Liefhebbers van kleine, scherpsturende funbolides, haal uw hart op!
Het was op de autoshow van Chicago in 1989 dat Mazda de wereld voor het eerst kennis liet maken met de MX-5. Nu, 25 jaar later, staan de Japanners aan de vooravond van de onthulling van de vierde generatie. Dit is wat we al weten én wat we denken te weten.
1. De onthulling is op 3 september
Eerder deze week kondigde Mazda aan dat er op 3 en 4 september in zowel Barcelona, Japan als Amerika events worden gehouden onder de naam ‘Long live the Roadster’. Daar wordt niet alleen de 25e verjaardag van de Roadster gevierd, Mazda grijpt het evenement ook aan om de nieuwe generatie te onthullen. Geen bestaande autoshow, maar mondiale autofeestjes. Het zegt wat over hoe hard Mazda op de next-gen MX-5 gaat inzetten: hard.
2. Er komt een volledig nieuw onderstel aan te pas
Op de autoshow van New York deed Mazda in april alvast het nieuwe onderstel uit de doeken. Mazda belooft dat motoren in het nieuwe Skyactiv chassis lager en dichter bij het midden worden geplaatst, wat voor een betere gewichtsverdeling moet zorgen. Ze zeggen op een verdeling van 50:50 te mikken. Ook het zwaartepunt gaat volgens de Japanners omlaag. En niet geheel onbelangrijk, of zeg maar gerust best belangrijk: de vierde generatie MX-5 krijgt multi-link achterassen. Iets waar Mazda meer vermogen op kan loslaten, wat naar alle waarschijnlijk ook gaat gebeuren.
3. Zo klinkt ‘ie!
Wij zijn er niet van overtuigd dat Mazda de MX-5 van turbo’s gaat voorzien. Tuurlijk, het kan de CO2-uitstoot in theorie omlaag brengen. En een klapje meer vermogen uit een klein slagvolume halen. Maar het past TOTAAL NIET bij het atmosferische karakter van de MX-5. Toch maken we ons zorgen. Niet alleen omdat er laatst een mule opdook met een turbo onder de kap, ook omdat Mazda een teaserfilmpje op het internet gooide waarin het motorgeluid ten gehore wordt gebracht. Een motorgeluid dat verdacht veel lijkt op een systeem met drukvulling. Kijk, luister, en oordeel zelf. Andere geruchten spreken van een SkyActiv 2.0 en een SkyActiv 1.5 viercilinder.
4. Minder gewicht
De MX-5 is nooit een zwaargewicht geweest – het huidige model heeft een leeggewicht van 1050 kg – maar toch hopen ze met de volgende generatie 100 kg onder het huidige gewicht te gaan zitten. Daarmee zouden ze onder de ton uit moeten kunnen komen. Alfa 4C-territorium!
5. Ze tikken de miljoen aan
Als we alle generaties van de MX-5 – de NA, NB en NC – bij elkaar optellen, dan zijn er 945.000 gemaakt. De aanstaande MX-5 (ND) gaat er voor zorgen dat Mazda de miljoen passeert. Eén miljoen funroadsters die heel veel petrolheads onder de 1,85m al veel epische rijervaringen hebben bezorgd. Mazda heeft met de nieuwe generatie dus flinke schoenen te vullen.
Tot slot: wat we nog niet weten is hoe de Mazda MX-5 er uit zal zien, maar ga uit van een mix van de Kodo-designtaal op de Mazda6 en Mazda3. Theophilus Chin kan er met deze shop wel eens dicht bij in de buurt zitten.
UPDATE: de nieuwe MX-5 is officieel, hier alle info en foto’s!
rb26dett zegt
Wat een dikke MX5! Ik heb de MX5 altijd iets te soft gevonden, maar dat is bij dit model zeker niet het geval!
knipperlichtje zegt
@rb26dett: even de laatste alinea lezen ;)
MDA zegt
Een interessante optie: elektrische turbo… Geen lag, in principe ook uitschakelbaar als je graag atmosferisch rijdt etc.
Maar laag zwaartepunt, 50/50 verdeling, laag gewicht… Dat klinkt prima met of zonder turbo
MDA zegt
@mda: was helemaal geen reply op deze post, geen idee waarom de app hem hier heeft neergezet…
Thomasio zegt
@MDA: Waarschijnlijk omdat je eerst wel reply op de comment deed en daarna de @’blabla’ weer verwijderde, de server onthoudt dan blijkbaar toch de reply en zet je onder de comment. Het is mij ook al een paar keer overkomen, dat ik eerst wilde reageren op iemand en er later toch iets algemeens van maakte en de @ weer verwijderde.
norge zegt
NSFW graag! Potdomme wat krijg ik zin in dit bakkie wat met elke generatie maar geiler en geiler wordt.
stephanotis zegt
@norge: lekker nutteloze zin dan, want “petrolheads onder de 1,85m”.
norge zegt
@stephanotis: Lekker krap :mrgreen:
bogey zegt
@stephanotis: Dat is echt het probleem hé! Desondanks je weet dat je er niet in past, nog eens proberen om te zien of die stoel toch niet even in een andere positie past zodat die benen niet in de nek hoeven.
tupperware zegt
@stephanotis:
Heb ik even mazzel met m’n 1.82..
Mooi bakkie, even wachten hoe de Alfa versie eruit komt te zien.
paddoswam zegt
@tupperware: die er waarschijnlijk nooit komt, de Alfa Romeo 4C Spyder komt er wel.
Misschien zit hier een Fiat Barchetta, Abarth Barchetta in.
tupperware zegt
@paddoswam:
Daarover gaan de berichten alle kanten op, wat verwacht je anders van Marchione.
Eerst zou het een Alfa worden, toen een Abarth en volgens de laatste berichten toch weer een Alfa. In het vaarwater van de 4C spider zal hij nooit komen, die kost ongeveer 2 keer zoveel en bedient een heel ander segment.
ej20g zegt
@stephanotis: mwah. Een ex-collega van mij is 1 meter 97 en die kan er ook nog in zitten. Hoofdruimte is bijna nul maar voor de rest zit hij niets krapper dan ik met mijn 1 meter 83. In exact hetzelfde exemplaar overigens.
Jochempie zegt
Heerlijk, iedereen is nog brak van het voetbal (wat weer uitstekend vermaak was!) dus ik heb zo alle ruimte om m’n NA MX-5 dwars door haakse bochtjes te gooien :-)
Ik heb overigens niet het idee dat een MX-5 een “atmosferisch karakter” heeft. De NA en NB hebben immers een blok dat uit de 323 Turbo stamt, inclusief de lage compressieverhouding (en zelfs non-interferentie in de zuigerslag!). Het lijkt wel alsof Mazda hintte dat je de MX-5 maar beter kon uitrusten met drukvulling..
desjonnies zegt
En hoe zit het nu met de Alfa spider, die samen met Mazda ontwikkeld zou worden?.
Sorry, Marchionne – Machiavelli – Pinokkio
Pulizano zegt
@desjonnies: Die ging uiteindelijk onder Fiat uitkomen. Terecht eigenlijk, zou mooi zijn als we eindelijk een opvolger krijgen van de leuke RWD Fiat roadsters zoals de heer-lij-ke 124 sport spider.
spidermann zegt
@desjonnies: zou dat niet de nieuwe fiat barchetta worden, ipv alfa spider?
biohazardracer zegt
Niks meer aan veranderen. Wat een gruwelijk mooie wagen.
E34M5Touring zegt
Ik vind die Photoshop erg fraai! Zou mooi zijn als ie er zo uit zou komen te zien! Veel scherper dan de vorige generaties, i like!
agera zegt
Als dit de nieuwe Mazda MX-5 wordt gaat het ongetwijfeld weer een groot succes worden wat een prachtding.
gregorius zegt
Hopen dat het een mooi interieur heeft; paar leuke stoelen erin en hij is af. Dan kan ie gewoon de concurrentie aan met de veel duurdere duitse competitie. De Franse competitie bestaat dan al geeneens meer.
guusboum zegt
Net de oude (mk1) gekocht, zet er wel eens foto’s van op, als de nieuwe productieauto er enigzins zo uit ziet als op de foto wordt hij wel wat! Maar qua beleving denk ik dat je een oude moet hebben…
topless zegt
Mazda gaat juist tegen de turbo trend in. De zuinige, atmosferische blokken hebben ze in de rekken liggen. Ze hoeven alleen het motormanagement anders af te stemmen voor het gewenste karakter. Dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze nu juiste een turbo-motor gaan ontwikkelen.
mipmip zegt
Ok dit had ik niet verwacht. Design aangepast aan de nieuwe formule en wat eruitkomt is een auto die net dat beetje retro uitstraling heeft. Supermooi.
Hupke zegt
Het gaat een interessante wagen worden, objectief gezien waarschijnlijk zelfs de beste keuze als je een sportwagen wil kopen.
Maar mensen kopen hun wagens subjectief en ik weet niet of die MX5 de ‘hebbe, hebbe, hebbe’ factor gaat hebben.
moveyourmind zegt
Adembenemend mooi! Ik denk dat dit nog wel eens een hele realistische impressie kan zijn. De nieuwe 3 en 6 beloven in ieder geval erg veel goeds.
gash zegt
Ziet er weer prima uit. Een blijvertje, die kleine dreumes.
redneckdarian zegt
Is dat ‘onder de 1.85m’ echt waar?
Ik heb het overigens al krap in mijn ouders Volvo s80
E34M5Touring zegt
@redneckdarian: Ik kan in de laatste serie net zitten (2.07m). Maar alleen in de versie met stoffen kap. CC dak neemt net de ruimte in die ik wel (nodig) heb in de normale. Eerdere versies zijn echt heel krap als je wat langer bent.
topless zegt
@redneckdarian:
Nee. Ik ben 1.90 en rijdt al 12 jaar mx-5. Als ik er niet in zou passen, was me dat vast wel eens opgevallen.
Onehp zegt
De huidige 2.0 weegt gewoon leeg (DIN) 1165kg…
Dus nee, de nieuwe gaat NIET onder de 1000kg… Maar blijft erg netjes! Ziet er ook heel lekker uit dat onderstel, een een atmosferische skyactive motor met hoge compressie kan heel erg leuk worden!!
dunhozzie zegt
Graag zoals shop op de stoep. Wel met iets meer ruimte heb nog 10cm meer nodig
mmot05 zegt
Te Z4
mashell zegt
Ik mag toch hopen dat de nieuwe MX5 er niet uitgaat zien als een Mazda 5 front op een BMW Z4 carrosserie. De MX5 heeft een heel eigen vorm (nou ja, gewoon van Lotus gejat) en die hoeft niet zo’n agressieve voorkant te krijgen.