
Deze BMW 4 Serie Dark Edition is gewoon een heel erg fraaie auto geworden.
De BMW 4 Serie Coupé heeft een vrij lastige ‘geboorte’ achter de rug. Kwalitatief zal het allemaal prima in elkaar zitten, het zal ongetwijfeld geweldig rijden en uiteindelijk went alles. Maar toch: die grille!!!
Plausibel. Heel plausibel
Het maakt bijna niet uit met wélk voordeel van de 4 Serie je komt, die grille is altijd een plausibel weerwoord. Heel plausibel. Maar er is dus een oplossing: bestel een BMW 4 Serie Dark Edition met het uitgebreide ‘Shadowline’-pakket.
Dat is de moeder van alle zwarte optiekpakketjes. Alle chromen delen worden dan uitgevoerd in het zwart. Normaliter is dat goed voor de betere huurauto-look: alsof je in een instapper rondrijdt.

BMW 4 Serie Dark Edition
Maar bij deze BMW 4 Serie Dark Edition is het waarschijnlijk juíst het beste wat je kunt doen. Dat kun je zien op deze foto’s van misschien wel de bekendste BMW-dealer ter wereld: Abu Dhabi Motors.
Normaliter zijn het 7 Series in extreme kleurstellingen, maar voor vandaag is een relatief modale 4 Serie ‘G22‘.
Opties
In principe is de BMW 4 Serie Dark Edition een 4 Serie in de kleur Sapphirschwarz met alle donkere opties. Dus naast Shadowline, is er ook gekozen voor Shadowline koplampen en dus die zwarte grille. Maar Mike, wacht! Er is meer! Tevens is het M Carbon Package aangevinkt. Dan krijg je koolstofvezel spiegelkappen, luchtinlaat (in bumper), diffuser en spoiler. De M793 I-velgen meten 19″ in diameter en maken het geheel af.

Bijna een fraaie auto
Het resultaat is absoluut niet verkeerd. Sterker nog, de BMW 4 Serie Dark Edition is bijna een fraaie auto op deze wijze. Het is alleen zonde dat alle kenmerkende BMW-elementen met het badwater zijn weggegooid. Niet alleen de enorme nieren, maar ook de oplopende raamlijn is niet typisch BMW.
Net zoals het weglaten van L-vormige achterlichten en ronde koplampen en een Hofmeisterknik. Toch design-elementen waar andere merken een moord voor zouden doen. Kort samengevat: het is nu een fraaie doch ietwat generieke coupé geworden.
Interieur BMW 4 Serie Dark Edition
Is het dan allemaal kommer en kwel? Welnee! Check het interieur even van de coupé. De combinatie van ‘Leder Vernesca Cognac’ met zwarte stiksels en Pianolak Schwarz-inleg ziet er geweldig uit. Het is strak, modern, fraai en Duits, doch niet te kaal of te ’techy’. Helemaal goed. Ook prettig: er is nog een iDrive-controller.
Zelf aan de slag
De BMW 4 Serie Dark Edition (G22) is niet leverbaar in Nederland, maar als je zelf aan de slag gaat met de configurator, kun je een redelijk eind komen. In Nederland is deze uitvoering er vanaf 57.100,10. Als we alle opties even aanvinken, heb je deze Dikschiff voor 70.403 euro voor de deur staan.

De auto op de foto’s is een 430i, met 258 pk en 400 Nm. Deze haalt een topsnlheid van 250 km/u en sprint in 5,8 seconden naar de 100 km/u. Meer dan voldoende dus.
Bmw is echt de weg kwijt qua design. Alle bekende stijl kenmerken overboord gegooid, strakke designs ingeruild voor Aziatisch aandoende gekunstelde vormpjes en dan tot overmaat van ramp die varkensneus. De beste oplossing om het probleem van de 4 te verhelpen is dan ook een A5 of C-Coupe kopen…
@dper4mance: een Audi of een Mercedes rijden? Hoeveel meer eenheidsworst kan je nog opnoemen zeg? Ga jij maar lekker voor de “meeloop” modellen, ik ben niet bang voor kritiek van anderen en ga deze voor de deur zetten en zal alle meelopers genietend uitlachen.
-edit: blijf even vriendelijk doen tegen elkaar ?, dank u wel.
Helemaal juist, Ik heb me dan ook een lekkere Z4 gekocht! Iedereen was ook aan het afgeven op dat model;
Maar het is een van de best rijdende wagens van het moment, het design groeit en na enkele keren de wagen in het echt te zien ben je helemaal verkocht.
@rhellema: er zit ook nog een middle ground tussen eenheidsworst en dit varkensneus gedrocht. Ik heb het gevoel dat BMW designstatements wil maken voor het statement. Je kunt ook best designstatements maken zonder dit soort varkensneuzen. Ik waardeer vernieuwing maar ik ken zelfs potentiële BMW-kopers die afgeschrikt worden door dit design.
Die middle ground moet eens gevonden worden. Dat de auto’s wel gewoon mooi zijn maar niet saai. Door een grille van de 8 Serie te gebruiken had de 4 Serie dat in zich gehad. Ik vind het nog steeds een gemiste kans en hij is nog steeds zo lelijk als toen ik de Concept 4 in het echt zag, bijna een jaar geleden.
@rhellema: c coupé en TT eenheidsworst. Schei toch uit man
@tttijn: een Toyota Supra lijkt toch ook niet op een Toyota Yaris. Dat noemen we een niche markt.
@rhellema: dat ben ik helemaal met je eens. Bovendien zijn de meeste personen die ik sprak over de nieuwe neus zeker wel positief te noemen.
@dper4mance: denk dat je deze in het echt moet zien. Ik kijk er naar uit! De overige nieuwe bmw modellen vind ik ook geen verbetering. Maar deze…. geef het een kans.
Nee, doe maar gewoon zilver. Zo ziet de grille er niet uit. De nieren zijn juist erg mooi bij de nieuwe 4-serie! Hopelijk krijgt de facelift 8-serie deze ook.
@dutchdriftking: Als je zulke grote nieren hebt dan mag je volgens mij naar de intensive care. Varkensneus dus.
Dat is het nadeel van zwart als kleur, alle lijnen vallen weg. Soms is dat gunstig. Ik zou gewoon rood met een chromen randje kiezen, onder het motto “jij vindt mijn auto niet mooi, jouw probleem”.
@okdoei: Tja, ik blijf het vooral heel erg mooi vinden.
@dutchdriftking: dat mag! Zeg ik niks van maar ‘nieren’ zijn het niet en al eigenlijk een hele tijd niet meer.
Nieren sloegen sowieso al nergens op. Nieren zitten niet in je gezicht.
@dutchdriftking: mee eens. Zo helemaal zwart valt bijna niet meer op dat het een BMW is.
Die @Willeme toch. Helemaal verblind als BMW-rijder dat hij het enorme design gedrocht met een soort camouflage kleur plotseling een mooie auto vindt ……………………. Beste Willem, neem een kop koffie (mooie Italiaanse espresso bijvoorkeur) en kijk nog eens goed.
Eigenlijk vind ik hem op de eerste foto in het artikel, dus niet de thumbnail, best fraai.
@sanderp: het probleem is ook absoluut niet de achterkant en de rest van het design. Dat is gewoon zoals een kleinere 8 Serie. Het enige probleem zijn de nieren.
Maar goed, dat is net zoals het lichaam van een supermodel met de neus van Octo Tentakel. Het enige probleem is nogal een prominente en verpest het origineel.
Ik vind hem in zwart niet het lelijkst. Maar die varkensneus is nog steeds geen porem.
Straks komt er weer een nieuwe audi A4 uit en vinden we het allemaal hetzelfde en op elkaar lijken. BMW innoveert in ieder geval, over 3 jaar vindt iedereen het een mooi auto.
Wat is hier extreem aan kwa kleurstelling dan? ???
@petroldrinker.
Niets. Staat gewoon in de tekst.
Nou, de varkensneus is een gewaagde zet. Hate it or love it, net zoals de Bangle periode. Die drogen mooi op vind ik, E60 is nog altijd een frisse auto IMO. En soms wennen die gewaagde ontwerpen zodanig dat ze mooier gevonden worden na bepaalde tijd. Maar dat ze wegstappen van gespierde bovenlijn thv de deurklinken, de hofmeister knik en typische achterlichten, maakt het toch wel erg veel eenheidsworst. In profiel zou dit zomaar een Mercedes kunnen zijn, achterkant een Lexus. Ik vind de koplichten wel geslaagd, en die varkensneus was eerst wanstaltig, nu kan ik het al aankijken. Wie weet vind ik het volgend jaar al mooi.
Varkensneus? Ik zie een boos konijn ?
@danni: ik nu ook, bedankt! ?
En dan nog van die lelijke cross bars achter de grille die je nu extra goed kunt zien. Je gaat bijna terug verlangen naar de Bangle periode van BMW. Toen stond er tenminste nog iets imposants. Dit had net zo goed een Aziaat kunnen zijn.
Ik zag laatst al een nieuwe BMW rijden (geen idee welk model eigenlijk, dat inzicht ben ik inmiddels ook wel kwijt bij hun modellen), waarbij men de chromen rand rondom die nieren grotendeels in de carrosseriekleur had gespoten. Dit zag er aanmerkelijk beter uit.
BMW zou dit soort signalen uit de markt niet langer moeten negeren.
@RRRobert: de signalen uit de markt waar BMW naar kijkt zijn denk ik de verkoopcijfers. Als het ding niet verkoopt zal er met de facelift wel een 3-serie neus op komen.
Het blijft een spuuglelijke neus op een verder best knappe auto. Of je hem nu zwart maakt of niet. Of misschien passender, het slaat als een tang op een varken.
De voorzijde blijft wanstaltig, ziet er niet uit terwijl de rest van de auto best heel fraai is…
Ik zou hem overdag in de garage zetten, niemand die hem dan ziet, en er ’s avonds in het donker mee rijden :-)
ik ga er toch beetje van uit dat er wel wat tuners op het idee zullen komen om bumpers te verkopen met normale nieren.
Als dealer zou ik ze dan vooraf installeren :-)
Waar is bmw toch mee bezig..
Of je het nou mooi vind of niet, die neus is juist dat wat deze auto bijzonder maakt. Vind hem zelf juist mooi, maar dan wel all the way. Niet zoals deze waarbij het net lijkt alsof ze de grille hebben proberen weg te poetsen maar je hem nog steeds kan zien.
.
Nee dat is het niet, nog steeds ontzettend lelijk.
niet kopen is ook een oplossing
De betere oplossing is om bij Audi te shoppen voor een A5, of bij Mercedes een C-klasse coupé op te pikken. Als je heel avontuurlijk bent ingesteld kun je zelfs nog bij Lexus terecht voor een RC.
De A5 is voor mij absoluut geen concurrent. Aandrijving zit aan de verkeerde kant (en ja quattro, maar die ga je niet veel zien in nederland & dat is nog steeds minder leuk dan correcte aandrijving)
Mercedes & Lexus zijn wel echte concurrenten ja.
Vooral lexus is dan wel in het nadeel door beperkte motorisatie & toch wel minder interieur (persoonlijke mening natuurlijk).
Van de Mercedes heb je dan wel gelijk en ik ga er ook vanuit dat die deel van normale 4 serie omzet zal absorberen. Gelukkig voor BMW heeft Mercedes bij mijn weten geen “gran coupe” versie.
De betere oplossing is om bij Audi te shoppen voor een A5, of bij Mercedes een C-klasse coupé op te pikken. Als je heel avontuurlijk bent ingesteld kun je zelfs nog bij Lexus terecht voor een RC.
Iedereen die roept dat je altijd OEM velgen onder je auto moet hebben, moeten zich na laten kijken.
Wat een afgrijslijk lelijke en saaie velgen zijn dat…
Ik had een klassieke BMW-grille zelf mooier gevonden, maar ik vind het wel mooi dat BMW dit durft. Ze hebben al vaker zulke fratsen uitgehaald en na loop van tijd gaan de meeste mensen het ook nog waarderen. Dat geldt ook voor mij. Ik ben niet altijd positief als ze een nieuw model uitbrengen, maar ze proberen wel wat uit. Dat is ook wat waard.
Wel vind ik het jammer dat ze de hofmeister-knik en de ronde koplampen overboord gooien. Niet dat ik het nu niet mooi vind, maar dat waren zulke kenmerkende designelementen. Zoiets moet je gewoon behouden.
Los van de neus vind ik de hele auto alles behalve sportief. Veel te veel vetrandjes. Meer een Lexus RC of Audi A5 look..
Zoals bijna alle BMW modellen went het wel.
Toen de E36 kwam was de E30 toch mooier.
Toen de E49 kwam was de E36 toch mooier.
Met andere woorden zijn ze kwa ontwerp iets futuristisch, als de tijd dat inhaalt loopt iedereen ook warm voor deze neus.
Designteam: We need a real pussywagon!
What do you mean? For pussies?
No! I mean for getting chicks, you know, attracting beavers!
Hoofd design: Beavers? Dat zijn toch bevers? Die uit de Biesbosch?!
Et voilal!
Goed verhaal.
Ik vind hem wel fraai zo in black edition. Vind die nieren op de ook wel iets hebben. BMW kiest net als veel merken tegenwoordig meer voor een visueel statement en minder voor een stijlvol maar ook een beetje saai design. Zelf moest ik eerst ook wennen aan de styling van mijn nieuwe 3 serie (G20). Het is denk ik wel de juiste keuze die BMW maakt want ik krijg over deze auto van volslagen onbekenden veel meer positieve opmerkingen dat mij vorige BMW (F31). Op zich denk ik dat meeste mensen een BMW toch vooral kopen voor het rijden. Wat dat betreft zit BMW ook op de goede weg. De G20 stuurt weer veter dan de F30/31.
Niet alleen de grille is een dramatisch slecht stijlelement van deze auto, ook de rest is helemaal niet fraai en niet kloppend. Spitse neus en dikke lompe kont bijvoorbeeld. Dit had zomaar een auto uit 2006 kunnen zijn.
Net als Mercedes maakt ook BMW steeds meer wanstaltig getekende auto’s die niet direct bedoeld zijn voor de goed ontwikkelde culturen in Europa, maar eerder voor achtergestelde in Europa en wereldwijd.
Normaal gesproken hou ik van de 4-serie, en deze is vanaf bijna alle hoeken mooi. Behalve de neus, nog steeds zum kotsen, wat een gedrocht. De oude 4 in dikke uitvoering was van voor af echt een hele mooie auto..
In 1 woord, jammer. Waarom toch die rare saloondeuren aan de voorkant, ik was altijd fan van de BMW smoel, maar dit is werkelijk helemaal de verkeerde kant op. Ik verwacht over 2 jaar al een facelift van de snuit.
In het zwart lijkt het op een kruizing tussen een Audi A5 en een Alfa (lampen).
Geef mij maar de F22 als de enige echte “recente” coupe.
Ik vind de Lexus RC mooier.. Vergelijkbare lijn beter geslaagd.. En die gaat al een ruime poos mee…
Er zal vast een tuner zijn die met een subtielere grille gaat komen…
Noem het maar een oplossing… En valt er iets op te lossen? Ik vind van niet. Ik vind de gril het hoogtepunt van de nieuwe 4 serie. Moest ik wennen? Ja. Net zoals ik moest wennen toen Audi 15 jaar geleden startte met een enorme gril op de A6. Maar ook die bepaalde uiteindelijk wel het karakter van die auto en niet veel later het hele merk. Ik zie ook steeds meer BMW’s En MINI’s rijden waar chroom wordt vervangen door zwart. Over smaak valt niet te twisten maar wat je doet is bewust aangebrachte lijnen in een auto wegpoetsen. Dat maakt hem anoniemer en niet zoals bedoeld. Zo ook hier. Een platte nieuws is het geworden. En de chromen knutselwerkjes in de gril lijken nu het aanzicht te bepalen. Jammer!