertrouwen in de auto had dan op Hongarije) en nu in Monza ook.
Design_Driven zegt
@quincy: Okay, de vloer dus. Top.
Design_Driven zegt
@sketcher: Zeg redactie. Dat jullie mijn suggestie voor een kloppende zin er uit halen als het eenmaal aangepast is, prima. Maar de rest van mijn reactie die on topic is mag dan toch wel blijven staan?
Design_Driven zegt
Op Verstappe’s eigen website staat trouwens dat vandaag alleen RIC met de Spec-C rijdt en er na vandaag een beslissing wordt gemaakt. Verstappen zou vandaag nog met de oude motor rijden. Ben dus benieuwd of RIC in FP2 in gelijke condities sneller gaat zijn.
Robert zegt
Als het nu vandaag en morgen blijft regenen, en zondag houden we het droog, dan heeft dus niemand voor de race de meest optimale set-up kunnen vinden. Wie weet brengt dit nog wat leuke verrassingen met zich mee…
lekkerlinksrijden zegt
@RRRobert: ze hebben wel de data van de voorgaande jaren
berlinetta zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
gregorius zegt
Volgens mij zegt Claire Williams eerder: volgens het contract zal Papa Stroll tot iig Singapore moeten dokken. Als hij blijft dokken, maar hij zn zoontje in principe vandaag nog meenemen.
…
Of ze is aan het onderhandelen met Toto en de rest om te kijken of Ocon mag komen voor een half jaartje; of wieweet zet ze wel in voor 1,5 jaar.
Maar als ze een ‘Nee’ zou hebben over Ocon (ipv Stroll) en het voor het geld van Papa Stroll niks uit zou maken, dan zou Kubica nu al in die auto zitten!
(Overigens moeten we niet vergeten dat Monza zo ongeveer het makkelijkste circuit is op de kalender en dat zelfs Stroll het hier mentaal nog aan kan + Mercedes power. Je hebt zomaar kans dat zelfs Stroll 10e kan worden (bij een paar uitvallers)).
viezefreddyw zegt
Het niet hebben van Lance Stroll is voor elke team een verrijking. Ook Williams is zonder hem beter af. Slechter kan bijna niet, tenzij ze mij in dat ding gooien.
joostie zegt
@viezefreddyw: Dan zit ik elke race op de tribune!
mashell zegt
Wat mij opvalt is dat er nog steeds mensen waarde hechten aan vrije trainingen.
henk_he zegt
@mashell: bespaar jezelf de moeite. Ik heb al meerdere keren hier met feiten onderbouwd aangegeven dat een FP vrijwel niets zegt over hoe de coureurs in de kwalificatie en race gaan presteren, maar @Willeme blijft volhouden dat de teams ook in de trainingsrondjes hun best doen om de snelste te zijn. Ik begin er (na nu) niet meer over, verloren energie.
willeme zegt
@henk_he: Hahaha, het ziet je diep, zoveel is te merken. Het kan wel degelijks iets zeggen, in dit geval iets minder, gezien de weersomstandigheden. Je hebt waarschijnlijk de laatste alinea niet gelezen.
Bij AutoBlog posten we autonieuws, daar vallen de Formule activiteiten ook onder. Daar zijn veel mensen benieuwd naar. We volgen de trainingen, kwalificaties en races mee om daar verslag van te doen. Van te voren is het natuurlijk niet duidelijk of het spannend gaat worden of niet. Ook weten we niet of er verrassingen te melden zijn. Beetje inherent aan sport.
De trainingen geven geen absoluut harde indicatie voor de kwalificatie. We weten allemaal dat Mercedes en Ferrari hun blokken iets opschroeven en de afstand ineens groter wordt. Wel is de mate waarin de pace verschilt een indicatie. Als je in FP1 al 1,5 seconde toegeeft op MB, weet RB dat het in de race echt kansloos is. Als dat verschil 0,2 seconden is, weet je dat er een kansje is op een succesje. Dát is wat ik één keer tegen je heb gezegd.
Dus dat ik het “blijf volhouden dat de teams ook in de trainingsrondjes hun best doen om de snelste te zijn” is incorrect. Dat het verloren energie is, moet je helemaal zelf weten. Dat je op dit artikel klikt, de reacties doorleest en reageert, betekent dat het artikel zijn doel heeft bereikt.
De artikelen zijn om te informeren. Ook vertellen we in deze artikelen iets meer over de achtergrond van wat er allemaal gebeurd en nieuwtjes die bekend worden gemaakt tijdens FP1. Er worden geen keiharde conclusies getrokken naar de FP’s, wel kan het een indicatie geven.
Met name op het gebied van racepace zegt de FP namelijk wél iets. De snelheid in de FP’s is veel representatiever voor de snelheid in de race. Dat staat los van de kwalificatie in het huidige F1-tijdperk waar de verschillen tussen de race en kwalificatie gigantisch groot is.
Hopelijk heb ik nu met voldoende feiten voor je onderbouwd waarom we de FP’s verslaan. Het is ook iets wat we zullen blijven doen, dus als je het niets vind, bespaar je de moeite: klik niet en wacht de kwalificatie af ;-).
Pordon zegt
‘all good, just a little drift’ sjah haha.