Moet je eerst even zo’n rode schicht aanschaffen.
Een van de leukste allround Hot Hatches op dit moment is de Hyundai i30N Performance. De auto laat eigenlijk nergens een steek vallen. De auto rijdt opperbest en ziet er in de juiste kleurstelling lekker dik uit, zonder dat het een buitenaards ding als een Honda Civic Type-R is. Daarentegen is de auto veel origineler dan een snelle Golf of Mégane. Niet alleen wij zijn erg onder de indruk van de snelle Hyundai, ook bij andere automedia zijn ze er ondersteboven van.
Enig smetje is misschien het beperkte vermogen. De gewone i30 N levert 250 pk en de i30 N High Performance is goed voor 275 pk. Eigenlijk meer dan voldoende, maar als meer vermogen mogelijk is, moet je dat altijd doen. We zagen een tijdje geleden al deze getunede i30 voorbijkomen, maar het kan dus een tandje heftiger.
De verantwoordelijke is Turbozentrum Berlin. Afgaande van de naam is het een turbospecialist die gevestigd is in Berlijn, wat ook klopt. De meeste upgrades zijn onder de kap. De meest heftige variant is de Stage 3 kit, waarbij er een hele hoop wordt aangepast. Inlaat, uitlaat en ECU worden geoptimaliseerd. De turbo wordt in dit geval vervangen door een groter exemplaar, alhoewel een upgrade van de turbo ook mogelijk is.
Het resultaat is meer dan 400 pk. Volgens Turbozentrum Berlin is de motor na de tuning net zo betrouwbaar als standaard. Wat dit doet met de prestaties, is niet bekend. De standaard i30 N High Performance sprint in 6,1 seconden naar de 100 km/u. De prijs is wel bekend. Voor slechts 2.400 euro heb je 400 pk onder de kap.
dare2think zegt
Het kan nóg. Nu bestaan tuners nog.
koekwaus zegt
@dare2think: tuners worden met uitsterven bedreigd?
Volvo_440_turbo zegt
@koekwaus: Tenzij het elektriciens worden…
rikv99 zegt
@koekwaus: turbo op een elektromotor schroeven gaat zo lastig…
nvn1993 zegt
Had de titel niet moeten zijn: 125 pk extra voor 2400 Euro: het kan!
boris9397 zegt
@nvn1993: Idd, clickbait is het, heb er een hekel aan.
denniss00 zegt
@boris9397: Had je echt verwacht een i30N tegen te komen met 675 pk?
elemento zegt
@denniss00: nee maar het wordt gesuggereers dat auto net als 45 amg romd 400 pk standaard zou of zal zijn
numpty zegt
@nvn1993: Ik heb meer moeite met dat ‘400 betrouwbare paarden’… De tuner stelt dat de auto, na timing, net zo betrouwbaar is als met de standaard fabriek software. Maar hoe weten ze dat die, om te beginnen, al betrouwbaar is? Volgens mij mist Hyundai simpelweg nog de ervaring met de -snelle versies- om deze als betrouwbaar te bestempelen. De garantie welke ze geven is gewoon een kwestie van marktaandeel kopen, niet meer of minder. Laat mij de eerste snelle hyundai maar eens zien welke 2-3-5 ton op de teller heeft en probleemloos gebleken is. M’n maat z’n i35 was alles behalve betrouwbaar. Kreeg na 60.000km en een hoop gezeur, gezeik, klagen en zelfs dreigen een hele nieuwe motor van de importeur. De diesel verbruikte meer koelvloeistof dan motorolie zonder dat er ergens een lek in het gesloten koelsysteem zat.
humpyourdog zegt
@numpty: klinkt als een lekke koppakking, dat heb je meestal aan je eigen gebrek aan respect voor de techniek te danken.
wimof zegt
@humpyourdog: Zal wel iets anders geweest zijn.
numpty zegt
@humpyourdog: Natuurlijk. Daarom vervangt de importeur, na heel veel onderzoek, de complete motor. Omdat het ‘iets simpels’is als een lekke pakking.
BaRa zegt
@numpty: er is zo’n spreekwoord over een zwaluw en de lente…
civicfk3 zegt
@numpty: het blok van de i30n wordt al enkele jaren gebruikt in de racerij, blok is precies hetzelfde als in de straat i30n behalve de turbo, die is op de race versie een stuk groter en maakt meer pk’s.
numpty zegt
@civicfk3: Ja? En? Dat bewijst wat precies?
tttijn zegt
@numpty: nee, er staat de motor is na timing…
tttijn zegt
@tttijn: tuning
Jochempie zegt
Keurige waarden! Keurige prijs! Is het inclusief rollenbanktuning?
viezefreddyw zegt
Ik vind die i30N zo’n gaaf ding he. Zie ze wel eens rijden in Duitsland en Zwitserland. Ik word er blij van.
ghost zegt
@viezefreddyw: vooral in dit lichtblauwe kleurtje een genot om te zien!
tortuga zegt
@ghost: het geluid mag er ook zijn! In deze tuning ook een waardige RS rivaal?
ghost zegt
@tortuga: ik denk eerder een S-rivaal…een getunede RS zit toch snel op 440pk+. Een getunede S snel op 370pk+.
weetikveel zegt
@ghost: bij Ford hebben ze ook een blauwe RS;-)
ghost zegt
@weetikveel: oh echt ? Ik dacht alleen paars, geel en groen?
Nee maar ik had het over Audi’s RS..
haaren zegt
@ghost: het kan aan mijn ogen liggen maar ik zie een rode i30n
Jochempie zegt
@viezefreddyw: Hier rijden er veel rond ja, en ze klinken erg lekker!
torsen zegt
Ben al een aantal keer een (of verschillende) blauwe i30N tegenkomen en het is echt een leuk sportief ding om te zien.
Volgens mij kunnen ze prima meer N modellen aan gaan bieden.
Dutchdriftking zegt
Voor slechts 2400 euro? Dat is wel een heel goedkope turbo!
shogun zegt
@dutchdriftking: ik vind 2400eu voor een turbo niet bepaald goedkoop hoor.
voor ongeveer hetzelfde heb je bij de bovengenoemde toko een nieuwe GTX3076r of G25-660. zeg maar het beste wat garrett momenteel te bieden heeft.
kennone zegt
@shogun: inclusief alle bouw delen en montage, ECU aanpassen etc?
shogun zegt
@kennone: Dat zit er ook hier allemaal niet bij. Ik heb even op hun site gekeken en wat zij aanbieden is enkel de turbo voor 2400eu. dat kan overigens prima, enkel de turbo vervangen, want de rest heb je al.
emping zegt
@shogun: Inlaat, uitlaat en ECU worden ook geoptimaliseerd.
shogun zegt
@emping: zie hierboven, en dat is dus niet zo. autoblog doet aan fakenews ;)
rrvliet zegt
Jullie zeggen over de stage 3 kit: “Inlaat, uitlaat en ECU worden geoptimaliseerd. De turbo wordt in dit geval vervangen door een groter exemplaar, alhoewel een upgrade van de turbo ook mogelijk is.” Het is me nu niet duidelijk of het met of zonder turbo is.
emping zegt
@rrvliet: vervangen door = een andre turbo is dus inclusief lijkt me
Dutchdriftking zegt
@rrvliet: Ik denk dat men bedoeld vanaf de turbo. Dus aangepaste inlaat en uitlaat en ECU, maar niet de grotere turbo. In dit geval zal de auto natuurlijk ook minder vermogen hebben.
langejohn zegt
@willeme. De prijs die je noemt is alleen voor de aangepaste turbo (€1600 als je je eigen turbo opstuurt), deze wordt dan bewerkt met oa een groter compressorwiel. Ga je voor het totaalpakket ga je ver over de €2400.
gandini zegt
@langejohn: Het klonk ook al te mooi om waar te zijn. Desondanks een leuke upgrade voor een leuke auto. Ook een goed teken voor Hyundai dat tuners zich eraan wagen: blijkbaar wordt de auto gezien als een model dat goed zal gaan verkopen. Gun ik ze wel.
sanderz28 zegt
Heerlijk ding in het rood!
aquila2003 zegt
Tering voor mijn Audi ga ik over de 8000 piek als ik JD vraag om zoveel gekietel :(
SimonMc zegt
@aquila2003: Dat is omdat alles wat met Audi te maken heeft, dikke afzetterij is.
aquila2003 zegt
@SimonMc: dat is helaas waar.
Visje66 zegt
Niemand neemt die 2400 toch serieus neem ik aan? Een beetje turbo kost dat al. Reken maar op minimaal 5000 euro voor software, downpipe, IC, inlaat, turbo, intercooler, klein materiaal en inbouw….
allesmetturbo zegt
Best netjes, maar doen ze bij de vag 2.0 tsi met alleen al een chippie en downpipe
aquila2003 zegt
@allesmetturbo: dan kom jr echt niet op 400pk hoor ??