Hoeveel grip er in theorie ook voorhanden is met immense wintersloffen onder een vierwielaangedreven sportwagen, er kan altijd een beperkende factor achter het stuur kruipen.
Bovenstaande Lambo crashte onlangs in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. In de avonduren reed de auto richtin Dortmund op de A45 – volgens ooggetuigen aan de snelle kant – toen er een horrorsneeuwbank opdoemde. Glibberig genoeg om de Lambo van koers te brengen, en een flipperkasteffect tussen linker en rechter vangrail te veroorzaken.
De schade lijkt aan alle kanten van de Italiaan te zitten. Voornamelijk de voorkant en rechter achterzijde zijn uit de vorm geraakt. Binnenin het troosteloze gezicht van twee leeggelopen airbags, maar dat resulteerde wel in een bestuurder en passagier die er zonder verwondingen vanaf kwamen. Plaatjes.
lamborghini zegt
Hij zal wel een mooie backup autotje hebben voor de komende dagen. Dan nog zonde van die lambo
pier zegt
4wd helpt om de krachten op de weg te zetten, niet om je te redden als je in de slip komt. Daarbij zijn smalle banden beter dan brede, want meer druk. Dus een Lambo met brede wintersloffen is ook geen optimale setting. Wel jammer van de wagen!
Vreddy_B zegt
@pier:
Nee maar ik denk dat een banden maat 205 wat lastig wordt op je Lambo..
Hubert zegt
@Vreddy_B:
Niet als je het rijden een beetje aanpast aan de omstandigheden.
lambo4all zegt
@Hubert: smallere bandjes dan 245 ga je niet onder een lambo krijgen boor, want de remschijven en klauwen nemen teveel ruimte in. Bovendien zijn dat soort velgen ook niet op zulke krachten gebouwd.
pier zegt
@Vreddy_B: logisch, bedoelde ook niet dat hij smalle bandjes eronder kan zetten, maar dat hij standaard brede banden heeft en dat het niet de ideale setting is.
desjonnies zegt
@pier:
Vermogen werkt ook nadelig net als het gewicht.
Neem een oude Lelijke Eend en je scheurt rond alsof er niets aan de hand is, gaat de Eend uit koers, gas eraf en hij komt weer netjes terug in jouw handen.
ej20g zegt
@desjonnies: doet me denken aan een verhaal van mijn opa. Hij had vroeger een Deusjevol (zoals hij het gekke ding zo graag noemt) en een groepje van 4 jongens zeiden tegen hem dat ze dat Eendje weleens om zouden krijgen. Mijn opa, de ophanging van de Eend kennende, wist ze te vertellen dat ze dat niet ging lukken. Vervolg: een weddenschap van 25 Gulden toen der tijd (veel geld nog toen) en 4 jongens die springend en schommelend (sommige uit het dakje) de Deux Chevaux om proberen te krijgen. Maar mijn opa was zeker van zijn zaak en dat was terecht want even later ging mijn opa lachend, 25 Gulden rijker en met Eend terug naar huis. Ik heb het verhaal al minstens 15 keer gehoord maar blijf het fantastisch vinden.
KaCh1ng zegt
@ej20g: 2cv kan je zeker omkantelen, je moet gwn achteruit snel rijden kijk maar 2:30
http://www.youtube.com/watch?v=MiDGCgsLmHk&feature=endscreen&NR=1
Onehp zegt
@pier: gelijk heb je. Muggeziften: de druk is niet afhankelijk van de breedte maar van – tadaa – de bandebdruk! Maar ik begrijp wat je bedoelt, een bredere band moet een breder spoor maken in een sneewbank, waardoor je sneller aqua… sneeuwplaning hebt.
Trouwens het winterrubber op supercars is ook minder goed op ijs omdat er minder sipes op zitten die anders kapot gaan als er wel grip voorhanden is (in combinatie met veel vermogen). Nee 4wd en winterbanden zijn niet per se alles.
Over and out.
the-budel-guy zegt
Wow aan de schade te zien heeft hij wel erg hard gereden.
diesel52 zegt
@the-budel-guy: http://i3.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/007/666/_57c8a1a431a592af806925e57258202f.png
kickass zegt
Dan heeft de bestuurder geluk gehad. Want het lijkt me dat na twee botsingen de airbags al leeggelopen zijn.
motoragent zegt
Het doet mij in ieder geval goed dat deze Lambo niet alleen gebruikt wordt als boulevard-cruiser in st. tropez, maar ook daadwerkelijk het hele jaar door als vervoersmiddel wordt… eh, werd ingezet.
lincoln zegt
@motoragent:
idd .. mij doet het ook “goed” ..
maar dat komt omdat ik niet de eigenaar noch de verzekeraar ben ..
ropbp zegt
Ik denk dat 100km/u al hard genoeg is voor deze schade als je flipperkast speelt in de sneeuw #metdankaandekreukelzones
camber24 zegt
@ropbp: #fuckhashtags
flippert zegt
@ropbp: wat is er mis met flipperkast spelen dan???
mightymike zegt
Wat kost een setje winterbanden hier voor eigenlijk, met lm velgen? €4500??
Megakix zegt
@mightymike: …iemand méér…eenmaal, andermaal..
lincoln zegt
@mightymike:
aan bovenstaande foto,s te zien wel ietsje meer dan die 45 meier ..
mightymike zegt
@lincoln: sorry gast was ook maar een vraag!
E34M5Touring zegt
@mightymike: M’n pa’s setje voor de Cayenne kost 3500,- in Zwitserland. 295/45/21
davelepeef zegt
@E34M5Touring: en winterbanden in de maat zijn ook echt nuttig…
E34M5Touring zegt
@davelepeef: Nuttig weet ik niet maar wel verplicht en hij is nog nooit vast komen te zitten.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Kan jij je die discussie nog herinneren met die kneus die er heilig van overtuigd was dat je met Quattro en winterbanden op hoge snelheid veeeeel stabieler bent….
Hoop dat hij na het zien van dit artikel een beetje inzicht krijgt.
E34M5Touring zegt
@jrk68: Ongelogen waar dit, had gistermorgen een A6 Allroad achter me die echt zowat in m’n kofferbak reed, ik aan de kant, blaft er echt met 160+ vandoor (A1 Hengelo – Apeldoorn) waar het op dat moment echt niet safe was. Veel slush en drab. Niet alleen Audi’s hoor, behoorlijk wat 4x4s die zich weinig aantrekken van de weersomstandigheden. Ze hoeven van mij echt niet allemaal 60km/h te gaan rijden maar je rijstijl iets aanpassen kan geen kwaad denk ik dan.
b0ss zegt
@E34M5Touring: Baas boven baas, de winterbanden voor mijn Fisker hebben me €7.000,- gekost.
davelepeef zegt
@mightymike: zeker weten doe ik het niet, maar is de steek vd velgen bij Lambo niet gelijk aan de rest van de VAG groep? In Essen stonden dit jaar twee Golfs met schijnbaar Lambo velgen… Dus gewoon Audi wieltjes eronder?? Zou hoogstens niet gaan ivm remmerij…
estoque zegt
@davelepeef:
Op die auto’s worden Spacers gebruikt welke afwijkend zijn van het origineel.
Ze worden dus met de originele steek op de auto gemonteerd, maar de velgen worden op de slager gemonteerd welke een andere steek heeft.
lincoln zegt
LOL .. winterbanden van 30 cm breed ..
o.k. .. winterbanden-fanatici zijn nogal labiel ..
maar om zo dom te zijn is gewoon knap ..
fijnkonijn zegt
@lincoln: Problem between driver-seat and steeringwheel…
Emile_Benz zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
OT: daarom dus geen 4WD en (semi)automaat voor mij. Veel moeilijker de juiste richting in te krijgen bij een slip. Dit iit RWD en handbak… ;)
Hij mag al blij zijn dat hij ermee kan crashen, ipv dat de wagen al in de fik gevlogen is.
Megakix zegt
@Emile_Benz: hehe…anders staat er ’teelstaat’ wellicht ? ;)
Emile_Benz zegt
@Megakix: er staat nu deelstaad… Ipv deelstaaT. Bijdehandje.
* Neemt nog een broodje *
betonstaal zegt
@Emile_Benz: eet smakelijk. Koffie?
Emile_Benz zegt
@betonstaal: Dank u. Lekker!
Megakix zegt
@Emile_Benz: oooh… ^^
toroloco zegt
Vroeger ook meegemaakt met een WRX, reed over een stukje onzichtbaar ijs in een bocht (minder dan 70 km/h),…en weg was ze. Als je wagen plots een 360 doet op winterse wegen, kan je niet houden, Handen van het stuur nemen en wachten tot je stil staat! Op winterdagen zul je geen wegwijzer tegenkomen die naar de grond wijst met PAS OP IJS erop.
Megakix zegt
@toroloco: wel hoor…je hebt elfstedenhoofden die dat tijdens een tocht doen :)
toroloco zegt
@Megakix: Was trouwens met winterbanden 215 breed.
Onehp zegt
@toroloco: dat is nu de kunst van autorijden, ook onverwachte (echt?) gevaren kunnen hanteren. Is mij ook gebeurd – 14 jaar geleden, en heb mijn lessen geleerd. Dwz ijs is een deel van de winter ;#)
mezos zegt
Kan beter niet met je supercar rijden tijdens slecht weer.
lincoln zegt
@mezos:
je zou filosoof moeten worden ..
Megakix zegt
@lincoln: * doet mijmeren doen * :)
mout zegt
Als veiligheid het doel was, konden ze beter 4 thuiskomertjes monteren.
1) Die zijn smal, zodat ze het asfalt raken.
2) Dat voel je, dus past zelfs een proleet zijn snelheid aan.
p993 zegt
@mout: eens: mijn ervaring met brede sloffen op de 968 was destijds ook niet zo fantastisch vwb grip! Werd links en rechts ingehaald door corsa’s en ik maar glijden
mashell zegt
Die A45 is ook wel heel verleidelijk en verraderlijk. Maar ze stapten ongedeerd uit, belden de verzekering en liepen met een zacht “Scheisse passiert” weg van de Unfallstelle.
paulvtec zegt
Zo die is kapot!
ralfast zegt
Zou lamborghini bij de overheidsinstanties niet gewoon kunnen vragen of de dure crashtests geskipt kunnen worden? Hun klandizie doet dat gewoon voor hen! Véél representatiever ook dan die NCAP testen…
bmwf16m zegt
Veel mensen praten dat men beter smallere banden had moeten monteren. Dat is niet 100% correct, verband met fabrikant opgegeven waarden/maten. Smalle banden werken ook a van rechts, want men ligt dan ook naast de (doog) weg verband dat men de “banden van de velg” hebben gereden in de bocht. Men vergeet voornamlijk dat deze beest een beetje meer vermogen heeft dan de meeste auto in NL.
Jij ziet toch ook geen vrachtwagen rijden met jou thuisbrengers er onder in de winterse weer?
Wat heeft gespeeld is snelheid, in elke situatie is er een grens van grip en geen grip.
Ongeacht banden maat, gewicht, zwaarte punt en enz.
(, en )
De Lamborghini heeft de juiste banden er onder zie foto.
davelepeef zegt
@bmwf16m: ‘a van rechts’, echt’? Niet averechts??? OT, veel mensen beseffen ook niet dat n vrachtwagen sneller tot stilstand kan komen dan personenwagens, ivm met aslast; meer massa, meer wrijving. Exact hetzelfde verhaal met smal(ler) rubber; meer gewicht per cm2 wegcontact… In sneeuw dus altijd smallere banden, op ijs maakt t allemaal geen fluit uit…
bmwf16m zegt
@davelepeef: lol typo
MAB zegt
Man man man.. Niet om aantezien