De Wankelmotor. De één vindt ‘m helemaal géweldig, de ander zweert bij het achterhaalde Otto-principe. Eerlijk is eerlijk, beide systemen hebben hun sterke en zwakke punten. Aangezien ik een fervent Wankel-liefhebber ben, ga ik jullie eens vermoeien vermaken met wat filmpjes.
Geen filmpjes van zo’n lullig twin-rotor systeem (dat zeg ik gekscherend natuurlijk, ik blijf voorlopig nog dromen van m’n triple-rotor conversie) maar van het dubbele. Precies, het blok wat te vinden is in de 1991 Le Mans winnaar, de Mazda 787B.
In de 787B produceerde het blokje, R26B genaamd, 700 pk @ 9000 tp/m. Met een wagengewicht van 800 kg wil dat wel vooruit natuurlijk. Van de twin-rotor uitvoering zijn ook race-spec modellen in omloop, waar ontzettend moeilijk aan te komen is. Het moge duidelijk zijn dat dit vooral van toepassing is op de R26B.
Toch zijn er gelukkig nog mensen met de juiste connecties en het geld om zo’n 4-rotor op de kop te tikken en in hun eigen auto / dragster te bouwen. Geluid op 10 en genieten maar!
GOD zegt
was altijd al een van mijn favo auto’s
en dat geluid is zo lekker
prim ramessar zegt
wauw! Het laatste filmpje is echt vet..
ZOEF zegt
Oh oh oh vooral die laatste waw!
Wankel zal nooit verdwijnen!
Als we waterstof gaan rijden wordt: het Wankel Rulez!
PatrickE zegt
Heerlijk geluid! En ik heb me een keer zitten verdiepen in de techniek van die motor, waarom ontwikkelingen ze dat ding niet verder?
Pannekoek zegt
Niet boos worden rotorhead, maar sorry..
http://nl.youtube.com/watch?v=0zJxw7ON-wY
Het is gewoon niet zo’n geluid waar je : Wajoooooo!!!! Van gaat zeggen..
don zegt
hahahah heerlijk geluid en snelheid die laatste! maar de grote vraag: waarom bouwt niemand zo’n leuke renesis van 250 pk/1.3 liter in iets als een atom ofzo… dat zou toch best wel leuk wezen?
rotorhead zegt
lol @ Pannekoek ;)
don: Er zijn wel degelijk mensen die dat doen ;) Op een usa-based forum ben ik ooit ens een Super 7 replica tegen gekomen met wankel-turbo.
don zegt
ja ok… maar zeg maar mensen als caterham, ariël en al dat soort ridders die groot genoeg zijn om autoblog te halen doen het toch niet… het blijft bij hayabusa blokjes en ons aller audi tfsi :)
rotorhead zegt
Daar heb je gelijk in ja. Maar zo’n Busa (turbo busa?) is ook niet mis natuurlijk ;)
Pannekoek zegt
@ rotorhead
Van 0.20 tot 1.13..
http://www.youtube.com/watch?v=3j3KjTK3j0w
Dr. jur. Rudy Pladijs zegt
“De één vind ‘m helemaal géweldig, de ander zweert bij het achterhaalde Otto-principe.”
vindt
rotorhead zegt
Dr. jur: knullig inderdaad ;)
Pannekoek: mooi man, daar ben ik ook zeker niet vies van hoor :D
dekster zegt
Ik vind het niet zo’n denderend geluid, het klinkt niet potentieel genoeg vind ik, geef mij maar zo’n amg, aston of ferrari V8/12.
rgseidl zegt
De Otto-kringloop is een thermodynamisch beginsel: in ideale vorm bestaat hij uit twee isochoren en twee adiabaten. De Wankel en en reciprocerende zuigermachine met bougies zijn mechanismen. Zij implementeren alletwee bij benadering de Otto-kringloop. Gebruikelijke brandstoffen zijn benzine, ethanol, LPG, en aardgas.
De Diesel-kringloop bestaat uit een isobare, twee adiabaten en een isochoor. Dit is een zinvolle aanpak voor brandstoffen die in een gas op hoge druk en temperatuur vertraagd zelfontstekingsgedrag vertonen. Door de vertraging heeft de brandstof tijd om te verdampen en de ruimte in te dringen. Zij beperkt echter wel het maximaal mogelijke toerental. Diesel, biodiesel, xTL en DME zijn bekende voorbeelden.
Het is niet zinvol een Diesel-kringloop mbv Wankel-mechanisme te implementeren, omdat haar afdichtingen de compressieverhouding tot ca. 10:1 beperken.
De Boer zegt
wow die laatste zeg, heerlijk geluid, kreeg kippenvel dattie wegschoot :D
Jochen zegt
wat klokt die laatste rx-7 nou ?
vinox zegt
787B is een beest!
Racer X zegt
Ik wist niet dat er zo’n vet geluid uit een Wankelmotor kon komen. Heftig! Bedankt voor het posten.
Jasp. zegt
Hmm…beetje gepruttel allemaal, alleen die Rx-7 klinkt wel vet als ie wegschiet
vinox zegt
Pruttelen kan ook cool zijn, zie maar naar die Mazda SP20 :shock: DAAAAMN wat een herrie maakt dat ding! En die RX7 is ook al zo lekker, beetje hogere geluidsfrequentie richting Ferrari. Me like! Jaja, die jappen kunnen toch tunen als de beste hoor. Alleen daar zijn ze zò gek.
Fiat Coupe 20v turbo zegt
Dat eerste filmpje is gewoon een concert man! echt te gek, en die Rx7 is ook dikke poep
ZOEF zegt
“Het is niet zinvol een Diesel-kringloop mbv Wankel-mechanisme te implementeren, omdat haar afdichtingen de compressieverhouding tot ca. 10:1 beperken”
Inderdaad problematisch, maar het komt niet door de afdichting, een probleem dat men tegenwoordig veel beter beheerst dan vroeger, met bijvoorbeeld keramische apexjes.
Het komt doordat een hoge compressieverhouding in de wankeltrochoide slechts bereikt kan worden door een extreem kleine excentriciteit te kiezen waardoor de motor rrelatief veel groter wordt voor eenzelfde kamerinhoud en dde ongunstige oppervlakteverhoudingen nog ongunstiger worden en daar zit ‘m nu precies het efficientieprobleem in… bovendien wordt de afdichting bij kleinere excentriciteiten een groter probleem omdat de hoeveelheid af te dichten randen veel groter worden bij eenzelfde kamerinhoud.
Dat zijn ook meteen twee belangrijke redenen waarom Felix Wankel zelf altijd streng sprak dat men zo groot mogelijke excentriciteiten moest kiezen. De excentriciteit is het wankelanaloog van “slag” in reciproke motoren. Een grote excentriciteit en een grote breedte (bijna vierkante draaizuigervlakken) samen met hoge toerentallen geven de wankel een zo goed mogelijke efficientie, die echter vanwege het concept altijd achterblijft op reciprokals – behalve wanneer je waterstof als brandstof verbruikt OF als je de wankelmotor als stoom- of Stirlingmachine zou gebruiken – een opstelling die in schepen zeer bruikbaar zou zijn.
ZOEF zegt
Rolls – Royce heeft ooit een concept tweetraps-wankel-diesel op papier gezet.
http://www.der-wankelmotor.de/Motoren/Rolls-Royce/rolls-royce.html
Roop86 zegt
Dit is togh gewoon het bruutste geluid wat er bestaat!!!
Krijgt er gewoon kippevel en een stijve van tegelijk hahaha
BMW Freak zegt
OMFG. Bij dat eerste filmpje als hij stationair loopt, lijkt het wel een stoomlocomotief man… bahbah.
Ahura zegt
Tja ik ben gek op Mazda en de rotatiemotor is geweldig maar dat stationair gepruttel vind ik echt achterlijk klinken
Davidov zegt
787B: lekkerste geluid van een racewagen die ik ken :):)
beschuitfluiter zegt
geweldig dat mazda het gewoon vol blijft houden!
ik hoop ook dat wankel altijd zal blijven! geweldige performance en wat een geluid!
Wouter zegt
De mazda wankel motor is gewoon super
Hier is fd3s uit zweden met een 20b 3 rotor motor met holset hx60 turbo en deze rijdt op e85 bio en de motor is goed voor 899 hp en een koppel van 831 nm niet slecht voor maar 1,5 bar turbo druk
http://www.youtube.com/watch?v=r1u_3bvcHwk
Hier een snelle fd3s uit de vs met een 13b 2 rotor motor
Deze auto wordt gebruikt voor circuit racen en soms voor time attack wedstrijden
Wouter zegt
Sorry was de tweede link vergeten
http://www.youtube.com/watch?v=dK_UxfmX8L4