Deze hot hatch gaat een feestje worden.
MINI is maatschappelijk verantwoord bezig met de MINI Electric die deze zomer gepresenteerd zal worden. Daarmee is het automerk de petrolhead zeker niet vergeten. Er komt een nieuwe John Cooper Works GP en de Britten pakken maximaal uit met deze hete hatchback. Autoblog.nl maakte afgelopen weekend kennis met een prototype van de John Cooper Works GP tijdens de 24u van de Nürburgring. Een video van de auto check je hier. Livepics zie je daar. Lees hieronder wat je moet weten.
1. De snelste MINI ooit
Een titel waar ze bij MINI trots op zullen zijn. In het dashboard staat de voorlopig gereden Nürburgring-Nordschleife tijd gegraveerd met 07:56:69. Ter vergelijking: zijn voorganger deed het rondje in 8:23. Overigens is die vergelijking wat mank, het oude model had slechts 218 pk.
2. De motor
Ik keek met mijn ogen heel lief naar de PR-mensen van MINI, maar verder dan ‘meer dan 300 pk’ kwamen ze niet. In de praktijk zullen de specs sterk overeenkomen met de nieuwe BMW M135i xDrive. Het gaat hier namelijk om dezelfde motor. De geblazen 2.0 viercilinder zal vermoedelijk goed zijn voor 306 pk en 450 Nm koppel.
3. Geluid nog niet heel indrukwekkend
Lang leve benzinepartikelfilters. De geluiden van turboblokken worden er niet beter op. Hoewel het hier nog om een prototype gaat, klinkt de MINI vrij tammetjes van wat ik heb kunnen horen. Wellicht dat een Sport-modus hier nog wat aan kan veranderen.
4. Gelimiteerde oplage
Van de vorige John Cooper Works GP zijn 2.000 exemplaren gemaakt. MINI gaat met dit nieuwe model nog een stapje verder en heeft laten weten dat er 3.000 stuks gaan komen.
5. Prijs en beschikbaarheid
De nieuwe MINI John Cooper Works GP komt pas in 2020 op de markt. Er is dus nog niets bekend over een eventuele prijs. Gezien het feit dat de auto komt met een krachtige motor zal een prijskaartje tussen 55.000 en 60.000 euro niet onrealistisch zijn. Een Mégane R.S. 300 is er immers ook vanaf 55k en een 300 pk sterke Audi S3 kost 63.940 euro.
Dutchdriftking zegt
Dan nu de hamvraag, deze of de nieuwe M135i? kekke looks, of toch een bruikbare achterbank…
marcus1963 zegt
Leuk..! Maar qua rijervaring staat tesla model3 dual engine nog mijlenver vooruit..!
banaan7 zegt
@marcus1963: die Model 3 mag wel goed rijden. Maar denk dat men hier ook erg veel lol in kan hebben.
tazmania zegt
@marcus1963: een Boeing 747 gaat nog veel harder.
Loek zegt
@marcus1963: ik ben zelf niet zo van het hele ‘kies een kant’ maar Tesla’s en hun acceleratie zijn een keer leuk en daarna wordt je niet zo vrolijk meer van je organen door je lichaam gedrukt krijgen.
Voor de rest, really? Ja, een Model 3 is goed op meerdere aspecten, maar hot hatches hebben de beste rijbeleving van bijna alles wat op de weg rijdt. Daar lever je het een en ander voor in, maar een Model 3 een beter sturende auto noemen, dat kan ik nooit met je eens zijn.
marcus1963 zegt
@720s: qua uitstraling staat tesla helaas nog ver achter. Jammer dat ze geen goede ontwerper hebben aangetrokken. En qua onderstel ontwikkeling is ook nog veel te behalen. Ik hoop dat er een tuner opstaat die dit op zich kan nemen.
ericc zegt
@marcus1963: qua rijbeleving staat de model3 mijlenver achter!
El-Loco zegt
Nou, geef mij maar een Lambordzjinie!!1!
El-Loco zegt
@el-loco: @marcus1963 hierboven..
gove zegt
zouden toch meer peekaas in kunnen? die 300 pk was 10 jaar geleden indrukwekkend nu nie meer zo
87sandyd zegt
@gove: 300 pk in een mini is echt voldoende. Drive-abiltity komt anders echt in het geding
vaakbenjetebang zegt
@gove: Wat een pertinente nonsens. Wat heb je nou aan nog meer vermogen in de echte wereld? Dat is alleen maar voor showbinken die stoplichtsprintjes en/of wedstrijdjes verplassen on-line of aan de toog willen winnen. Voor 99% van ons (mezelf inbegrepen) geldt dat we de limieten van een goede hot hatch niet zomaar zullen benaderen (als in: consistente rondetijden op de limiet van de auto neerzetten onder alle baan- en weersomstandigheden). Let wel, dan bedoel ik een ‘goede’ hot hatch als een scherpe auto met een leercurve, niet zo’n ding wat je met een loden voet op het rechter pedaal als een ESP-ridder-de-luxe over de ‘Ring kunt trekken.
lambowambo zegt
Ik kan toch maar niet wennen aan die vreemde wielkastverbredingen, spoiler is ook een tikje too much naar mijn smaak. Kon in dat opzicht de GP1 en GP2 meer waarderen. Toch moet 300pk in een Mini wel echt fantastisch zijn. Heel benieuwd naar de uiteindelijke versie.
boomhauwer zegt
Ben benieuwd hoe die eruit gaat zien zonder de camouflage. Ik kan er namelijk nog geen goed beeld van vormen momenteel..
tttijn zegt
Meer dan 300 pk in een b segment. Moet niet leuker worden:)
marc_rutten2 zegt
Ik had er nog wel 8 kunnen opnoemen…
6. Kleur wordt paars/donkerblue met afschuwelijk forged carbon op die uitstekende wielkastranden
7. Nieuw race display voor je neus op het stuurhuis
8. Alleen verkrijgbaar met 8-traps automaat
9. Standaard op Hankook Ventus S1 Evo3 banden in maatje 225 breed en 18 inch. Geen semi-slick optie meer verkrijgbaar en maar 1 velg optie verkrijgbaar.
10. Sport modus biedt niet meer PK, waarschijnlijk alleen wat meer burbles op de over-run
11. Eén passieve onderstelsetup
12. Veren, dempers en stabilisatorstangen zijn allemaal aanzienlijk stijver
13. Geen achterbank en geen hoedenplank
14. Stabilisatiestang in het interieur en tussen achter veerpoten
ghost zegt
Voor het comfort de m135i, voor de hardcore trackdays de GP.