Er waait een nieuwe wind door het stinkende landschap van oliemaatschappijen. Vandaag wordt het eerste tankstation van Peut geopend, een inkoopcoöperatie van zelfstandige pomphouders.
Wat is Peut?
Peut is de naam van een nieuw tankstationmerk, waarvan de eerste vestiging vandaag wordt geopend in Moordrecht. Daar is in de afgelopen maanden een BP omgebouwd naar een Peut. Het is de eerste in een reeks van honderden zelfstandige tankstation die onder deze merknaam gaan opereren, en ook een eigen brandstofkaart zullen uitgeven.
Door wie is Peut opgericht?
Peut is een initiatief van inkoopcoöperatie De Vrije Pomp (DVP), dat begin dit jaar werd opgericht door een aantal zelfstandige pomphouders. DVP is, naar eigen zeggen, ontstaan uit onvrede over de grote oliemaatschappijen. Ze vinden namelijk dat ze te weinig bewegingsruimte krijgen om concurrerende prijzen op hun zuilen te zetten, terwijl oliemaatschappijen zelf steeds meer onbemande pompen uitrollen waar de peut goedkoper is. Dit willen ze met Peut gaan doorbreken. “Door de bundeling van inkoopvolume en het samen organiseren van een netwerk trekken de ondernemers het initiatief weer naar zich toe.” Aldus DVP. Inmiddels hebben zich al meer dan 100 pomphouders aangemeld bij DVP, wat neerkomt op zo’n 240 stations.
Hoe gaat Peut concurreren met de big boys?
De onvrede over grote oliemaatschappijen komt onder meer door het verplichte gebruik van een adviesprijs-min inkoopsysteem, korte betalingstermijnen en een gebrek aan temperatuurcorrectie. Door temperatuurverschillen kunnen pomphouders jaarlijks namelijk duizenden euro’s aan omzet mislopen, aangezien brandstof uitzet bij warmte en krimpt bij kou. Als automobilist zou je daar bijna niets van merken, maar voor ondernemers in de tankstationbranche is het een noodzakelijke correctie. Grote oliemaatschappijen willen er niet aan, via de coöperatie is het wel mogelijk.
Hoe wil Peut meer overhouden voor tankstationuitbaters?
DVP hanteert vier Gouden Regels om de marge te vergroten:
- Inkoop op basis van de wereldmarktprijs
- Korte looptijd overeenkomst
- Afrekenen na temperatuurcorrectie
- Redelijke betalingstermijn
De Vrije Pomp heeft onlangs een contract getekend met oliehandelaar Argos, waarin staat dat de benzine en diesel geleverd op basis van de wereldmarktprijs, en niet volgens de Adviesprijs-min-constructie. Met de huidige olieprijs die in forse daling is terechtgekomen is dat geen onprettig vooruitzicht.
TL;DR
Door zelf peut in te kopen, is peut aan de Peut-pomp goedkoper dan bij een Shell, BP of Esso. Een litertje Euro95 kost vandaag €1,569 bij Peut, dat over een jaar minstens 300 tankstations in Nederland moet tellen.
Kortom, hou die Peut-prijzen de komende tijd in de gaten. Wellicht zijn ze écht consequent goedkoper dan de rest.
Bijeenkomst van pomphouders tijdens de aftrap van de brandstofcoöperatie
Fotocredit: Autoblogger aan het cheapskaten
Junior540 zegt
Gisteren bij tango 1.559 op de Nijmegenseweg in Venlo
dakloos zegt
@Junior540: Twee km verder ben je in Duitsland voor €1.37 geholpen.
Junior540 zegt
@dakloos: het gaat hier om Nederlandse prijzen. Zelf rijd ik op gas dus dit is zowieso niet relevant voor mij.
dakloos zegt
@Junior540: Ik heb ’t over de locatie van jou tankstation in Venlo.
En nu de prijs van LPG twee km verder: €0.569….
Junior540 zegt
Dan mag jij zeggen waar, heb net bij pk 64.9 moeten betalen
dakloos zegt
@Junior540: daar zijn verschillende apps voor (bv. clever-tanken.de)
mikkeloentje zegt
@junior540: sowieso
michiel_vandelft zegt
@dakloos: hij bedoelt waarschijnlijk dat het verschil niet zo erg groot is. Dat het in de goedkoper is weten we allemaal wel
SNDR zegt
Denk dat ik lekker in Duitsland blijf tanken, 1,50 voor een liter Super Plus 98 is toch net even aantrekkelijker
Brutus zegt
@SNDR: Die keuze heeft 90% van Nederland niet..
parker zegt
@Brutus: wel als we alles buiten de Randstad aan Duitsland verkopen! Is sowieso beter
mazdarx zegt
@parker: Zolang ik Nederlands mag blijven spreken wil ik best bij Duitsland horen, lekker minder belasting en goeiekopere auto’s kopen!
gerjan zegt
@parker: Ben ik het met eens! Ik zit als Drent nog liever bij Friesen als bij westerlingen! Dus zet ons maar bij de Duitsers. Randstad vieze stinkende drukte met allemaal buitenlanders waar je alles op slot moet hebben en je de buren niet eens kent.
tupperware zegt
@gerjan:
Blijven jullie met al je vooroordelen inderdaad maar waar je zit of emigreer naar Duitsland.
Waarschijnlijk zijn jullie nog nooit je dorp uit geweest en kennen jullie de randstad alleen maar ven Hart van Nederland..
De realiteit is bij lange na niet zo bedreigend hoor..
lekbak zegt
@tupperware: ik kom van het platteland en woon nu half gedwongen in de randstad. Behalve dat er toevallig een universiteit staat kan ik werkelijk niet één reden bedenken waarom iemand in godsnaam in die ellende wil wonen.
Wel ben ik erg blij dat er zoveel mensen wonen want dan is het lekker rustig buiten de randstad ;)
pagani86 zegt
@gerjan: een Duitser is een autochtoon? Ik weet niet of je het wist maar daar zijn ze allemaal buitenlanders. Blijf jij maar lekker waar je zit.
trustmeiamanengineer zegt
Hier bij de Shell (een Express) in Hilversum is Euro 95 nu €1,559…
Niettemin juich ik zulke initiatieven toe, beter voor de kleine ondernemer en beter voor onze portemonnee (als ze willen slagen tenminste).
camber24 zegt
@trustmeiamanengineer: als ik jou was zou ik bij de Skoda specialist in hilversum gaan tanken. Die bij de Stephonsonlaan. Scheelt erg veel!! (Daar tank ik ook)
123bat zegt
In Hasselt (BE) gooi ik de Pug vol voor 1,41 Euro per liter (Euro95). Driewerf hoera voor de niet-belachelijke belastingen in België.
sacabus zegt
Firezone Competition 102 was vorige week in Nootdorp nog 1.839. Tsja, je moet er wat voor over hebben om je Subaru harder te laten gaan.
Gelukkig gaat het toch maar om 1 of 2 tientjes per maand verschil als je 15000-18000 km per jaar rijdt op 98 of 102.
marv46 zegt
@sacabus: Aral Ultimate 102 was hier over de grens (langs de A12/E35) gisteren 1,529 per liter. Oftewel je tankt in Duitsland 102 voor ongeveer de prijs van de goedkoopste Nederlandse euro 95.
nvn1993 zegt
Met een verbruik van 1 op 4 ben ik erg blij met dergelijke prijzen haha
parker zegt
Lijkt trouwens meer op een autoverkopers bijeenkomst: wat een hoop matjes, bruine schoenen en foute pakken..
gregorius zegt
Goed initiatief en voornamelijk voor de klant.
Overigens is het voornamelijk een goed initiatief omdat de Nederlandse klager dan niet meer zal zeggen: ja, als het omhoog gaat, zijn die pompen er als eerste bij, maar als de olie omlaag gaat, dan niet.
Het theoretische nadeel is natuurlijk dat als de wereldmarkprijs opeens omhoogschiet, je het inderdaad zeer snel merkt, terwijl als je ene langere termijn contract afsluit, je dat in principe geleidelijk kan laten stijgen.
Anyway, straks heb je meer keus als klant; kan je mooi omrijden om 1 euro te besparen.
En gaat de Peut straks ook Peut-shops hebben, waar ze allemaal een flesje cola voor 2 euro 90 gaan verkopen?
potver7 zegt
@gregorius: Als klant ben ik inderdaad ook heel blij met redelijke betalingstermijnen. Waarom zou ik nú al moeten betalen voor brandstof die ik pas volgende week ga verbruiken?
O, wacht…
darkwolf zegt
enige wat ik nog (en zeer relevant in mijn geval) mis zijn de prijzen voor diesel….
daar wordt nergens nog wat over gezegd ook via de links die ik op google krijg…
gregorius zegt
En voor de Nederlander die nu denkt: Ik tank alleen nog maar als het koud is (leaserijders met een tankpas kunnen hier afhaken).
(change in volume)=(.000950)X(initial volume)X(change in temp in degrees celsius)
Kortom: ’s nachts is het 10 graden kouder; je tankt 50 liter. Overdag zou voor t zelfde gewicht aan benzine, 50.475 moeten tanken. Bij die 1,569 scheelt dat je dus 75 centjes.
Of anders gezegd: per 10 graden stijging, zou je benzine eigenlijk 0.014906 cent goedkoper moeten worden (op basis van 1,569 per liter).
Tel uit je winst!
We rijden allemaal 5 km om voor 1ct/liter verschil. Nu kunnen we ook allemaal om 4 uur ’s nachts opstaan omdat je dan meer benzine krijgt! Tenzij je natuurlijk zo’n pomp hebt die continue zijn prijs aanpast; dan ben je gewoon ’t bokje.
garp zegt
@gregorius: alleen jammer dat die voorraad in een tank onder de grond ligt. Zo groot als een zwembad. Die zal in een dag/nacht cyclus niet zo veel van temperatuur veranderen, lijkt me.
gregorius zegt
@garp: Ja, goed punt, geef ik gelijk toe.
406_v6 zegt
@gregorius: branstofpompen worden geijkt op een afgifte bij 15 gr C; dit omdat de brandstof onder de grond is opgeslagen. De wettelijk toegestane foutmarge is 0,5%. Dat betekent dat 1 liter 0,95 liter danwel 1,05 liter kan zijn. Deze marge doet elk temperatuurverschil te niet.
musje83 zegt
@406_v6: 0,5% komt dan neer op 1,005 of 0,995 liter. In jouw berekening is het 5%.
406_v6 zegt
@musje83: je hebt helemaal gelijk…. Thx for correcting my fault.
potver7 zegt
Eén dingetje is me niet helemaal duidelijk – inkoop op basis van wereldmarktprijs.
Het lijkt me toch dat ze de brandstof in moeten kopen bij een van de grote jongens (Shell, Esso, BP e.d.). Nou zijn die jongens van Peut voorlopig nog niet zo groot dat ze hun eigen prijs (of prijsstructuur) kunnen bedingen, dus ik neem aan dat ze nog steeds afhankelijk zijn van de lokale marktprijs, waar dan wel weer en fikse korting af kan gaan op basis van het afgenomen volume.
gregorius zegt
@potver7: In het persbericht staat te lezen dat ze een contract hebben afgesloten met Argos (de zelfde Argos als de wielerploeg die nu Giant heet).
Zoals Argos zelf zegt:
“Argos is de grootste onafhankelijke speler (niet beursgenoteerd of staats gelieerd) op de West-Europese downstream oliemarkt en combineert de opslag en distributie met de internationale handel in en verkoop van minerale oliën en biobrandstoffen. “
Het is dus een contract op basis van de wereldmarktprijs. ’t Zegt niet dat het tegen de wereldmarktprijs is: het kan dus ook zo zijn dat onder bepaalde omstandigheden er misschien iets bij de wereldmarktprijs komt, of dat er bijvoorbeeld een max-verandering per tijdseenheid (maand, week) aan vast zit.
En het is dus aan Argos om met behulp van goede opslag & contracten ook hier op te verdienen. Maar je bent iig niet afhankelijk van de monopolie van Shell die jou een min-prijs geeft. Als Peut dus niet blij is met Argos, kunnen ze waarschijnlijk zo weer ergens anders heen (binnen afzienbare tijd).
bierbuik zegt
Meh, ik woon 14km van Amsterdam en kan hier voor dezelfde 1.569p/L mn tank vullen
eklasse zegt
En de kwaliteit van de peut? Hoe ver ik kan rijden en hoe m’n motor zich erna voelt is ook niet onbelangrijk..
mout zegt
@eklasse: Ja, want er waren de laatste jaren zoveel problemen met de benzine in NL, en Argos heeft ook nog nooit eerder benzine in NL geleverd. Toch?
xiran zegt
@mout: er zit een argos pomp in Amsterdam noord
siemi zegt
@eklasse: Als ik hier in het dorp tank, tank ik Argos. Nooit problemen gehad en geen verschil kunnen merken met Shell. Daarbij zijn ze het goedkoopste van de stad.
raoulkroes zegt
In Zwolle gewoon 1,539 betaald! En vorige week zelfs nog 1,49
bruinbeer zegt
@raoulkroes: Ja klopt. Maar daar zijn 3 pompstations aan het concurreren met elkaar. Ideaal! Daar heb ik ook gebruik van gemaakt.
hplh zegt
@raoulkroes: ik kan geen pomp vinden onder de 1, 65.
lowrider zegt
Mooi verhaal over de prijzen, laten we de kwaliteit ook is onder ogen nemen.
Peut zal waarschijnlijk prut zijn…
Zo niet: goed bezig!
Maar kijk uit met wat je in je tank gooit
hplh zegt
Eindelijk een partij die de markt een beetje kan opschudden misschien.
Laat maar komen!