De Duitse sportwagenfabrikant heeft een recordjaar achter de rug. We zochten de meest opvallende zaken uit.
Je kunt de autoverkoopcijfers doorlezen, je schouders ophalen en doorgaan met je leven. Interessanter is om de getallen te analyseren, vergelijken en hieruit een conclusie te trekken. We deden het bij eerdere merken en nu is Porsche aan de beurt. Hier zijn 4 zaken die opvallen als het gaat om de autoverkoop bij Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG.
Lang leve de viercilinder!
De soundtrack van de Porsche 718 is niet geweldig. Gelukkig zijn de rijeigenschappen wél dik in orde. Het gemis van de zescilinder boxermotor is geen reden voor Porsche-klanten om de 718 links te laten liggen. Er werden 12.848 exemplaren van de 718 Boxster (rijtest) verkocht. Een stijging van negen (!) procent in vergelijking met 2015.
911 blijft koning
Standaard een turbo of niet: het elfje blijft verkopen. Porsche verkocht 32.409 exemplaren. Een stijging van twee procent.
Macan: beste. idee. ooit.
Het idee van een SUV onder de Cayenne is een briljante zet van de Duitse autofabrikant geweest. Maar liefst 95.642 stuks werden van de baby-SUV verkocht. Dat maakt de Macan de best verkochte Porsche van 2016.
China China China!
De grootste plus pakte Porsche in China met een afzet van 65.246 auto’s. Daarna volgen Amerika (65.591 +6%) en Europa (78.975 +5%). Porsche gooit Afrika, de rest van Azië en het Midden-Oosten op één hoop: 93.212 auto’s, een plus van zes procent.
Dit jaar zal de Panamera Sport Turismo het licht zien. Verder wil Porsche het aantal Experience Centers verder uitbreiden. In Atlanta staat er eentje en onlangs kon je lezen dat het Experience Center in Los Angeles inmiddels ook operationeel is. In Shanghai, China zal dit jaar een nieuw Experience Center worden geopend.
camber24 zegt
Een van de weinige merken waarvan ik het complete gamma eigenlijk wel lekker vind
flatsix010 zegt
@camber24: Haha! Eens
rob636 zegt
@camber24: helemaal mee eens!
schuimbekje3 zegt
@camber24: Nou, van mij hoeven die gerebadgte Volkswagens niet in het gamma van Porsche.
camber24 zegt
@schuimbekje3: prima, nemen wij die toch. Geen enkel probleem ;-)
mickkok zegt
@schuimbekje3: ga eens rijden met alle modellen, kijken of je er dan nog zo over denkt.
mashell zegt
@schuimbekje3: haha. De belangrijkste, mooiste en meest legendarische Porsche, de 356, stikt van de VW onderdelen. Je kunt dus beter stellen dat als er geen VW onderdelen inzitten het geen echte Porsche is.
qoekje zegt
@camber24: dit heb ik ook bij jaguar
camber24 zegt
@qoekje: ik ook :-)
JanJansen zegt
@camber24: en Donkervoort ook.
Dutchdriftking zegt
Zo’n Maccan lijkt mij dan ook wel wat. Over een jaar of 10 als mooi tweedehandsje.
porsche928 zegt
@dutchdriftking: Cayennepeper is er al vanaf 10milke
porsche928 zegt
@porsche928: zucht, correctiespelling en geen editknop
jrsmoke zegt
@porsche928: Ga jij naar een supermarkt aan de PC hoofd?
granlusso zegt
@jrsmoke: Nee, wel naar de P.C. Hooft denk ik.
flatsix010 zegt
Ongeveer het enige automerk waarvan ik elke auto kan waarderen!
fmgarcia zegt
@flatsix010: Ja je hebt gelijk. Al is Audi ook wel redelijk opweg. Zelfs de Q2 in een oké spec doet mij wel wat.
premiumduitser zegt
Prima merk dat Porsche! Je kunt het merk ook eigenlijk niet missen. Persoonlijk zou ik in vrijwel iedere klasse voor de Porsche gaan (Sportauto: de 911 Turbo S (saai maar wel lekker!), Mid-SUV: Macan, SUV: Cayenne, Sportsedan: Panamera). Zou alleen de TT-RS boven de 718 kiezen
fmgarcia zegt
Ik ben verliefd op de 718. Dat wilde ik even kwijt!
rob636 zegt
@fmgarcia: goeie smaak heb jij
fmgarcia zegt
@rob636: Dankje! Dakkie open rapper boef aan en gaan!!!
rob636 zegt
@fmgarcia: rapper boef aan?! Haha
fmgarcia zegt
@rob636: Kwestie van smaak. Zijn muziek is niet geweldig maar het is een fijne jongen!
rob636 zegt
@fmgarcia: haha, ik heb in zo’n auto geen radio nodig..
hoglard zegt
@fmgarcia: da’s hetzelfde als iedere keer een smerige pizza eten van de pizzeria want de pizzabakker is zo’n aardige vent…
Overigens deel ik je mening wat betreft de 718!
87sandyd zegt
Beste idee ooit was de Cayenne. Op een na beste idee ooit is de Macan.
Al ben ik niet zo gek van de naam. Elke keer als ik in Twente een Macan spot en het zeg tegen mijn vrienden zeggen ze dat ik niet zo moet haasten
mb10 zegt
@87sandyd: ik denk ook dat ze er beter aan doen om
Een kleinere variant van de panamera te maken dan dat ze de panamera turismo op de markt brengen.
Dezelfde truc als met de cayenne en de macan.
granlusso zegt
@87sandyd: Op z’n Duits uitspreken scheelt al veel: Macaaan klinkt beter dan het Hollandse Maaaakan.
Rob zegt
Hoe doet de Panamera het? Zie ze steeds meer rondrijden. Zullen wel allemaal leasesletjes zijn ;-)
Maar moet zeggen dat ik het een erg leuke invulling vind van de traditionele luxe sedan. Stuk frisser dan zo’n BMW 7 of Mercedes S. Het heeft even geduurd, maar de Panamera staat nu toch echt op mijn persoonlijke coolwall ;-)
mennok zegt
@Rob: ook die leasesletjes moeten gewoon gekocht worden he bij Porsche.. Af en toe krijg ik het idee dat mensen denken dat een leaseauto gratis is. Een beetje Panamera kost je een flinke bak geld maandelijks (minimaal €1600,-) en het is in veel gevallen een weloverwogen keuze om te leasen en niet te kopen (wel of niet met een lening).
O plaat zegt
@mennok:
En van die 1600euro zet je 1000 euro op de zaak. Betaal je 1000euro minder belastingen per maand en rij je een luxeslee voor 600per maand. Ik weet niet hoe het in NL zit maar in BE ben ik zeker dat 90% van de pannamera’s zo betaalt worden. Bonuspunten als je de hybride neemt waar je 0euro
tax, biv of co2 taks op betaalt.
mennok zegt
@shiva: 600 per maand? Waarom zou er nog iemand in een Golf gaan rijden als dat klopt? Iedere ondernemer zou dan theoretisch in een Panamera rond kunnen rijden. Ik weet dat er fiscale voordelen zijn (geldt ook bij aanschaf), maar dit is een beetje overdreven lijkt me.
deuxani zegt
@shiva: als je een eigen bedrijf hebt in Nederland betaal je gewoon het volle lease bedrag in de zaak en dan mag je privé ook nog eens 22% bijtelling betalen als je er privé meer dan 500km per maand mee wilt rijden. Erg dure grap dus een Porsche zakelijk.
87sandyd zegt
@mennok: Privatelease doe je alleen als je een mooie auto wilt rijden maar het geld niet hebt om de auto te kopen.
Zakelijk leasen is altijd beter voor de portemonnee dan een auto prive kopen en rijdend houden. En dan werden ze ook nogeens veelal geholpen door de overheid door extreme lage bijtelling omdat ze in een “groene” auto rijden maar vervolgens wel als een idioot rijden wat de auto alles behalve “groen” is.
Ik vind het niet raar dat leaserts in een slecht daglicht staan. En voor de duidelijkheid, het is geen jaloezie zoals vaak wordt beweerd
mennok zegt
@87sandyd: nu vergelijk je zakelijk leasen en privé kopen. Ik heb het over het kopen van een auto op de zaak met alle fiscale voordelen van dien. Als je een bedrijf hebt, heb je nou eenmaal wat fiscale voordelen (o.a. de afschrijving van de auto gaat gedurende de afschrijvingsperiode van de winst af wat de winstbelasting drukt). En je maakt mij niet wijs dat iemand die een Panamera rijdt (koop of lease) daar niet keihard voor (ge)werkt (heeft). Sommige mensen lijken te denken dat het allemaal maar automatisch naar je toekomt als je een bedrijf of een goede baan hebt. Als het zo makkelijk is, dan zou ik het ook maar gaan doen, kan je ook een Panamera rijden!
mashell zegt
@mennok: je maakt me niet wijs dat als je een Panamera rijdt je zelf nog echt moet werken. Dat harde werken doet het personeel wel. Dat is voor jou als Panamera rijder voorbij, jij bent nu aan de beurt om te genieten.
deuxani zegt
@mashell: als freelancer verdien je met gemak tussen de 1,5 ton en 3ton per jaar. Dan doe je toch echt al het werk zelf :)
ponnie zegt
Dit is wel de mooiste visualisatie van hoe de “leuke” “liefhebbersauto” of hoe je het maar wil noemen langzaam doodgaat.
Van 6 naar 4 cilinder turbo, de normale mensen kopen er nog meer. Van atmosferisch naar turbo, zelfde verhaal.
Voor een beetje leuke analoog achtige auto moet je uitwijken naar de buitenbeentjes.
Gulli zegt
@ponnie: zolang de overheden dikke motoren blijven afstraffen heb ik liever dat de fabrikanten creatief worden met mindere motoren, dan dat ze helemaal kopje onder gaan en de auto’s überhaupt niet meer gebouwd kunnen worden.
nopetrolnofun zegt
@ponnie: gelukkig denkt er ook nog iemand anders zo. Geluid is voor mij de hele beleving, en dat is met de 911 waar het hier nu misgaat, en de Boxster en Cayman zijn nu helemaal niks meer..
desjonnies zegt
Grappig, moest denken aan die gozer die me vertelde dat zijn nieuwe 911 maar 2400 in de lease doet.
mrrallycross zegt
Niet echt opvallend toch, was te verwachten
arias zegt
Porsche verkocht in Frankrijk 5.400 exemplaren vorig jaar, op een bevolking van 64 miljoen. En in Canada wist Porsche met een bevolking van 36 miljoen 7.061 nieuwe Porsches af te leveren. Waar zal dat aan liggen ? Overigens verkocht Mercedes ook nog eens 6.723 AMG’s in Canada vorig jaar. wat best een prestatie is voor een land met zo weinig inwoners.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@arias: Frankrijk is een diesel land. Vandaar de 911 diesel die eraan komt…
Gulli zegt
Zou er nog wel een 6 cilinder komen voor de 718? Misschien als GT4 oid?