Kawasaki’s Z H2 is een 200pk-sterke nakedbike met een supercharged motorblok.
Je kan dus wel raden dat er aan power en sensaties geen gebrek is, maar hier zijn vijf feitjes die je nog niet wist. Autoblog-vriend-van-de-familie Arno Jaspers was bij de lancering in Las Vegas (nee, helemaal niet jaloers…) en op ons verzoek zette hij 5 zaken op een rij over de Nieuwe Kawasaki Z H2.
1: De motor werd afgezwakt (!) tot 200 pk.
De ontwikkeling van Kawasaki’s supercharger begon meer dan 10 jaar geleden en resulteerde in 2015 in de H2 en H2R. Die laatste was uitsluitend bedoeld voor circuitgebruik en haalde met een andere motormapping en uitlaat 327pk, goed voor een standaard topsnelheid van 357km/h. Sommige H2R’s met aangepaste chassis haalden zelfs al meer dan 400km/u. Om maar te zeggen dat de motor van de Z H2 met 200pk allesbehalve extreem getuned is en nog een pak meer mechanische stress aankan.
2: Het is een goede beginnersmotor
Neem de titel misschien met een korrel zout, maar de Z H2 blinkt bovenal uit door zijn toegankelijkheid. Enerzijds heb je een ruime zithouding met een breed stuur waardoor de motor heel wendbaar wordt, maar het opvallendste is het motorkarakter. Bij 11.000 toeren braakt deze krachtpatser 200 briesende paardjes uit, al blijft hij onder de 6.000 toeren makkelijk te controleren met een perfect doseerbaar gashendel. Kawasaki slaagt er dus in om een überkrachtige motor te maken waarmee je ook gewoon even een rustig zondags toertje doet. Hier kunnen andere fabrikanten iets van opsteken.
3: De Z H2 is opvallend assymetrisch
Alle motoren zijn assymetrisch. Dat kan je meestal zien aan zaken zoals de uitlaat, achterrem, het schakelpookje en ga zo verder. Toch proberen de designers meestal om de voorkant, zeg maar het ‘gezicht’ van de motor, zo symmetrisch mogelijk te maken. Bij de Z H2 was dat een onmogelijke opdracht, omwille van de supercharger. Die laatste heeft nu eenmaal heel veel lucht nodig, wat een opvallend inlaattraject met zich meebrengt aan de linkerzijde van de motor.
4: De Z H2 tsjirpt!
Waar de meeste motorfietsen te herkennen zijn aan een eigen unieke uitlaatsound, moet de Kawasaki Z H2 het hebben van een erg kenmerkend inlaatgeluid. Wanneer je na een acceleratie in hoge toeren het gas dichtdraait, ontstaat er een groot drukverschil tussen de lucht in de rotorschoepen van de supercharger en de lucht in het inlaatkanaal. Het resultaat? Enkele kort opeenvolgende fluitgeluidjes die Kawasaki’s Supercharged motoren onderscheiden van alle anderen.
5: ‘Z H2’, een naam met een rijk verleden
Wie Kawasaki’s geschiedenis een beetje kent, weet dat de ‘H2’ naam terugwijst naar Kawasaki’s driecilinder tweetaktmotoren uit de jaren zestig en zeventig. De originele H2 kreeg de reputatie als ‘Widowmaker’ omdat hij een uitzonderlijk brute 750cc motor had. In de loop der jaren zouden de ‘H’-serie tweetakten verdwijnen en kwam de nadruk binnen Kawasaki’s gamma meer op viertaktmotoren. Daarbij horen uiteraard ook de Z-nakedbikes met een bloedlijn die nooit onderbroken werd sinds de seventies. De samenvoeging van twee historische namen geeft aan hoe belangrijk dit model is voor de Japanners.
Foto’s: Kawasaki Las Vegas Launch
Tekst: Arno Jaspers (MaxxMoto, ook voor als je wilt weten hoe hij het rijden op de Las Vegas Speedway heeft ervaren.)
svdv zegt
Een goede beginnersmotor… goede grap.. de overheid laat ons als beginners pas op 15 pk motoren rijden. 200 pk zit daar net niet onder..
lebeaunl zegt
@svdv: hangt van de leeftijd van de beginner af.. prima mogelijk om direct voor het volle A-rijbewijs op te gaan vanaf 24 jaar.
peug206 zegt
@lebeaunl: 21 jaar, met een code80. Mag je vanaf je 23ste volledig rijden.
JanJansen zegt
@svdv: prima motor voor een beginner.
Tenminste, nadat je je donor codicil netjes hebt ingevuld.
ablogjunk zegt
Had graag gezien hoe dit monster eruit ziet…..
jajeroenja zegt
@ablogjunk: Idd, een galerij zou niet misstaan. Las ook over de heftige luchtinlaat, maar op een foto van 25x25pixels zie ik die net niet.
kareljansen zegt
@jajeroenja: “like”
Houthakker zegt
Plaatjes weer niet te doen ! Hoe moeilijk kan het zijn.
Wat je niet begrijpt moet je maar bewonderen zeg ik altijd.
anthwan zegt
Zeer geslaagd model, alleen die uitlaat? wanneer gaan die Aziaten nou eens leren een mooie uitlaat te ontwerpen ipv z’n “reis koffer” als eind demper.
rolov zegt
@anthwan: milieueisen? Je kan gewoon een after market kopen.
tjorque zegt
@michaelras: Leuk om hier wat te lezen van de motorsite die ik naast AB volg. Misschien een idee om wat meer te gaan samenwerken?
OT: ik begrijp deze fiets niet. 200pk en zonder kuip lijkt me verschrikkelijk vermoeiend om ze ten volle te benutten.
Bovendien ben ik niet wild van de looks ?
erik64 zegt
Wat een gave machines zijn dit, misschien toch maar eens de overweging maken om mijn Z 750 in te ruilen….
joki zegt
@tjorque. Welke motorsite is dat dan? Ik hou wel van wat motornieuws en info als deze interesseert me wel…
tjorque zegt
@joki: de link staat onderaan het artikel. Maxxmoto.be
Dizono zegt
Hoe gaaf ook, dit doet me echt helemaal niets. Wat mij betreft overdreven veel power voor een naked. Beetje als een Brabus G65. Leuk dat het kan, maar je hebt er precies niets aan. En ik vind hem ook gewoon niet mooi. Niet asymmetrisch genoeg om cool asymmetrisch te zijn (zoals de eerste S1000RR of een Bimota Tesi 2D). Sinds ik laatst 45pk, 40 kilo, 300cc en een hoop kuiperwerk heb ingeleverd weet ik weer wat motorrijden voor mij zo leuk maakt: een licht gooi en smijtfietsje dat je lekker kunt uitwringen. Om een 200pk naked uit te wringen moet je de ballen van Guy Martin hebben.
Dutchdriftking zegt
Mooie beginnersmotor…… wat kost dat kreng wel niet?!
mustang750supersnake zegt
@dutchdriftking: gelukkig teveel voor mij om te kunnen betalen…heb nu 100 pk op 200kg…rap zat…en dan 200 pk ..?pff man dat gaat zoo hard….echt geen beginnersmotor…niet doen gewoon,punt
kennis ging vorig jaar voor zn rijbewijs…wilde zo graag n 1000 gsx-r…iedereen zei doe t nou niet…begin rustig!
had 5 dagen zn papiertje ,EN een 1000’er….en toen boem,
auto zag em niet aankomen.
jongen heeft er helaas maar 5 dagen van kunnen genieten…
nóóit met zoveel vermogen beginnen….
snorrie zegt
@mustang750supersnake: op een 600 had ‘ie ‘m zeker wel aan zien komen..
peug206 zegt
@mustang750supersnake: buiten zijn schuld? Kan iedere rijder gebeuren, of je nu 1000 of 1600 of 125cc rijdt. Ben nu zelf aan het lessen voor A, valt vies tegen hoeveel mensen je nog missen…
dirtydutch079 zegt
@mustang750supersnake: had die zelf beter moeten opletten.
Ben zelf als beginner begonnen op een R1 uit 2010 ?♂️ nu opzoek naar meer
joki zegt
Ga ik eens bekijken. Bedankt tjorque.
krikke240z zegt
Doet mij helemaal niets. Veel te druk, geen 5 cm2 zonder een hoek of lijntje erin en een vermogen dat je op een naked totaal niet kan benutten. Leuk om op café erover op te scheppen maar daar stopt het dan ook.
anthwan zegt
@Rolof maar waarom kunnen die Italianen het wel dan en die rijden ook in heel Azië rond.
Waarom moet er dan weer z’n after market uitlaat op, bij de oude Duc 851 kon je toen al voor een Termignoni kiezen en wat dacht je van de 916 en de MV met de uitlaat mooi onder de ‘kont’. Nu komen de meeste Jap fietsen ook wel met de optie voor een akrapovic maar dat is alleen bij de snelste top fiets van dat merk.