Even geen Ferrari, Lamborghini, BMW of Audi, maar een geschiedenislesje over dit pluimende wagentje uit Oost-Duitsland.
1. Trabant is niet het merk, dat is VEB Sachsenring
Heb je je ooit afgevraagd waarom het logo op de motorkap van een Trabant een gestileerde S is? Nou, omdat het bedrijf dat de autootjes bouwde eigenlijk VEB Sachsenring heet. Trabant is slechts de naam die ze vanaf 1957 gebruikte voor hun kleine tweetakt auto’s met een kunststof carrosserie.
2. De Trabant werd voorafgegaan door een grote luxeauto
Het waren de belangrijkste autofabrieken van Audi en Horch, in Zwickau, die na de oorlog verder gingen als VEB Automobilwerk Zwickau en VEB Kraftfahrzeug- und Motorenwerk Zwickau, vorm. Horch. De eerste fabriek begon met het bouwen van een doorontwikkeling van de vooroorlogse DKW F8 (de IFA F8), de tweede fabriek ging een grote personenauto bouwen, de P240 Sachsenring. Deze werd aanvankelijk nog Horch genoemd, maar na de samenvoeging van beide fabrieken tot VEB Sachsenring, prijkte op deze P240 hetzelfde logo als op de latere Trabantjes.
De Sachsenring P240. Foto: Liftarn, Creative Commons
3. De Trabant had ook nog een echte voorganger
Die Horch/Sachsenring P240 is natuurlijk leuk, maar was niet de auto voor het volk die de Trabant P600 en P601 later zouden worden. Die werden daarvoor bij VEB Automobilwerk Zwickau gebouwd. Eerst de gedateerde IFA F8, maar daarna de Zwickau P70. Deze was onderhuids gelijk aan de IFA, maar was voorzien van een veel modernere carrosserie. Het plaatwerk was van kunststof genaamd Duroplast, gemonteerd op een houten subframe. Het was dus niet de Trabant, maar diens voorganger die pionierde op het gebied van kunststof auto’s! Overigens waren er niet alleen een P70 Limousine en P70 Kombi, maar ook een P70 Coupé. Deze stijvolle auto had echter een koets die grotendeels van metaal was en dat hogere gewicht maakte de sportiefste P70 ook meteen de langzaamste…
De Zwickau P70 Coupé. Foto: Burts, Creative Commons
4. Een Trabant kan wel degelijk roesten
Een misvatting die met name vervelend kan zijn als je net een op het oog knap Trabantje op de kop hebt weten te tikken. Het Duroplast-plaatwerk zal inderdaad niet roesten, maar het zelfdragende chassis van een Trabant is van staal en kan dus compleet doorgerot zijn zonder dat je het door hebt.
Onder de kunststof plaatwerkdelen van een Trabant gaat gewoon een stalen chassis schuil. En ja, die kan goed roesten…
5. Sachsenring bestaat nog altijd en is toeleverancier voor onder andere Volkswagen
Na de val van de muur probeert Sachsenring Automobilwerke GmbH nog een jaar lang om de originele Trabant, zij het met VW-viertaktmotor in plaats van tweetaktmotor, aan de man te brengen. Daar waar voor de val er nog wachtlijsten zijn van vele jaren voor een Trabant, wil na 9 november 1989 vrijwel niemand nog een Trabant. In 1991 wordt de productie definitief beëindigd. De fabriek wordt inclusief merknaam verkocht en ontwikkelt zich tot een grote toeleverancier voor de autoindustrie. In 2006 wordt het bedrijf na faillissement overgenomen en sindsdien heet het HQM Sachsenring GmbH. Het bedrijf bouwt veel onderdelen voor onder andere de Volkswagen Golf en Passat, maar levert ook productielijnen voor montage van deuren en aandrijflijnen.
Vroeger rolde hier Trabantjes van de lijn, tegenwoordig bouwen ze onderdelen voor diverse Volkswagen-producten. Foto: Aka, Creative Commons
BONUS: twee fraaie filmpjes uit vroegere tijden
In de eerste, ruim een half uur durende video is te zien hoe de Trabant van begin tot eind wordt gebouwd. Zeker de moeite waard om te kijken, maar misschien meer iets voor een druilerige zondagavond. Oh, wacht… Het tweede filmpje duurt slechts vier minuten en toont hoe men indertijd er voor zorgde dat al het plaatwerk netjes op elkaar aansluit. En dat gaat met handen, hamers en voeten.
toyotafortuner zegt
Leuk stuk leesvoer over een guitig gebakje die je zowat altijd vrolijk maakt. Mij iig wel!
erikr zegt
@toyotafortuner: zo zijn er meer, alleen maar lachende gezichten als ik onderweg ben in de 601s. ?
rd1991 zegt
@erikr: het zijn die guitige kleine autootjes die de mens vaak een stuk vrolijker stemt dan de zoveelste dikke wagen. Zelf Fiat 126 eigenaar, heb er 2 waarvan 1 is opgegeten door de roestduivel, maar toen die nog goed was en ik er mee rond reed keek iedereen! Helaas is die APK afgekeurd tot en met. Gelukkig is 126 nr.2 zich aan het klaar maken voor zijn NL’s kenteken! :D
marinepower zegt
Lijkt wel op Maaskantje Engineering.
realracing3 zegt
@marinepower: klopt ja.
desjonnies zegt
Volks Eigener Betrieb (VEB) 40 jaar socialisme en ow ow wat waren ze gelukkig!
Zo gelukkig dat ze een muur bouwden om te zorgen dat wij niet bij ze kwamen wonen!
Met hun VOlksPOlizei die overal en altijd aanwezig was.
Wat een pleurisland was die DDR !
fijnkonijn zegt
@desjonnies: wow de wonden zitten diep merk ik… was zeker een moeilijk bestaan toen je daar nog woonde…
desjonnies zegt
@fijnkonijn:
Jazeker, herinner me nog altijd het minitieus onderzoek als je bij Helmstadt de Russische zone verliet, karretjes met spiegels onder je wagen; de vierkante uitgesproken rotkoppen van de DDR grenswachten en gecamoufleerde Wartburgs die overal controleerden op de belachelijk lage max snelheid.
West Berljjn was een oase van licht, kleur en luxe in een grauwe grijze naar bruinkool stnkende DDR waar wantrouwen heerste.
Het klinkt pedant maar als je die gekke gespannen situatie echt hebt meegemaakt begrijp je het album Heroes dat Bowie daar heeft opgenomen, die sfeer daar toen.
Orichy zegt
Gisteren kwam ik oude foto tegen van de Trabant nT Concept uit 2009 en dacht nog jammer dat het niets geworden is, was een leuk ding, met zeker kansen.
http://i.wheelsage.org/image/format/picture/picture-gallery-full/trabant/nt/autowp.ru_trabant_nt_2.jpeg
Dus dan is dit een leuk toeval.
Arnoud zegt
Die P70 ziet er zowaar nog leuk uit ook! Met wat fantasie kan je er een mix van de Nissan Figaro en een Volkswagen Karmann Ghia in zien.
taan zegt
Meerdere Trabantjes gehad, zowel de Kombi als de Limo, altijd met enorm veel plezier gereden in deze autootjes. Kan er nog een dikke glimlach van krijgen. Ook als daily met 20k/jaar goed te doen, je moet wel een beetje van sleutelen houden en licht masochistisch zijn aangelegd. Uiteindelijk heeft het jaarlijkse APK-drama de hobby de nek omgedraaid, het was een hele uitdaging om dit soort oude beestjes vlekkeloos goedgekeurd te krijgen.
realracing3 zegt
Zag gisteren nog de buurman met zijn lichtblauwe trabant langsrijden. Leuk dingetje vind ik het.
phaeton zegt
Ze zaten ook in A2 Racer II als Brabant. Tot zover mijn kennis. Leuk artikel.
mgmgb zegt
Blijft leuk om er over te lezen. Van dat stalen chassis wist ik helaas al. Ooit eens naar eentje gaan kijken, met serieuze interesse voor aanschaf. Met het poolse kenteken en de voor mijn onleesbare papieren kon ik leven. Met het roest dat ik door een gat in de wielkast zag helaas niet.
Calimero zegt
Ook in (oost) Duitsland zelf een bezienswaardigheid inmiddels. je ziet ze echt nooit mee behalve degenen die aan toeristen verhuurt worden. Ook daar is het tegenwoordig 80% VW, dan Audi, Skoda, Opel, Ford en dan komt de rest.
pinut187 zegt
Die P70 coupe is wel een guitig ding.
Dutchdriftking zegt
Blijft een mooi slachtoffer voor swapjes.
desjonnies zegt
Dit is wel de nachtmerrie voor ieder gütmensch, de wagen is denk ik één van de meest vervuilende op de planeet, hij beschikte over een tweetakt motor en was gemaakt van duroplast, een chemisch smerig goedje dat nauwelijks afbreekbaar is en praktisch niet is te recyclen.
En dat terwijl de wagen werd gebouwd door de droom van menig socialist : een bedrijf dat eigendom was van de werknemers. En met één model en uitvoering omdat we allemaal gelijk zijn !
Je moest 10 jaar wachten op je Trabant en hadden ze net een serie appelgroene Trabantjes klaar, was je de Sjaak en kon je hem gewoon nemen, nix geen kleur of bekleding uitkiezen in de heilstaat !
Ik kan me dan ook voorstellen dat je als voormalig Oost Duitser die pesthokken niet meer wilt zien !
lekbak zegt
@desjonnies: ach joh, hier in het blije westen zijn we decennia lang trots geweest op een bank van de klanten voor de klanten. Zogenaamd allemaal met een stem. Jep, officieel was ik bankdirecteur!
Maar wel een bankdirecteur die minder dan een procent rente op z’n spaargeld krijgt. Tegenwoordig teruggefloten door de EUssr geloof ik. Ach boeiend, ik betaal die 1.30 per maand wel om te mogen pinnen. Dat spaargeld van mij gaat over een paar weken allemaal in bakstenen, (minimaal) gefinancierd door wederom belachelijk lage rente.
Ik dwaal af geloof ik. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat het hier ook allemaal niet rooskleurig is. Communisme, adel in kastelen en uitgemolken boeren of democratie met kapitalisme. Het is allemaal één pot nat en allemaal werken we voor “de partij”.
taxman zegt
Kunnen die 5 dingen die ik nog niet wist nu ook FF doorkomen?
ronnys zegt
En wist je dat er nog steeds serieus geraced wordt met trabantjes?
Wist je dat ze ook toen de tijd al speciale “per ongeluk” te dun werden gemaakt en na afkeur in de racerij werden gebruikt?
Wist je dat die blokjes met oorspronkelijk 26 PK getuned kunnen worden tot ruim over de 100 PK?
Wist je dat er 5 prototypes zijn gemaakt van de opvolger van de 601 en dat die op een nacht door duistere mannen zijn opgehaald en zijn vernietigd?