De Duitsers gaan toch kijken hoe ze die man die 417 op de Autobahn ging kunnen aanpakken. Om met Hans Teeuwen te spreken: “En zo pakken ze je hobby’s af.”
Duitsland is misschien wel het laatste bastion voor de petrolhead. Een van de laatste toevluchtsoorden waar nog niet alles klem is gezet met regeldruk, boetes en burgers die met hun vinger wijzen. Ga maar eens overdag op de Nederlandse snelweg rijden. Je bent constant bezig om niet in slaap te vallen, maar je wil ook niet 104 km/u rijden, want dan verlangt het CIJB geld van je vanwege zo’n grove overtreding.
In Duitsland zijn er snelwegen waar er geen limiet geldt. Dat is niet overal zo, zeker niet in het Ruhr-gebied of bij grote steden in de buurt. Maar er zijn nog zat snelwegen waar je de mogelijkheid hebt om de sluizen open te zetten. Of niet, dat mag natuurlijk ook. Dat is de vrijheid die je hebt. Maar ja, hoe hard mag je dan?
417 op de Autobahn
Een Bugatti-eigenaar pakte zijn Chiron en verbrandde tientallen liters in een minuutje of 3-4. Daarbij haalde hij snelheden van 417 km/u. Eh, 417? Ja. Het Duitse Ministerie van Verkeer keurde de actie enkele dagen geleden al af. De Duitse overheid gaat nu kijken of deze man vervolgd kan gaan worden. Dat meldt het Duitse persbureau PFA. Er is weliswaar geen snelheidslimiet, maar het is niet toegestaan om te racen op de Autobahn. De actie van de man uit Tsjechië wordt gezien als ‘solorace’.
Onder een solorace verstaat met ‘het proberen te behalen van de hoogste snelheid’ en ook dat is niet toegestaan. Het is natuurlijk wel een enorm vaag begrip waarbij het lastig de vinger erop te leggen is. Volgens sommige Duitse experts is het gedrag van de Tsjechische Multimiljonair (daar gaan we gemakshalve eventjes van uit) extreem gevaarlijk
Uitleg
Uiteraard is er onder het YouTube-filmpje ook een commentsectie, waarbij de zogenaamde ‘Gutmenschen’ er ook hun mening over wilden geven. Opmerkelijk dat mensen het allemaal walgelijk vonden, ondanks dat vrij duidelijk was wat er ging gebeuren in het filmpje. De eerste (vastgepinde) reactie is van Radim Passer, de man die met 417 over de A2 raasde. Hij legt het eventjes uit waar hij rekening mee heeft gehouden:
For those that say it was irresponsible and dangerous:
Radim Passer, leent Big Lebowski-quotes.
4:50am on Sunday 10 cars per 10km so 1 car per 1 km
Good visibility is about 3-4km straight ahead so there is enough time to react.
The Chiron can brake from 400 to 0 in 9 sec. within 490m.
All cars are in the far right lane.
There was an earlier drive through the section to make sure there is nothing on the road.
There is a fence along the whole stretch of the highway, so no animals can interfere.
3 people were spotting on 3 bridges for maximum safety.
If you still think it’s irresponsible and dangerous, well, we respect your personal opinion.
Of dat voldoende is om die 417 km op de Autobahn te rechtvaardigen, is alsnog heel erg discutabel. Aan de andere kant, 417 is te hard, maar 317 of 217 zijn dat in mindere mate natuurlijk ook. En waar leg je dan de grens? Want die is er namelijk niet. Dit gaat nog een interessante discussie worden. Mocht jij een mening erover hebben, laat het weten, in de comments!
Via: NOS.nl
Johanneke zegt
Ik heb net over de grens ook 200 aangetikt met mijn veel te oude auto. Ook een solo race. Ik heb er zelfs beelden van op mijn dashcam. Ik durf ze niet te plaatsen.
julian06 zegt
@Johanneke: In Nederland kun je ook 201 km/u aantikken, ik spreek uit ervaring..
katoenboer zegt
@julian06: 217 ook
rob5nismo zegt
@katoenboer: 226 ook
julian06 zegt
@katoenboer: ook met z’n zessen in een Citroën C4 Spacerourer met een 130pk 3-cylinder?
Loek zegt
Tenzij nu mensen en masse met hun Chiron dit kopiëren zonder voorbereiding, is het een exemplarisch voorbeeld van iemand die het goed heeft voorbereid. Volgens mij als je een Chiron hebt weet je beter dan dat, de meeste mensen rijden er immers 4,17 km/h mee in Monaco.
Ik vind dat je je als Duitsland echt wel een beetje in de voet schiet als je ongelimiteerd als heilig ziet en dan moeilijk gaat doen als iemand dat optimaal benut.
por100 zegt
Niemand in Duitsland beweert dat je mag rasen. Als dit daar niet onder valt …
Ik vind het goed dat ze deze man toch proberen te vervolgen, vooral omdat het gevaarlijk was (er waren andere weggebruikers en het snelheidsverschil daarmee was te groot), maar ook ter generale preventie.
Richmond zegt
@por100: want 250 of 300 is niet gevaarlijk?
rwdftw zegt
“Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that’s what gets you.” ― Jeremy Clarkson
Het gaat hard, erg hard. Maar het ziet er nergens gevaarlijk uit. Men heeft voorzorgsmaatregelen genomen en onderzoek gedaan naar bijvoorbeeld wild.
Unlimited is wat het is, unlimited. Als je op de Autobahn maximaal 250 mag, dan is het alsnog een limiet. Als iemand dat dan doet in een Chiron, dan moet je achteraf niet gaan roepen dat het niet mag want je hebt geen poot om op te staan.
base85v zegt
Wat een onzin. Maak dan nu een regel dat het limiet ergens ligt.
mashell zegt
Heb ooit eens 235 km/h gereden in een gecamoufleerd prototype Touareg, in de avondspits, was eigenlijk flink wat gevaarlijker dan dit.
kuip zegt
@mashell: Nu ben ik wel nieuwsgierig naar het verhaal hierbij.
mashell zegt
Dat is niet zo spannend. Vanuit het Ruhrgebiet een dagje naar Wolfsburg voor een workshop en aanpassing aan de auto (ik meen zoiets banaals als kentekenplaten vervangen). In de avond wilden we weer snel haar huis, het was mijn beurt om te rijden. En ik leerde dat 235 km/h op een volle Duitse A2 niet zo’n goed idee was, toen die Seat Cordoba de meest linkerrijstrook op stuurde moest ik remmen en vlogen de laptops door de auto.
kuip zegt
Ah, ok. Helder! Was meer het woordje prototype wat mn aandacht trok ;).
thjvanvlerken zegt
Flauw zeg. Ik lees dat die man dus zeer verantwoordelijk was.
HzR zegt
@thjvanvlerken: hij heeft het zeker goed voorbereid en het zo veilig mogelijk gedaan, maar om hem nu heel verantwoordelijk te noemen?
werf76 zegt
Ik snap best dat als er geen limiet is, dat het dan geoorloofd is. Soort van.
Maar de eigenaar verzint wel allerlei drogredenen om het maar oké te vinden.
“Mijn auto remt binnen … meter tot stilstand”. Over een domme reactie gesproken. Wanneer er iets gebeurt sta je meestal niet stil op dat moment. Klapband met 417km/u ppff. Overstekend hert. Die ene onoplettendheid van de bestuurder zelf. Dat ene hobbeltje in het wegdek wat je haast niet voelt met 100/200 is ineens met 400+ iets anders.
Zoveel factoren. Maar ach, als het maar tof is.
boomhauwer zegt
@werf76: het leven is een risico. Hij had het zijne goed berekend. Er is geen snelheidslimiet daar en het verkeer was zeer rustig. Liever dat dan mensen die in de volle spits toch 130 willen rijden.
pomoek zegt
Ben persoonlijk niet van dit soort geintjes. Egotripperij tot en met. Bidden vooraf vond ik al helemaal tenenkrommend.
Dat gezegd hebbende: Op zich zag het er niet onveilig uit. Deed geen rare inhaalacties, alleen maar hard. Je ziet “op de internet” regelmatig dingen voorbij komen die veel idioter eruit zien.
Enige kritiek is voor mij toch dat er andere auto’s op de weg reden. Je neemt risico met het leven van anderen die daar niet om gevraagd hebben alleen maar om een g3il filmpje op je youtube kanaal te kunnen knallen. Ik kan me goed voorstellen dat een of meer van van die 10 automobilisten zich kapot is/zijn geschrokken.
PunicaOase zegt
Voer gewoon een limiet in van 275 km/h en klaar.
PunicaOase zegt
@punicaoase: deze man lijkt echt z’n best te hebben gedaan om het zo veilig mogelijk te doen, toch ligt een klein foutje met rampzalige gevolgen op de loer.. Ook gaat dit weer anderen uitlokken om de 418 km/h te halen en ga zo maar door.. Gewoon een limiet met een zware straf om dit soort extremiteiten proberen tegen te houden.. maar ja dat is slechts mijn mening..
Hubert zegt
Waar is de tijd gebleven dat iedereen dit gewoon erg gaaf vond????
paulvtec zegt
Ik snap je volledig. Zal wel met gevoeligheid te maken hebben.
Robert zegt
@hubert: dat was de tijd dat meer dan 100 pk al gold als ‘sportief’, meer dan 200 pk als ‘immens’ en een topsnelheid van boven de 200 km/u als ‘snel’. De tijd dat je een dikke V8 nodig had om de performance te krijgen die je tegenwoordig makkelijk uit een viercilinder turbomotor haalt.
Kortom, die tijd is er eigenlijk nooit geweest.
paulvtec zegt
Dat was de tijd waarbij een 911 turbo ook al vele malen sneller was dan een Kadett. Toen was het blijkbaar normaal dat je met je stalen schijven ook niet op tijd kon afremmen vanaf 280 plus. Dat vonden de Duitsers prima.
Hubert zegt
Precies.
Als je in de jaren 80 een RUF Yellowbird bestelde, kon je al met 340 over de autobahn knallen.
En je had er een arm en been voor over om dat eens mee te mogen maken.
mashell zegt
Dat vraagt Jeroen Rietbergen zich nou ook af…
dutckk9 zegt
Dat de techniek dit aan kan he. Prachtig. En nu is heel de wereld ineens roomser dan de paus. Snap alleen niet waarom je dit met heel de wereld wilt delen, je weet dat er gezeik van komt.
Robert zegt
“Good visibility is about 3-4km straight ahead so there is enough time to react.”
Met alle voorzorgsmaatregelen die de man zegt te hebben getroffen, maakt hij dus hier de klassieke denkfout: “er is genoeg tijd om te reageren” is dus NIET hetzelfde als aannemen dat dit ook geldt voor de andere verkeersdeelnemers.
Ook al zijn het er maar enkelen, zo vroeg in de ochtend, er hoeft er maar één tussen te rijden die op dit vroege tijdstip net niet helemaal uitgeslagen is, of gewoon nooit heeft kunnen inschatten hoe veel sneller zo’n Chiron rijdt t.o.v. het overige verkeer en de ellende is niet meer te overzien.
gregorius zegt
10 voor 5 op een zondag ochtend. Het filmpje is dus zeker al een half jaar oud!
Ja, het is gevaarlijker dan 217 rijden. Zelf ben ik tot 297 gekomen voordat mn begrenzer erin schoot (erg lullig trouwens dat het niet 3 km meer mocht). Dat vond ik ook erg hard.
Ik heb op die zondag ochtend, tijdens de 297, niemand ingehaald, elke keer als ik iemand zag, ging ik van het gas af.
Maar ja, hobbeltje of hert had wel mogelijk geweest.
Verder was het leuk, 1 keertje, weet nu wat ie kan, nu weer normaal door.
paulvtec zegt
Als er geen snelheidslimiet is, waar leg je dan de grens? Er is geen limiet en het was ook geen solorace. Want bij elke auto die harder gaat dan de adviessnelheid kunnen we spreken van een solorace. Het was niet al te druk, de rijke stinkerd zal vast wel zijn auto goed hebben laten nakijken voorafgaand aan deze poging. Risico op een andere auto klappen is er, maar ook met 250 km/h op een andere auto klappen levert ook veel schade, gewonden en/of doden op.
Edge zegt
417km/u is natuurlijk een volstrekt onverantwoorde snelheid. Als je zo hard wil rijden met je Chiron zul je vast wel via je Bugatti dealer een middagje Ehra-Lessien kunnen boeken. Maar het feit wil dat deze man zijn run zeer professioneel heeft aangebracht en zichzelf en anderen geen moment in gevaar heeft gebracht. Als je daar dan toch wat aan wil doen als Duitsland zijnde moet je maar gewoon een snelheidslimiet instellen. Hate the game, not the player.
por100 zegt
Waarom beginnen reageerders hierboven serieus over de kwestie wel of geen limiet? Accepteer gewoon dat deze vent, die het zonodig moest filmen en posten, wordt vervolgd en wees blij dat de er nog geen limiet is! We hebben in duitsland nu een SPD, met de groenen en liberalen als regering. Denk je echt dat die dit aan hun achterban kunnen verkopen om niet in te grijpen? Wat mij betreft ontnemen ze deze man zijn rijbewijs of verbieden ze hem nog in Duitsland te mogen rijden, hij verpest letterlijk de vrijheid van ongelimiteerd rijden voor de rest. Wat een R*kbunker
karhengst zegt
Hey een reactie over het bredere plaatje, hoe verfrissend.
Zulke video’s zijn inderdaad koren op de molen zeker van de groenen zoals je nu ziet. Tel daarbij op dat dit soort gedrag ook de meerderheid van de Duitsers toont dat “onbeperkt” tegenwoordig toch echt een stuk sneller is dan 20 jaar geleden en het debat gaat dus door toedoen van zo’n enkele persoon compleet de verkeerde kant op.
Tegelijkertijd denk ik dat men, door nu dus tot vervolging over te gaan, gaat proberen een precedent te zetten wat de status quo handhaaft in plaats van afbreekt. De hamvraag is wat het gaat betekenen voor de magische grens van 250. Komt er een precedent wat eventueel het aantikken van de 250, of de topsnelheid, in gevaar brengt? Of gaat men een maximaal snelheidsverschil t.o.v. overig verkeer nu officieeus vastleggen?
Het lijkt me sterk dat ze hem weg laten komen met z’n uitleg alle maatregelen te hebben getroffen. Een laagvliegende vogel of een spijkertje op het verkeerde moment, daar kan je je nooit op voorbereiden.
ty5500 zegt
Het is redelijk onverantwoord maar het lijkt niet zo makkelijk aan te pakken. Ga je een limiet implementeren, welke neem je dan? 275 km/u bijvoorbeeld is absurd hard t.o.v. de overige landen en het lijkt dan dat de overheid lagere snelheiden ok vindt. 240 km/u in de spits of regen is echter nog een stuk gevaarlijker. Leuk dat Duitsland geen limiet heeft maar het zal steeds moeilijker te worden om te blijven verdedigen.
frederik zegt
Conclusie: misschien gewoon geen filmpjes online zetten? Verder zie ik de lol van 400 km/h rijden eigenlijk niet in. Behalve dat je blij bent als je het weer overleefd hebt. Doe mij maar een leuke rijdersauto op een slingerende bergpas!
Verhoeven zegt
Ik vind het geen gevaarlijke actie. Als ik die auto zou hebben zou ik het ook vast proberen. Geloof me dat een gechipte golf GTI bijvoorbeeld die dan 270km/h loopt veel en veel gevaarlijker is. Of motorrijders die even los gaan op de autobaan. Zo een chiron is voor zo een snelheid gebouwd. Iedere boerenl*l kan daar hard mee rijden zonder dat het gevaarlijk wordt. En als het druk is kan het gewoon niet.
Dutchdriftking zegt
Gezien de voorbereidingen is dit een stuk veiliger dan wat de meeste forensen tijdens hun woon-werk traject allemaal uithalen. Inclusief ondergetekende.
treser zegt
Tijden zijn veranderd toen hij met zijn veyron ook de topsnelheid wilde halen hoorde je er niemand over.
petroldrinker zegt
Dus eigenlijk is de autobahn niet onbegrensd…
schreute01 zegt
Weetje: Ooit was er in Duitsland een belangengroep voor hardrijders die tegen de snelheidslimieten was. De voorzitter heeft zichzelf te pletter gereden.
RiKe zegt
Toch grappig, veel mensen baseren de redenen dat er wat kan gebeuren op de “wat als” situaties. Wat als er iemand niet oplet, wat als klapband, wat als… Tja, zullen we alles maar afschaffen, zoals bijvoorbeeld lopen over straat? Wat als iemand met 50 een klapband krijgt en een winkel pui in rijdt?
L zegt
Gaaf! Ik vind zeker als je netjes rijd het gewoon prima is ALS DE OMSTANDIGHEDEN HET TOELATEN! En ja dat laat het hier toe. Wat als…. wat als… ach je kan met 160 ook een klap ban krijgen en een gezin meenemen…. vergeet niet dat zo’n buggy er volledig voor gemaakt is. Auto is dermate stabiel op zulke hoge snelheden. Remmen/banden alles is ervoor gemaakt. In Duitsland gelt zover ik weet nog steeds de regel als er groot licht in je binnenspiegel flikkert/flitst blijft rechts😝, ik rijd zelf met regelmatig snelheden op bepaalde stukken van de autobahn over de 300km/u. Erg gaaf. En met de juiste auto die ervoor gemaakt is zeer stabiel te doen. Wat ik wel altijd duidelijk heb. 300 is GEEN DOEL! maar leuk als de omstandigheden het goed toelaten! En altijd het verkeer goed in de gaten houden. Bij twijfel gas los en eventueel remmen. Uit voorzorg goed flitsen met groot licht, moveeee😝😝👍
Turbo zegt
Op achteraf basis bestraffen lijkt mij nogal een stretch. Maar voor nieuwe regelgeving: er is natuurlijk ergens een grens. Wat zou er op tegen zijn om 200km/u in te voeren, naast bestaande (algemene) regels over het niet veroorzaken van onveilige situaties?
J van der Werf zegt
Wat is gevaarlijk? Een gemiddelde Nederlander kijkt niet goed in de spiegels en anticipeert niet op hogere snelheden op de linkerbaan. Oud filmpje overigens. Gebrek aan ander nieuws zeker. Volgens sommige media 2 weken geleden #not#
Stef zegt
Hoi. Is er ergens een afgesloten stuk rechte weg. Waar je dat legaal zonder overige weggebruikers kunt doen ??