We vergelijken vier populaire elektrische auto’s uit 2019 met het financiële plaatje van volgend jaar.
Het is voor veel leasepartijen de drukste maand van het jaar. Nog even snel moeten duizenden elektrische auto’s op kenteken worden geramd om in aanmerking te komen voor 4%-bijtelling. Per 1-1-2020 worden de teugels strenger aangetrokken en is er sprake van 8%-bijtelling. Nog steeds een stuk voordeliger in vergelijking met 22%-bijtelling voor conventionele auto’s, maar dit neemt niet weg dat de financiële gevolgen wel degelijk merkbaar zullen zijn.
Om in kaart te brengen wat de verschillen concreet betekenen hebben we vier (populaire) leaseauto’s van 2019 erbij gepakt. Het gaat hier om de Tesla Model 3, de Hyundai KONA Electric, de Nissan Leaf en nieuwkomer MG met de ZS EV. Met name die laatste is een interessante. MG komt als klap op de vuurpijl Nederland binnen om nog zo veel mogelijk ZS EV’s in 2019 op kenteken te krijgen. Wat dat betreft hebben de Model 3 en KONA Electric geen introductie nodig. Het afgelopen jaar ging het onder lease rijdend Nederland bijna nergens anders over. We brachten als eens in kaart wat de bijtellingsregels van nu tot 2021 gaan betekenen en in dit artikel focussen we ons vooral op wat het verschil tussen dit jaar en volgend jaar gaat zijn. Ook pakken we de berekening voor 2021 er meteen bij, wanneer er sprake is van 12 procent bijtelling.
Wat we nog wel eens dreigen te vergeten is dat niet alleen de bijtelling verandert in 2020. We gaan met zijn allen ook van een inkomstenbelasting-stelsel met drie schijven terug naar 2 schijven. Niet alleen het bijtellingspercentage is belang bij het berekenen van de bijtelling, maar zeker ook in welke belastingschijf je valt.
In 2019 zijn er dus nog drie belastingschijven:
1e schijf: 36,65% (loon van € 0 tot € 20.711)
2e schijf: 38,10% (loon van € 20.711 tot € 68.507)
3e schijf: 51,75% (loon boven € 68.507)
In 2020 zijn er nog maar twee belastingschijven:
1e schijf: 37,35% (loon van € 0 tot € 68.507)
2e schijf: 49,50% (loon boven € 68.507)
In 2021 zijn er nog steeds twee belastingschijven met alleen een lager percentage in de 1e schijf:
1e schijf: 37,10% (loon van € 0 tot € 68.507)
2e schijf: 49,50% (loon boven € 68.507)
In onderstaande voorbeelden nemen we dus de bijtelling onder de loep voor 2019, 2020, 2021 met de huidige prijs van de auto als basis. Inclusief de veranderingen qua belastingschijven.
Nissan Leaf
De Nissan Leaf heeft een cataloguswaarde van 36.000 euro. Voor deze berekening gaan we uit dat de berijder een jaarsalaris heeft van 50.000 euro. Als je een Nissan Leaf in 2019 nog wil gaan leasen, dan
komen we met deze informatie tot de volgende berekening voor 2019:
- € 45,72 Netto bijtelling per maand
- (€ 36.000 *4% = € 1.440 (bruto) * 38,10% = € 548,64 / 12 mnd)
Dit gaat dezelfde Leaf volgens deze constructie in 2020 kosten:
- € 89,64 Netto bijtelling per maand
- (€ 36.000 *8% = € 2.880 (bruto) * 37,35% = € 1.075,68 / 12 mnd)
En dit gaat dezelfde Leaf volgens deze constructie in 2021 kosten:
- € 133,56 Netto bijtelling per maand
- (€ 36.000 *12% = € 4.320 (bruto) * 37,10% = € 1.602,72 / 12 mnd)
Tesla Model 3
De Tesla Model 3 Standard Range heeft een cataloguswaarde van 49.000 euro. Voor deze berekening gaan we uit dat de berijder een jaarsalaris heeft van 70.000 euro. Met deze informatie komen we tot de volgende berekening voor 2019:
- € 84,53 Netto bijtelling per maand.
- € 49.000 *4% = € 1.960 (bruto) * 51,75% = € 1.014,30 / 12 mnd)
Dit gaat dezelfde Model 3 volgens deze constructie in 2020 kosten:
- € 184,80 Netto bijtelling per maand
- (€ 45.000 *8% + € 4.000 * 22% = € 4.480 (bruto) * 49,50% = € 2.217,6 / 12 mnd)
En dit gaat dezelfde Model 3 volgens deze constructie in 2021 kosten:
- € 279,68 Netto bijtelling per maand
- (€ 40.000 *12% + € 9.000 * 22% = € 6.780 (bruto) * 49,50% = € 3.356,1 / 12 mnd)
Hyundai Kona Electric 64 kWh
De Hyundai Kona Electric 64 kWh heeft een cataloguswaarde van 40.715 euro. Voor deze berekening gaan we uit dat de berijder een jaarsalaris heeft van 50.000 euro. Met deze informatie komen we tot de volgende berekening voor 2019:
- € 51,71 Netto bijtelling per maand
- (€ 40.715 *4% = € 1.628,6 (bruto) * 38,10% = € 620,50 / 12 mnd)
Dit gaat dezelfde Kona Electric volgens deze constructie in 2020 kosten:
- € 101,38 Netto bijtelling per maand
- (€ 40.715 *8% = € 3.257,20 (bruto) * 37,35% = € 1.216,56 / 12 mnd)
En dit gaat dezelfde Kona Electric volgens deze constructie in 2021 kosten:
- € 151,05 Netto bijtelling per maand
- (€ 40.715 *12% = € 4.885,8 (bruto) * 37,10% = € 1.812,63 / 12 mnd)
MG ZS EV
De MG ZS EV heeft een cataloguswaarde van 30.000 euro. Voor deze berekening gaan we uit dat de berijder een jaarsalaris heeft van 50.000 euro. Met deze informatie komen we tot de volgende berekening voor 2019:
- € 38,10 Netto bijtelling per maand
- (€ 30.000 *4% = € 1200 (bruto) * 38,10% = € 457,20 / 12 mnd)
Dit gaat dezelfde ZS EV volgens deze constructie in 2020 kosten:
- € 74,70 Netto bijtelling per maand
- (€ 30.000 *8% = € 2.400 (bruto) * 37,35% = € 896,4 / 12 mnd)
En dit gaat dezelfde ZS EV volgens deze constructie in 2021 kosten:
- € 111,30 Netto bijtelling per maand
- (€ 30.000 *12% = € 3.600 (bruto) * 37,10% = € 1.335,60 / 12 mnd)
Geen verrassing, de netto bijtelling stijgt de komende jaren voor EV’s. Voor veel mensen zal de netto bijtelling over hun benzine of diesel leasebak wel dalen (natuurlijk afhankelijk van in welke belastingschijf je bivakkeert). Voor EV’s geldt dus: Je hebt nog een week om te zorgen dat je een voorraadauto bij een EV expert zoals Mobility
Service weghaalt voor de komende 5 jaar voordeel.
trasimo zegt
Gelukkig staat ie al een half jaartje voor de deur ✅
escortje zegt
@trasimo: ja aan de laadpaal. Veel km zul je niet maken?
stephane8200 zegt
@escortje: och, gut. We hebben weer een ervaringsdeskundige in huis.
trasimo zegt
@escortje: ja goed punt man… 440km range per dag is natuurlijk veel te weinig voor een beetje normaal gebruik. Dat er als backup ongeveer elke 50km ook nog een supercharger staat waarin ie na 20 minuutjes weer 300km verder kan doet daar uiteraard helemaal niets aan af. ‘T is nu eenmaal behelpen… maar ik doe het graag ;)
stephane8200 zegt
@trasimo: cobalt wordt gebruikt voor verwijderen van zwavel in fossiele brandstoffen: https://www.cobaltinstitute.org/desulphurisation.html
Uiteraard is de olie-industrie in Afrika volledig in harmonie met de rechten van de mens.
Er zijn al meerdere bedrijven die batterijen recyclen. Die industrie is in opkomst.
De gemiddelde ICE fanatiekeling heeft minimaal 1 apparaat op batterijen waar ze fanatiek gebruik van maken.
Iedere auto ontvangt software updates om ze beter en efficiënter te maken. Oh nee, toch niet. Sorry.
Het energienet heeft overcapaciteit. Meer en beter gebruik maken van die capaciteit is slecht voor het milieu want dan is het rendement hoger. Oh nee, toch niet.
Nou ja, je volgt me wel, denk ik?
trasimo zegt
@stephane8200: ja ik volg je verhaal wel, maar hoe is dat een reactie op iets wat ik gezegd heb? Of snapte je het sarcasme niet in m’n bericht hierboven?
stephane8200 zegt
@trasimo: ik onderschrijf je verhaal. Met andere woorden: ik ben het met je eens en dit was een aanvulling op jouw verhaal.
trasimo zegt
@stephane8200: ah ik snapte jouw sarcasme niet, lekker scherp :)
stephane8200 zegt
@trasimo: geen probleem. Ik leg de argumenten op tafel zodat iedereen zich een oordeel kan vormen.
quinn zegt
@escortje: haha inderdaad en dan nog een laadpaal vinden die vrij is. Wat een sneu volk die EVers, alles voor het milieu, laat me niet lachen. Aftersales is zwaar knudde bij Tesla met die paar vestigingen van hen kunnen ze het nooit aan.
dondeboer zegt
@quinn: Maar verder gaat t goed met je?
maotje zegt
@quinn: vanwaar je frustraties? Gaat t allemaal wel goed?
nissanfairladyz zegt
@quinn: Gast. Ik rij elektrisch en een V6. Elektrische rijden is NIET alleen boeiend voor het milieu.
– Het is goed voor mijn portemonnee. Scheelt echt 250 euro in de maand, en 40 euro aan wegenbelasting in de maand. Bij elkaar bijna 300 euro in de maand aan kosten.
– Elektrisch rijden rijdt gewoon HEEL GOED. Het is alsof je zweeft door het verkeer, soepeltjes en rap optrekken. Makkelijk inhalen. Instant koppel.
– Door de stilte + goed audio installatie kan ik als muziek liefhebber enorm veel beter genieten van mijn muziek dan in de V6. In de V6 moet ik de audio installatie veeeeeel hoger zetten om het motor geluid te overstemmen. Tevens is het geluid gewoon beter met afwezigheid van het motor geluid. (Ja de V6 is heerlijk, maar je komt er vermoeid mee aan op je werk met die dikke gerovel. Leuk voor in het weekend, zonder muziek)
– Door het enorm comfort wat je hebt kom je heerlijk vol energie aan op je werk. Ook het verkeer wordt fijner om in te rijden in plaats van een schakelbak. (Dat terwijl een schakelbak gewoon leuker is voor de FUN, maar wel minder comfort)
Kijk. Een elektrische auto kan voor mij zeker niet op tegen een sportauto voor de fun. Maar voor dagelijks verkeer is het VEEL beter als een benzine of diesel motor. En laat nou net iedereen 95% van hun tijd dat met hun auto’s doen. Van A naar B. En dat doe je gewoon het beste in een elektrische auto.
Je ziet dat ik het hier niet over het milieu heb gehad. En weetje. Dat boeit me geen fuck. Elektrisch rijden is gewoon BETER als andere normale auto’s om je in het verkeer te begeven. Dan koop je toch leuk een dikke V8 voor in het weekend? Als hobby. Doe moeilijk joh.
olivier420 zegt
@escortje: Ik wil wel inhoudelijk ingaan hierop.
Ik dacht dat ik, met 100-150 km per dag in het drukste stuk qua verkeer van Nederland, wel ergens een keer in de stress zou schieten. Zeker omdat op mn werk veel palen bezet (+ 1,000 EVs) zijn en in mijn woonwijk notoire laadpaalplakkers (met een plug-in..) leven. En daarbij ben ik van de categorie: ik weiger me aan te passen qua rijstijl omwille van elektrisch rijden dus ik knal gewoon dóór.
Maar nu na 2 weken is het mij nog geen een keer overkomen dat ik mij ook maar een moment zorgen heb gemaakt.. en dan heb ik nog niet eens een “joker” ingezet: een van de 10 fastchargers / superchargers onderweg naar mijn werk..
Conclusie: geen range anxiety. Gewoon 0, ben er niet eens mee bezig. Nouja één ding dan: ik rij niet meer op de limiet qua bereik, met mn benzine auto maakte ik er een sport van zoveel mogelijk in één keer te tanken. Dat durf ik nu niet meer haha.
olivier420 zegt
Ben ik even blij dat ie nog lekker op kenteken is gezet in december #bijtellingschraper #hatersgonnahate
lekkerlinksrijden zegt
@olivier420: gebruik maken van. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet
olivier420 zegt
@lekkerlinksrijden: Haha ja. Maar dat is geen populaire uitspraak hier.
trasimo zegt
@olivier420: haha they see us rollin’, they hatin’ :)
flutterby zegt
@olivier420: jaloezie en onbegrip.
maotje zegt
@olivier420: nee maar vaak zijn het zelf figuren Die veel kms rijden en daarom ook een diesel rijden omdat het goedkoper is.
eklasse zegt
@olivier420: Ik hoop alleen voor je dat je uit dit rijtje, de Tesla hebt gekozen. Zo niet is het eerder medelijden dan hate. ;)
Maar geniet van je voordeel dan geniet ik van de 6 in lijn zolang dat nog kan.
olivier420 zegt
@eklasse: Yes, de hij-die-niet-genoemd-mag-worden. Combinatie van prestaties, comfort en netto per maand onovertroffen. Heb nog naar een 320i touring gekeken maar er zat te weinig bmw emotie in om mij te overtuigen (van huis uit een BMW hart).
Wat voor zesinlijn heb je? Ik zit te kijken naar een Z4 coupe. Is wat lastig er doorheen te krijgen bij de dame nu we net een kleine erbij hebben..
eklasse zegt
@olivier420: C124 300CE
nissanfairladyz zegt
@olivier420: Kijk precies. Voor dagelijks een EV. Voor in het weekend een leuke sport auto voor de fun. Zo doe je het. :) Top combinatie.
aarsgewei zegt
@eklasse: ik heb ook lang ontkent maar het spijt me voor je, je kan beter zo snel mogelijk overstappen. Voor mij geen ice meer, dacht dat ik een liefhebber was met een leuke v8, maar niet meer aangeraakt sinds de model 3 performance voor de deur staat.
trasimo zegt
@aarsgewei: bij mij de gewone long range AWD. Ik dacht altijd dat ik BMW liefhebber was maar heb ‘m nog geen seconde gemist.
olivier420 zegt
@trasimo: Jep. Ik dus ook. Gek he?
rogers zegt
@trasimo: wij hebben de 320i GT nu als tweede auto voornamelijk voor de caravan maar de tesla model 3 awd rijdt veel fijner…
schreute01 zegt
Boeit me allemaal totaal niet. Heb m helemaal zelf uitgezocht, gekocht en betaald. Niets of niemand schreef me dus voor wat ik moest.
sjonniedeluxe zegt
@schreute01: en hoe bevalt de MG?
schreute01 zegt
@sjonniedeluxe: haha. Lachen met je. Niks elektrisch gekocht hoor. Mazda CX-30 Skyactiv-X.
sjonniedeluxe zegt
@schreute01: ja is altijd dolle boel hier. Mooie wagen.
schreute01 zegt
@sjonniedeluxe: thnx!
lekkerlinksrijden zegt
@schreute01: mooie auto. Hoe rijdt het met de x motor?
schreute01 zegt
@lekkerlinksrijden: het is een vreselijk fijne auto met een bijzondere motor. Even mee leren omgaan en dan heel zuinig en toch vlot te rijden. Ik heb de handbak. Die is zuiniger dan de automaat.
lekkerlinksrijden zegt
@schreute01: geniet er van en veel veilige km’s
skelter zegt
@schreute01: ik tel af. Over 2 weken haal ik de mijne op!
Zou toch leuk zijn als Autoblog eens een blokje om zou gaan met een Skyactiv-X. Is toch mooie techniek.
mashell zegt
@skelter: is het nou zulke mooie techniek of vooral steengoede marketing? Want een echte zelfontsteker is het niet. En volgens de pers is de motor ook niet bijzonder zuinig.
skelter zegt
@mashell: IK vind het mooie techniek. Ik weet niet wat het het feit dat het “niet eens” een zelfontbrander is, daar aan af doet. Ik merk dat veel autojournalisten hun huiswerk maar half doen en dan bijvoorbeeld beweren dat de motor geen bougies heeft. Zo blijft deze (komt ie weer) mooie techniek onderbelicht. Dat vind ik jammer.
En de marketing doen ze goed bij Mazda, helemaal mee eens. Aan de andere kant hanteren ze wel wat veel slogans.
Ik lees verschillende verhalen over het verbruik van de motor. Ik heb de indruk dat er nogal eens appels met peren worden vergeleken. Men neemt de 122 pk skyactiv-G als uitgangspunt qua verbruik en verwacht dan dat de X met 60 pk meer, toch veel zuiniger zou moeten zijn dan de G. Ik ben maar een eenvoudige liefhebber maar geloof niet dat je deze vergelijking zo kunt maken. Ik ga binnenkort zelf ervaren of er een mooi verbruik mee valt te realiseren.
schreute01 zegt
@skelter: veel plezier er mee! Het is mijn eerste Jap na 25 Europese en Amerikaanse wagens. Ik sta versteld van de kwaliteit van de CX-30. Ik twijfelde tussen een Corolla Hybrid en deze. Heb geen moment spijt van mijn keuze gehad.
skelter zegt
@schreute01: dank je. Komt vast helemaal goed!
evdw zegt
@schreute01: Als je de auto zelf leased is er ook niemand die bepaalt wat je moet hoor. De enige die dat bepaalt is je portemonee meestal.
trasimo zegt
@evdw: ja of zelf koopt op je zaak, ook dan bepaal je prima zelf wat je neemt.
poes zegt
Rijden er op dit moment ook nog Model S rijders rond die geen bijtelling betalen over hun leaseauto? :)
vbarchetta zegt
@poes: nee die zijn er niet meer. Bijtelling is 5 jaar geldig. In 2020 is het dus de bijtelling regels van auto’s vanaf 2015. De auto’s met de minste bijtelling was toen 4% (100% ev)
flutterby zegt
@poes: vast wel, echter niet meer dan 500 kn privé per jaar.
right zegt
Die bijtelling regeling slaat ook nergens op
fanboy zegt
@right: Bedoel je bijtelling in het algemeen? Want daar ben ik wel voor.
escortje zegt
@right: ik irriteer me aan de mensen die een mobiliteitsbudget krijgen en daar niets over betalen.
stephane8200 zegt
@escortje: je bedoelt die mensen die 19ct/km belastingvrij krijgen?
Bijtelling is bedoeld om loon-in-natura te compenseren voor het geval je dat nog niet wist. En dan gelijk de bovenste schijf zoals hierboven uitgelegd is.
trasimo zegt
@escortje: deze reactie slaat nergens Op omdat mobiliteitsvergoedingen linksom of rechtsom altijd belast zijn. Als iemand mobiliteitsbudget laat uitkeren gaat er direct de helft vanaf aan inkomstenbelasting, en als iemand ermee gaat leasen geldt gewoon de normale bijtelling; wat immers bedacht is om loon in natura te belasten. Een deel van het budget gebruiken voor 19 cent per kilometer met eigen vervoer kan wel, maar dat dekt van geen enkele auto de werkelijke kosten dus daar wordt ook gegarandeerd geen cent winst op gemaakt door de berijder.
freezzr zegt
@right: uiteindelijk is die bijtellingsregeling 1 grote melkkoe. Je betaald elk jaar over de nieuwwaarde van de auto, terwijl die na het eerste jaar al een hele hoop minder waarde heeft. Daar trappen we met z’n allen keihard in…
sjonniedeluxe zegt
Onbetrouwbare overheid. Autobrief 2 afspraken komen ze niet na. Slaat helemaal nergens op.
trasimo zegt
@sjonniedeluxe: “onbetrouwbare overheid” een pleonasme heet dat geloof ik
kobus1967 zegt
Als eenmans bedrijf betaal ik bijtelling over de werkelijke kosten, in mijn geval 25% over zo’n 4000 euro.
Auto is 6 jaar oud en 90.000km op de teller.
Daarnaast nog 1,5 % BTW vereffening privé gebruik over de nieuwwaarde van 51990 euro.
Die komt vervolgens wel als factuur op de zaak.
Ik denk dat ik hem maar oprijd.
hehe zegt
@kobus1967: heb je een bron voor deze regels? Ik heb nog nooit gehoord van bijtelling over de daadwerkelijke kosten.
Jouw auto is geen youngtimer, dus bijtelling over de nieuwwaarde, tenzij jouw daadwerkelijke kosten lager zijn dan de bijtelling.
Maar dan mag zijn je aftrekposten voor de auto ook direct nihil, dus rijd je eigenlijk privé.
dawwg zegt
@hehe: Ik vermoed iets met grijs kenteken …
trasimo zegt
@kobus1967: dit zou ik nog maar eens goed checken met je accountant. Als het een auto van de zaak is betaal je altijd bijtelling over de nieuwwaarde, tenzij youngtimer of grijs kenteken uiteraard.
Joerek zegt
@trasimo: is niet waar. Bij eenmanszaak is bijtelling nooit hoger dan werkelijke kosten
Joerek zegt
@kobus1967: bijtelling over werkelijke kosten en 1,5% prive btw is dus zeer ongunstige deal. Je hebt namelijk geen enkel fiscaal voordeel. Omdat alle kosten die je had gelijk weer belast worden
Dan kun je beter 19c per km doen en btw aftrek voor zakelijke deel. Betaal je minder btw en fiscaal voordeel
SpiderIV zegt
@joerek: ook deze is te kort door de bocht. Afhankelijk hoeveel km’ers je maakt.
Gelukkig is het niet eenvoudig en standaard. De belasting advies beroepsgroep moet wel werk houden ?
Joerek zegt
@spideriv: Kobus maakt ook een rekenfout. Hij telt 25% bijtelling over de werkelijke kosten. Dit klopt niet. De bijtelling is gemaximeerd tot de werkelijke kosten. De bijtelling in zijn rekenvoorbeeld is dan 4000 euro en geen 1000 euro. Het enige omslagpunt ligt het in het btw voordeel wat je zakelijk kan hebben als die 1.5% lager is dan de werkelijke btw vs km-aftrek. Maar dan heb je het over het algemeen tot 3000km zakelijk max.
Het punt dat het praktisch altijd ongunstiger is, is dat er namelijk geen fiscaal voordeel is. Wat je aan kosten maakt (aftrek), tel je gelijk weer bij (per saldo 0). Het enige verschil is dan de 1.5% btw bijtelling vs werkelijke btw, dan kan bij veel kilometers een voordeeltje ontstaan. Maar veel kms betekent ook gelijk veel km-aftrek!
SpiderIV zegt
@Joerek: eens wat die rekenfout betreft. Niet helemaal wat de rest.
Geen klinisch excel sommetje. Gaat in dit geval om oudere auto’s. Dus risico stevige OH kosten. Zijn vele die dat wel fijn in de zaak wensen.
Ander punt is dat je (zonder trucjes) de auto niet zomaar van EZ naar prive kunt halen.
Joerek zegt
@spideriv: Dat is eigenlijk de voornaamste reden dat bijtelling over werkelijke kosten prettig is, als de kosten gaan dalen en je de auto al zakelijk hebt staan dus niet naar prive kan overhevelen.
Maar hoge onderhoudskosten zijn met bijtelling toch eigenlijk ook niet interessanter? Elke 1000 euro die je hebt lijk je lekker zakelijk te kunnen aftrekken, maar gelijk moet je die ook weer bij je inkomsten bijtellen. Beetje btw voordeel dus. Had je de auto prive, dan had je de btw ook voor zakelijke deel alsnog kunnen aftrekken, dus daar heb je dat voordeeltje ook. Maar je hebt dan ook nog eens 19c voor elke km als extra aftrek. Ik ken geen rekensom over een werkelijke situatie waarbij het voordeel duidelijk is. Alleen bij zeeeer weinig zakelijke kms kan het net aan de interessante kant opvallen, maar dan zijn het grijpstuivers.
SpiderIV zegt
@Joerek: nog 1 reactie: even helemaal los van de BTW, ik heb echt veel liever EUR 1.000 bijtelling bij inkomen /winst EZ dan EUR 1.000 prive kosten. Die bijtelling kost me netto afgerond EUR 500.
ds3thp zegt
Ik snap alle leaserijders wel hoor, maar waar hebben we het in godsnaam over….
Nou poeh poeh, €184 netto bijtelling per maand…. Daar rijdt je nog niets eens een C1 voor….
sjonniedeluxe zegt
@ds3thp: het geld wat je baas aan je lease uitgeeft kun je ook als stuk salaris zien. Ik kan leasebudget bijv ook bruto laten uitkeren als ik zelf mn vervoer regel. Dan is lease niet meer zo goedkoop…
galgootje zegt
@sjonniedeluxe: “kun je ook als een stuk salaris zien”, nee, moet je als een stuk salaris zien. Maar da’s mijn (werkgevers) visie.
Jochen zegt
@sjonniedeluxe: ik heb dat de afgelopen 2 jaar gedaan (2018 en 2019), blijkt toch een stuk minder interessant dan ik vooraf had berekend en dus verwacht.
sjonniedeluxe zegt
@jochen: waarin zat dat hem?
Jochen zegt
@sjonniedeluxe: de vergoeding valt in de hoogste schijf. Minder dan de helft blijft over. Ik rijd ongeveer 40dkm per jaar. Afschrijving hakt er dan echt in. Daarnaast ontving ik (en heb nog steeds) een ongelimiteerde tankpas. Ook daarvan wil de belastingdienst een ‘vergoeding’ zien. Kortom, het leek financieel aantrekkelijk dan het nu blijkt te zijn.
sjonniedeluxe zegt
@jochen: ja met 40k per jaar snap ik hem. Maar jij had dus prive auto masr toch tankpas? Dat is apart. Ik zit op pakweg 25k per jaar, en we hebben nog een 2e leaseauto die we ook privé rijden. Dus ik overweeg wel om mn 1000 euro budget te laten uitkeren. Dan hou ik 500 netto over en geen bijtelling. Bijna 1000 euro netto meer inkomsten dan nu maar moet dan zelf mn vervoer regelen.
jeebee zegt
@sjonniedeluxe: zo’n mobiliteitsbudget heeft ook wat haken en ogen. Belangrijk oog; dat je alsnog bijtelling moet betalen
sjonniedeluxe zegt
@jeebee: ehm nee. Ik kan gewoon 1000 euro bruto laten uitkeren, dus hou daar 500 van over netto. Wetende dat ik dan geen 460 euro bijtelling betaal zoals nu zou ik (als ik even duur uit wil zijn) voor 960 euro mijn eigen vervoer moetrn regelen
TinQ zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Kvgorp zegt
En maar klagen dat het zo “duur” wordt.
In januari hangen ze allemaal op je bumper te duwen op de linker baan met hun bijtellingschraper.
olivier420 zegt
@kvgorp: Ga dan ook eens aan de kant.
autodidact zegt
@olivier420: Toe maar, op de valreep nog even de reactie van het jaar posten!
fanboy zegt
@kvgorp: Ja niet geheel onlogisch gezien die bijtellingsschrapers nu 300pk hebben ipv zo’n lullig geknepen dieseltje.
stephane8200 zegt
@fanboy: doe maar 350pk met nog ergens 5% extra.
felixff zegt
@fanboy: En voor die Tesla konden ze zich maar net een Polo BlueMotion’tje leasen dus die mensen zijn helemaal wild van de plotselinge power.
probono zegt
@felixff: nou nee hoor. Een Volvo van 70k (idd. D6) was de vorige en een nieuwe 330i touring van 68k ervoor laten gaan na veel twijfel….model 3 rijders zijn zeker niet allemaal rijders komende uit de goedkope klasse. Daarbij, met 40k per jaar en 4 jaar lease heb je een aardig leasebudget nodig voor een M3.
fanboy zegt
De echte vraag is, wat gaat een andere auto doen in 2020 of 21?
Dus kun je voor de bijtelling, maar ook het leasebedrag wat de baas betaalt, een vergelijkbare auto rijden?
Dus zet eens een 3 serie tegenover de model 3, hoe groot zijn dan de verschillen?
inbedrijf zegt
@fanboy: heb je het nou over de prijs of over opties. Bijtelling gaat over de prijs. Dus als je nu een tesla 3 leased kost je baas tussen de 800 en 1100 (optie en model afhankelijk) dit is praktisch hetzelfde als bij een BMW 3 serie. Enige grote verschil en die is wel redelijke significant. De bijtelling op de BMW is 22% over 49000
fanboy zegt
@inbedrijf: Volgens mij heb je al een Model 3 vanaf 600 euro per maand zakelijke lease.
Maar dat is precies wat ik bedoel, wat gaat iemand in de praktijk kiezen? Want diegene heeft een bepaald leasebudget.
Dan kan je het wel veel bijtelling vinden, maar als het alternatief een kale of langzame auto is met vergelijkbare bijtelling, dan zijn sommige EVs nog steeds wel een goede deal.
inbedrijf zegt
@fanboy: dat klopt zeker wat je zegt. Er zijn werkgevers waarbij ze je liever in een elektrische auto zien dan in een brandstof variant. Het nadeel hiervan is dat medewerkers een tesla 3 kiezen die eigenlijk door de overheid betaal wordt gemaakt simpel gezegd we zeggen model 3 kost 49000 met 4% 84 ekkermannen per maand zelfde brandstof variant kost 22% +/- 500 ekkermannnen per maand. Veel van deze mensen die nu een model 3 hebben gekozen zouden normaal gesproken nooit in de prijsklasse kunnen rijden. Maar dat neemt de werkgever nu even voorlief, wat heel vreemd is want deze medewerkers zullen dus over 5 jaar in één klap een veel hogere bijtelling maandelijks gaan betalen.
trasimo zegt
@inbedrijf: daar is niets vreemds aan; aangezien leasetermijnen gemiddeld eerder 4 dan 5 jaar duren, zijn die auto’s allang weer ingeleverd bij de leasemaatschappij voordat een hogere bijtelling in beeld komt. Werkgevers zitten niet zo erg te slapen…
inbedrijf zegt
@trasimo: Dat is een vreemde opmerking, ga er maar vanuit dat veel werknemers deze tesla tegen deze voorwaarden voor 5 jaar zullen gaan rijden. Merendeel van deze leaserijders doen 30 a 40 KM per jaar en zullen zo lang mogelijk die lage bijtellingen willen hebben. Hun volgende auto zal 22% belast worden, dat zal in sommige gevallen inleveren in luxe worden.
trasimo zegt
@inbedrijf: oh je bedoelt na inruil van de auto na 5 jaar. Ja dan zullen velen een stap terug moeten doen wegens de hogere bijtelling, net zo goed als ze nu het geluk hadden een stap omhoog te kunnen doen.
Ik zie dat alleen totaal niet als een probleem voor de werkgever. Die hoeft immers alleen maar te zorgen voor een goede mobiliteitsregeling.
flutterby zegt
@inbedrijf: Persoonlijk zou in de Model 3 eerder vergelijken met full option Insigna, Talisman of 508. De BMW is voor €49.000 veel te kaal én langzaam.
inbedrijf zegt
@flutterby: klopt, maar dit komt ook omdat er van de 3 serie nog geen 1.8 of 1.6 versie beschikbaar is….
stephane8200 zegt
@fanboy: die berekening is heel simpel. 22% tegenover 8% maakt dat je een auto van een vergelijkbare prijs voor 22/8 = 2,75x goedkoper gaat rijden.
Andersom, een auto van (ongeveer) 17.000 op 22% is een auto van 45.000 op 8%. Voor €17.000 heb je niets vergelijkbaars dus je zal eerder richting 30K gaan voor een normale middenklasser.
Leaseprijs/maand gaat dan ook vergelijkbaar zijn omdat de financieringscomponent van de aanschaf weg te strepen gaat zijn ten aanzien van brandstofverbruik en ROB (reparatie, onderhoud, beheer) kosten. Hier valt dus ook wegenbelasting onder. Voor een auto van 1200kg heb je het dan al over €30-40/maand.
Robert zegt
Waar het bij mij wringt is dat er voor de ‘milieubewuste’ leaserijder geen enkele tegenprestatie staat tegenover zóveel financieel voordeel. De wetgever laat wat dat betreft een enorme kans lopen, door bijvoorbeeld geen eisen te stellen aan de elektriciteit waarmee deze auto wordt opgeladen, en dan met name bij de mensen die thuis een eigen laadpaal krijgen. Met het hier te behalen financiële voordeel zou een leaserijder bijvoorbeeld binnen een jaar de aanschaf en installatie van een zwik zonnepanelen hebben terugverdiend.
flutterby zegt
@RRRobert: zelfs op kolenstroom is een EV beter voor het milieu dan brandstof. Daarnaast zijn bijna alle openbare laadpalen voorzien van groene stroom. Bemoeien met wat mensen thuis hebben gaat wel erg ver.
Daarnaast maakt het niet uit of je groene stroom afneemt, want als jij het niet doet een ander het wel. De kolencentrale draait geen seconde meer als je wél grijze stroom afneemt.
Robert zegt
@flutterby: zelfs op kolenstroom is een EV beter voor het milieu dan brandstof
Da’s een dogma waarmee GroenLinks en D66 hun onderbuikgevoelens en bühnepolitiek hebben omgezet in argumenten.
De simpele verklaring is, dat de winning en productie van (grondstoffen van) accu’s in deze vergelijking systematisch worden weggestreept; die valt namelijk veel hoger uit dan de winning en raffinage van olie. Evenals dat de sterk verhoogde fijnstof-uitstoot, als gevolg van het ca. 30% hogere gewicht van een elektrisch aangedreven voertuig t.o.v. een gelijkwaardige auto met verbrandingsmotor (meer massa + hoog koppel = verhoogde slijtage aan banden, remmen, wegdek en mechanische draaidelen), óók wordt verzwegen.
trasimo zegt
@rrrobert: mee eens en logisch dat echt alle factoren meegerekend moeten worden om iets eerlijk te vergelijken. Ik zou wel benieuwd zijn hoe het dan precies uitvalt.
nissanfairladyz zegt
@rrrobert: In principe moet dat zichzelf toch verkopen. Ik heb nu een EV, en ik ben nu aan het sparen om mijn gehele dag oppervlakte te vullen met zonnepanelen. Dit ga ik vanwege de elektrische auto veel eerder terug verdienen. Er zit dus al een financieel voordeel op. Mensen moeten alleen nog snappen en die voordeel pakken door die 5K aan euro’s te investeren in zonnepanelen.
maotje zegt
@RRRobert: de tegenprestatie is schonere lucht. Of fiets jij liever achter een diesel? Wat is de tegenprestatie van iemand die met subsidie zonnenpanelen heeft aangeschaft dan?
Ot92 zegt
Zozo… een leaseauto van de zaak is duur in de bijtelling zeg.
Over een jaar of 2-3 schaffen ze 8 of 12% af en maken ze electrische auto’s ook direct 21 of 22%, let maar op. Het geld moet evenveel blijven binnenstromen tenslotte.
stephane8200 zegt
@ot92: dat staat al in de Autobrief dus jouw voorspelling staat al op papier.
Ot92 zegt
@stephane8200: was ik niet van op de hoogte, dank u.
Maar goed… wat er vervolgens gaat gebeuren is, niemand gaat meer in zo’n electrische hok rijden vanwege het feit dat ze er geen belastingvoordeel meer mee hebben.
escortje zegt
De lage bijtelling betreft een korting op het reguliere tarief van 22%. Ik draag als burger graag mijn steentje bij aan de staatskas en betaal netjes 35% bijtelling (over de dagwaarde van mijn Youngtimer?) Het betreft een dikke 8 cilinder die meer uitstoot dan het hele Rurhgbied. Ik maak me net zoveel zorgen over het milieu als al die belastingkortingtrekkers!
fanboy zegt
@escortje: Haha en jij bent wel trots op je zelf? En die bijtellingsschrapers niet ofzo?
trasimo zegt
@escortje: in die zin vind ik de youngtimer regeling nog veel bizarder dan de belastingkorting op EV’s. Waarom de goorste auto’s promoten, in plaats van alleen techniek promoten waar wel toekomst in zit? Maar goed, net zoals dat ik 4% bijtelling betaal over m’n 360pk elektro-gebakje heb jij ook groot gelijk dat je er gebruik van maakt.
escortje zegt
@trasimo: met mijn verbruik 1op4 betaal ik per km net even wat meer belasting dan jouw electro bakkie. Geld dat onze overheid kan (en moet) gebruiken om nieuwe technologie te financieren. Ik ben groot voorstander van verduurzaming maar vind wel dat er op moment niet altijd de juiste keuzes worden gemaakt. Goed dat de leaserijders meegaan door een EV te gaan rijden, maar ga niet miepen over 8% bijtelling maar kies gewoon bewust voor een EV omdat je achter het concept staat en je steentje wil bijdragen!
trasimo zegt
@escortje: dat valt te bezien of jij wel echt meer betaalt, mijn ‘elektro bakkie’ valt met een nieuwwaarde van 70k ook nog voor 20k in de 22% bijtelling. In elk geval fijn dat je 1 op 4 wilt rijden om bij te kunnen dragen aan de milieuplannen van de overheid ;) briljant…. je hoort mij trouwens helemaal niet miepen over bijtelling.
Joerek zegt
@trasimo: young timer regeling heeft niets met promoten te maken, maar alleen maar met eerlijke belasting. Het idee is dat je belasting betaalt naar mate van je prive voordeel. 25% over nieuw waarde bij vrij oude auto met lage kosten is dan geen eerlijke belasting meer
vetnek zegt
F#ck de bijtelling, de daling naar 49,5% levert meer op.
stephane8200 zegt
@vetnek: daar heb je ook wel een punt. Ik was mij er zelf niet eens van bewust maar het gaat mij netto ook nog een leuke bijdrage per maand opleveren.
j05b zegt
Wat is voordeliger nu 5 jaar rijden voor 4% of straks alsnog omwisselen naar 12%
Of na 5 jaar voor naar 22%.
Dat ga ik eens uitrekenen.
baklava zegt
Bijtellingpaupers, neem geen auto als je er niet een kunt betalen.
fanboy zegt
@baklava: Ze hoeven hem ook niet te betalen. De baas betaald.
En dan kies je degene die het voordeligst uit komt en tegenwoordig ook nog eens veel beter is. Een snelle EV of een gewone auto met hogere bijtelling?
trasimo zegt
@baklava: en hier hebben we weer de klassieke azijnreactie van een jaloers iemand die helaas niet voor de regeling in aanmerking komt.
karhengst zegt
@trasimo: maar waarschijnlijk wel HRA genieten, de woningpauper.
monsieurleloure zegt
Het is eigenlijk bizar dat ik 70 euro wegenbelasting per maand betaal voor een 20 jaar oud barrel terwijl een leaserijder dat aan een Tesla Model 3 bijtelling kwijt is. En dan komt onderhoud ,reparaties , afschrijving , verzekering en brandstof er nog eens een keer bij.
Kom dan niet met dat verkapte loon, want een paar jaar geleden was de bijtelling hoger omdat er bijna geen leuke EV’s waren , wel de 14% bijtelling mueslihokken, dat dan weer wel.
trasimo zegt
@monsieurleloure: innovatie rules :) laten we alleen de afschrijving en verzekering van een nieuwe Tesla maar niet vergelijken met jouw 20 jaar oude barrel…
monsieurleloure zegt
@trasimo: ik snap niet helemaal wat de je bedoelt met de extra verzekering ed. Ik heb het over de bijtelling die de berijder kwijt is
barendbotje zegt
Wat heb ik een lekkere circlejerk gelezen op kerstavond, lekker je model 3 met de andere bezitters goedpraten ?
trasimo zegt
@barendbotje: haha ja toch, lekker man!
barendbotje zegt
@trasimo: Ieder zo z’n ding :) Jij zit als ik t goed zie al zon 4 uur hier op iedereen te reageren, mijn vrouw die vindt haar lol in robert ten brink 4 uur lang en ik met mijn nieuwe setup die zomaar onder de kerstboom lag
trasimo zegt
@barendbotje: Klopt, 20 minuutjes denk ik verspreid over die periode. Wat voor mooie setup lag er onder de boom?
barendbotje zegt
@trasimo: 2080 met 2 27″ 4k monitoren :)
trasimo zegt
@barendbotje: haha netjes! Veel plezier daarmee
Griffin zegt
Er klopt geen hol van deze berekeningen. Nog even afgezien van de prijzen die gehanteerd worden (de KONA begint bij dik 42k) vergeet het hele artikel het plafond mee te rekenen.
2019: alles boven de 50k wordt belast met 22%
2020: alles boven de 45k wordt belast met 22%
2021: alles boven de 40k wordt belast met 22%
Ik zie graag de gecorrigeerde berekeningen inclusief de juist beprijzing voor 2020 :-)
Griffin zegt
Ow ja, om volledig te zijn: wat doen de inkomensafhankelijke heffingskorting en de arbeidskorting?
f31bmw320d zegt
@Griffin: ik snap het even niet, alles wat je vraagt is uitgewerkt.
Griffin zegt
@f31bmw320d: het is geen goed idee met een half bezopen kop dit soort artiekeltjes te lezen blijkbaar want ik meende echt die staffel niet terug te zien.
Blijven de “misgelopen” heffingskortingen t.g.v. een lager belastbaar inkomen over.
laarhovenn zegt
@Griffin: bij de Tesla zijn ze het plafond niet vergeten
thomasthomas zegt
100 euro meer per maand voor een Tesla in 2020 nou gewoon pakken en niet zeiken met een een salaris van 70k doe je het toch al goed.
stephane8200 zegt
@thomasthomas: ik denk dat 90% van de Tesla rijders met een SR+ niet in de buurt van de 70K komt. Maar daar zul je weinig mensen over horen.
cloverleaf zegt
In mijn branche doen we helaas niet aan lease hokken. Ook al moeten wij ook naar “kantoor”.
Het is niet dat ik het jullie niet gun. Maar het verschil met “privé” rijders is helaas buitensporig. Zo krijgt de overheid mij niet uit het dieseltje. Ik zou best privé een Model3 kunnen kopen maar het is economisch totaal niet rendabel ivm een 6 jaar oude diesel.
mashell zegt
@cloverleaf: dat buitensporig valt wel mee. Mijn ex-collega’s die ergens zijn gaan werken waar ze geen leaseauto kregen zeiden allemaal dat ze er wel een paar honderd euro per maand bruto op vooruit gingen en dat die euro’s vervolgens weer opgingen aan de privé auto. Werkgevers zijn niet dom, de leaseauto betaal je als medewerker grotendeels zelf. Je hebt wel het voordeel van privé kunnen rijden met de leaseauto maar betaalt daarover wel bijtelling, die met 22% eigenlijk absurd hoog is. Daarom zijn mensen zo ook fanatiek om die bijtelling te drukken door elektrisch te gaan rijden.
cloverleaf zegt
@mashell: Als je uitgaat van 22 procent scheelt het idd niet heel veel. Maar het gaat me juist on het verschil bij de EV. “Privé rijders wordt het totaal nog niet aantrekkelijk gemaakt. Daar is het verschil wel enorm.
probono zegt
@cloverleaf: Dat ben ik helemaal met je eens, ondanks dat ik lease. Het zou zeker fraaier zijn als privé rijders meer voordelen zouden ervaren voor EV’s. Want ondanks lagere Bpm zijn ev’s vooralsnog erg duur in aanschaf en voor menig priverijder natuurlijk geen alternatief voor ICE.
Hopelijk dalen de prijzen rap en komen er over een paar jaar leuke ex lease wagens op de markt die dan ook in NL blijven, ipv export.
Ik vind, wat er in NL gebeurt tav bijtelling , absurd, maar als leaserijder is het logisch dat je er gebruik van maakt. Maar absurd is het….
cloverleaf zegt
Pcies dit! Ik rijd mijn oliestoker nog wel ff op. Ik woon 410km van werk. Ik hoef daar maar 2x in de maand heen gelukkig. (Hopelijk straks nog iets minder.) Als over een jaar of 4 een tweedehands M3 LR te koop is voor een 30k dan zou dat zeker een optie zijn voor mij. Een nieuwe komt nu gewoon niet uit. Zeker niet aangezien ik m’n tank gewoon vol kan gooien in op de grens met Luxemburg.
Ik denk dat er met mij nog aardig wat particulieren zijn die best een EV willen kopen maar zonder hulp van de overheid (inruilbonus of rente aftrek lening EV bijvoorbeeld…) wordt het niet aantrekkelijk.
arsimo zegt
Artikel begint met klassieke fout. Bijtelling heeft niets met lease te maken maar met privé rijden van zakelijk gehouden auto. Dat gebeurt vaak dmv lease maar verre van altijd.
trasimo zegt
@arsimo: dit valt mij ook altijd op. De gekozen betalingsconstructie (koop of lease) van de auto heeft niets met wel of geen bijtelling te maken.
jometdebanjo zegt
Mooi! Allemaal meer betalen. Ook de playmobil rijders. Het is klaar nu.
3246cm252kw zegt
Wat een heisa om die paar centen ? zieltjes