In München wordt er nu waarschijnlijk een feestje gevierd.
Bij BMW M GmbH hebben ze inmiddels ook de balans opgemaakt voor het afgelopen jaar en die blijkt bijzonder positief uit te vallen. Vandaag maakten ze de cijfers bekend. We zetten de vijf belangrijkste punten voor je op een rijtje.
Ze verkochten meer M-modellen dan ooit
In 2019 wisten de Duitsers wereldwijd maar liefst 135.829 M-modellen aan de man te brengen. Dit is een toename van ruim 32%. Daarmee zijn ze nu de marktleider in het (high) performancesegment. Dat was BMW in de afgelopen 50 jaar nog niet eerder gelukt. Helaas hebben we geen specifieke cijfers van AMG of Audi RS, dus we zullen BMW maar op hun blauwe ogen moeten geloven.
Ook de verkoop van M-Sportpakketten nam toe
Voor degenen die geen echte M kunnen betalen, biedt BMW ook M-Sportpakketten aan om je BMW op te leuken. Ook op dit punt deden ze in 2019 goede zaken. De vraag voor sportpakketten en andere optionele onderdelen nam toe.
Er zijn meer M-modellen dan ooit
Hoe krik je de verkopen van M-modellen omhoog? Door natuurlijk van zoveel mogelijk modellen een M-variant op de markt te brengen. In 2019 konden we daarom voor het eerst kennis maken met bijvoorbeeld een X3 M. De kersverse X4 kreeg eenzelfde behandeling. Ook nieuw: de M8, die leverbaar is als Coupé, Cabrio en Gran Coupé. Die laatste was echter in 2019 nog niet te krijgen, dus die heeft niet bijgedragen aan het verkooprecord.
De M-modellen deden het vooral goed in de VS
De M-modellen vonden vooral aan de overzijde van de Atlantische Oceaan gretig aftrek. Daar werden namelijk 44.442 stuks verkocht. Een snelle rekensom leert dat dit bijna een derde is van het totaal. Duitsland was de tweede markt met 26.110 exemplaren, gevolgd door Verenigd Koninkrijk, waar er 17.688 stuks werden verkocht. BMW deed overigens niet alleen qua M-modellen goede zaken in de VS. Ook de ‘normale’ modellen deden het goed, vooral de 3-serie en de X7.
Dit jaar komen er nóg meer M-modellen
Waarschijnlijk gaat BMW M de stijgende lijn in 2020 doorzetten. Niet alleen is de M8 Gran Coupé leverbaar, ook de X5 en X6 M staan binnenkort in de showroom. En dan is er ook nog de M2 CS, hoewel die in een gelimiteerde oplage komt. Als klap op de vuurpijl is 2020 het jaar waarin BMW hét M-model presenteert: de nieuwe M3. Ook de M4 zal zijn opwachting maken. Nu is het alleen hopen de dat grille geen roet in het eten gooit.
GeoBem007 zegt
Rekenen ze ook de M-Performance modellen? (M140i, M340i, M550i/d, M50d, …) want dan is het wel normaal dat ze stijgen. Alleen zijn dat maar halfbakken M’tjes.
Dutchdriftking zegt
@geobem007: Exact mijn vraag! Die modellen verkochten ze 10 jaar geleden natuurlijk ook al, maar dan zonder M aanduiding. Zou een hoop verklaren.
machielvdd zegt
@geobem007: Die modellen zijn inderdaad meegerekend, maar dat was vorig jaar ook het geval, dus wat dat betreft is het wel een eerlijke vergelijking.
lekkerlinksrijden zegt
@machielvdd: de M114i schijnt het erg goed te doen
GeoBem007 zegt
@machielvdd: Ik vermoed dat Mercedes hetzelfde doet met de 43 en 53 modellen dusja. Vergelijking gaat wel op, da’s ook al iets.
elemento zegt
@GeoBem007: whahaha ben blij met m50d bak
bmwx5m50d zegt
@elemento: anders ik wel
GeoBem007 zegt
@elemento: Heb zelf twee jaar M135i gereden, was daar ook zeer tevreden van. ;-)
superfunky zegt
@GeoBem007: jij wilt ff keertje sturen in mijn M550d? ;)
nononsense zegt
Als ze de stijgende lijn volgend jaar door gaan zetten wordt het vast weer een feest als ze die 754 miljoen CO2boete krijgen
dappers zegt
geldt dit ook voor die BOMVOLLE E36 M UITGEVOERD die hier om de hoek te koop staat?
moveyourmind zegt
@dappers: Zeker!
Sterker nog, die goede verkoopcijfers komen waarschijnlijk juíst door de bomvolle E36 M die op de hoek geparkeerd staat…
Want dat ding is waarschijnlijk al minstens een keer of 30 aan iemand verkocht.
timmr2 zegt
@moveyourmind: Dat komt ook omdat het een unieke en de mooiste van Nederland is.
El-Loco zegt
Ik ben wel benieuwd hoeveel % M doet van de totale BMW afzet in bijvoorbeeld de USA, NL en Duitsland. Wellicht een extra paragraafje voor dit artikel?
styns zegt
De grote nieren van het concept worden werkelijkheid. Feitje.
jippie zegt
Is een simpele verklaring voor: voorheen had iedere BMW nog wel iets stoers en mannelijks over zich. Tegenwoordig is iedere standaard, niet M-BMW, een eersteklas truttenmobiel.
mashell zegt
@jippie: vindt je? Ik heb juist het idee dat de ///M modellen er met hun enorme luchtgaten, diffusers, opzichtige uitlaten en kinderachtige spiegels er behoorlijk belachelijk uitzien. M pakketjes niet veel beter. De echte chique BMW wordt tegenwoordig onder het label luxery line verkocht.
alfatje zegt
@mashell: of onder de naam Alpina ?
mashell zegt
@alfatje: ik mag hopen dat je op sarcasme aan het oefenen bent want met de splitters, striping, letterbrij en uitlaateindstukken overdaad is Alpina bepaald niet chique. Dat is meer voor de mensen die een AMG willen maar dan van BMW.
berlinetta zegt
@mashell: Van de Duitse 3 vind ik de M-modellen dan wel nog het meest ingetogen. AMG heeft sowieso wat ordinairs, maar Audi spant de kroon tegenwoordig.
E550 zegt
En China dan? Of kopen zij alleen de zwakke motortjes?
allesmetturbo zegt
Mmm lekker die m modelletjes
jorden zegt
Ik voel me nu echt een boomer. Een M was iets bijzonders. M3, M5, M6, M roadster en M-coupe. Dat waren haast mythische BMW. Maar leuk voor BMW dat de M-stofzuiger-markt zo lekker aantrekt.
berlinetta zegt
@jorden: Ben het wel met je eens hoor, maar ik denk dat BMW zichzelf in de voet heeft geschoten door altijd heel erg te pronken met hun kernwaarden: atmosferisch, unieke motor, RWD en handbak. Nu blijken die kernwaarden gewoon niet meer houdbaar en stappen ze er noodgedwongen vanaf. Dat is natuurlijk niet leuk.