Inclusief alle standen, duels en awards. Hoe staan de zaken ervoor? Je leest het hier, op Autoblog.
Het zit er weer op, de Grand Prix van Italië. We hebben nu het snelste circuit van het seizoen gehad. Voor de Nederlandse Formule 1 liefhebbers is dat goed nieuws, want de Red Bulls kwamen niet helemaal goed uit de verf, helaas. Aan de andere kant: dat viel te verwachten. Gelukkig gebeurde er nog veel meer. Dit zijn de vijf dingen die ons opvielen
Vettel valt (weer) door de mand
Eigenlijk is het heel erg vreemd. Sebastian Vettel was een enorm aanstormend talent en wist na een succesvolle periode met Toro Rosso (hij won met dit team zelfs op dit circuit) vier wereldtitels te behalen. Van die Sebastian Vettel is helemaal niets meer over, zo lijkt het. Na een uitglijder komt hij te snel weer op de baan, waarbij hij Lance Stroll over het hoofd ziet.
Leclerc scoort magistraal
Bovenstaande is extra zuur als je ziet dat Leclerc wél weet te schitteren op Monza. Hij weet Hamilton meerdere malen te pareren. Aanvankelijk leek het of Hamilton calculerend te werk ging, maar op het moment dat de Brit aanzette, weet Leclerc te pareren. De overwinning was dan ook meer dan verdiend. Dat hij een paar agressieve Verstappen-esque moves toepast, wordt gelukkig niet afgestraft.
Verstappen is iets te enthousiast?
De start van de Nederlander was een vreemde. Althans, bij het aanremmen van de eerste chicane lijkt Verstappen aanvankelijk zeer voorzichtig te werk te gaan. Toch gaat het mis en beschadigt hij zijn voorvleugel. Natuurlijk is het logisch dat hij zo snel mogelijk verloren posities goed wil maken, maar wederom geen vlekkeloze race voor Verstappen, helaas.
Renault doet uitstekende zaken
Het Renault-chassis is nog niet het beste van het veld. Met name het gebrek aan downforce breekt ze op. Maar op Monza maakt dat minder uit. Die motor doet het niet verkeerd en zowel Hulkenberg als Ricciardo rijden een ijzersterke race en scoren met P4 en P5 het maximaal haalbare. Erg knap.
Albon is nog wat onstuimig.
Alexander Albon kende geen vlekkeloze race. Zonde, want in principe zou hij gewoon de vierde plaats kunnen pakken. Zijn actie op Sainz was wellicht iets te enthousiast. Uiteindelijk eindigt Albon slecht 2 plaatsen voor Verstappen, met alleen Perez er tussen in. De relatief goede eindklassering komt overigens mede door het terugvallen van Sainz en Kvyat. Aan de andere kant, Albon heeft ook op Monza meer initiatief getoond dan Gasly in de eerste helft van het seizoen.
Rijderskampioenschap
De race op Monza heeft ervoor gezorgd dat de stand in het rijderskampioenschap iets verandert. Ricciardo stijgt een paar plekken dankzij zijn uitstekende resultaat. De belangrijkste mutatie is die van Leclerc, hij komt nu bijzonder dicht in de buurt van Verstappen. De strijd om de derde plaats lijkt spannend te gaan worden. Eerlijk is eerlijk: Spa en Monza zijn circuits die de Ferrari erg goed liggen en de Red Bull juist niet. Vettel hoeft zich geen zorgen te maken om concurrentie van ‘achteren’, want de nummer 6 (Gasly) heeft meer dan 100 punten achterstand.
Constructeurskampioenschap
In de strijd om de constructeurstitel kan het eigenlijk niet meer mis gaan voor Mercedes. Verder geen grote wijzigingen. Wel zien we dat Renault en Toro Rosso van positie zijn gewisseld. Logisch, want Toro Rosso scoorde uiterst matig op Monza, terwijl Renault het zoals gemeld uitstekend deed.
Kwalificatieduel
Ook in het kwalifiaciteduel worden de verstandhoudingen vrij duidelijk. De gelukstreffers wegen nu minder zwaar. Hamilton neemt afstand van Bottas, bijvoorbeeld. Perez heeft Stroll nog geheel in zijn zak. Alleen bij Ferrari zitten de coureurs erg dicht bij elkaar. Wel lijkt Leclerc na de afgelopen twee weken de psychologische overhand te hebben.
Snelste raceronde
Nadat de inhaalpoging mislukte op Charles Leclerc, kon Hamilton naar binnen voor een setje verse banden om dan maar het puntje voor snelste raceronde binnen te hengelen.
Driver of the Day
Degene die de race wint, hoeft niet automatisch bij het grote publiek in de smaak te vallen. Niets ten nadele van de kwaliteiten van Lewis Hamilton, maar dat hij wint is niet altijd even bijzonder. Hij is erg goed en heeft verreweg de beste auto. Het is altijd leuk om te zien dat sommige coureurs boven hun materiaal weten uit te stijgen. Charles Leclerc pakte de televoting-stemmers met bijna 35% van de stemmen. Verstappen pakte een derde plaats.
Deze races zijn al verreden:
1. GP van Australië 2019 (Bottas)
2. GP van Bahrein 2019 (Hamilton)
3. GP van China 2019 (Hamilton)
4. GP van Azerbeidzjan 2019 (Bottas)
5. GP van Spanje 2019 (Hamilton)
6. GP van Monaco 2019 (Hamilton)
7. GP van Canada (Hamilton)
8. GP van Frankrijk (Hamilton)
9. GP van Oostenrijk (Verstappen)
10. GP van Engeland (Hamilton)
11. GP van Duitsland (Verstappen)
12. GP van Hongarije (Hamilton)
13. GP van België (Leclerc)
14. GP Van Italië (Leclerc)
Deze races staan nog op de agenda:
22 september: GP van Singapore
29 september: GP van Rusland
13 oktober: GP van Japan
27 oktober: GP van Mexico
3 november: GP van Verenigde Staten
17 november: GP van Brazilië
29 november: GP Abu Dhabi
De eerste meters worden verreden op 20 september 2019 om 10.30 Nederlandse tijd.
Design_Driven zegt
De reactie die je wist dat ging komen: “Voor de Nederlandse Formule 1 liefhebbers is dat goed nieuws, want de Red Bulls kwamen… “
Je bedoelt voor de mooiweer supporters. Ik heb in elk geval genoten en een spannende wedstrijd gezien.
Weer een langzame start van beide RBs. Die hebben de afstelling nog steeds niet gevonden.
luckyluck zegt
@sketcher: eh, Verstappen kwam goed van zijn plek hoor… Ging pas fout in bocht één.
berlinetta zegt
@luckyluck: Ik denk ook dat dat een ongelukkige samenloop van omstandigheden was. Op de onboard beelden zag je hem ook gas liften en heel voorzichtig naar de bocht toe rijden, maar op het laatst knalde hij er toch nog op. Ik denk dat het toch echt onverwachts was voor Max. Echter, zijn goede, vrijwel foutloze reeks is nu wel ten einde gekomen. Ik hoop dat hij in Singapore weer eens kan scoren.
wif1 zegt
@luckyluck: Dat zien “mooi weer supporters” niet. Die schijnen te bestaan trouwens lees ik net…
ericc zegt
Ik zie wel dat Max of Charles nog voor plaats 2 in het kampioenschap kunnen strijden met Bottas.
daniel1975 zegt
@ericc: een tijd geleden stond op Autoblog nog dat Verstappen nog ons had op de eerste plek, maar nu zou zomaar kunnen gebeuren dat hij zijn derde plek moet afstaan aan Leclerc…
harrie zegt
@daniel1975:
Mwah, net 2 banen gehad die Ferrari bij uitstek liggen. Vanaf nu verwacht ik gewoon weer een ijzersterk Red Bull.
1 goede klassering van de Renaults maakt ook nog geen zomer, die verwcaht ik eind van het seizoen nog achter McLaren en TR.
mashell zegt
@ericc: dan wordt het toch nog spannend.
berlinetta zegt
Als ik Binotto was, zou ik eens een telefoontje plegen naar ene D. Ricciardo. Om te vragen of hij rood een mooie kleur vind. Lijkt me een uitstekende coureur om Vettel te vervangen. Ik heb niks tegen Vettel, maar hij hoort in mijn ogen niet meer thuis bij Ferrari. Laat hem maar lekker afbouwen in de subtop of desnoods helemaal stoppen.
Daarnaast top gereden van Leclerc. Vooral mooi dat er niet werd ingegrepen. Zo zou het ook moeten zijn vind ik. Ik hoop dat hij in de toekomst nog mooie gevechten gaat krijgen met Verstappen en Norris. Dat zijn in mijn ogen de 3 grootste talenten.
dunhozzie zegt
@berlinetta: Norris ruilen tegen een motoren deal ;-)
Eerlijk gezegd heb ik liever Max in de Ferrari, scheelt maar 1 letter
berlinetta zegt
@dunhozzie: Max naast Leclerc zou wel een topduo zijn, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren. Die Italianen zijn zelf al chaotisch genoeg en als je dan ook nog twee ‘eerste’ rijders in dienst hebt, wordt het er niet beter op.
Max zijn stoeltje is afhankelijk van de vraag of Red Bull hem een kampioensauto kan leveren. Zo niet, dan zie ik hem wel naar Mercedes gaan in de toekomst.
dunhozzie zegt
@berlinetta: ja klopt helemaal
shibby zegt
Het feit dat de beide RBR’s er niet tussen stonden heeft Renault natuurlijk ook flink geholpen aan hun goede klassering. Desalniettemin een puik resultaat.
royaledeluxe zegt
Wat me gisteren vooral opviel is de topsnelheid van de Ferrari motor. DRS gewijs heeft Leclerc Hamilton constant afgehouden, maar en dit is toch belangrijk, de meest complete wagen is die van Mercedes. Hij doet het goed op trage en snelle tracks. Ondanks dat Verstappen vertelde dat hij qua rondetijden niet onderdeed in het begin van de race bleef hij toch wel hangen achter Perez die ook al niet veel had aan zijn DRS op de rechte stukken.
Je kan niet anders dan onder de indruk zijn van die Merc dit jaar.
berlinetta zegt
@royaledeluxe: Eens. Vorige jaar was Mercedes vooral het snelst door hun beresterke en betrouwbare motor, maar moesten ze het op bochtige banen nog wel eens afleggen tegen Ferrari of Red Bull. Nu heeft Mercedes opeens het beste chassis van allemaal. Ferrari heeft ze echter wel ingehaald op motorgebied, maar is niet voldoende. Red Bull vind ik dit jaar wel wat tegenvallen. Zowel op motor- als op chassisgebied staan ze op de 2e of zelfs 3e plaats.
cloverleaf zegt
Iedereen maar zeiken over die Gasly, maar hij staat toch keurig zesde in het kampioenschap! En dat in een Torro Rosso!!
gwnbmw zegt
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij kon verstappen niet langzamer als wat hij ging…
lowlow zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
w0o0dy zegt
Heeft iemand een idee waarom de botte hond actie van Sainz op Albon niet werd bestraft?
royaledeluxe zegt
@w0o0dy: Omdat hij eerst in de bocht was en dan de ideale racing lijn mag aanhouden (zie Verstappen vs. Leclerc in Oostenrijk). Dan kan je kiezen: Of remmen, of er naast gaan rijden… wat Albon deed was gewaagd maar Sainz is ook geen doetje om voorbij te geraken en dan eindig je naast het cricuit.
bernoulli zegt
Vanuit de lucht zag je dat de auto’s voor Verstappen elkaar raakten. Die stonden dus even stil. Vandaar die rare move van #33.
pomoek zegt
Ik kreeg een beetje de indruk dat Verstappen het niet zo zag zitten met de races in België en Italië.
Wel leuk: de laatste 6 races 3 verschillende winnaars!
Agressief rijden is nu blijkbaar acceptabel en levert dus ook punten op!
Dutchdriftking zegt
Vooral de Renault power heeft mij verbaast. Stel dat dit torretje in het huidige RB chassis had gehangen…..
karaya zegt
@dutchdriftking: Ik zag een Ferrari een Renault inhalen zonder DRS. Niet overdrijven.
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Leclerc en Hamilton konden toch vrij eenvoudig langs Ricciardo op de rechte stukken.
rickthestig zegt
@dutchdriftking: Dan hadden we al vaak de pechduivel moeten vervloeken.
harrie zegt
@dutchdriftking: Ja maar die dingen ploffen gewoon weer volgend race.
johnwaters zegt
“Albon eindigt slechts 2 plaatsen voor Verstappen”, correcte journalistiek zou zijn “ervaren Verstappen eindigt 2 plaatsen achter rookie Albon”.
willeme zegt
@johnwaters: Bwoah. Als je teamgenoot achteraan start en na een verbruide start een nieuwe voorvleugel moet halen, dan mag ‘ie niet zo dichtbij komen.
johnwaters zegt
@willeme: gelukkig startte de rookie wel goed en hield de rookie zijn voorvleugel wel heel.
willeme zegt
@johnwaters: Precies! Wat doet ‘ie dan op P6? Dan moet je met die Red Bull minimaal P4 kunnen pakken…
johnwaters zegt
@willeme: daarom dat Verslappen op P5 stond in België.
willeme zegt
@johnwaters: Ah, dat is het verschil. Jij zit te kijken naar Verstappen. Ik bedoelde het vanuit Albon en het feit dat hij een Red Bull heet. En dat zijn klunzende teamgenoot alsnog op P8 staat en Albon ‘maar’ op P6.
karaya zegt
@johnwaters: Het toont alleen maar aan dat Verstappen veel sneller is.
cthijs zegt
Bvolgens mij heb ik anderhalf uur naar een ferrari zitten kijken met een mercedes erachter.wat een waardeloos camerawerk.geen een inhaalactie hebben ze laten zien zelf de renaults deden het redelijk goed,ook daar niks van gezien.wil je f1 kijkers krijgen dan zal dat toch wel beter moeten