We dachten dat het project een stille dood was gestorven, maar anderhalf jaar na de presentatie laat Tesla weten dat het eerste accuwisselstation bijna klaar is voor gebruik.
Het eerste accuwisselstation komt bij de afgelegen Harris Ranch in Californië te staan (Google Maps), op de route tussen Los Angeles en San Francisco. Vlakbij een dorpje waar het 24/7 naar mest ruikt, maar dat geheel terzijde. Het aantal Tesla-rijders dat accu’s mag komen verwisselen bij het station, dat zo’n 500.000 dollar heeft gekost om te bouwen, is nog beperkt. Elon noemt het op Twitter een beta-mode. Bij succes komen er mogelijk meer, maar daarover is nog niets bekend. Wat wel wel weten? Hieronder een opsomming.
1. Iedere Tesla Model S kan zijn accupakket swappen
Bij het ontwerp van de Model S in 2008 werd er al rekening gehouden met een snelle de- en montage van het ruwweg 800 kilogram wegende accupakket. Doordat het accupakket aan de onderkant van de auto is geplaatst kan een snelle verwisseling plaatsvinden.
2. Het is NIET sneller dan het voltanken van een auto
Anderhalf jaar geleden presenteerde CEO Elon Musk in Los Angeles het eerste prototype van een accuwisselstation in Los Angeles. Op een gelikte presentatie werd voor een leger juichaapjes gepresenteerd hoe een Model S in 90 seconden van accu wisselde. En hoe dit sneller was dan het voltanken van een Audi A8, een auto met een 90 liter(!) brandstoftank. Tegenwoordig wordt de Model S echter met beschermend plaatwerk geleverd, na een aantal vuurincidenten. Daardoor duurt het swappen nu minimaal 3 minuten. Nog steeds gruwelijk snel, dat wel.
3. Versleten accu’s gratis omruilen is er niet bij
Hoe vaker je een lithium-ion-accu oplaadt, des te meer capaciteit er verloren gaat. Dat geldt voor smartphones, dat geldt voor Tesla’s. Bij een accuwisselstation even een nieuwe batterij oppikken zou dus een uitkomst zijn, maar zo gek is Tesla niet. Een wisselaccu moet je op de terugweg weer inleveren. Je kan er ook voor kiezen om het verschil tussen je oude en de nieuwe accu te betalen. Althans, dat was het plan anderhalf jaar geleden, waarbij er overigens geen prijzen werden genoemd.
4. Je hebt altijd de keuze tussen wisselen of superchargen
Accuwisselstations worden altijd gebouwd bij bestaande Superchargers. Bij aankomst heb je dus de keuze tussen een gratis oplaadbeurt – waar je minimaal 30 minuten aan kwijt bent – of een betaalde batterijwissel.
5. Het kost minder dan een tank benzine
Tesla heeft nog geen prijzen genoemd, maar zegt dat het iets minder kost dan een volle tank benzine in een premium sedan. Als we uitgaan van een 60 liter tank – die je vandaag de dag in de VS voor omgerekend €0,51 per liter volgooit – kost een batterijswap minder dan 30 dollar, ofwel €25.
Tesla laat weten dat er nog geen plannen zijn om het accuwisselstation ook in Nederland uit te rollen.
jipino zegt
Eerste gedachte door eerste foto: “Huh, heeft Tesla nu ook al een X6 concurrent?”
VeniVidiVici zegt
@jipino: pssst… breng ze bij Tesla nou niet op slechte ideeën…
mashell zegt
@VeniVidiVici: daar is het helaas al te laat voor: http://www.autoblog.nl/nieuws/productieversie-tesla-model-x-krijgt-gullwing-deuren-64958
fijnkonijn zegt
@mashell: met dat verschil dat een X6 hondslelijk is en een Model X een schönheid met geile deurkes :-)
mashell zegt
@fijnkonijn: serieus? De model X heeft ook een rare schuine achterkant en de meest onhandige deuren ooit op een productie auto. Niet in een parkeergarage kunnen parkeer omdat anders de achterpassagiers er niet uit kunnen, lijkt me best onpraktisch.
fijnkonijn zegt
@mashell: gaat denk ik reuze meevallen. De meeste garages zijn rond 2.5 meter hoog en zo hoog komen de achterdeuren van de X volgens mij niet.
Onze garage is relatief laag maar een X kan zijn deuren openen als ik dat zo inschat. Wat me helpt in die schatting is dat de achterklep van een S behoorlijk hoog open gaat (ver boven mijn kruin en ik ben 1m90) en het plafond niet raakt.
JamesBond007 zegt
@jipino: die komt er wel :)
jurdespotter zegt
@jipino: ze zijn al bezig met een concept…
motiondrive zegt
Ik weet niet of dit nou DE oplossing is… Is het verbeteren van de oplaad techniek waardoor de superchargers nog sneller worden niet gewoon eenvoudiger?
keezje zegt
@motiondrive: Tesla weet het ook nog niet. Het ene station dat nu wordt opgeleverd (en misschien een paar meer) moeten vooral ervaringsgegevens opleveren. Tesla weet heel goed dat zo’n station een half miljoen dollars kost dus ze gaan eerst eens zien of het betalende klanten trekt.
snelweg zegt
dus tegenwoordig gaan we niet meer tanken, maar verwisselen/laden we onze batterij op.
in zelfde tijd als tanken
fijnkonijn zegt
@snelweg: zelfs sneller als klassiek tanken. In 3 minuten gooi je een lege tank van een forse auto zoals verglijkbaar met de S en de X niet vol.
Tesla heeft altijd gezegd: our customers will be able to choose between “free” (Supercharger) and “fast” (pack-swap)”.
Ik ben er alleen niet helemaal van overtuigd of die swapping-stations rendabel worden. Een Supercharger is relatief goedkoop. Een pack-swapper is nog steeds veel goedkoper dan een klassiek tankstation maar toch. Het is wel beregeile techniek.
gregorius zegt
Punt 3 is best een interessante economische vraag.
Als we uitgaan van een denken mens, zal deze nooit vergeten om zn teslatank op te laden.
Waardoor er maar een aantal toepassingen zijn voor het switchen (tijdelijk) van een accu:
1: als je lang onderweg bent maar dan kom je lang niet altijd langs dezelfde weg terug + dat 1 switchstation hebben dan natuurlijk niet erg handig is).
2: als er iets mis is met je huidige accu dan is het leuk dat je er ff eentje kan lenen, maar dat zou eigenlijk nooit moeten gebeuren.
3: als je niet 30 minuten kan wachten omdat je die Tesla als (uber)-taxi gebruikt. Dat doe je alleen omdat die Tesla laden (+ afschrijving van 1 laadbeurt) een stuk goedkoper is dan het hebben van een slurpende benzine/diesel taxi. Maar als het wisselen + lenen van een nieuwe batterij (terwijl je eigen batterij oplaadt), maar marginaal minder kost dan een volle tank; dan ga je eigenlijk voorbij aan het doel van het frequente gebruik van het verwisselen batterijen.
Het lijkt me echter wel een goede voorzet voor ene model waar je een Tesla koopt + lease van batterijen (Leaf achtig). Dan is het opeens ook mogelijk voor mensen die dagelijks + veel rijden maar thuis / opwerk niet kunnen opladen en niet de optie hebben om snel een tweede auto te pakken.
Overigens is dit verwissel idee al productie-proof toegepast in Amsterdam. Waar Renault Fleuviavaie –taxi’s rondrijden die ook van batterij wisselden. Project ging failliet echter. Waarom weet ik niet, maar dat is te googlen en daar heb ik nu geen tijd voor.
emacee zegt
@gregorius: Het verwisselstation waar jij waarschijnlijk op doelt is die van Better Place op Schiphol en die zijn inderdaad failliet wegens een gebrek aan vraag:
http://www.trouw.nl/tr/nl/5151/Vincent-wil-zon/article/detail/3449218/2013/06/01/De-batterijwisselaar-wisselt-niet-meer.dhtml
Typisch gevalletje ’te vroeg’ als je het mij vraag want het zou mij niks verbazen als dat station wordt omgebouwd door Tesla, zeker gezien een groot deel van de Schipholtaxi’s nu (afgeknepen) Tesla’s zijn:
http://www.parool.nl/parool/nl/30/ECONOMIE/article/detail/3770056/2014/10/16/Elektrische-Tesla-taxi-s-rijden-vanaf-Schiphol-door-Amsterdam.dhtml
gregorius zegt
@emacee: yes, juist die ja. Dank voor t googlen. Een oud studiegenoot van me werkte aan dat project.
mrB zegt
@gregorius: Nu is het natuurlijk nog maar 1 wisselstation. Ik denk dat als er een heel netwerk van wissel stations bestaat ze een soort van abonnement bieden waarbij je jaarlijks x keer van batterij mag switchen bij zo’n station. Ik geloof best dat het voor Tesla goed te doen is. Kunnen ze ook makkelijk versleten batterijen uit de roulatie halen en recyclen.
trustmeiamanengineer zegt
Wat een gedoe zeg. Is opzich een prima systeem, maar met al de superchargers tegenwoordig niet echt meer nodig denk ik. Na een kilometer of 400 rijden ben je toch wel toe aan een stop van een half uurtje.
fijnkonijn zegt
@trustmeiamanengineer: hmm het ligt een beetje genuanceerder. Wanneer je met een Model S 85 bij een Supercharger aankomt kun je met 15 tot 30 minuten weer weg zijn met een *bijna* volle batterij.
Echter, wanneer je echt een volle (100%) batterij nodig hebt (egal om welke reden) dan moet je nog een half uur extra wachten voor de laatste 15%. Dat is inherent aan de aktuele stand der techniek. Dat gebeurt zelden hoor maar het komt soms voor dat je de batterij echt tot aan z’n strot vol wilt drukken.
De realiteit is dat je dan 50 tot 60 minuten (in totaal) moet wachten.
Maar nogmaals, je hebt zelden zo veel nodig dus het is eigenlijk een non-probleem maar ik vermeld het maar voor de volledigheid.
Ik ben veel in Duitsland onderweg. Daar wemelt het van de superchargers en na 2.5 tot 3 uur rijden moet je toch ff “Pause machen”. Dan ga je naar de WC, drukt een broodje en een bakie koffie in je giechel en strekt de benen en dan is de batterij vol genoeg. Eigenlijk niet werkelijk anders als met een normale (ouderwetsche) auto.
fijnkonijn zegt
@fijnkonijn: crap, te vroeg op Submit gedrukt. Als je dus haast hebt, is zo’n wissel wel lekker natuurlijk.
henkhupelschoten zegt
Volgensmij zegt punt 3 waarom hybrid niet de toekomst is of zou je accuzuur opnieuw kunnen opwaarderen?
keezje zegt
@henkhupelschoten: Volgens mij gaat punt 3 niet over hybrid’s maar over Tesla’s en de battery pack van die EV wordt voor ongeveer 99% gerecycled.
406_v6 zegt
@henkhupelschoten: Er zit weinig accuzuur in een “droge” lithium batterij…. ;-)
ivomx5 zegt
Ongelofelijk eigenlijk wat Tesla tot nu toe voor elkaar heeft gekregen.
Elke keer denk ik van “ja het zal wel, lukt toch niet” maar dat wordt het een tijdje erna toch realiteit. Echt heel knap.
fijnkonijn zegt
@ivomx5: dat is omdat ze, net als bv. Apple, gewoon schijt hebben aan het bestaande en de eeuwige nee-roepers en het gewoon doen.
Tesla gaat net als Apple een legertje “haters” krijgen omdat “duur” en “anders”. Maar again, daar moet je gewoon kak aan hebben. Dat zijn namelijk ook vaak het soort mensen die de wereld niet verder helpen.
De CEO van Microsoft, Satya Nadella, heeft gezegd: “Our industry does not respect tradition – it only respects innovation”.
Dat geldt ook voor de mobiliteits-branche. De meeste firma’s hebben dat alleen (nog) niet door. Het zijn de Nokia’s en Kodak’s van de wereld. Ze houden vanzelf op met relevant zijn.
367pk zegt
Moet je wel even exact weten waar de Harris Ranch ligt: grote pleisterplaats halverwege de enige interstate tussen SF en LA. Als je heen en weer rijdt, kom je er bijna niet omheen en is je Tesla waarschijnlijk zo goed als leeg. Niet zo moeilijk dus om je eigen accupakket weer op te pikken. Het stinkt er overigens inderdaad behoorlijk naar poep, maar daar staat tegenover dat er weinig wegrestaurants op de wereld zijn waar ze zo’n lekkere biefstuk serveren.
fijnkonijn zegt
@367pk: batterij leeg valt toch wel mee. Boven Los Angelos ligt nog de Tejun Ranch SC (200km tot Harris Ranch SC) en voor SF liggen of de Manteca SC (noord-oost route) of, zelfs als je direct downtown SF in wilt via de Oakland Bay bridge, is het noch steeds max. 300km wat ook prima te doen is.
Besides: In de USA schieten ze je kop eraf als je sneller als 75 of 80mph rijd. Dus met te snel rijden je batterij helemaal leeg maken valt niet mee ;-)
In welke toko krijg je overigens die lekkere biefstukken? Is dat de Harris Ranch Inn ?