We hebben vanaf deze plek vaak kritische geluiden laten horen over de prestaties van het sportwagenmerk uit de polder, maar het lijkt er nu toch op dat Spyker eindelijk op de goede weg is. Vandaag werden namelijk de resultaten van het afgelopen kwartaal gepresenteerd en die zijn (voor Spyker begrippen) niet verkeerd. In de laatste 3 maanden van 2008 zijn 13 auto’s gebouwd en afgeleverd. In Q4 van 2007 waren dit er maar 2(!) en in Q3 van 2008 waren het er maar 8. In totaal heeft Spyker in 2008 een slordige 43 auto’s gebouwd. Een hele verbetering ten opzichte van 2007 toen het er maar 22 waren. In 2006 had Spyker trouwens zijn topjaar, want toen werden er maar liefst 94 auto’s gebouwd. Met een productie van 43 auto’s zijn ze weer terug op het niveau van 2005 (48 stuks).
Andere hoogtepunten uit het 3e kwartaal waren:
- Introductie van de C8 Laviolette LM85, hiervan zijn er al 2 gebouwd en verkocht
- Renaud Gasc werd aangesteld als CCO, Lex Roukens stapte op als CFO, maar blijft nog wel advies geven totdat zijn opvolger er is
- In Singapore is Auto Palace Ltd. aangesteld als nieuwe dealer
- Op 4 oktober heeft Spyker 2,6 miljoen gekregen van Force India. In totaal hebben beide partijen onenigheid over 4 miljoen euro waarvan Spyker nu 2,6 miljoen heeft ontvangen. Ze verwachten de rest ook te krijgen
- Spyker heeft nog eens 10 miljoen euro geleend van suikeroom Snoras
- De productieversie van de Aileron zal in Geneve te zien zijn
- Er zal begonnen worden met het testen van de D8 SSUV, productie zal over 12 maanden beginnen
- Het Spyker Squadron zal met 1 C8 Laviolette GT2R deelnemen aan de Le Mans Series en met 2 auto’s aan de 24 uur van Le Mans
De beurs reageert in elk geval positief op dit nieuws van Spyker. Gister ging de koers al met 28% omhoog (zonder dat het exacte nieuws bekend was) en op dit moment staat de koers wederom een dikke 20% in de plus.
SPYKER TRADING UPDATE FOURTH QUARTER 2008
Zeewolde, the Netherlands, 30 January 2009 – Spyker Cars N.V. (“Spyker” or “the Company”), manufacturer of exclusive premium sports cars, today announces the trading update for the fourth quarter of 2008. Spyker is listed on Eurolist by Euronext Amsterdam (ticker symbol SPYKR). As from March 2nd, 2009 Spyker will be excluded from the AScX index (Amsterdam Small Cap Index).
Key developments:
- After the transformation of the production process into a 9-cell line production in September 2008, Spyker produced and delivered 13 cars in Q4 versus 8 in Q3 2008 and 2 in Q4 2007. The total annual production in 2008 amounted to 43 cars including the first 2 deliveries of the limited edition Spyker C8 Laviolette LM85, an almost doubling of production (+95%) as compared to 2007 (22 cars).
- On October 23, Spyker announced the appointment of Mr Renaud Gasc as Chief Commercial Officer, effective as from December 1st, 2008.
- The limited edition Spyker C8 Laviolette LM85, the road version of Spyker’s GT2 Le Mans car, made its first appearance at the Jeddah Motor Show, from 27 until 30 October in Jeddah, Saudi Arabia.
- Spyker made its debut in the South Florida International Auto Show in Miami from 7 to 16 November with the Spyker C8 Spyder and Spyker C8 Laviolette. Subsequently, Spyker participated in the Los Angeles Auto Show from 12 to 30 November, where the Spyker C8 Laviolette LM85 had its first US appearance (see picture). Other cars on display were the Spyker C8 Aileron and the Spyker C8 Spyder.
- In Q4 of 2008 the Company’s workforce consisted of 134 employees (was 138 as per September 30, 2008).
- Spyker appointed Auto Palace Ltd. in Singapore as a new dealer. Spyker of Singapore officially opened on December 5, 2008. Spyker of Hong Kong was appointed as a new dealer on the prestigious Gloucester Road, effective as from December 1, 2008.
- On November 28, Spyker announced the resignation of Mr Lex Roukens, Chief Financial Officer. Mr Roukens will leave the company on January 31, 2009, but will continue to support the company until his successor starts mid March 2009 (see Outlook).
- On 4 October 2008 Spyker received an amount of EUR 2.6 million from the escrow account in which an amount of EUR 4,000,000 was held as collateral for any claims that might have arisen as a result of the sale of the former Spyker F1 Team in October 2007 to Orange India Holding (OIH). Spyker will lodge a claim against OIH to release further amounts from the escrow account since it is of the opinion that OIH has withheld such amounts unjustifiably. The amount received so far exceeds the provision that Spyker had taken in its 2007 Accounts, so even prior to any further releases from the escrow there is a small positive result in fiscal 2008. Spyker is confident that it will receive further amounts from the escrow. As to the final
settlement of all remaining issues between Spyker and OIH, Spyker had reached full and final agreement with OIH in September 2008 but OIH has subsequently declined to execute the agreements and as a result Spyker has now lodged a claim against OIH. The amount of the various claims is approximately EUR 2 million and Spyker expects to be successful in collecting the said amount from OIH.- On December 24, 2008 the Attorney-General to the Dutch Supreme Court (Hoge Raad), Mr L. Timmerman Esq., concluded that the appeal lodged by the Autoriteit Financiële Markten (AFM) in March 2008 against the ruling of the Enterprise Section of the Court of Appeal (Ondernemingskamer), dated December 28, 2007, should be rejected. In this ruling the Enterprise Section of the Court of Appeal rejected every single objection that the AFM had raised against Spyker’s 2006 Annual Accounts.
Outlook
- The production version of the Spyker C8 Aileron (with automatic gearbox) will have its world debut at the Geneva Motor Show in Switzerland from 3 until 15 March 2009. The final version of Spyker’s all aluminium long wheel base model is a further development of the Spyker C8 Aileron concept car as shown in Geneva in March 2007. Design and technical modifications have been implemented and the car has been taken into production.
- With the recent introduction of 9-cell line production in the Spyker factory, which resulted in higher efficiency, and the start of the production of the Spyker C8 Aileron, Spyker increases its focus on further expansion of its distribution network and expects production and deliveries of its models to increase throughout 2009. In Q1 the emphasis will be on producing mainly Spyker C8 Laviolette LM85s but as of Q2 the Spyker C8 Aileron will start filling the production line in modest numbers and production numbers thereof will increase in the following quarters of 2009 whilst those of the non-automatic SWB models will gradually decrease.
- Testing and development of the Spyker D8 Peking-to-Paris will continue throughout 2009 and the first cars will be taken into production within the next twelve months.
- Spyker will continue to put strong emphasis on a further expansion of the merchandising selection presented on www.spykercollection.com.
- After the last 2008 season’s Le Mans Series race in September, Spyker Squadron fully concentrated on the preparations for a new season of Le Mans Series races in 2009, starting in April with the 1000 km of Catalunya in Spain, in which it has entered one factory Spyker C8 Laviolette GT2R (as it did last year). Spyker Squadron has entered two cars for the 24 Hours of Le Mans to be held in June 2009.
- The appointment of a new Chief Financial Officer is imminent and the announcement expected in the next few days. In the interim period, Spyker’s former CFO, Mr Roukens, will continue to support the company so as to ensure a smooth transition until the new CFO starts around mid March 2009.
- Spyker has secured its mid-term funding (fiscal year 2009) in the form of loans from Snoras Bank and related financial institutions. An amount of EUR 10 million has been provided to the company and further loans will be provided so as to enable the Company to execute its strategy and implement its engineering and development projects (C8 Aileron, C8 Aileron Spyder and D8 Peking-to-Paris) throughout 2009.
Victor R. Muller, Spyker’s Chief Executive Officer, stated: “It goes without saying that the car industry in general is experiencing very tough times and even the ultra high-end segment in which we operate has been affected to some extent. However, compared to our peer group -where production cuts, lay-offs and factory shut downs are the order of the day- we are fortunate in that we have not overproduced cars in 2008 and hence not stocked our dealers to the hilt. On the contrary, many dealers are awaiting cars because they have none on the showroom floor. Doubling our production in 2008 as compared to the disaster year 2007 is a first step in the right direction but it is the eagerly awaited introduction of the Spyker C8 Aileron (with automatic gearbox) to the market that should give a further impetus to production this year. We will use all of our efforts to ramp up production as quickly as possible helped by the new 9-cell production method introduced last year. Past experience has taught us, however, that it is far from easy to achieve projected production targets and hence we make no predictions on production numbers other than that we expect to see a significant increase this year as compared to 2008.
In spite of the economic climate we are continuously appointing new Spyker dealers world wide and the interest of professional multi-brand stores and stand-alone high-end operators to become a Spyker franchised dealer remains high, particularly now that the C8 Aileron with automatic gearbox will be launched. We can now appoint dealers in markets that would so far not take an interest in us because of the lack of an automatic gearbox in our models.
We are relieved that notwithstanding the adverse market conditions we have found sufficient support from our sponsors, in particular Snoras Bank, to continue the efforts of Spyker Squadron in the international GT-race arena, such an important component of our branding and marketing strategy. Moreover, having secured our mid-term financing with Snoras Bank and its related financial institutions, we can meet our 2009 objectives. Overall, we are optimistic that we will see a further increase in production and our distribution network this year.”
Financial Agenda 2009/2010
· 27 March 2009 Publication Year Results 2008
· 23 April 2009 Trading update Q1
· 23 April 2009 General Shareholders Meeting 2009
· 28 August 2009 Half Year Results 2009
· 23 October 2009 Trading update Q3
· 29 January 2010 Trading update Q4
· 26 March 2010 Publication Year Results 2010
· 22 April 2010 General Shareholders Meeting 2010
NLX zegt
gaat het nou over het 3e of 4e kwartaal?
SPK zegt
Is het probleem nu eigenlijk dat ze er niet genoeg kunnen bouwen of dat ze er te weinig verkopen? Hoeveel zouden ze er maximaal kunnen verkopen?
Vincegail zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
BMW M3 E30 zegt
aandelen kopen! hier worden de sales van eind dit jaar voorspeld!!! ;-)
DRIVr zegt
43 auto’s per jaar, da’s tenminste nog eens exclusiviteit!
Een eigenschap die niet meer aan Maranello besteed is,
maar die hebben de nieuwe Lires dan ook geroken…
Bobel zegt
Nou dat is opzich goed nieuws. Hopen dat de Aileron een hit wordt. Ik vind het in ieder geval een beauty.
W!d zegt
Alleen jammer van de SSUV, die komt te laat SUV’s zijn uit! 4 deurs sport coupe’s zijn in! maak een 4 deurs ailerkfanodn en ze zijn weer helemaal bij
Edje® zegt
@SPK: goede vraag!
Dat is iets wat mij ook mateloos intrigeert… als Spyker dus zoveel orders zou krijgen dat ze aan de MAX zitten van wat ze aan kunnen… hoeveel auto’s zouden ze dan kunnen maken? En hoelang duurt het dan voordat ze groene cijfers gaan schrijven? Dat ze dus eindelijk self supporting zijn qua cashflow… dus alle leningen die er nu nog op zitten afbetaald…
Is daar meer info over?
Rob zegt
Leuk stukje voorkennis gisteren aan het einde van de dag, Snoras heeft zeker snel wat stukjes gekocht na een gesprekje met Victor zodat ze alvast een wat op die investering van 10M verdienen.
Verder knap werk van Spijker om in deze barre tijden meer weg te zetten1 Wie had dat nou van mr. Muller verwacht?
M3rcury zegt
Ik snap niet dat spijker nog steeds niet van hun leningen af is. Toen ze net begonnen hadden ze zoveel orders dat je er gewoon 4 of 5 jaar op moet wachten. Waarom nu opeens niet meer? het blijven echt geweldige auto’s om te zien (en te horen voor als je in zeewolde woont)
Ramshoek zegt
Ik ben blij dat het met Spyker weer een beetje de goede kant op gaat.
Ben ook blij dat hierboven eens geen scynische reacties staan op Spyker nieuwsberichten.
Wat betreft de reactie van W!d mbt de SSUV versus de 4 deurs Sport coupe; Ik ben het in beginsel wel met je eens. Ook bij Spyker hadden ze dat al door. Ergens in 2007 (?) gingen er ook al schetsjes rond van een Spyker Sport Sedan. Maar dat was allemaal wel iets teveel van het goede. Eerst de aileron maar eens in productie en eerst maar eens concentreren op de SSUV en niet teveel projecten tegelijk oppakken.
Overigens, die SSUV zal het naar mijn idee echt nog wel goed doen in voornamelijk het midden oosten en onder de nieuwe rijken in China en Rusland. Of de wagen een hit zal worden in die andere grote Spyker markt de USA waag ik ook te betwijfelen. De rijken zullen niet zoveel moeite hebben het met het brandstof gebuik, maar wellicht meer met het (a-)sociale aspect van een SSUV. Het is niet voor niks dat menig filmster en sportheld zich tegenwoordig liever in een Toyota Prius laat zien…
sjaak1234 zegt
” DRIVr schrijft:
30 January 2009 om 10:44
43 auto’s per jaar, da’s tenminste nog eens exclusiviteit!
Een eigenschap die niet meer aan Maranello besteed is,
maar die hebben de nieuwe Lires dan ook geroken…”
Tja je kan je natuurlijk afvragen of dit een kwestie is van exclusiviteit (aka niet meer kunnen bouwen zoals bv bij Pagani het geval is) of dat er gewoon niet meer mensen zijn die dat ding willen hebben. Ik denk meer het laatste geval. Dan mag Ferrari tegenwoordig onderhand wel aan massa productie doen maar ze roven iig niet de schappen van audi leeg om ”hun” auto te bouwen.
damster zegt
Huiswerk doen? Tuurlijk komt de ssuv niet te laat! Denk na. Check verkoopcijfers en winstmarges upper suv segment. Duh.
Geweldig nieuws overigens uit Zeewolde. Rust in de tent, mooie dingen bouwen. Hard rijden. Fijn.
Wat_een_gezeik zegt
mooi dat het weer de goede kant op gaat.
Zijn wel mooie wagens al komt het een en ander uit de schappen van audi.
Het voordeel van die onderdelen is dat het iig goed spul is en dat spyker er ook nog een een eigen draai aan geeft waardoor het niet opvalt dat het uit de audi fabriek komt!!
Markus zegt
De SSUV, is dat de Peking naar Japan versie? Of hoe heet dat gedrocht? Die vind ik niet veel aan. Verder is het leuk dat Spyker het weer eens even goed doet.
jeroen zegt
@ sjaak1234
Jij noemt het weer “schappen van Audi leegroven” terwijl ze gewoon een deal met Audi hebben gesloten om die spullen te gebruiken, ze betalen er normaal voor en ze geven de auto’s zéker nog wel genoeg eigen Spyker-personaliteit. Meer zelfs nog dan veel autofabrikanten die wel hun eigen spullen maken, denk ik zo.
Ik vind Audi en Spyker tenminste meer verschil hebben dan Ferrari en Lamborghini.
Verder vind ik het knap van Spyker dat ze het geflikt hebben om – terwijl het met de economie juist slechter gaat, betere cijfers te toveren. Ik ben ook blij dat er weinig pessimistische/negatieve opmerkingen staan hierboven.
Jorden zegt
@ Jeroen
Sorry maar, ik vind het een klein wondertje dat ferrari anno 2009 nog zelf hun auto’s bouwd. Lamborghini had het niet getrokken zonder audi hulp.
Kees zegt
Toch fijn om te horen dat het goed zou gaan. Gezien het verleden kan er altijd een kritische noot geplaatst worden, maar met zo een merk in ons land moeten we trots zijn. Vooral gezien de moeilijke omstandigheden waarin andere fabrikanten zich bevinden. En ik weet wel, Spyker spreekt een compleet andere markt aan, maar het zou toch mooi zijn om over 5 jaar te kunnen zeggen dat Spyker een sterk automerk is! Ik denk dat daar de nieuwe modellen goed bij kunnen helpen!
Peter zegt
@ Jorden
Ferrari is van Fiat..
Neluz zegt
@ peter niet echt waar … ferrari werkt samen met fiat met bepaalde onderdelen zoals de koplamp etc
Jorden zegt
@ peter
Op papier ja.
of gaan er geruchten dat fiat de V12 van de 599 GTB in de grande punto gaat plaatsen?
Ik vind namelijk de R8 V10 een grove beledeging naar Lamborghini! ik zou als lomborghini directie zwaar pist off zijn op audi en me verraden voelen!
BmwMPower zegt
Heh jammer, ze moeten die D8 SUVV nu laten komen, niet over een jaar!
Wat een prachtige wagen is het toch!
De rest van de club ook hoor! :)
Bob zegt
Iedereen klaagt maar over Spyker .. maar in 2006 had Pagani maar 60 auto’s gebouwd .. in de jaren ervoor soms maar 10 of 15.
Ton zegt
Wanneer wordt deze luchtballon doorgesprikt?
appieflappie zegt
@ Neluz
Ferrari is van FIAT GROUP. Accept it ;) Net als dat Lamborghini van de VW GROUP is. NIks samenwerking. Ferrari is gewoon van FIAT. PUNT UIT :)
Plof@ zegt
Voor economische levensvatbaarheid moeten er honderden auto’s worden geproduceerd en verkocht worden. Sorry, maar ik zie het niet gebeuren.
Snap helemaal niets van dat aandeel dan ook.
Ton zegt
In Engeland zijn tientallen kitcarbouwers actief die eigenlijk hetzelfde doen als Spyker. Alleen in een achterafschuur en met een stuk minder minder poeha. Ik zie dan ook geen enkele reden om als nederlander trots te zijn op Spyker. Werkelijk niemand begrijpt welk een businessmodel aan deze fata morgana ten grondslag ligt.
Bob zegt
@ton .. en hoeveel van dat soort bouwers hebben we in Nederland ?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Plof: dat ligt nog altijd aan de marges op de auto’s die je verkoopt…
Natuurlijk zijn aantallen belangrijk, maar de marges zullen flink zijn op elke auto die ze nu verkopen!
@ Bob: precies! ik denk ook dat de Engelsen trots zijn op hun ‘kitcar bouwers’ dus dat mogen wij ook best zijn…
Persoonlijk vind ik het een schitterend merk vanwege het materiaalgebruik. Werkelijk ALLES is echt! Zoals de grille die al uch kg weegt omdat ‘ie van echt RVS is (of Alu?). Daar hou ik van, en kom daar maar eens om tegenwoordig!
Ton zegt
@ Saab dream on…
2007: Spyker heeft 22 auto’s gebouwd en schrijft 72 miljoen verlies. 36 miljoen daarvan is verbrand met het F1 avontuur, nog eens 3 miljoen door het Le Mans feestje. Blijft over 33 miljoen verlies over de normale bedrijfsactiviteiten. 33.000.000! Of je dan 22 auto’s bouwet en verkoopt, 48 stuks of 98 stuks, dat gaat dus never nooit goedkomen. Maar droom lekker verder over de aluminium grille…..
Bob zegt
@Ton … ik ben meer van het positieve type dan pessimistisch of altijd inhakken op iets wat boven het gras uitsteekt. Nederlanders zijn heeeeel erg goed in het laatste.
Als Nederlander mag je best trots zijn op Spyker. Ik vind het een mooie wagen die apart gestyled is. Zodra er maar een auto ergens anders vandaan komt is (Gumpert, Pagani) .. dan is het in ene weer wel goed.
Wees trots dat je land zoiets heeft. Het is een naam met historie .. maar ik denk dat je liever juigt over de Mitsubishi Colts die gemaakt worden in Born.
Rijk Rietveld zegt
De research and development kosten drukken zwaar op de kosten van iedere geproduceerde auto. Ik weet geen precieze getallen, maar ik denk dat als ze meer dan 200 auto’s per model per jaar verkopen, ze winst kunnen maken.
Ton zegt
@Bob: Heeft helemaal niets met chauvinisme te maken. Misschien meer met naiviteit van jouw kant. Zo ben ik apetrots op Donkervoort, en inderdaad ook op Nedcar dat zij blijkbaar toch in staat zijn om te concurreren met lage lonen landen en kwaliteit leveren. Spyker is gewoon een zeepbel. Helemaal omdat ook de rijeigenschappen in het niet vallen in vergelijking met andere supercars. Als Maarten de Bruijn er nog was, had ik daar wellicht anders over gedacht, van hem had ik namelijk wel een erg hoge pet op.
@Rijk: Kun je je rekensom misschien even toelichten op basis van de feitelijke cijfers? Misschien kun je me overtuigen.
robbie zegt
@Ton, volgens mij heeft Spyker dat zelf wel eens aangegeven. Al weet ik niet meer helemaal zeker of het nou bij 100 of 200 auto’s was.
Ik ben namelijk bang dat het nog wel even duurt voordat Spyker 200 auto’s per jaar gaat bouwen. Als het een beetje meezit bouwen ze er volgend jaar 100?
Rijk Rietveld zegt
@Ton,
De kwaliteit van Spyker zit nu juist in de rijeigenschappen. Er zitten namenlijk helemaal geen electronische hulpjes (behalve ABS) in. Een Spyker is zo goed als z’n chauffeur.
Een Ferrari is veel gemakkelijker te rijden, en juist daarom minder leuk……
Op Top Gear hebben ze #20 getest. Nu zijn ze zo rond de #250. Er is enorm veel verbeterd in de afgelopen 3 jaar.
Het kost Bugatti (VW) €5MM in werkelijke kosten om een Veyron te bouwen, die ze vervolgens voor €1.5MM verkopen. De Research and Developentkosten drukken zwaar op kleine productieaantallen.
Ton zegt
Als je dan een auto wil kopen die basic is en net zo goed als z’n baasje, koop dan een Donky of een Noble zou ik zeggen. Over smaak valt niet te twisten, ik vindt persoonlijk al die tierelantijnen overbodig en afschuwelijk lelijk. Dat VW verlies maakt op een Veyron kan ik begrijpen. Het verschil is dat deze kosten gezen moeten worden als marketing en ontwikkelingskosten voor de rest van het VW concern. Andere VAG modellen profiteren in de toekomst van de technogische ontwikkeling en het door Bugatti opgekrikte merkimago van de overige VAG merken. Bij Spyker geldt dat natuurlijk niet. Dat is een speeltje voor en door mensen die van gekkigheid niet meer weten wat ze met hun centen moeten doen. Ken je de achtergronden van die dubieuze Litouwse Snoras bank?
Bob zegt
@Ton .. sommige mensen kopen een voetbal team …. anderen bouwen auto’s. Ik heb daar geen problemen mee aangezien het hun eigen geld is.
Ik vind de prestaties van donkervoort wel mooi .. maar ik hou niet van dat soort autos die me net een beetje te ver gaan. Ik hou wel van dat retro een beetje. Misschien een beetje over de top .. maar dat zijn er wel meer autos op deze planeet.
Ton zegt
@ Bob: … Gelukkig valt over smaak niet te twisten… Zou een saaie boel worden toch..
Bob zegt
@Ton .. inderdaad. Als ik ooit misschien weer terug kom in Nederland ga ik me wel weer conformeren aan de grijze muizen mentaliteit.