Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat stelt samen met een aantal provincies, regio’s en gemeenten een slordige 4,1 miljoen euro beschikbaar. Dit geld wordt besteed aan nieuwe tankstations/vulpunten met alternatieve brandstoffen zoals aardgas, groen gas, ethanol (E85) en biodiesel (B30).
Dit is de tweede subsidieronde voor alternatieve brandstoffen. De eerste ronde had een omvang van 1,8 miljoen euro (hiermee worden naar verwachting 50 nieuwe vulpunten gerealiseerd). Doel van het subsidieprogramma is het stimuleren van een landelijk dekkend netwerk van tankstations met alternatieve brandstoffen. Het gebruik van deze alternatieve brandstoffen zou tot aanzienlijk minder CO2 uitstoot leiden en moet Nederland minder afhankelijk maken van fossiele brandstoffen. Prima, alle beetjes helpen, maar ik wordt telkens zo moe van die oogkleppen van het ministerie. Er zijn toch veel grotere veroorzakers van CO2 uitstoot? Waarom lees ik daar zo weinig over? Denk aan de scheepvaart, de veeteelt, de veengronden, etc…
Oh ja, uiteraard vergeet Verkeer en Waterstaat niet om de financiele voordelen te noemen, dat soort motivaties werken altijd bij ons volk. Rijden op aardgas is namelijk goedkoper: op een kilo aardgas van € 0,72 kunnen evenveel kilometers worden gereden als op een liter diesel van € 1,04 of Euro95 van € 1,36.
HDM zegt
Automobilist is het makkelijkst aan te pakken denk ik, vandaar dat ze enkel naar hen willen kijken…
steven5163 zegt
nee dat is het goedkoopst dat is wat anders, en ik zie ze nog geen electro motortje op een zeecontainerschip zetten :P
Wollie zegt
Een auto op Nederlands aardgas ? Het zou een zinvol alternatief zijn, ware het niet dat aardgas in Nederland laagcalorisch is, in tegenstelling tot b.v. België waar men met hoogcalorisch gas diverse Fiat-modellen met succes kan aandrijven, net zoals dat in Italië al jarenlang het geval is.
opelsintrafreak zegt
maar in nederland betaal je toch meer wegenbelasting als je op gas rijd?
lincoln zegt
dan zal er wel veel vraag naar zijn !!
da,s het bedrag waar een zichzelf-bedruipende pompstation aan leges moet afdragen ..
bram zegt
Eurlings de peurlings!! lekker puhhhhh
six-trey zegt
Ethanol tanken, ik weet dat het slechts een 20cent/liter kost om het zelf te maken dus stel dat je het kan kopen voor 50cent… ik zou het niet erg vinden mijn stang op ethanol te zetten, en die extra pk’s en nog gestoorder motorgeluid geluid is natuurlijk mooi meegenomen :twisted:
voor een keer ben ik voor een three hugger alternatief
six-trey zegt
tree hugger… :roll:
Carmaster zegt
@ opelsintrafreak
Nee dat is LPG(Liquified Petroleum Gas). We hebben het over CNG(Compressed Natural Gas) hier. Daarvoor gelden andere tarieven denk ik.
OT: Leuk initiatief. Zo’n netwerk hebben we hier hard nodig. Dan wil ik nog wel eens E85 tanken in de toekomst. Maar inderdaad jammer dat de auto altijd weer het vingertje moet krijgen. But that’s just the way it is.
RaKiM zegt
Waarom geen waterstof dat is ook een toekomstige brandstof
FuelMinded zegt
Waterstof = inefficiënt en distributieproblemen
E85 = toch 15% fossiele brandstof (maar wel performanceboost :D), voedselcrisis
Hybride = onzin
Elektro d.m.v. accupakket = distributieproblemen (2 uur elektronen tanken)
Biodiesel is de toekomst als het wordt gehaald uit schijtnoten. Géén voedselcrisis en géén fossile brandstof!
Schijtnoot groeit snel ook op arme grond als de Kalahari woestijn in Afrika. Worden ze daar ook net zo rijk als arabische sjeiks.
Kortom iedereen rijden in een Audi Q7 V12 TDI en de wereld is gered! XD
mashell zegt
FuelMinded is niet gek. De schijtnoot bestaat echt en heet ook zo. Om de marketing te vergemakkelijken heet ze ook Purgeernoot of Jatropha curcas. Met dank aan Wiki die Viking.
BramBMW zegt
en als ze dit geld nou eens gaan gebruiken voor waterstof!
Benjamin1 zegt
oprotten met die verspilling van belastinggeld.
Ga eerst eens zorgen dat je niet iedere dag 500 km file hebt.
T16 zegt
LPG is afval, dat je tegen transportkosten beter in je verbrandingsmotor kunt stoppen dan affakkelen in Saoedi Arabië of een andere vindplaats. Het moet toch verbrand worden en het is een van de schoonste brandstoffen en produceert bij gebruik minder CO2 dan met benzine. Ook heeft LPG een hoog octaan gehalte, ideaal voor sportief gebruik. Toch moet je meer wegenbelasting betalen om dat de overheid teveel accijns misloopt op benzine. LPG is minstens zo schoon als aardgas en veel beter verkrijgbaar. Overheid meet weer met twee maten.
Esprit_de_Flandre zegt
De reden waarom de automobilist eerst gen²ukt wordt is vrij simpel. Een automobilist is een man alleen. Nu kan je je wel een beetje verenigen in een vereniging, maar zo’n automobilistenvereniging (nog mee?) heeft geen enkele economische macht.
Die stelling leidt me dan ook tot de reden waarom scheepvaart, luchtvaart en veeteelt niet wordt aangevallen. Daar staan grote organisaties, grote bedrijven en multinationals klaar, met grote teams van boekhouders, advocaten en lobbyisten.
Leg de scheepvaart in NL wat in de weg, en ze dokken in Antwerpen. Vergroen de luchtvaart en die nieuwe hub komt in Zaventem. Verlaag het koeienbestand en de vleesverwerkende multinational verplaatst zijn activiteiten naar een stadje in Polen met tientallen mega-farms er rond.
Dat geldt natuurlijk niet alleen voor NL, dat is overal zo. Paul Iticus gaat pas echt naar je luisteren als je ’s lands economie (en daarmee de staatskas!) kunt schade toebrengen.
Cantago zegt
Op E85 rijden lijkt me alleen maar beter;) Verder zet het allemaal weinig zoden aan de dijk… WEl geld bij de overheid, rarara, het milieu of de staatskas staat voorop?
Johan zegt
Eurlings = kapitaalvernietiging
Limburgse tunnels (meer dan € 600.000.000,-) die zo veilig zijn dat ze meer afgesloten dan open zijn.
Een miljardenkostend rekeningrijdensysteem ontwikkelen om de “gebruiker te laten betalen”.(in Duitsland snappen ze al iets langer hoe je dit “gratis” kunt doen; ze hebben de wegenbelasting verwerkt in de brandstofliterprijs)
En nu miljoenen investeren in een alternatief brandstofnetwerk terwijl Slochteren bijna leeg is…
Zet voor 5 miljard alle 5 miljoen benzine auto’s op LPG, dan hoef je geen nieuwe tankstations te bouwen, heb je het milieuprobleem opgelost en bespaart Nederland collectief miljarden….
Of mag het van Camieltje alleen maar geld kosten??????
Toonster zegt
@Johan: Hoe kom je erbij dat Slochteren bijna leeg is?
niekloog zegt
@RaKiM:
Als het goed is staat er in mei 2010 een waterstoftankstation in Arnhem.
…ookal had de gemeente beloofd dat het mei 2009 zou worden. We zullen zien.
Sorcerer zegt
Minder CO2 = investeren in zaken als duurzaam wonen. Bijv. zonnepanelen plaatsen. Als je een groot huis hebt dan kun je al geld terugkrijgen van de elektriciteitsmaatschappij!
Maar onze regering doet niet aan stimuleren, alleen aan ontmoedigen (op hybride auto’s na, hoewel ze die nu weer onzeker maken met de vage km-heffingsplannen).
Michael zegt
Ik durf wedden dat ze dit niet in België gaan overnemen. Dit kost geld in tegenstelling tot de kilometerheffing.
Jelmer zegt
Wat kost E85 nou per liter?
unbi zegt
Oke, ik geloof dat ik het een beetje begin te begrijpen. Een auto is dus milieu belastend, dan maar een fiets kopen ach nee dat kan ook nie, want om een fiets te maken heb je aluminium nodig waarbij per jaar 200000 ton CO2 de lucht in gaat, dus lopen en energie kun je ja van zonnepanelen krijgen…fout want deze panelen bestaan uit het zelfde aluminium en de productie van glas laat ook te wensen over. Dan maar een windmolen… ach dat kan ook niet want daar zit oook aluminium in en koper en lood en zink en en en.ze maken lawaai wat volgens sommigen verschrikkelijk is, dat er dagelijks autos langs rijden hoort men al nie meer. dus blijf allemaal lekker genieten van het groene gras op de veengronden, ach jee dat kan ook al niet want dat stoot 900000 ton per jaar uit.