Wat valt er op als je kijkt naar de verkoop van het merk uit Zuffenhaussen?
Veel automerken hebben een recordjaar achter de rug. Dat is niet zo vreemd, gezien het feit dat fabrikanten het modellengamma verder uitbreiden. Goedkopere varianten van bestaande modellen, gloednieuwe modellen en natuurlijk de facelifts. Ook Porsche heeft wederom een recordjaar te pakken. We nemen de verkoopcijfers van 2017 met je door en kijken met een schuin oog wat de verschillen zijn met 2016.
Meer verkopen in zijn algemeenheid
In 2016 wist Porsche 237.778 auto’s af te leveren. Vorig jaar waren dat 246.375 auto’s. Een plusje van vier procent. Vrijwel alle markten wisten betere cijfers te presenteren. Alleen in thuismarkt Duitsland liep de verkoop met twee procent terug.
China!
Net als vorig jaar, weet China weer onze aandacht te grijpen. Kijkend naar alle afzetmarkten werd in het Aziatische land het grootste verschil gemaakt. In 2016 werden er 65.246 auto’s afgeleverd en in 2017 gaat het om 71.508 auto’s. Een verschil van maar liefst 10 procent. In 2016 kregen de Chinezen het niet voor elkaar, maar vorig jaar is het ze wel gelukt om de Amerikaanse markt te verslaan. De VS loopt met 55.420 afleveringen flink achter op het Aziatische land.
Credits: 911 Turbo S met Martini striping in Beijing, China. Via @porcay op Autojunk
Het best verkochte model
In 2016 ging die eer naar de Macan. In 2017 gaat die eer naar.. de Macan! Wederom is de instap-SUV de best verkochte Porsche ter wereld. In 2016 verkocht het merk 95.642 exemplaren van de auto, vorig jaar werden er meer dan 97.000 stuks geleverd. Een toename van twee procent.
Geen record voor de 911
De 911 blijft steken op ‘meer dan’ 32.000 verkopen volgens Porsche. In 2016 ging het om 32.409 exemplaren. Ondanks de vele nieuwe varianten (o.a 911 Turbo Exclusive Series, nieuwe GT3, 911T, GT2 RS) weet de sportwagen qua verkopen het voorgaande jaar niet te overtreffen.
Porsche 718 doet het nog beter
Er werden 25.000 stuks van de 718 verkocht, een toename van zes procent in vergelijking met 2016.
Nieuwe Panamera een schot in de roos
De gezinsauto van Porsche wordt goed ontvangen. In 2017 mocht het merk 28.000 afleveringen doen. Een stijging van 83 procent in vergelijking met 2016.
2018
Porsche heeft het verkooprecord van 2016 met vier procent overtroffen. De kans zit er dik in dat de verkopen van 2018 wederom voor een record gaan zorgen. Dit jaar introduceert het merk de nieuwe Cayenne in de Verenigde Staten en China. Twee zeer belangrijke markten van het merk. Zeker in China, waar ze gek zijn op de Macan, zal de nieuwe Cayenne zeer goed ontvangen worden.
torsen zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt!-
Maar ze zijn lekker bezig bij Porsche.
viezefreddyw zegt
Waar ik ook wel benieuwd naar ben is hoe het gaat met de verschillende types aandrijflijnen. Hoeveel benzinemotoren, hoeveel hybrides, hoeveel diesels? Best interessant nu Porsche door verschillende aandrijflijnen te verkopen nu een gezond merk is.
torsen zegt
@viezefreddyw: Heeft dat niet meer te maken met het aanbieden van modelvormen die ook praktisch bruikbaar zijn? (Cayenne/Panamera/Macan)
viezefreddyw zegt
@torsen: Het is inderdaad een combinatie daarvan. Een bruikbare auto voor elke dag in combinatie met een zuinige aandrijflijn.
torsen zegt
@viezefreddyw: Als je veel op de weg zit zal dat inderdaad ook wel een punt zijn.
peug206 zegt
@torsen: why? Ik ken iemand die stapt bijna elke dag in zn tracktoy. Terwijl hij ook een 330D heeft staan. Alleen als er pekel oid ligt dan blijft neemt hij de bmw…
2wheeler zegt
@peug206: wat probeer je nou eigenlijk te zeggen?
peug206 zegt
@2wheeler: dat een auto niet praktisch hoeft te zijn om dagelijks te rijden?
2wheeler zegt
@peug206: …oke. Dat zal een openbaring zijn voor de vader/moeder die de kinderen naar school/sporten brengt.. al die tijd zochten ze naar een praktische station maar ze hadden ook een Lotus kunnen kopen..
berlinetta zegt
Een stijging van 83% voor de Panamera. Dan weet Porsche inmiddels zelf ook dat de eerste generatie niet moeders mooiste was.
basv zegt
@berlinetta: Nieuw model wordt pas sinds 2016 geleverd, vandaar. Er zijn weinig mensen die een uitzwaaiend model bestellen.
dwfc zegt
Algemeen doen alle luxegoederen het goed de lastte 3 jaar.
Goedkoop geld en Sinds de beurs aan een remonte bezig is na de laatste crash in 2007 is de vraag voor Luxe zeer hoog. Ga eens teug naar de resultaten van 2007-08-09 en je ziet totaal andere cijfers.
w0o0dy zegt
Meer dan 3/4 is dus een SUV of een auto van 1800 kg met 4/5 zitplaatsen…
Sportwagenmerk no more.allang Niet meer trouwens.
fmgarcia zegt
@w0o0dy: Ferrari Lambo AM en Spyker doen de helft nog niet met elkaar. Porsche zal het worst zijn dat het niet meer alleen sportwagens maakt. Ze maken nu de beste midsize suv, beste ‘sedan’, beste roadster en hebben een record op de ring met de gt2rs.
w0o0dy zegt
@fmgarcia: zie onder
fmgarcia zegt
@w0o0dy: Dankje, het is gewoon een merk dat in ieder segment de beste kan zijn. Blijf zelf ook meer fan van de oude garde, maar het is echt spectaculair wat ze doen met die logge bakken. Net als Bmw met de x5 en 6. Indrukwekkend geen andere woorden.
willeme zegt
@w0o0dy: wat is daar erg aan? En wat is je punt?
Lotus verkoopt enkel lichte sportwagens met zeer matig succes ;)
w0o0dy zegt
@willeme: mensen associëren een Porsche met een sportwagen maar het is nu dus vooral synoniem voor groot en zwaar. Daarnaast kun je je afvragen hoe lang de sportwagens nog de top van hun segment blijven als de focus van het bedrijf op hele andere auto’s gericht is..
willeme zegt
@w0o0dy: Je eerste zin bestaat uit twee aannames. Je tweede zin uit een vage voorspelling. Ik begrijp het sentiment. Het feit is dat Porsche nog altijd uitstekende sportwagens bouwt. Ook is het een feit dat de ‘normale’ auto’s van Porsche tot de sportievere van het segment behoren. Ik zie er echt geen probleem in. Aan de verkoopcijfers te zien de markt ook niet. Voor een sportwagen verkoopt de 911 buitengewoon goed.
w0o0dy zegt
@willeme: oké, de eerste zinnen bevatten maar één aanname, geen twee. Daarnaast is het vanuit toenemende kosten voor de ontwikkeling van motoren en versnellingsbakken te verwachten dat de budgetten voor de ontwikkeling van de motoren voor de sportwagens te lijden hebben onder de verschuiving naar lompe grote en zware voertuigen en weg van de sportwagens. De investeringen in elektrificatie zullen ook niet helpen… Dus minder ontwikkeling, minder speciaal, minder sportwagen DNA ook voor die paar sportwagens die ze nog maken. (23% slechts…)
willeme zegt
@w0o0dy:
1. mensen associëren een Porsche met een sportwagen
2. het is nu dus vooral synoniem voor groot en zwaar.
Zijn toch echt twee aannames ;).
“Daarnaast is het vanuit toenemende kosten voor de ontwikkeling van motoren en versnellingsbakken te verwachten dat de budgetten voor de ontwikkeling van de motoren voor de sportwagens te lijden hebben onder de verschuiving naar lompe grote en zware voertuigen en weg van de sportwagens. “
Nee. Integendeel. Het is niet te verwachten. Andersom juist. Veel wordt nu gedeeld (in basis). Denk aan de 3.0 en 2.9 V6 motoren die in allerlei Audi’s en Porsches te vinden is. Transmissies idem dito. Dit houdt in dat Porsche minder kwijt is aan de ontwikkeling voor de Cayenne, Macan en Panamera.
Waarom heeft het eronder te lijden? Als ze die SUV’s en personenauto’s goed verkopen (met enorme marges), dan is er juist meer budget over voor sportauto’s als de 718 en 911 te ontwikkelen. Iets wat Porsche sinds 1998 al roept (toen werden de plannen voor een SUV bekend gemaakt).
“De investeringen in elektrificatie zullen ook niet helpen… ”
Verklaar je nader. Ze moeten wel om te voldoen aan de emissie eisen. Zolang ze het zo veel mogelijk toepassen bij SUV’s en personenauto’s kunnen de sportwagens nog even worden ontzien ;).
Dus minder ontwikkeling, minder speciaal, minder sportwagen DNA ook voor die paar sportwagens die ze nog maken. (23% slechts…)
De normale modellen zijn geen sportwagens. Wel bovengemiddeld sportief in hun klasse.
Kijkend naar het huidige gamma van diverse Cayman, Boxsters en met de 911 maakt Porsche nog altijd uitstekende sportwagens. Van 300 tot 700 pk: er is voor elk wat wils: RWD, handbak, atmosferisch, veel turbo’s, AWD, open dak, dicht dak, targa, luxe, kaal, cabrio. Ik ken weinig fabrikanten die zoveel verschillende soorten sportwagens in de aanbieding hebben staan.
w0o0dy zegt
@willeme: groot en zwaar zijn geen aannames maar feiten.
Als er zeg 3 miljard omzet uit de sportwagen-tak komt per jaar dan is het wel op. Laten ze daar 1/3 van overhouden na aftrek van de grondstoffen en de productie kosten en een dekking van de overhead. Met een miljard per jaar kun je best iets doen qua r&d maar het aantal onderdelen dat de 718 en de 911 reeks delen met andere modellen is beperkt. Dus is het relatief duur om die modellen te ontwikkelen (want lage aantallen dus lastig terug te verdienen).
Ja de rest van het gamma levert geld op.. maar dat geld gaat maar beperkt naar de ontwikkeling van de sportwagens. Het is simpelweg interessanter om de rest van het gamma leidend te houden in het segment. Geld pompen in modellen die geen rendement opleveren dat is echt passé. Dus wel geld voor SUV’s en alles wat daarin zit en veel minder geld voor de sportwagens. Simpele economische principes. Winst maximalisatie duwt het merk steeds verder naar groot, zwaar en met een hoge marge.
lekbak zegt
@w0o0dy: Het blijft belangrijk voor Porsche dat hun sportwagens de beste in de klasse blijven want met dat gegeven verkopen ze hun andere auto’s. Die 911 blijft wel hoor.
w0o0dy zegt
@lekbak: belangrijk is niet hetzelfde als dat er daadwerkelijk genoeg budget is om echt aan de top van het segment te blijven. Tel daarbij op dat het steeds moeilijker wordt om goede efficiënte EN leuke motoren te ontwikkelen en je krijgt het gedoe zoals met de 718. Ja het gaat hard zat. Maar er had net zo goed een VW/Audi 2.0 turbo in kunnen liggen.. is dat wat je zoekt als sportwagen liefhebber? Of koop je dan bijvoorbeeld de Alpine die eigenlijk alles wat de Cayman doet ook kan EN LEUKER IS?
torsen zegt
@w0o0dy: Hoeveel focus heb je nodig als de techniek voornamelijk leentjebuur is?
chrisvis zegt
Bijzaak is wel dat Porsche veel ‘cachette’ heeft verloren. Als snotter (half jaren ‘80) hadden de mensen zoiets van wow een Porsche, nu daarentegen kijkt niemand meer op wanneer je met een Porsche afkomt.
Het bedrijf zal best wel gezonder zijn maar ik vind er niks meer aan!
torsen zegt
@chrisvis: Half Jaren 80. Toen de 924 nog verkocht werd.
chrisvis zegt
@torsen: …en zelfs dat noemde wij een Porsche (alee een ‘sportkaar’ in die tijd). Je zag ze meer dan een 911 en van motoren hadden ik en mijn broer als 5 en 7-jarige nog geen kaas gegeten.
Feit blijft wel dat je ze minder zag rijden dan, ik zeg maar iets een 718/boxster
torsen zegt
@chrisvis: 924, 944 of zelfs een 968 zag ik toen nog om de haverklap. En als ik dan, net zoals jij, riep: ‘WOW een Porsche!’ dan werd ik gecorrigeerd door m’n pa met: ‘Dat is geen echte Porsche’.
De 718 is ondertussen geëvolueerd tot een van de beste sportwagens die je kunt kopen voor dat geld.
Porsche maakt meer performance gerichte modellen, GT2, 3 en 4 en bijbehorende RS uitvoeringen.
Voor mij veranderen de ‘volumemodellen’ niet zoveel aan de essentie van Porsche.
Consumenten vinden badges leuk. En een Porsche logo op je sleutel staat toch wat stoerder dan Audi, BMW of Mercedes.
Als dat Porsche helpt om te doen waar ze goed in zijn. Geen slechte deal toch?
chrisvis zegt
@torsen: ? jammer genoeg hadden wij niet zo’n pa!
Je zult mij nooit horen ontkennen dat Porsche geen leuke/prestatiegerichte wagens meer maakt maar vind het gewoon spijtig dat door een macan/cayenne/panamera het allure van Porsche aan het verdwijnen is. Zelfs Lamborghini en Ferrari ontsnappen niet aan dezelfde hedendaagse trend. Versta ook wel dat alleen op posters boven een jongensbed geen geld te verdienen valt maar het maakt me toch wat nostalgisch. Vroeger reed je met een sportwagen en was je een/de man met borsthaar met een uitgesproken keuze terwijl dit nu minder het geval is?
mashell zegt
@chrisvis: de keuze was allure laten verdwijen of helemaal verdwijnen. Overigens is voor mij de allure alleen maar groter geworden, de 911 is gewoon de 911 gebleven. En de enige echte Porsche, de 356, heeft in de 718 nu eindelijk een waardige opvolger.
gregorius zegt
@chrisvis: echter, als je toen keek naar een modaal salaris en wat een Porsche kostte en nu kijkt naar ene modaal salaris en wat een Porsche kost; dan kan je in principe nog steeds Wow zeggen. Echter, meer mensen hebben meer geld.
chrisvis zegt
@gregorius: zou het niet kunnen dat er gewoon meren meer Porsche’s als bedrijfswagen worden genomen? Mijn pa had toen een firmawagen en dat was redelijk uitzonderlijk(was ook gewoon omdat hij 100k per jaar reed voor de zaak). Nu heeft zelfs de directiesecretaresse een firmawagen.
Mijn loon is net zoals dat van mijn vrouw bovengemiddeld maar een (deftige) Porsche ligt toch nog net boven ons budget.
chrisvis zegt
@gregorius: *meren meer=meer en meer…
ericc zegt
In België zijn er vorig jaar meer Porsche’s verkocht dan Honda’s. Als ze nu nog een kleinere Panamera (klasse Audi A6, 5-serie,…) op de markt brengen is het helemaal een topper.
gregorius zegt
@ericc: Kleine Panamera Sport Turismo please. In de 4 E-Hyrbid vorm aub.
davelepeef zegt
@ericc: dan noem je ook een merk… Volgens mij wordt Honda veel verkocht aan blinden. En wat is het probleem met blinden…??? Juist…
mashell zegt
@davelepeef: blinden kunnen door hun handicap niet autorijden en kopen daarom dus maar weinig Honda’s?
barry355gtb zegt
@mashell: Haha die Dave met zijn onnavolgbare logica. Beetje dom om de Blinde op te voeren, de lamme was betere.
BJ zegt
Als ik me niet vergis is Porsche al een tijdje één vd meest winstgevende automerken (procentueel). Dat ze al die niet-sportwagens nodig hebben is al een tijdje niet meer echt vol te houden. Dat er ten tijde van de 996 en Gen 1 Cayenne wat moest gebeuren is duidelijk. Maar of de keuzes bij de 996 icm de Boxster niet voldoende waren geweest om er bovenop te komen…? Het is altijd een beetje afh van aan wie je het vraagt wat Porsche eind jaren 90 gered heeft. Maar in mijn ogen waren in ieder geval de Panamera en Macan overbodig vanuit “overlevingsperspectief”. Prima als je gewoon altijd maar meer wil, maar dan is het niet raar dat sommige mensen het beeld krijgen dat je spreekwoordelijk je ziel verkoopt aan de duivel… Het zorgt er in ieder geval voor dat je schare fans en berijders een veel minder hechte groep is geworden. Economisch is dat vast niet erg. BMW vaart er ook wel bij. Er zijn nu eenmaal teveel mensen die waarde hechten aan status, aan imago ipv functionaliteit, die niet willen kiezen voor emotie boven ratio en die niet bereidt zijn om voor karakter te kiezen ipv compromissen. En dan wordt dus alles minder uitgesproken, meer gerebadged, en gaat iedereen steeds meer dezelfde auto’s maken en steeds meer dezelfde carosserievarianten. Het goede nieuws is dat je je als liefhebber dan wel echt kan onderscheiden als je een beetje je best doet ;-)