Morgen bestaat hij 40 jaar. Met meer dan 30 miljoen stuks die in deze tijd de dealer hebben verlaten, is de Golf niet alleen het meest succesvolle model van Volkswagen, maar ook de meest succesvolle Europese auto ooit.
Naast een stoer design was de Golf altijd hét aangewezen model voor Volkswagen om hun technologische hoogstandjes te introduceren. Denk hierbij aan ABS, ESC, XDS, 4MOTION, adaptieve cruisecontrol, City Emergency Braking, aanhangerstabilisatie, automatisch remmen na een aanrijding, automatische airconditioning, het Dynaudio geluidssysteem, touchscreen met “proximity sensor” en LED-verlichting. Dit zal ongetwijfeld hebben bijgedragen aan zijn populariteit, maar ook het stoere design kwam in alle fases van zijn bestaan altijd op het juiste moment.
Golf I
Ga met ons mee op een reis terug in de tijd. 29 maart 1974 om precies te zijn, toen de allereerste Golf in Wolfsburg van de band kwam rollen. Na een lange heerschappij van de Kever werd het tijd dat er een nieuwe wind ging waaien in de Duitse auto-industrie: een transversaal geplaatste motor in de neus en voorwielaandrijving. De Golf had een grote naam om na te streven, maar bij de eerste generatie werd al duidelijk dat dit zeker goed zou komen. Het miljoenste exemplaar werd al in oktober 1976 verkocht. In totaal werden er meer dan 21,5 miljoen stuks van de Golf I gebouwd, waarvan de Golf GTI (vanaf 1976) en de cabriolet (vanaf 1979) iconische verschijningen zouden worden.
Golf II
Na het succes van de Golf I werd het uiteindelijk tijd om een nieuwe generatie in het leven te roepen. Deze was ruimer door een betere indeling, maar werd pas echt interessant toen de veiligheid werd verbeterd met de introductie van ABS in 1986, samen met stuurbekrachtiging en vierwielaandrijving.
Golf III
Waar de Golf II een begin maakte, tilde de Golf III vanaf augustus 1991 veiligheid naar een nieuw niveau. De carrosserie bood meer bescherming bij ongelukken, wat vanaf 1992 werd uitgebreid met airbags voorin. ABS werd standaard voor alle Golf modellen in 1996. Een goede zet, want hoe harder je rijdt, des te langer de remweg wordt. Snelheid was geen probleem toen de zescilinder VR6 motor zijn weg vond naar de Golf, maar ook de eerste dieselmotoren met directe injectie moesten niet worden onderschat. Lekker scheuren met je Golf Variant (1993)!
Golf IV
Het design van de Golf IV wierp (onder leiding van Hartmut Warkuß) in 1998 zijn blik op de toekomst, terwijl Electronic Stability Control (ESC, standaard vanaf 1999) ervoor moest zorgen dat er geen verschrikkelijke ongelukken mee gebeurde. Ook de eerste vierwielaangedreven Golf met Haldex koppeling, de Golf 4MOTION, werd geïntroduceerd. In 2002 volgde dan eindelijk de eerste benzinemotor met directe injectie (FSI), onder andere in de snelle R32. Dit duveltje met een topsnelheid van 250 km/u kreeg in 2003 de eerste DSG-bak.
Golf V
Waar het eerst om sportiviteit draaide, werd het voor de passagier in de Golf V (2003) allemaal wat comfortabeler gemaakt. Toch werd de torsiestijfheid met 35 procent verbeterd. Omringd door acht airbags werd de passagier goed beschermd, mocht hij bijvoorbeeld ’s werelds eerste twincharger (in de 2006 TSI) tegen een boom parkeren. En leuk voor de leaserijders: in 2007 werd de Golf BlueMotion (4,5 liter per 100 kilometer) geïntroduceerd.
Golf VI
Tussen 2008 en juli 2012 werden er maar liefst 2,85 miljoen Golfjes van de zesde generatie geproduceerd. De auto was weer veiliger en kreeg meer TSI en TDI motoren, waarbij de BlueMotion een absolute topper was op het gebied van verbruik: slechts 3,8 L/100 km, ofwel 99 g/km CO2. Met assistentiesystemen als Light Assist en Park Assist werd het de bestuurder makkelijk gemaakt.
Golf VII
Dat brengt ons bij de huidige generatie Golf, nummer 7 in de lijst. Op 4 september 2012 beleefde hij zijn première en bleek, met zijn 100 kilo lichtere lijf, méér Golf te zijn dan ooit. Toch werd het allemaal weer zuiniger, zeker met de elektrische e-Golf2 en de nieuwe Golf GTE3 plug-in hybride deze herfst.
Wie weet wat ons nog meer te wachten staat de volgende 40 jaar? Waterstof? Gravimetrische velden? Antimaterie? Houdt de Golf in de gaten, want we zullen het bij deze auto vast allemaal tegen gaan komen.
gerjan zegt
Golf 1 cabrio. daarna mogen ze de rest wel houden.
jrk68 zegt
@gerjan:
Mooi, dan blijft de mark 1 GTI voor mij over, de laatste innovatieve VW.
chipmunk zegt
@jrk68: doe mij dan maar een mk2 wolfsburg edition.
2cool4school zegt
@gerjan: die is nogal gedateerd..
spidermann zegt
Ik hem ik Golf 2 GTI uit Mexico gehad. Eens maar nooit weer.
spidermann zegt
“Ik hem ik” = ik heb eens een Golf GTI 1990 GTI nieuw uit…
Carreza zegt
@spidermann: helaas, probeer het nog een keer…
Allroundnoise zegt
@spidermann:
prop zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rob5nismo zegt
Hou ze.maar lekker allemaal stomme golfjes
moveyourmind zegt
Dit is nog eens autonieuws. Ik wist echt niet dat VW zo innovatief was. Vooral het systeem van automatisch remmen ná een aanrijding gaat echt verschil maken. Dat andere merken daar nooit opgekomen zijn.
LaLancia zegt
@moveyourmind:
Haha. Innovatief he, die Duitsers! :D
@Tmt45
Volgens mij staat VW om veel bekend, maar niet om z’n prijs/kwaliteit verhouding. Of je moet in negatieve zin bedoelen…
reggie-boy_rood zegt
@moveyourmind: Flutoptie..
tmt45 zegt
VW is natuurlijk een van de beste merken ( prijs/kwaliteit verhouding) Naar mijn mening was VW de weg kwijt toen ze de golf 4 gingen maken. maar ik moet zeggen dat ze het goed herpakt hebben. en een van de mooiste auto’s maken, alleen 1 hele grote nadeel is dat er teveel VW rijd. dus niet meer zo speciaal om er eentje te hebben
racerx zegt
Volgens mij leverden ze al eerder 4 wiel aandrijving dan op de Golf4. Syncro systeem anyone?
Robert zegt
@RacerX: De vierwielaandrijving wordt al genoemd, onder de alinea “Golf II”; de term “synchro” inderdaad nog niet.
racerx zegt
@RRRobert:
Thanks, even overheen gelezen
woutr87 zegt
Golf II begon al met het syncro systeem inderdaad, het Haldex systeem is een stuk geraffineerder. Ook begon VW bij de Golf II met de G-lader, niet het beste systeem, maar toch innovatief.
De Golf III was toen hij nieuw was, een stuk veiliger dan de II. Bij de III heeft VW de plank misgeslagen met betrekking tot de roestpreventie. De carrosserie van de Golf III is gemaakt van *kuch* pisbakkenstaal. Niet het beste soort, want de meeste zijn helaas inmiddels compleet verrot.
Robert zegt
@woutr87: Dat klopt en dat was inderdaad een opvallende constatering, want de Golf II had -afgekeken van grote broer Audi?- de roestpreventie stukken beter voor elkaar. Behalve als je er na een aantal jaren achter kwam dat je een in Mexico gebouwd exemplaar bezat. Die presteerde het om in één jaar van probleemloze apk naar definitieve en onherroepelijke afkeur te hobbelen (eigen ervaring).
Los van de herkomst was die Golf II trouwens zowat in z’n eentje verantwoordelijk voor het deugdelijke imago van VW. Toen de AutoWeek in 2010 twintig jaar bestond, deden ze eens onderzoek naar welke auto’s uit hun ‘geboortejaar’ 1990 er nog rondreden. Toen bleek dat er van de 30.000 Golfjes die er dat jaar in Nederland verkocht waren, er na 20 jaar nog 10.000 van dat ene bouwjaar rondreden. Dat was/is echt ongekend.
r32turbo zegt
oow dat is leuk, kom maar met de golf 7 gti edition 40 mischien opvolger van de MKV?
mout zegt
40 jaar Golf – een overzicht
Ik zie zo voor me dat Bert eruit gaat zitten voorlezen aan Ernie.
Ongeveer zoals met ’40 jaar paperclips – een overzicht’.
mout zegt
Een raadsel:
Het is geen Golf, maar niet grijs, niet hoekig, en ik ben het nog niet vergeten. Rara wat is dat?
Stiekum toch een grijze hoekige saaie Golf!
maurits123 zegt
@mout: Goeie grap heb jij, verzin er nog een paar!
chills zegt
Volgens klopt er totaal niks van het aantal gebouwde Golf 1 van 21,5 miljoen: dit zou het aantal gebouwde Kevers moeten zijn. Het zijn er namelijk: 6.799.900.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf
weem zegt
Pfff, bij elk artikel over Volkswagen altijd weer door die sloot azijnzeikerds heenploegen. Zo vermoeiend. Of het merk je nou wat doet of niet, VAG is het meest succesvolle merk van Europa, en de Golf de meest verkochte auto, dat komt niet vanzelf, kwestie van maken wat mensen willen, en dan doe je blijkbaar toch wel iets goed t.o.v. de concurrentie. Dus vanwaar al die haat? Afgunst?
sydney zegt
@weem: Ik ben het met je eens, ik heb sinds 2000 al zoveel merken verkocht maar geen VAG.
Dat zure gedoe, VW is succesvol en het is aan andere merken(o.a. de mijne) om daarop te reageren en te handelen.
jensgib zegt
Enige golf wat ik wil hebben is de R32 :)
r32turbo zegt
@jensgib: ;)
dafmaf zegt
Daarnaast heeft de Golf nog zijn enorme invloed laten gelden in zijn andere verschijningsvormen als Scirocco, Eos, Bora, Jetta, Tiguan, Octavia, Leon, A3, TT enzovoort.
sydney zegt
Ik vaak genoeg in een Golf gereden.Maar nooit als vaste auto,ik heb immers nog nooit voor VW en aanverwante gewerkt.Maar bij bv. introductievergelijkingen waarbij ook een Golf stond/staat kreeg ik altijd de indruk dat de Golf simpelweg een ontzettend goeie auto is.
speedie zegt
In de jaren 80 een GTI gehad, tof karretje en mooie sound.
E34M5Touring zegt
Lancia had s’werelds eerste twin-charger bij mijn weten. In de Delta S4. Weliswaar geen serieproduct maar toch. Golf 2 GTI 16V voor mij. Dikke 16V sound en ik vond hem echt snel. VR6 klinkt ook erg lekker maar vond ik niet zo fijn rijden. Zelf een Golf 3 GTI gehad (2.0l 8V). In die paarse kleur. Helemaal origineel (zelfs originele BBSjes). Niet supersnel maar verder wel leuk rijden. Fijne Recaro stoelen ook.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Inderdaad geen grote serie maar ze hebben er toch 200 van gebouwd (minimale toelatingseis voor deelname aan de Groep B).
E34M5Touring zegt
@jrk68: Daarom, en dat was in de 80ties, kan je nagaan.
roppp zegt
21,5 miljoen Golf’s 1……. Dus die andere 6 Golfjes komen SAMEN niet verder dan 8,5 miljoen stuks..
mmot05 zegt
Ik dacht dat Fiat Croma de eerste was met direct injection diesel, uhm dat was in 1989 als ik mij niet vergis.
roppp zegt
@mmot05: hey jaartal weet ik niet. Dat ze de eerste waren wel. Fiat had het al veel langer in de Daily.
Pallas zegt
Tot hoelang is de golf 1 cabrio eigenlijk geproduceerd? Jaren ’90?
minnie zegt
Ligt het aan mij of zie ik haast geen verschil tussen de modellen?
schellekens006 zegt
Golf II ow ow ow waar heb ik daar plezier aan gehad. Eerst een GTi 16v zonder kat met 139pk en daarna een half jaar oude G60 wolfsburg edition . Helaas kwam er al snel een einde aan (gestolen) Golf 3 heb ik overgeslagen daarna Weer golf 4 GTI gekocht met chip 190pk snel ding was dat ook en niet kapot te krijgen. Daarna een v6 4 motion ook een hele fijne auto en snel…. Tja golfjes het blijft leuk
schellekens006 zegt
Ps. Nu m3 ook leuk
norge zegt
Nou ik heb ooit een Golf 2 gehad, met als extra optie een rechter buitenspiegel ,klokje en een wisser op de achterruit.
Roest,oliedruksensor en achterremmen als grote problemen.
Prima ding , alleen jammer dat er zelfs geen interval stand op de ruitenwisser zat.
BartvL zegt
Wat leuk dat mijn Golfje 3 wordt gebruikt als foto!
Bart_V zegt
@bartvl:
haha wtf moment toen ik hem tegen kwam
opabrutus zegt
In 40 jaar tijd 30 miljoen golfjes gebouwd, waarvan 21.5 miljoen Golf 1 ?
Klinkt vrij onrealistisch.
desjonnies zegt
Jammer dat er helegaar voorbij wordt gegaan aan de Diesel. ’t was niet de eerste in zijn klasse (Dat was de Peugeot 204 Break) ; maar destijds zo revolutionair, “een diesel die trekt als een benzine wagen met een verbruik van 1:18 “dat de Diesel, in mijn wereld althans, de gehele GTi doet verbleken.
letterlijk IEDEREEN reed zo’n dieseltje.
Ik ben dan ook van mening dat juist de Diesel Golf het breekijzer is geweest naar de zakelijke markt toe, ’t was toen alleen maar Kadett, Escort of eerder genoemde Peugeot.
Japanners werden zakelijk zelden gebruikt -i verhouding dan- en de Golf was eigenlijk het eerste serieuze alternatief.
Verder is de Golf HELEMAAL geen VW, ’t is een NSU, ne zoals de nu vergeten VW K70 een NSU was.
Maar NSU was kapot gegaan aan de Wankelmotoren van de NSU R0 80 en werd stilletjes overgenomen door het toen praktisch failliete VW.
VW kon echter niet failliet omdat ze deels eigendom aren van het Bundesland en omdat er in Duitsland de zgn VW wet was, ie hen beschermde.
Ze gingen kapot aan de oliecrisis van 1974, (Kevers zopen gewoon benzine) en omdat he hele modellengamma niet gewoon gedateerd was, nee het modellen gamma was gewoon antiek
Veel antieker dan bijvoorbeeld de Engelse auto’s uit die periode.
RWD, luchtgekoeld, motor achterin
De Britten, Italianen en Fransen hadden al bewezen dat het concept van motor voorin en FWD gewoon ‘het concept’ was voor de middenklassers.
Ford, Opel en de Japanners verkochten op veel blik voor weinig geld, maar waren nauwelijks innovatief te noemen
deboes zegt
Golf 1,2,3,4,5,6,7 gaap gaap saaie bakken, zou er nog niet dood in willen worden gevonden.
napo zegt
Leuk om naar te kijken! top rapportage weer..! :) +1